Macbook Pro 15inch A1226 (2007/2008) videokaart stuk ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-03 17:56
Hallo mede tweakers.

Model : A1226 Macbook Pro 15inch 8600GT (2007/2008)
Ik ben sinds kort in bezit van een macbook overgenomen van een vriend van mij,

nu laatst gebruikt niks aan het handje, was wat bezig met Xcode en sloot hem daarna netjes af.

volgende dag kom ik thuis van me werk en dacht goh laat hem aan zetten,
wat helaas zonder reden niks opleverde,kreeg geen beeld meer.
Heb allemaal resets op internet gelezen en geprobeert maar gebeurt niks accu opnieuw opgeladen of dergelijks gebeurt niks.

vandaag extern beeldscherm aangesloten mocht ook niet baten

alles doet het gewoon kwa geluid, toetsenbord cd speler etc. enige is dat mijn beeld 0,0 doet. en er zit ook geen garantie meer op omdat de mac ouder dan 4 jaar is.

overigens lees ik wel op de apple site dat dit model een defecte videokaart probleem heeft, en nu net dat deze ouder dan 4 jaar is word die niet vervangen. dus nu is mijn vraag wat kan ik nog proberen of heeft iemand een videokaart ervan liggen

mijn dank is groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik kan het verkeerd hebben, maar ik meen mij iets te herinneren dat deze videokaarten slecht contact maakten. Probeer eens op de plek waar de videokaart zit wat druk te plaatsen tijdens het opstarten (goed vasthouden), als je dan verschil merk moet het nog wel te fixen zijn.

(Correct me if I'm wrong!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De videokaart is geintegreerd op het moederbord voor zover ik weet.

Wat doet het slaaplampje eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Deze serie heeft problemen met de videokaart. Apple heeft een "coulance" regeling hiervoor. Ik zou even contact opnemen met Apple.

Ik was te snel. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Oyster op 10-12-2011 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:00
laatst een Medion laptop met dezelfde videokaart weten te fixen door met een verfafbrander de videochip een minuutje of 2 goed verwarmen totdat je het soldeertin glanzend wordt en dan even stevig aandrukken. Ik weet dat het rigoreus klinkt maar het heeft echt gewerkt. YouTube: How to (temporary) fix Nvidia 8600m gs graphic card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-09 14:10

DeluxZ

Livin' the good life

Ik heb hetzelfde model Macbook. Ik heb begin dit jaar ook een soort gelijk probleem gehad, maar bij mij had ik allemaal blauwe,roze strepen en artifacts op mijn scherm. Naar een APR gebracht en kosteloos gerepareerd, ik weet niet tot wanneer Apple de garantie geeft bij deze '8600GT' MacBooks, maar dat kunnen ze in een APR wel vertellen denk ik.

Als ze het niet repareren dan kost het je zo'n 800 euro voor een nieuwe logicboard. Niet echt de moeite denk ik voor zo'n oude laptop (helaas)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
begintmeta schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:04:
De videokaart is geintegreerd op het moederbord voor zover ik weet.

Wat doet het slaaplampje eigenlijk?
als ik hem dicht heb blijft het wit (oftewel branden) en als ik hem open doe gaat het lampje uit.

ja ik had al naar apple gebeld en die willen voor 80 euro controleren wat het is, maar dat vind ik een beetje veel.
heb zelf toch wel al vernomen dat het de videokaart wel moet wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
vj_slof schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:09:
laatst een Medion laptop met dezelfde videokaart weten te fixen door met een verfafbrander de videochip een minuutje of 2 goed verwarmen totdat je het soldeertin glanzend wordt en dan even stevig aandrukken. Ik weet dat het rigoreus klinkt maar het heeft echt gewerkt. YouTube: How to (temporary) fix Nvidia 8600m gs graphic card
maar is dit voor even of kan het dan gewoon maanden duren, miss anders toch maar overwegen om een nieuwe te kopen wat ik niet 1 2 3 kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
overigens, doet mijn apple logo op de achter het ook niet als de laptop open staat!

geen flauw idee wat ik gedaan heb maar na 2 keer uit elkaar gehad te hebben en aan en uit aan en uit gedaan te hebben. had ik de moet toch echt opgegeven.

maar vanmorgen kon het niet laten toch nog ff ermee klooien, en pling! me beeld is terug nu ga ik maar ff aan laten staan want systeem is denk ik aan het herstellen omdat ik hem te vaak aan en uit heb gedaan.

maar dan nog vraag ik me af wat het probleem was of is.

in iedergeval bedankt.

