Corsair H100 installatie vragen over temparaturen

Pagina: 1
Acties:

• EpOorklep
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-04-2025
Hallo allemaal.
Ik was laatst bezig om een corsair H100 in te bouwen in een Coolermaster HAF922.

Deze kast stond netjes wegewerkt in een mooi vakje in de kast met aan weerzijden netaan 1mm over.
Natuurlijk nooit opengemaakt om uit te stoffen dus de E8400 die erin huisde heeft zeker sinds de release van battlefield 3 temperaturen gezien van over de 100.C en een enkele keer een max temp van 120.C

Na wat puzzelwerk met de manual kon ik deze toch naar behoren inbouwen aan de bovenkant van de kast.
Hier zat een 200MMfan die ik verplaatst heb naar de zijkant.

De aansluitingen van de H100 (1 molex en een 3 pin connector) zitten aangesloten op een molex (duh) en de 3 pins connector waar eerst de CPU fan op aangesloten zat (een 4 pins plug waarvan de connector er nu 3 gebruikt) Hier wat fotos

Afbeeldingslocatie: http://i1133.photobucket.com/albums/m600/Embay1980/Afb0736.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1133.photobucket.com/albums/m600/Embay1980/Afb0739.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1133.photobucket.com/albums/m600/Embay1980/Afb0740.jpg
Zoals hieronder te zien heb ik de fan & grill zo gezet dat de lucht naar buiten blaast.
Afbeeldingslocatie: http://i1133.photobucket.com/albums/m600/Embay1980/Afb0743.jpg

Alleen nu alles draait en aangesloten is zie ik in de bios een temp van 69.Celcius.

Afbeeldingslocatie: http://i1133.photobucket.com/albums/m600/Embay1980/Afb0746.jpg

Eenmaal opgestart en idle is de temp met Hardwaremonitor Pro 42-49 graden.
Ook real temp of true temp hoe 't ook heet geeft deze waarden.

Ik heb Prime95 er een half uurtje op los gelaten en met beide temp progjes een max waarde gemeten van 67.C.

Ik vindt dit voor een watercooler belachelijk hoog. Zeker omdat er aan de voorkant een 200mm fan zit , aan de zijkant zit ook een 200mm fan (beide blazen naar binnen) En achter zit een 120 mm die uitblaast (samen met de 2 120mm fans van de H100 bovenop zoals te zien op foto)
Ik heb aan de cpu sluiting gevoeld en de pomp werkt de fans werken en de grill word lauw.

Heb ik iets verkeerd gedaan? kan het zijn dat de Thermometer niet meer goed gecalibreerd staat o.i.d?
Graag een reactie.

Graag geen goed bedoelde irritante opmerkingen over eventuele geluidsreductie, dit rukt me geen moer ik heb een headset en "for all I care" had me pc midden op een schiphol startlandingsbaan kunnen staan.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij heb je geen of teveel/te weinig koelpasta gebruikt, ofwel zit het koelblok niet goed vast op de CPU.

[ Voor 28% gewijzigd door Mavamaarten op 10-12-2011 12:57 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• EpOorklep
Stom ff bij moeten vermelden dat ik geen extra koelpasta heb gebruikt. Er zat een pre fixed layer koelpasta op aangebracht en volgens vele reviews op het net was dit voldoende naar het schijnt is het een spulletje van Antec dat erop zit das toch niet een hele slechte geloof ik

[ Voor 6% gewijzigd door EpOorklep op 10-12-2011 13:03 ]

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:13
De prestaties van die 'waterkoelers' zijn niet slecht maar behoren niet tot het beste (Noctua, etc..) in tests. Heb je de E8400 overgeklokt? Een E8400 verbruikt meer denk ik dan een i5 2500k, maar dan nog is 42 graden onder idle aardig wat.. misschien toch die standaard meuk eraf halen en opnieuw installeren met andere koelpasta?

Hoe zit die behuizing trouwens in die kast? Die 1mm heeft geen betrekking op de kanten waar fans zitten neem ik aan, dus niet dat de fans 1mm hebben om lucht af te voeren?

