ISDN/UTP over een kabel + netwerk ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-10 14:42

Rincewind

Take me in your arms tonight

Topicstarter
Hi,
In mijn huis liggen overal 8-aderige telefoonkabels(ISDN) die sprekend lijken op UTP-kabels :). ISDN gebruikt maar 4 aders dus heb ik de kabel naar mijn werkkamer gesplitst zodat ik 4 aders gebruik voor ISDN en de 2 andere voor een analoge lijn (voor mijn faxmodempje).

Binnenkort krijg ik ADSL of kabel en beide gebruiken een netwerkkaart als interface. Ik wil de volgende installatie opzetten: in de meterkast komt dan een linuxservertje die als vuurmuur fungeert. Die server is gekoppeld aan 4 adertjes uit de telefoonkabel en is ook gekoppeld aan een hubje. De overige 4 aders in die kabel blijven 'gewoon' ISDN en wordt via de huiscentrale doorverbonden.

In ieder kamer wordt de binnenkomende telefoonkabel ook weer gesplitst in een UTP- en telefoonkoppeling waarbij de UTP-kabel is gekoppeld aan het hubje in de meterkast en de telefoonkabel aan de centrale. Dan heb ik op iedere kamer een verbinding met m'n netwerk en ook telefoon.

Kan dit ? Of krijg ik last van overspraak o.i.d. ?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet kunnen. Je zou inderdaad last kunnen krijgen met overspraak maar dat kan je alleen controleren in de praktijk.

Het is wel zo dat er aardig wat spanning staat op je ISDN lijn. Dit kan tot overspraak leiden.

Als je geen ISDN apparatuur hebt. Zoals een ISDN telefoon of iets dergelijks. Dan kan je je NT1 kastje proberen niet in het stop contact te steken. Even proberen of je nog kan bellen e.d. Maar bij mij werkt het.

Je NT1 levert namelijk spanning op je ISDN netwerk. Dit heb je niet nodig als je geen ISDN apparatuur gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Op donderdag 22 maart 2001 12:33 schreef Halon 1202 het volgende:
Als je geen ISDN apparatuur hebt. Zoals een ISDN telefoon of iets dergelijks. Dan kan je je NT1 kastje proberen niet in het stop contact te steken. Even proberen of je nog kan bellen e.d. Maar bij mij werkt het.
He, dat wist ik niet. Ik gebruik alleen een ISDN-kaart voor het internetten en geen isdn-telefoons. Ga ik vanavond eens even proberen :) Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-09 01:12

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Dat is een situatie de vrij vaak voorkomt in kleine tot middelgrote bedrijfsnetwerken (telefoon + data over gescheiden paren in dezelfde kabel).. moet kunnen, in een "normaal" huis zijn de afstanden ook niet enorm, dus minder gevoelig, gewoon proberen..

Laat maar.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

je moet wel even opletten. de meeste isdn kabels zijn 8 aders plat langs elkaar. je moet ervoor zorgen dat het een utp kabel is. (twisted dus)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Op donderdag 22 maart 2001 13:22 schreef Dirk-Jan het volgende:
je moet wel even opletten. de meeste isdn kabels zijn 8 aders plat langs elkaar. je moet ervoor zorgen dat het een utp kabel is. (twisted dus)
Hoe kan ik dat aan de kabel zien ? Het maakt toch niet uit zolang ik de connectors maar op een goede manier aan de juiste aders krimp ? Het is dan wel wat lastiger puzzelen..:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 15:02 schreef Rincewind het volgende:

[..]

Hoe kan ik dat aan de kabel zien ? Het maakt toch niet uit zolang ik de connectors maar op een goede manier aan de juiste aders krimp ? Het is dan wel wat lastiger puzzelen..:9
Als je een platte kabel hebt lopen de aders naast elkaar en vormt er zich een klein magnetisch veldje. deze kunnen elkaar makkelijk gaan beinvloeden. Als je een ronde kabel hebt zitten de meeste kabels wat gedraaid dus is er minder snel sprake van zo'n magnetisch veldje.

Als er een ronde kabel ligt hoef je in princiepe niks te vrezen, behalve als het over hele lange afstanden gaat. bij een platte kan je beter gelijk je kabel vervangen door FTP... of eventueel STP
Pagina: 1