Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SBS E 2011 DHCP draait niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met sbs 2011. krijg de dhcp niet werkend. Direkt na de verse install begonnen met een dhcp toevoegen. Na de foutcode 1056 opgelost te hebben staat er in services dat de dhcp service gestart is. op het serverbeheer blad staat dhcp-server word uitgevoerd.... maar geen enkel werkstation krijgt van de dhcp adressen.

misschien belangrijk om te melden is dat er twee netwerkkaarten gebruikt worden. 1 voor het internet en de andere op de switch voor de werkstations

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2011 19:40 ]

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 11:07
SBS2011 ondersteund volgens mij maar 1 NIC ?

zie o.a. http://social.technet.mic...5-4265-8e8c-8a5fd676759f/

Verwijderd

Topicstarter
hmmm...zo te zien inderdaad. Dat is bagger. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat dhcp het niet doet. Op de oude server was er 1 nic voor WAN en 1 voor de LAN. Nu moet ik dus even een andere setup bedenken. Want ik wou eigenlijk de dhcp via de server laten lopen met switch en niet via de kpn modem.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 16:22

CAP-Team

XBL: CAPTeam

sbs20211 gaat er geloof ik vanuit dat er een router is zonder dhcp.
Zo heb ik het thuis ook draaien, werkt prima.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:47
Wat zeggen de event logs?

Verwijderd

Topicstarter
CAP-Team schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 20:27:
sbs20211 gaat er geloof ik vanuit dat er een router is zonder dhcp.
Zo heb ik het thuis ook draaien, werkt prima.
dus eigenlijk zou ik de dhcp op de router uit moeten zetten en op de switch moeten gooien. Met als dhcp de server.

Eventlogs zeggen niks op de ipv6 10020 fout na

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Kan toch prima met 1 nic en DHCP op je Windows server.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 16:38

bille

Don't call me Buff

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 20:51:
[...]
dus eigenlijk zou ik de dhcp op de router uit moeten zetten en op de switch moeten gooien. Met als dhcp de server.
Ja dat is the way to go. Je router dient alleen nog als gateway. Dus op je SBS zet je de DHCP server aan en stel je je router in als gateway voor de dhcp clients.

[ Voor 79% gewijzigd door bille op 10-12-2011 23:21 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• dentinox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Goed, ik ben dus maar even begonnen aan een schone installatie door die vele "wijzigingen" die ik hierdoor had gemaakt. Ik heb hem nog even niet op een router zitten, alleen op de switch met de werkstations. DHCP draait prima en de werkstations kunnen de server benaderen. Maar wat me opvalt bij sbs 2011 vanaf de schone installatie al vele fouten te vinden zijn in de logboeken. Zoals DNS en AD fouten. Nu deed ik in het stenen tijdperk altijd dcpromo direct na de installatie, maar dat schijnt bij dit niet te hoeven omdat dat al ingebakken zou zitten. Is dat normaal die logboek fouten (en rode kruizen in serverbeheer bij AD en DNS). Vergeet ik iets te configureren.

Klinkt misschien raar dat ik dat vraag, maar ik ben server 2000/2003 nog gewend. En dat is net even anders :)

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
En wat zeggen die rode kruizen dan? Dat is makkelijker met troubleshooten..

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• dentinox
Serverbeheer beginscherm
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/214vbds.png

Sectie : Active Dir Certificate
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/s5bnt3.png

Sectie : Active Dir domain
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/x3irdd.png

Sectie : bestandsservices
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/30df490.png

Sectie : DNS
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/6igt5d.png

Dit is direkt na de installatie en het installeren van DHCP server.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is de ip-configuratie van het syteem? Geef eens een ipconfig /all van het systeem (cmd venster openen, "ipconfig /all" intoetsen en post de output eens). :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dentinox
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/20kpvz5.png

of ik ben te lang uit de rolatie, of ik zit er te lang achter en zie iets over het hoofd. :)

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Je gateway is niet ingevuld.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• dentinox
Dat klopt. Maar heb de adsl router nog niet geconfigureerd (DHCP disabled). Vandaar dat ik nog geen gateway heb ingevuld. Maar dat lijkt mij toch niet het probleem van de fouten. Mijn oude windows 2000 server heeft op de 1ste NIC ook geen gateway ingesteld, alleen op de 2de (krijgt dit van de router)