Specs

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

hoe is de airflow eigenlijk om je kast heen?
zelfs met een stock koeler mag hij geen 100 graden worden.
of de airflow is belabberd (staat hij in een kast of onder een buro of heb je geen ruimte om je kast? of heb je overal door je kast heen kabels lopen en niks weggewerkt?) of je mag wel wat meer oefenen met koelers installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 10-12-2011 15:15 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• EpOorklep
De E8400 loopt standaard op 9X 333mhz dus 3,0ghz.
De temparaturen zijn gemeten toen de kast midden in de woonkamer vrij op tafel stond.

Voordat ik aan de installatie begon heeft de kast altijd in een op maat bureaukastje gestaan waar ie precies in kon met aan weerzijden 1mm over hij heeft dus een aardige tijd met een standaard koeler vol stof in een afgesloten ruimte gestaan en zoals eerder gezegt heeft ie daar temperaturen meegemaakt van ruim boven de 100.C kan het zijn dat de processor gewoon een opneu*ker heeft gehad?

Alles werkt voor de rest prima en prestatiegewijs (game oriented) loopt alles prima.

Wat betreft de airflow MOET het goed zitten zoals eerder gezegt zitten er 2 200mm fans in die van voor en zijkant erin blazen en 3 120mm fans die uitblazen.

Alles zit ingebouwd in een Coolermaster HAF 922 waarbij HAF zou moeten staan voor HIGH AIR FLOW wat op zich wel klopt want als ie aan staat voelt t net als een kleine orkaan door me huis helemaal als ik de GPU daarbij ook nog op 100% blazen zet....

Ik vindt 't allemaal maar vreemd....en kom dan toch weer een beetje terug op me vraag of het niet kan zijn dat de temp meter misschien niet meer helemaal jovol is....? iemand een briljante ingeving?

• elsympatico
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik heb een antec h20 620 en mijn temps zijn serieus verbeterd tegen stockcooler,maar die watercoolingsetjes zijn eingenlijk niet zo goed,als je echt heel goede koeling wilt thermalright silver arrow ofzo.

• Fordox

Fordox

00101010

EpOorklep schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:56:
De E8400 loopt standaard op 9X 333mhz dus 3,0ghz.
De temparaturen zijn gemeten toen de kast midden in de woonkamer vrij op tafel stond.

Voordat ik aan de installatie begon heeft de kast altijd in een op maat bureaukastje gestaan waar ie precies in kon met aan weerzijden 1mm over hij heeft dus een aardige tijd met een standaard koeler vol stof in een afgesloten ruimte gestaan en zoals eerder gezegt heeft ie daar temperaturen meegemaakt van ruim boven de 100.C kan het zijn dat de processor gewoon een opneu*ker heeft gehad?

Alles werkt voor de rest prima en prestatiegewijs (game oriented) loopt alles prima.

Wat betreft de airflow MOET het goed zitten zoals eerder gezegt zitten er 2 200mm fans in die van voor en zijkant erin blazen en 3 120mm fans die uitblazen.

Alles zit ingebouwd in een Coolermaster HAF 922 waarbij HAF zou moeten staan voor HIGH AIR FLOW wat op zich wel klopt want als ie aan staat voelt t net als een kleine orkaan door me huis helemaal als ik de GPU daarbij ook nog op 100% blazen zet....

Ik vindt 't allemaal maar vreemd....en kom dan toch weer een beetje terug op me vraag of het niet kan zijn dat de temp meter misschien niet meer helemaal jovol is....? iemand een briljante ingeving?
gooi een pc noooooooit in een op maat gemaakt net passend kastje waarin alles word afgesloten. dan maakt je kast helemaal niet meer uit omdat er dan nog een kast om heen zit bij wijze van spreken.

