Toon posts:

SSD Sata-600 werkt niet aan volledige snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,
Ik heb gisteren mijn moederbord upgegrade naar sata 600, en een Corsair Force GT 90GB gekocht die zoals geadverteerd aan 600mb/s zou moeten lezen. Als ik HD Tune uitvoer dan is leest hij gemiddeld aan 300mb/s.

Dit zou toch niet mogen? Ik heb al een bios update gedaan, maar helaas... storage controller staat op AHCI, dus daar zou het ook niet kunnen aan liggen. Ik heb een Asrock 970 extreme4 bord

Wat kan ik doen? Ik hoop toch niet dat de ssd DOA is want ik haat dat gewoon

Groetjes

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2py26bo.jpg

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Heb je wat meer specs van je pc? Misschien kan je sata poort max 300mb aan, of is die optie vastgezet in de bios. Misschien is je disk gewoon niet sneller!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb speciaal dat bord gekocht omdat er duidelijk opstaat Sata 6G. Ook voor de SSD heb ik uren research gedaan en die zou echt aan bijna 600mb/s moeten lezen.. :(

Voor de rest zit er een AMD X4 955, 16GB DDR3 ram, GTX 560 en een 500 watt voeding in

"De Force GT werkt op SATA 6 Gbps snelheid en haalt daarbij maximale doorvoersnelheden van 555 MB/s bij het lezen en 525 MB/s bij het schrijven van data (voor het 240 GB topmodel)"

"De nieuwe Force GT 90 GB haalt op papier maximaal 555 MB/s bij het lezen en 505 MB/s bij het schrijven van data. " http://nl.hardware.info/n...-gt-ssds-nu-ook-met-90-gb

"5 x SATA3 6.0 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, JBOD and RAID 5), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions"
http://asrock.com/mb/over...treme4&cat=Specifications

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2011 10:00 ]

Verwijderd

Je hebt een Sandforce SSD, dus die kan niet de volledige bandbreedte gebruiken. De opgegeven specs werken haal je alleen met zero write dus die zijn 'nep'.

Gebruik even een echte benchmark: AS SSD. Daarmee kun je de echte snelheden te weten komen. En dan zie je dat deze nog vrij tegenvallen t.o.v. een veel betere Crucial M4 64GB, die ook nog eens VEEL betrouwbaarder is. Sandforce schijven zoals Corsair Force hebben veel last van blauwe schermen, corruptie en uitval. Is heel bekend en voortaan kun je denk ik beter even rondlezen op techfora als GoT. :)

Wil je de 'nep' snelheden zien gebruik dan ATTO die schrijft nulletjes en krijg je dus kunstmatig hoge getallen te zien, die dus niets zeggen over performance in realistische omstandigheden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2011 10:01 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Had inderdaad al ff gezocht ja, klopt wat je daar zegt... Misschien moet je eens in je bios kijken voor instellingen... Staat die al op AHCI??

Verwijderd

Topicstarter
Zucht ik dachtt dat Corsair als merk kwalitatief materiaal verkocht. Het is immers al jaren een geheugen bedrijf...

Verwijderd

Dus? Bij SSDs is het cruciale component de controller, en dat luistert heel nauw. Corsair is een van de drieduizend merkjes die wat NAND chips in een behuizing pleurt en een third party Sandforce controller gebruikt, net als OCZ. Sandforce staat bekend als een van de minst betrouwbare controllers. En alleen de grotere exemplaren zijn relatief snel. Sandforce geeft onrealistisch hoge en misleidende specificaties op, en is bij normale capaciteiten langzamer dan andere SSDs zoals de veel betere Crucial M4 64GB.