[ Voor 73% gewijzigd door 0daro0 op 11-12-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Misschien een draadbreuk in/bij het scharnier? Maar dat zou (denk ik) niet verklaren waarom een externe monitor het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
ik weet nu dat het vrijwel 100% zeker dat het me videokaart is. krijg nu weer geen beeld.

soms als ik inderdaad een beetje druk geef op een bepaald stuk krijg ik weer beeld. maar nu al bijna een uur krijg ik geen beeld meer. dus word ff apple bellen of zij weten wat het moet gaan kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 15:54
ik heb het zelfde model gehad en precies het zelfde probleem. Dit wordt vergoed door Apple wanneer je langsgaat en het probleem aan hun uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:56
Volgens mij WERD dit vergoed. De 4 jaar extended warranty is op de meeste modellen volgens mij inmiddels verlopen.

Overigens kan een "reflow" zoals met een verfafbrander ook een hoop schade aanrichten. Meer resultaat bereik je met een rework station. Daarnaast adviseer ik je om de koeling even iets te verbeteren door er een koperen plaatje (zie bijv. eBay) er tussen te doen en als het even kan wat flux om de chip heen te spuiten tijdens het reflow proces. Mijn ervaring (repareer zakelijk laptops) is dat ze dan prima blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 10:51
Hoi,

Identieke probleem hier. Heeft dus inderdaad met een slechte verbinding tussen de 8600GT en het "logicboard" te maken.

Ik heb die van mij inmiddels een stuk of 5x gereflowed (zoals het hoort, en dus niet in de oven), echter komt het probleem na zoveel tijd weer terug. Ik ben er dan ook helemaal klaar mee :P en koop binnenkort wel een nieuwe.

Apple heeft inmiddels dit probleem officieel bekend, echter val je net wel of niet binnen hun termijnen. Ik zou contact opnemen. Apple is hierin meestal coulant.

Ik heb bewust de mijne niet meer opgestuurd, omdat ik zelf dus een reflow heb uitgevoerd, zonder te weten dat die garantie/omruilactie van toepassing was. Dan moet je ook niet achteraf nog garantie proberen te claimen imo.

Weet je zo genoeg?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
ik weet inderdaad dat apple dit vergoed, maar voor zover ik weet is deze ouder dan 4 jaar. en heb ik geen zin om nog 500 euro of meer voor uit tegeven, ik denk dat ik gewoon even langs ga en mijn probleem uitleg
misschien dat ze dan wat kunnen beteken of niet, maar lijk inderdaad dat de contact niet goed is.

na hem aan te zetten en een beetje warm draaien (zonder beeld) restart ik de laptop en dan krijg ik weer beeld.
dus lijkt door de warmte wel weer contact te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Even langsgaan bij een APR zou ik sowieso doen. Baat het niet, dan schaadt het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:53
Zelfde probleem hier. Heb ondertussen een nieuwe gekocht. Ik heb het nagevraagd bij een APR
maar die zeiden dat als je laptop ouder is dan 4 jaar(mijne is 4 jaar en 5 maanden) dat het dan niet meer onder de regeling van Apple valt.. Ik ga het wel ff proberen maar ben bang dat het niet veel uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
ja ik ga zo en zo even langs, kan het op ze minst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
PLeX, ik weet niet hoe jij reflowt maar als ik een dergelijke reparatie doe dan blijft hij gewoon goed hoor... Pas je de koeling wel aan en flux je wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

