Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit met een vervelend probleem en ben al weken/maanden bezig met knutselen maar ik krijg het niet werkende.

Ik heb dit bord draaien als mediacenter XBMC en dat werkt fenomenaal.

Tevens heb ik een RAID5 array van 6TB die USB3 ondersteund (PS. heb het ook getest met een normale USB3 Aldi diskdrive, die het in een andere PC wél doet).

De USB3 poorten werken niet. Als ik na het opstarten van Windows de USB3 kabel aansluit. Dan meld Windows 7 dat het apparaat USB3 is en sneller werkt op een USB3 poort. Echter zit hij in de USB3 poort.

Een andere kabel aansluiten heb ik ook geprobeerd maar ook dat werkt niet. Het moederbord heeft de laatste BIOS en is voorzien van de bekende NEC/Renesas 720200 controller

Ik heb 4 verschillende drivers geprobeerd. Ook die van de originele driver DVD die bij het mailboard zit. Tevens beide USB3 connectors geprobeerd.

Dit alles zonder succes.

Aangezien ik USB3 moet kunnen gebruiken overweeg ik om een nieuw bord te kopen.

Kan iemand mij alstublieft een laatste gouden tip geven? Ik ben héél erg tevreden verder over het bord. Alles speelt perfect en het zit allemaal in een perfect klein kastje met alles onboard.

Ik hoop dat ik nog iets over het hoofd zie. Overigens, een PCIE USB3 kaartje is helaas geen optie. Het bordje zit in een klein mce kastje zonder ruimte voor pci kaarten.

Alvast heel hartelijk dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 10-12-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Geen idee of die optie er is, maar in de bios staan de poorten ook ingesteld op SuperSpeed/USB3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Nielson schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:56:
Geen idee of die optie er is, maar in de bios staan de poorten ook ingesteld op SuperSpeed/USB3?
Die optie is er niet, je kunt wel de USB3 controller uit of aanzetten. De rest van de instellingen hebben betrekking op de USB2 poorten. Echter heb ik elke combinatie die je kunt bedenken al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

komt vaker voor met dit bord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Vertel! Firmware bug of hardware?

Ik hoor het heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Ik denk dat ik er uit ben!!!

Ik had álles al geprobeerd. Ik kreeg het NIET voor elkaar.

Nu ben ik weer bij het begin begonnen. Ik draaide altijd het bordje op 1.95Ghz. Dit heeft gewoon perfect gewerkt. Ik heb hem zojuist helemaal gereset en ineens werkt mijn externe USB3 drive wél op USB3 mode.

Heb alle parameters ingesteld die ik normaal instel, maar na elke parameter een reboot gedaan en met HDTune een test gedraait.

Wat denk je? De Nec chip blijkt heeft gevoelig te zijn voor FSB afwijkingen. Al doe je maar het kleinste tikkie omhoog, dan stopt de NEC er mee en neemt de default USB controller het over :?

Ik ga nu nog even uitgebreid testen en zien of het echt klopt.

Dit is echt te maf, want ik had dit al een keer eerder getest en toen heb ik het probleem niet kunnen tackelen!

Echt ik ben hier al enkele maanden mee aan het klooien!

Update volgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Ik voelde me zo dom. Maar ik had het al getest met de FSB

Waarom kwam ik er eerst niet achter vroeg ik me af. Ik ben er nu achter!

Ik had de FSB al weer terug gehad op default 200 FSB, maar zonder powercycle. Op het moment dat de nec controller over de flos is, kun je doen wat je wilt met de FSB, maar de spanning moet er echt eerst helemaal af, reboot is niet voldoende. Daarom kwam ik er dus niet achter !

De Nec controller schijnt heel erg kritisch te zijn. Een FSB van 206 ipv 200 is absoluut de limit. Ik heb altijd op 216 gedraaid en dat werkte perfect.

Ik ga nu weer gewoon STOCK FSB draaien.

* Fairy is heel erg blij !
Pagina: 1