en boven de 100 graden lijkt mij sterk, want dan valt gewoon je pc uit door de thermische beveiligingen tenzij die uit staan.
en ik ben bekend met de HAF series. zijn fijne kasten inderdaad :) maar de airflow kan nog steeds in de kast verstoord worden door allemaal bekabeling die niet netjes is weggewerkt.
je temp sensor kan idd wel dood zijn. je zult niet de eerste zijn, misschien is een totaal foto ook handig?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik neem aan dat je je fans van het rad van de H100 op het koelblokje zelf aangesloten hebt en in het midden van dat koelblok zit een knop waarmee je je fansnelheid kan regelen. Het kan best zijn dat ie nu op de laagste stand staat en wanneer je die knop indrukt krijg je 1, 2 of 3 verlichte strepen te zien waarbij 3 voor het hoogst staat. Die 3 pins wat je op de cpufan header aangesloten hebt heeft alleen als functie dat je het toerental van de pomp kan aflezen vanuit je bios maar regelt verder geen fan toerental of iets dergelijks.

Mocht je nu de fans van de radiator al op de hoogste stand hebben staan kan je alsnog een push/pull config maken door op de bovenkant van het rad nog eens 2 fans bij te plaatsen en dan eveneens outtake. Ongetwijfeld dat de temperatuur dan zeker nog moet zakken want die temps zijn inderdaad toch nog wel best aan de hoge kant.

Zelf gebruik ik een H80 op een i7 2600 K die geOC'd is naar 4,4 Ghz en max 58 graden word bij stress en idle rond de 28 graden zit waarbij ik geeneens de standaard fans van Corsair gebruik. Zelf gebruik ik 1 x 14 cm en 1 x 12 cm Noctua fans in push/pull en dan outtake op de achterste outtake van een Coolermaster HAF 932.

O ja, en niet te vergeten nog naderhand een paar keer die thumbschroeven wat na te trekken en dan kruislings want in het begin willen die nog wel eens wat losser gaan zitten. En wat betreft die koelpasta hoef je verder niks aan te veranderen want ik gebruik ook altijd die standaard pasta wat erop zit. UIteraard wel als je het blok eraf haalt want dan moet je alles eerst schoonmaken en weer nieuwe pasta op de cpu doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Roel1966 op 10-12-2011 20:57 ]

• EpOorklep
Ik weet het over kastjes maar mensen die ik van dienst ben hebben zo hun eigen menigen en opvattingen over waar hun spullen moeten komen te staan ik ben slecht de repairman wat weet ik er nou van volgens hun :-)

Kijk hieronder een fototje van hoe de hele kast eruit ziet

Afbeeldingslocatie: http://i1133.photobucket.com/albums/m600/Embay1980/Afb0744.jpg

En na de hele situatie aan de eigenaar van de pc uitgelegt te hebben kwam deze niet verder dan deze oplossing zoals te zien op deze foto

Afbeeldingslocatie: http://i1133.photobucket.com/albums/m600/Embay1980/Afb0748.jpg

De gaten zijn 75mm en staan pal op de zijkant waar de 200mm fan inzuigt. Helemaal weer ingebouwd en dezelfde testjes weer uitgevoerd wordt hij nog steeds maximaal 70.C under prime. Ik zelf wordt er dol van maar diegene voor wie ik het gedaan heb is dolgelukkig met zijn nieuwe stuff............

Wie ben ik dan eigenlijk om verder te zeuren ik wil iedereen bedanken voor hun reactie s en hulp en als het mijn eigen rig zou zijn zou ik het tot de bodem uitzoeken maar zoals gezegt als de klant wel tevreden is......

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tja, ergens jammer maar tegenwoordig moet alles liefst zo klein mogelijk zijn en betalen mensen liever voor design dan voor een koele kast die goed kan ademen. Een pain in the ass voor ons als Tweakers die net de kast het liefste zoveel mogelijk in het zicht zetten en het liefst ook nog helemaal tunen.

Maar idd, als de klant er tevreden mee is en je alles eraan gedaan hebt hem/haar te waarschuwen voor de gevolgen qua temperatuur dan is het het risico van de klant.

• Fordox

Fordox

00101010

+1.
laat het zo maar, de temps zijn buiten de gevarenzone.

Pagina: 1