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 16:38

bille

Don't call me Buff

hmjah niet al te veel van aantrekken. Niet altijd zijn de rode kruizen ook daadwerkelijk fouten waar je iets mee moet. Je zult nog het e.e.a. moeten regelen aan certificaten voor https verbindingen e.d. Verder heb je als het goed is bij de installatie een domein gedefinieerd voor je AD. Wat je wilt doen is dat jouw SBS server naast DHCP ook de DNS server is binnen je netwerk. Waarom wil je dat? Omdat je daarmee bijv. ook binnen jouw netwerk names kan toekennen aan clients die dan door voor clients herleidbaar zijn tot een ip. Daarmee is bijv. ook je SBS bereikbaar onder een vaste naam ipv IP adres.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• dentinox
Die DNS service word automatisch geinstalleerd bij SBS 2011. Daar heb ik zelf niet voor gekozen. Niettemin wil ik een DNS gebruiken t.b.v het snelle aanmelden van de werkstations. Mijn ervaring is dat als je geen DNS ingeeft (win2000) de computers minuten lang proberen aan te melden. Maar volgens mij kan ik DNS niet zomaar uitvinken op SBS 2011.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dentinox schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:56:
Die DNS service word automatisch geinstalleerd bij SBS 2011. Daar heb ik zelf niet voor gekozen. Niettemin wil ik een DNS gebruiken t.b.v het snelle aanmelden van de werkstations. Mijn ervaring is dat als je geen DNS ingeeft (win2000) de computers minuten lang proberen aan te melden. Maar volgens mij kan ik DNS niet zomaar uitvinken op SBS 2011.
Voor AD is een DNS pure noodzaak. Geen DNS = bar slecht functionerende AD, niet alleen voor authentication.

https://discord.com/invite/tweakers

• dentinox
Vandaar de autom install van DNS. Tja dat was 10 jaar geleden nog niet zo..:)

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:36

Ethirty

Who...me?

De fouten die je ziet zijn vaak van tijdens het installatie proces als er van alles ingesteld wordt. De schermpjes die je ingeplakt heb zijn allemaal van de manager die de laatste 24 uur laat zien. Wacht eens een paar uur en kijk dan eens of je dan nog steeds foutmeldingen voorbij ziet komen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Die events 4011 en 4015 zijn zeker niet gezond, die krijg je als DNS niet met AD kan praten. Lijkt mij dat je meer problemen hebt en in ieder geval geen gezond AD. Zit er niet heel toevallig nog een server in hetzelfde netwerk? Is het een bestaande domein naam? Heb je ipv6 al eens uitgehad? Kan je server/domein goed resolven van een client? Je zegt ook dat je schoon opnieuw bent begonnen, is dat incl een nieuwe installatie van SBS?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dentinox schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:04:
Vandaar de autom install van DNS. Tja dat was 10 jaar geleden nog niet zo..:)
10 jaar geleden met AD had je ook al DNS nodig, vanaf Windows 2000 :)
wagenveld schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:12:
Die events 4011 en 4015 zijn zeker niet gezond, die krijg je als DNS niet met AD kan praten. Lijkt mij dat je meer problemen hebt en in ieder geval geen gezond AD. Zit er niet heel toevallig nog een server in hetzelfde netwerk? Is het een bestaande domein naam? Heb je ipv6 al eens uitgehad? Kan je server/domein goed resolven van een client? Je zegt ook dat je schoon opnieuw bent begonnen, is dat incl een nieuwe installatie van SBS?
IPv6 uit is een slecht idee ivm Exchange die over IPv6 preferred praat voor zover ik begrepen heb. Vast nog wel meer zaken die liever IPv6 doen of zelfs alleen maar IPv6 :)

[ Voor 58% gewijzigd door redfoxert op 11-12-2011 22:15 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ah goed punt. Overigens met Ethirty, die fouten vlak na installatie zijn normaal, had de tijden niet vergeleken.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:19
je kan een AD ook zonder DNS installeren ?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• dentinox
donald_dick schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:35:
je kan een AD ook zonder DNS installeren ?
Blijkbaar niet bij SBS 2011. Want DNS installeert die automatisch na de setup.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 16:22

CAP-Team

XBL: CAPTeam

@donald_dick waarom?? DNS hoort bij AD. Punt.

