[PA] JB geluidset

Pagina: 1
Acties:

• lemco
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05-2025
Ik heb een leuk setje uitgezocht voor in de buurthuis, om met feesten en jeugdsoos te draaien:
We hebben een op dit moment de versterker: JB ctwo 450 en JB TSX luidsprekers, alleen gaan deze luidsprekers(de woofers) wel eens stuk(ws opgeblazen) nou heb ik deze uitgezocht:
(Ik heb weer voor JB gekozen omdat we nou ook alles van JB hebben, maar vooral omdat de speaker de jetplug als aansluiting moet hebben, ziehttp://www.todotipo.nl/HQM-111/6)

JB-Systems VIBE 15 MKII
+
JB-Systems VIBE-15SUB MkII

Maar op http://nl.beglec.com/product/694/VIBE-15SUB-MkII staat "VIBE15-SUB Mk2 kan gecombineerd worden met de VIBE10 Mk2 of de VIBE12 Mk2"
Maar het lijkt me toch wel toch wel dat de Vibe 15 speakers ook gecombineerd kunnen worden... (als je alleen al naar de naam kijkt)
Je kan de Subwoofer toch gewoon via de "in" koppelen aan de "out" van de speaker?

Alvast bedankt voor de hulp

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Die pluggen zijn gewoon SpeakOn pluggen, vrijwel alle PA-speakers hebben die. Heb je wat meer keuze. :)

Je kan de Vibe 15 combineren met de Vibe 15 sub, maar dat is geen optimale combinatie. Bij die subwoofer kan je beter een kleinere topkast gebruiken, die is beter in het mid/hoog en kan alsnog hard genoeg. Je ziet vaak dat een 18" subwoofer wordt gecombineerd met een 12" top.

Ik heb wat gegoogeld op de Vibe 15 sub, het lijkt er sterk op dat hij geen passief filter ingebouwd heeft. Je hebt dus nog een extra versterker en een actief filter (crossover) nodig. Daar zit trouwens vaak ook een noodzakelijk subsonic filter in.

Je zou het ook eens bij het forum van New Line kunnen vragen (PA-forum).

[ Voor 62% gewijzigd door TBTL op 10-12-2011 22:08 ]

• lemco
Ok bedankt, ik zal daar ook gaan kijken.
Maar misschien heb jij ook nog wat advies?
Ik zoek gewoon betere speakers die we nou hebben en die je niet zo snel op kan blazen, Subwoofer is niet noodzakelijk.

Misschien kan ik ook alleen de JB-Systems VIBE 15 MKII speakers nemen? zijn die goed genoeg? ze zijn toch al een grote verbetering met die lagere budget jb speakers. Of weet jij een betere keuze?
De luidspreker moet ook op een standaard kunnen staan.

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01 19:45
De vibe 15 is opzicht een leuke kast maar mist wat mid.
Ik zou denk ik eerder een 15"subje pakken met een 12" of een 10"top en dit actief aasturen dan alleen een vibe 15. Dit klinkt naar mijn inziens beter(mooier mid, steviger laag). Zorg ook voor voldoende versterkervermogen.

[ Voor 45% gewijzigd door raze88 op 12-12-2011 13:20 ]

• lemco
Welke merken kan ik het beste naar kijken?
En wat bedoel je precies met actief aansturen?
En de huidige versterken is niet sterk genoeg?

[ Voor 57% gewijzigd door lemco op 13-12-2011 22:03 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik kan geen merken aanraden, ik ben niet zo thuis in de PA-wereld. :) Ik weet alleen dat DAP voor het geld best goede speakers maakt, op de mc-serie na.

Actief aansturen of actief filteren is dat je het signaal uit je mengpaneel eerst splitst in lage tonen en het midden/hoog. Die signalen stop je daarna pas in je versterkers. Je hebt dan natuurlijk twee versterkers nodig: eentje voor de subwoofers en eentje voor de toppen. Belangrijk voordeel hiervan is dat je geen vermogen kwijtraakt in de filters.

Wat mag het allemaal kosten?

[ Voor 21% gewijzigd door TBTL op 14-12-2011 15:35 ]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:30

OMD

Electro-voice is wel een goed merk. Heb ik vroeger ook gehad ( gladiator serie ) 2e hands hel goed te betalen.

Verder heb ik nog Wharfedale gehad maar vind ik meer voor muzikale weergave, EV is meer voor knallen.

