Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Poortforwarding en DHCP

Pagina: 1
Acties:

• Menesis
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-07 22:11
Ik heb de poortmappingsFAQ gelezen.
Maar ik ken IP's toe via DHCP aan de computers achter mijn router en zou alsnog graag een poort forwarden.

Zoals bekend moet je ik een IP adres invullen voor port forwarding, maar dat IP verandert dus steeds voor de betreffende PC. Moet ik per se statische IPs gaan gebruiken, of zijn er nog andere manieren? Ik zou het liefst DHCP behouden.

• Mikey!
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 15:46
Statische IP's zijn bij Port-Forwarding een must, er zijn eigenlijk maar twee manieren om dit goed af te handelen:
  • Statisch IP configureren op de desbetreffende PC
  • DHCP reservering aanmaken voor het MAC-adres van de desbetreffende PC
Helaas ondersteunt niet elke DHCP-server het aanmaken van reserveringen :/

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06 17:14
Je kan dhcp gewoon blijven draaien (voor al je andere apparaten) enkel de desbetreffende computer(s) geen je dan een vast ip.

Misery and hate will kill us all.

• Menesis
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-07 22:11
Bedankt! Ik had geen idee dat je beiden kan doen. Ik ga het proberen. Deze kan evt. wel op slot.

• Bartjezz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-06-2016
quote:
Gero71 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 13:36:
Je kan dhcp gewoon blijven draaien (voor al je andere apparaten) enkel de desbetreffende computer(s) geen je dan een vast ip.
Je vergeet iets belangrijks!! Als je een pc een vast adres geeft, en je router heeft voordat die pc zich aanmeld dat adres al weggegeven, ga je problemen krijgen! Houdt dus voor je DHCP range bijvoorbeeld 192.168.1.10 tot 192.168.1.99, en geef dan de apparaten die een vast ip-adres krijgen een ip-adres van 192.168.1.100 en hoger. Zo krijgt je pc in dezelfde range als de andere apparaten zijn adres toegewezen, en krijgen alle apparaten die geen eigen ip hebben een uniek adres van je router.

Bij mij in huis krijgt iedere laptop een ip adres van mijn router, maar mijn printer en nas hebben dus een ip-adres BUITEN de dhcp range. Nog nooit ook maar 1 probleem mee gehad.

• funkeey
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15-07 16:13
quote:
Bartjezz schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 14:51:
[...]

Je vergeet iets belangrijks!! Als je een pc een vast adres geeft, en je router heeft voordat die pc zich aanmeld dat adres al weggegeven, ga je problemen krijgen! Houdt dus voor je DHCP range bijvoorbeeld 192.168.1.10 tot 192.168.1.99, en geef dan de apparaten die een vast ip-adres krijgen een ip-adres van 192.168.1.100 en hoger. Zo krijgt je pc in dezelfde range als de andere apparaten zijn adres toegewezen, en krijgen alle apparaten die geen eigen ip hebben een uniek adres van je router.

Bij mij in huis krijgt iedere laptop een ip adres van mijn router, maar mijn printer en nas hebben dus een ip-adres BUITEN de dhcp range. Nog nooit ook maar 1 probleem mee gehad.
Met dit laatste ben ik mij van de week bezig wezen houden. Mijn xbox heeft namelijk wel een vast IP binnen de range. Maar dit IP zit wel aan het einde.

Nu heb ik hem van de week dus buiten de range gebracht omdat ik toch nog problemen ervaar, en dan doet de xbox helemaal niets meer.

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06 17:14
Bartjezz, had ik even moeten vermelden inderdaad.

@funkeey, wat is de dhcp range/subnetmask van de router en het vaste ip/subnet wat je gebruikt op de xBox?

Misery and hate will kill us all.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True