Ik heb inderdaad ook gehad dat de eerste tijd na installatie je druk bent om alle updates erop te krijgen en daarna ga je via de eventlogs proberen de fouten uit de eventlogs op te lossen.

Ivm thuissituatie heb ik sharepoint uitgeschakeld. Toch houd je fouten (WinRM), maar deze kun je volgens de geleerden negeren.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je toevallig je DNS server op je interne NIC van je SBSserver op je router staan?
/edit
Ik zie dat je Localhost gebruikt, kan je hier i.p.v. ::1 en 127.0.0.1 het IP adres: 192.168.150.1 neerzetten. Dit had bij mijn SBS2011 doos ook een probleem veroorzaakt.

Zet deze om naar het IP van de SBS server en configureer je DNS server dat hij naar de DNS servers kijkt van je ISP of openDNS/Google etc..

WinRM kan je oplossen door een setspn uit te voeren, zie Technet

Als AD niet goed start door DNS kan de DHCP server in hoge uitzondering niet starten vanwege het niet geautorizeerd zijn om voor dit domein IP adressen uit te geven.
I

[ Voor 16% gewijzigd door Vorkie op 11-12-2011 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op zondag 11 december 2011 @ 23:04:
Heb je toevallig je DNS server op je interne NIC van je SBSserver op je router staan?
/edit
Ik zie dat je Localhost gebruikt, kan je hier i.p.v. ::1 en 127.0.0.1 het IP adres: 192.168.150.1 neerzetten. Dit had bij mijn SBS2011 doos ook een probleem veroorzaakt.

Zet deze om naar het IP van de SBS server en configureer je DNS server dat hij naar de DNS servers kijkt van je ISP of openDNS/Google etc..
Ik heb er nog geen router tussen. alleen een switch met 1 werkstation om te testen

• fatshark
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15

fatshark

fat to da bone

Je hebt LAN ip 192.169.150.1 zou dat eerst veranderen naar 192.168.150.1 aangezien dat wel een juist private network is.
Primaire DNS dan ook op 192.168.150.1 zetten ipv 127.0.0.1

fat to da bone

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

fatshark schreef op maandag 12 december 2011 @ 08:10:
Primaire DNS dan ook op 192.168.150.1 zetten ipv 127.0.0.1
Klopt, en je secundaire op 127.0.0.1, voldoe je ook gelijk aan de DNS best practice analyzer die in de management console zit.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad...mijn ip moest eigenlijk 168 zijn ipv 169. Niet eens gezien :)

Onderussen piel ik even met die fouten. Fouten die ik tegen kom meld ik even.

Maar even tussen haakjes. Kun je in sbs-e 2011 ook ergens instellen dat de werkstations altijd opstarten met een bepaald programma en ook een desktop shortcut hebben. In 2000 deed ik dit met een roaming profile, maar wou dat nu niet meer gebruiken.

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 16:43

Urk

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:07:
inderdaad...mijn ip moest eigenlijk 168 zijn ipv 169. Niet eens gezien :)

Onderussen piel ik even met die fouten. Fouten die ik tegen kom meld ik even.

Maar even tussen haakjes. Kun je in sbs-e 2011 ook ergens instellen dat de werkstations altijd opstarten met een bepaald programma en ook een desktop shortcut hebben. In 2000 deed ik dit met een roaming profile, maar wou dat nu niet meer gebruiken.
Yep, dat kun je allemaal regelen met Group Policies. Zie Group Policy Management in Administrative tools. Zeer uitgebreid en kun je bijna alles mee, als je er nog geen ervaring mee hebt is het wellicht handig daar eens in te duiken. Je kunt GPO's toekennen aan users/groups in bepaalde ORG-UNITS in je AD.

