HDMI 1.4 Probleem (laptop -> TV)

Pagina: 1
Acties:

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
Beste mede-tweakers,

Ik heb laatst voor sinterklaas voor mijn vader een HDMI 1.4 kabel gegeven van 10 meter.
Het probleem is nu dat met HDMI 1.4 het beeld af en toe gaat flikkeren en er 'pixel sneeuw' naar voren komt.
(verbinding laptop --> TV)

Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/2792/dsc0010tio.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img696.imageshack.us/img696/5842/dsc0013ij.jpg

Hiervoor gebruikte die een HDMI 1.3 (of 1.2, not sure) van 1 meter, waarbij er geen problemen waren met het beeld. Ik gebruikte dan ook dezelfde instellingen als voor de HDMI 1.4 ter controle.

Aan de kabel kan het (hoogst waarschijnlijk) niet liggen, omdat ik van het desbetreffende bedrijf een 2e kabel opgestuurd heb gekregen, maar de problemen blijven hetzelfde :( Wat volgens hun ook niet zou uit moeten maken, omdat 1.4 automatisch downscaled.....

Nu weet ik dat ik zelf dit probleem ook had op mijn vaste PC (wel andere TV, die ergens anders in NL staat), maar dat ik via Ati drivers de 'Pixel format' kon veranderen naar Ycbpcr4:2:2, wat het toen wel deed. (HD4890 met Ati Catalyst Control Center)
Maar bij mijn vaders laptop en mijn eigen laptop (die resp. een N3100M en N320M videokaart van Nvidia hebben) is deze optie nergens weergegeven.

Helaas heeft mij google zoektocht mij ook nergens gebracht :X Dus hoopte ik hier mijn zoektocht tot een goed einde te kunnen brengen ;)

Weet iemand toevallig of het desbetreffende probleem dan ook 'meteen' daar zit(pixel format instellingen)? Of is de HDMI 1.4 niet geschikt voor deze setup? Of zie ik iets over het hoofd?

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-02 22:52
Waarschijnlijk trekt je kabel het gewoon niet qua bandbreedte, hoe is het beeld in 1280x720?

[ Voor 9% gewijzigd door Bastard op 10-12-2011 12:59 ]

• Beukgevaar
Ik heb alle mogelijke resoluties (boven 1024x768) geprobeerd om het probleem te checken, maar bij elke resolutie is wel wat te vinden..... En er is ook maar 1 resolutie die aan het scherm formaat voldoet --> 1360x768
Ook het aantal Hz heb ik getest :X

Oh ik vergat te vermelden dat de TV HD ready is --> Sony KDL 37P300

[ Voor 6% gewijzigd door Beukgevaar op 10-12-2011 13:11 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
I'm..... dreaming.... of a white..... christmas.....
HD ready is niet HD!! Jouw tv heeft een resolutie van 1360x768... Maar idd, ik denk dat je kabel net teveel overspraak geeft tussen de aders... Je zult waarschijnlijk naar een beter afgeschermde kabel moeten zoeken.

Aan de kabel kan het (hoogst waarschijnlijk) niet liggen, omdat ik van het desbetreffende bedrijf een 2e kabel opgestuurd heb gekregen
Als ik dit lees, denk ik JUIST dat het aan de fabrikant = kabel ligt...

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-02 22:52
HDMI 1.4 heeft het verder niet zo heel veel mee te maken, dat zegt alleen dat je kabel in theorie een hogere bandbreedte aan moet kunnen (want beeld + ethernet + audio return + 3d), wat gezien jouw ervaringen redelijk onwaarschijnlijk is dat deze kabel dat trekt, maar goed.
Die pixel sneeuw die je ziet is typisch iets wat je krijgt als er zoveel data verloren gaat dat 0-en 1-en worden en dat is iets wat wel vaker voorkomt met langere hdmi kabels. Gezien je kortere kabel het wel doet is het nogal waarschijnlijk dat je kabel gewoon niet goed genoeg is om 1366x768 oid door te sturen, laat staan 1920x1080. Gewoon terugsturen en een kortere kabel gebruiken indien mogelijk of anders testen welke 10m kabel wel goed is (duur is niet perse goed).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15

D4NG3R

kiwi

:)

Jouw TV is HD ready, dus een resolutie van 1366x768 is de enige die hij vlekkeloos zal weergeven..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Beukgevaar
D4NG3R schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 16:46:
Jouw TV is HD ready, dus een resolutie van 1366x768 is de enige die hij vlekkeloos zal weergeven..
Klopt, maar op die resolutie zit het probleem OOK ;) Ik weet dat de TV HD ready is en maximaal op 1366x768 draait! Maar dat die kabel dan problemen geeft op HDMI 1.4 en HDMI 1.3 niet :?

Gezien de reacties van boven zou het volgens jullie aan de kabel lengte liggen, dat die het niet aan kan...

Maar ik heb dezelfde kabel maar dan 15 meter en die doet het wel op 1920x1080 zonder problemen...
Daarbijkomend heb ik de desbetreffende kabels (die het niet doen op laptop) zelf getest op mijn vaste PC en doet die het gewoon op Full HD (1920x1080).
Daarnet heb ik ook nog op een oudere laptop hem erin geplugged en deed die het wel meteen, die draait niet op de nieuwste nvidia drivers (in tegendeel tot mijn vaders en eigen laptop, die dus problemen geven)
Ik heb net ook meer zoek opties geprobeerd en lijkt erop dat de nieuwste drivers van Nvidia gewoon problemen te geven..... Maar dit lijkt mij een beetje raar 8)7 En dan zou ik heus niet de enige zijn met dit probleem |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Beukgevaar op 10-12-2011 17:18 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15

D4NG3R

kiwi

:)

Steek die goede kabel eens tussen de PC en die TV dan ;)?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Beukgevaar
D4NG3R schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:12:
Steek die goede kabel eens tussen de PC en die TV dan ;)?
Die ligt helaas in mijn eigen stekje ergens anders in NL ;)
Pagina: 1