Je kan inderdaad zoals boven gezegd beter een 10 of 12" top nemen met een 15 of 18" sub.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik zou iniedergeval niet voor DAP gaan. Wat je het beste kan doen is van een bekend merk speakers kopen en een limiter! dan blaas je je speakers ook niet op. :)

• lemco
Ook nog advies voor een limiter, die niet te duur is en zo weinig mogelijk poespas heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door lemco op 15-12-2011 21:59 ]

• lemco
Speakers: JBL JRX-112M
Sub: Behringer B1800X Pro Eurolive

Mooi setje samen? Is de versterker hier goed genoeg voor?

Verwijderd

De jrx serie is leuk als het heel hard moet en je dan niet echt om kwaliteit geeft.
Want hoe harder ze gaan hoe scheller ze gaan.
Maar ik zou deze vraag eens op dit forum stellen weten ze meer vanaf www.new-line.nl/forum of www.bax-shop.nl/forum.

• raze88
djoenez schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:41:
Ik zou iniedergeval niet voor DAP gaan. Wat je het beste kan doen is van een bekend merk speakers kopen en een limiter! dan blaas je je speakers ook niet op. :)
En waarom geen dap? Voor het geld is het prima tot uitstekend spul. Zo heb je de X series die voor het geld erg goed zijn. De oude rw serie,(goedkoop en een echte driver ipv Piezo). Enz.

Vergeet wel even de MC serie. Maar ook die, waar vind je voor minder dan 100 euro een 15"Pa luidspreker die ook nog in een kast zit met handvaten, hoekbeschermers, pootjes, filtertje en aansluitingen, rooster, bekleed(bouw zelf eens een kastje en kijk wat dat kost) en nog een bak herrie uitkomt? Back on topic.

Actief aansturen is idd je geluid eerst door een cross over laten lopen om zo hoog en laag te scheiden. Hierdoor heb je en minder vermogensverlies en je bent wat flexibeler met andere speakers(denk aan bij huren van extra subs). Wel heb je voor deze opstelling 2 versterkers nodig. Een `versterker die zwaar genoeg is levert ongeveer 1,5x het RMS vermogen van de speakers. Dit om te voorkomen dat de versterker gaat clippen en je daarmee je speakers verbrand.

E.V is leuk spul maar een stuk duurder. Ik denk dat er setjes zijn die net zo goed klinken voor minder geld, maar ieder zijn smaak.

Zelf vind ik de DAP x-12t een leuke top en een mooie sub erbij is de x-15hl. Wel wat duurder dan de vibe maar ook een stuk beter.

Ook de HK P:RO serie van HK audio is leuk spul voor het geld. Valt buiten de overige kwaliteit van HK, maar daar is ook de prijs naar.

• lemco
Kunnen we niet een betere versterker nemen? dan klinkt het maar een klein beetje minder, 2 versterkers is geen optie omdat we hebben de mixer, computer en versterker in een kast gemonteerd, daar past niet nog 1 bij.

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-01 23:31
Je moet eerlijk zijn op dit vlak, bij feesten enz. moet vooral luid gedraaid kunnen worden, anders zou je de boxen niet opblazen. Ik heb hier zelf nog (ergens) een setje JBSystems TSX 15 staan en daar komt redelijk wat geluid uit, maar zou nooit genoeg zijn voor een buurthuis gevuld met mensen te overstemmen, zeker niet zonder subwoofer.

Nu moet je voor jezelf uitmaken of je liever 1 keer goed investeert in een degelijke en complete set, waar je nog vele jaren plezier van kan hebben, of elke keer je speakers of versterker weer te laten herstellen na een feest wat nét teveel vroeg van de installatie.

In het jeugdhuis hier hadden we ook 2 x15" subwoofers en 2 x 12" topkasten van JB met een actieve cross-over en 2 versterkers, en er mocht maximaal maar 200 man binnen :) Als je écht geen 2de versterker in je kast kwijt wil, kun je kijken voor een actieve subwoofer, dus met een versterker ingebouwd, maar die zijn al snel een heel stuk duurder.

Tevens heb je ook nergens een budget vermeld wat meedenken er niet makkelijker op maakt. Bedoel je met een kast trouwens een echte kast of een flightcase?

• raze88
Er bestaan ook versterkers met 1HE hoogte. Om een beetje betaalbaar te blijven kijk eens naar de modellen van SYNQ (ook jb) ;) http://nl.beglec.com/products/10270/DIGIT-series

[ Voor 19% gewijzigd door raze88 op 28-12-2011 18:55 ]

Pagina: 1