Zijn je clients waarop je desktop shortcuts maakt WinXP, Vista of 7 machine's?
Ik zou eerder werken met Redirected profiles ipv Roaming profiles, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

[ Voor 10% gewijzigd door Urk op 12-12-2011 22:56 ]

• dentinox
Ik heb zojuist de redirect folders ingesteld via de win7 add-on pack. Zal inderdaad even in de gpo duiken.

• dentinox
Ik blijf de volgende fouten houden, maar tot nu toe lijkt het niets te beinvloeden betreft het aanmelden en werken van de werkstations.

DHCP - Event ID 10020

Ik heb via het ms kb de iIPv6 uitgeschakeld, maar hij blijft de waarschuwing geven. Denk dat ik deze gewoon kan negeren tot zover.

DNS - Event ID 4013

Ook dit lijkt geen invloed te hebben op het functioneren. Maar aangezien ik niet van fout meldingen houd wil ik deze toch graag weg hebben. Het lijkt er op dat dit te maken heeft met het niet op tijd "vinden" van de AD. Als ik namelijk het logboek wis, en de service opnieuw start (na dat de AD gestart is) komt het probleem niet meer voor

AD Cert.- Event ID 91
Geen idee of dit reden is voor paniek

AD - Event ID 2886
Heb gekeken bij de LDAP, maar de handtekening controle staat uit. Reden voor paniek ?

Al met al draait het voor zover gezien naar behoren, vraag is alleen moet ik aandacht besteden aan dit om toekomstige euvels te voorkomen

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Draai de diverse best practice analyzers eens. Die vind je terug onder de diverse geinstalleerde rollen in de server manager (die van Windows, niet de SBS tool)

#team_UTC+1

• dentinox
AD cert
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1z71vev.png

Valt niet zo veel te zien

AD
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/hs3otz.png

Vanzelf sprekend. word aan gewerkt :)

DNS
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/k1sz1c.png

Deze kan ik niet helemaal volgen.

Verwijderd

Topicstarter
in het serverbeheer overzicht van de dns zijn de foutmeldingen weg, ook uit het logboek maar als ik de bpa draao geeft hij nog dezelfde fouten aan als hierboven. iemand een idee waarom.
(dns code 4013, is opgelost door de service dns server vertraagd te starten)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Simpel, omdat je je router niet hebt aangesloten kan de dns server geen query draaien richting je gateway / het internet. Daarnaast lijken een nog aantal zaken in je dns config niet goed gegaan te zijn. Klik ze een voor een aan en los ze op met de voorgestelde handelingen.

#team_UTC+1

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 20:26
Ik denk toch echt dat je moet beginnen met je Router. En een nic gaan gebruiken. Router aansluiten dhcp uit en vervolgens de connect to internet wizard draaien. Deze steld vervolgens ook dhcp volledig in. Ik weet bijna zeker dat dit grotendeels je problemen oplossen.

In SBS is het zo belangrijk dat je alles via de wizard doet.

Dns zou ik gewoon server zelf doen. En dan als secundary je Router bijv. Geef dit later ook aan in je dhcp scope opties.

Ps. Een tip, installeer je server in het Engels. Dat maakt trouble shooten zoveel makkelijker. Je kan gewoon de trial van de site op de Microsoft site downloaden en activeren met je nederlandse key.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen na 3 installaties doordat er steeds meer fouten kwamen je advies opgevolgd en de engelse geinstalleerd. Misschien toeval, maar alle foutmeldingen waren direkt weg. Geen enkele te vinden. Zelfs de AD CS werkte en bij de NL versie deed die het steeds niet. Merkwaardig.

Alles draait prima op de ip6 waarschuwing na. Nu nog even uitzoeken waarom hij zolang over het opstarten doet. Applying computer settings duurt zeker 2 min. Dat was bij de foute NL versie in enkele seconden klaar.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 16:59:
Nu nog even uitzoeken waarom hij zolang over het opstarten doet. Applying computer settings duurt zeker 2 min. Dat was bij de foute NL versie in enkele seconden klaar.
Denk eerlijk gezegd dat dit normaal gedrag is. Een Domain Controller (wat SBS ook is) kan hier rustig een paar minuten op staan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1