tha_bulldog schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:40:
PLeX, ik weet niet hoe jij reflowt maar als ik een dergelijke reparatie doe dan blijft hij gewoon goed hoor... Pas je de koeling wel aan en flux je wel?
De tin is het probleem. Je kan extra flux toevoegen wat je wilt, maar de verbindingen verbreken in de loop der tijd alsnog. De enige goede oplossing is het verwijderen van de chip en opnieuw vertinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Nee, die breken blijkbaar in mijn geval niet, omdat de koeling aangepast wordt. Ben het overigens wel met je theorie eens, maar die gaat imho alleen op als je alleen repareert, en niet voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 02:46
Timmet schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:20:
Zelfde probleem hier. Heb ondertussen een nieuwe gekocht. Ik heb het nagevraagd bij een APR
maar die zeiden dat als je laptop ouder is dan 4 jaar(mijne is 4 jaar en 5 maanden) dat het dan niet meer onder de regeling van Apple valt.. Ik ga het wel ff proberen maar ben bang dat het niet veel uithaalt.
Vind het een rare manier van handelen. Wat Apple eigenlijk zegt; oké, we erkennen dat het probleem een fabricagefout is, maar na 4 jaar niet meer. Dan is het je eigen schuld als die alsnog stuk gaat. Koop maar een nieuwe MacBook Pro zeggen ze dan. Kunnen ze aandeelhouders weer blij maken met meer divident met een dikke middelvinger van Apple naar de gebruiker toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Nee, NVidia is de schuldige, NIET Apple. Alle merken hebben hier last van gehad. Dat Apple uit coulance nog 4 jaar garantie geeft waar ze standaard 1 jaar geven hoor je niemand over.. HP heeft bijvoorbeeld maar 1 jaar verlengde garantie gehad en ook Dell geeft inmiddels geen garantie meer op de XPS modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

Arosf schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 15:55:
[...]

Vind het een rare manier van handelen. Wat Apple eigenlijk zegt; oké, we erkennen dat het probleem een fabricagefout is, maar na 4 jaar niet meer. Dan is het je eigen schuld als die alsnog stuk gaat. Koop maar een nieuwe MacBook Pro zeggen ze dan. Kunnen ze aandeelhouders weer blij maken met meer divident met een dikke middelvinger van Apple naar de gebruiker toe.
Ondanks dat ik normaliter tegen de starre houding van Apple ben als het om garantie gaat, is dit een prima oplossing geweest lijkt me. Een laptop heeft een verwachte levensduur van ongeveer 3 jaar. Apple bied 4 jaar garantie op dit product omdat er problemen op _kunnen_ treden. Als het ding na vier jaar stukgaat is de verwachte levensduur overschreden en is de laptop economisch gezien afgeschreven. Lijkt me een normale redenering.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tha_bulldog schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 16:18:
Nee, NVidia is de schuldige, NIET Apple. Alle merken hebben hier last van gehad. Dat Apple uit coulance nog 4 jaar garantie geeft waar ze standaard 1 jaar geven hoor je niemand over.. HP heeft bijvoorbeeld maar 1 jaar verlengde garantie gehad en ook Dell geeft inmiddels geen garantie meer op de XPS modellen.
Dell stuurt nog tot 5 jaar na garantie een monteur langs om het probleem te fixen.
Je hoort het goed, 5 jaar, en niet opsturen, gewoon ter plekke een nieuw moederbord.

waarom zouden ze dat immers niet doen? de fabrikanten ontvangen voor elke kapotte nvidia kaart een bedrag van nvidia. Een productiefout is een productiefout, ik vind het redelijk schandalig dat daar uberhaubt een termijn aan vast zit. Imo moet er pas gestopt worden met het oplossen van productiefouten als de onderdelen zelf niet meer leverbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpetualrabbit
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-02 15:58
tha_bulldog schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 16:18:
ehh, nee hoor. Apple verkoopt een laptop met een gebrek, en dus is Apple verantwoordelijk. Dat het door een gebrekkig onderdeel van een leverancier komt is iets dat Apple dan weer kan verhalen op die leverancier.

Ik vind het niet meer dan normaal dat Apple dit probleem verhelpt, want ze verkochten tenslotte een defect produkt. Maar het is ook normaal dat die verantwoordelijkheid na een bepaalde tijd stopt: één jaar is veel te kort, vier jaar klinkt redelijk. De verwachtte levensduur van zo'n laptop dus. Dit is ook wat er in de wet staat over kopen en verkopen: binnen de levensduur van een apparaat mag het niet zomaar stuk gaan en heb je recht op reparatie en als dat niet kan, vervanging. Wat extra garantie vooral doet is zorgen dat je je recht zonder gezeik krijgt; maar zonder extra garantie en met (soms heel veel) gezeik lukt het vaak ook.

Weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
ik ga dit weekend even langs een repair center, kan het op ze minst proberen.

enige is dat ik de laptop overgenomen heb en helemaal niks van bon heb. dus dan ligt de kwestie van garantie ook anders neem ik aan, of ik moet gewoon spelen en zeggen dat ik de bon niet meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Aan het serienummer kunnen ze bij een APR wel zien wanneer hij gekocht/gebouwd is neem ik aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 23:56
En anders verkoop je hem als defect zijnde dan krijg je er ook nog wel wat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 22:05
tha_bulldog schreef op woensdag 14 december 2011 @ 16:56:
Aan het serienummer kunnen ze bij een APR wel zien wanneer hij gekocht/gebouwd is neem ik aan :)
Jup

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
wordt gratis gefixed door Apple want is een erkend probleem. Mijn laptop is ook van 2008, heeft ook een 8600GT en heeft net als veel laptops van die tijd met een 8600gt (ook andere merken) last van de slechte soldering van de videokaart gehad. Binnen 2 dagen was ie terug en nu, 3 jaar later nog steeds geen problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
@ DayteX
2008 model dat zou betekenen dat je hem binnen die 4 jaar hebt laten fixen. en dat is bij mij dus niet het geval.

ik ga dit weekend ff langs, maar ik had gebeld naar apple en die wilde kijken voor 80 euro om het probleem te vinden. daar heb ik niet echt zin in laten we hopen op iets goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo 'om het probleem te vinden'? Het probleem is al bekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
ja daar ben ik zelf achter gekomen, maar dat weten zij niet.
dus ik hoop dat ze mijn probleem erkennen en niet zeggen dat ze zelf willen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:14
De standaard '80' euro of in ieder geval onkosten worden berekend vanwege het feit dat dit standaard protocol is wat meestal APR's hanteren. De kosten worden onder het mom van onderzoekskosten berekend aan de klant, aangezien er uren door de gecertificeerde reparateur van APR's gekeken moet worden en tevens producten van APR's naar reparatiecentra (normaal gesproken intern bij de APR's) vervoerd wordt.

De 'onderzoekskosten' dekken naar alle waarschijnlijkheid deels de kosten voor het vervoer en tijd die reparateurs in de MacBooks steken. Tevens is er dan ook meteen een controle wat eventueel nog meer defect kan zijn wat een andere oorzaak kan zijn geweest. In realiteit komt het vaak voor dat consumenten producten inleveren die niet onder de garantie vallen (schade door eigen gebruik). Door onderzoekskosten te berekenen kunnen deels de kosten hiervan worden gedekt (tijd/transport). APR's kunnen namelijk alleen onderdelen claimen bij Apple indien er daadwerkelijk een geval is van garantie. De APR's proberen bij inname dit te checken, maar het komt voor dat een product onder valse informatie in reparatie wordt genomen, waar bij het reparatiecentrum vochtschade, valschade of wat dan ook wordt gevonden.

Tweakers daarentegen met een probleem zijn natuurlijk voorzien van betere kennis en kunnen vaak al aangeven dat een bepaald defect aanwezig is zoals problemen met de Nvidia GPU in de 2008 MBP modellen of de bekende cracks in de Macbook serie.. maar vanuit een APR perspectief moet het jammergenoeg toch gecontroleerd worden.

offtopic:
Ik neem het niet op voor Apple, maar probeer het ook uit te leggen hoe er te werk gaat aan de andere zijde. Ik ben niet werkzaam voor Apple of andere APR's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 10:51
tha_bulldog schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:40:
Meerdere malen gereflowed, maar ook reballed. In mijn optiek is er niet veel meer wat ik er dan nog aan kan doen.

Hoi.

• 0daro0
@ tha_bulldog en PLeX,
wat is reflowen, reballed ? fluxe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:57
Reflowen, een "huis tuin en keuken manier" is het geval in de oven te stoppen. (Ik raad het niet aan). Het probleem is namelijk dat de soldeer-tin los laat als ik me niet vergis. Door het moederbord aan hoge temperaturen bloot te stellen smelt het tin weer "in positie". Daarna netjes laten afkoelen en voilà.

Maar als de temperatuur verkeerd is, of je stoot hem verongeluk aan terwijl hij nog warm is, dan heb je volgens mij een redelijke kans dat je verder van huis bent.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0daro0
HIJ DOET HET WEER.
een goede collega heeft er even naar gekeken en wat gevogeld geen idee wat.
maar heb weer beeld nu ff testjes uitvoeren videokaart beetje stressen.

hartelijk dank voor alle info en hulp.
Pagina: 1