Post maar eens een AS SSD screenshot en ATTO screenshot, dan zie je wat ik bedoel. :)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-02 11:45
Het ligt niet aan Corsair, maar aan de sandforce coontroller. De uitval zou wel verbeterd moeten zijn na diverse firmware updates. Maar met je snelheden is niet zoveel mis. Zoals Cipher ook aangeeft zijn de snelheden die je ziet bij ssd's die een sandforce controller hebben niet representatief voor real-world prestaties.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Topicstarter
Wat denk je als je deze snelheden ziet? Is dat normaal? Of is er iets fout

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/w7ezcm.jpg

Dat is toch f**king bullshit, ik heb speciaal mijn bord upgegrade voor aan die snelheden te kunnen werken, en dan krijg ik tragere snelheden. Als ik een auto koop met een 2.0 motor, maar uiteindelijk heeft hij maar een 1.4 motor.. wel.. dan eis ik van de garagist een auto aan de specificaties waarvoor ik hem gekocht heb......

Verwijderd

De kabel kan 600MB/s ruwe bandbreedte dus 550MB/s aan throughput (bruikbare snelheid). Dat wil niet zeggen dat je SSD dat ook haalt.

Als jij verhuist naar Duitsland waar je 600 kilometer per uur op de Autobahn mag rijden, wil dat niet zeggen dat je lelijke eend (Sandforce :+ ) dat ook haalt. Je verwart bandbreedte met performance.

Dat gezegd, een SSD koop je niet vanwege de hoge sequentiële snelheden, maar voornamelijk vanwege de ~20MB/s random 4K read performance. Dat is waar de enorme vooruitgang ten opzichte van een hardeschijf vandaan komt, en de reden waarom een SSD zo snel kan booten en programma's kan opstarten. Het is niet wat je wilt horen, dat begrijp ik, maar dan had je je maar goed moeten inlezen cq. informeren voordat je tot aanschaf bent overgegaan. Op dit forum valt genoeg te lezen over Sandforce. :)

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik zal je uitleggen waarom jij gevallen bent voor de marketing praat van "SATA 6Gbps".

Je ziet staan in die benchmark die je net gepost hebt dat hij 421.59 MegaByte per seconde leest. Dat is gelijk aan 3.372 Gigabit per seconde.

Een SATA v2 port haalt 3 Gigabit per seconde maximaal. Oftewel maximaal 375 300 MB/s.
Een SATA v3 port haalt 6 Gigabit per seconde maximaal. Oftewel maximaal 750 600 MB/s.

Om die 421.59 MB/s te halen heeft jouw SSD dus een SATA v3 port nodig omdat SATA v2 net te traag is.

Waar ontstaat dit? Het transport medium (= SATA) kan wel een hoge doorvoersnelheid hebben (in jouw geval met SATA v3 dus 6Gbps) maar als de onderliggende apparatuur (de flash geheugen chips op je Corsair SSD) niet snel genoeg de data aan kunnen leveren en/of de controller (van SandForce) die kan verwerken, dan ga je niks hebben aan de volle snelheid SATA v3.

Zie ook even http://www.anandtech.com/bench/Product/425?vs=409 . Daar staat een benchmark van de Corsair Force GT van 120 GB (helemaal onderaan). Hij haalt daar 495 MB/s. Dat is iets meer dan 4Gb/s. Dus hij haalt ook niet de volle 6Gbps maar heeft net als jouw SSD tóch SATA v3 port nodig want met SATA v2 had die nog trager geweest.

[ Voor 0% gewijzigd door webfreakz.nl op 10-12-2011 10:38 . Reden: CiPHER hieronder.. ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

webfreakz: je zit er naast met die snelheden. SATA 3Gbps = 300MB/s bandbreedte = ~275MB/s bruikbare snelheid. SATA 6Gbps = 600MB/s bandbreedte = ~550MB/s bruikbare snelheid. Dat komt omdat SATA net als PCI-express gebruik maakt van 8/10-bit encodingschema.

Hij heeft ook 6Gbps poorten, anders had hij never nooit niet 300MB/s laat staan 421MB/s gehaald; maar iets van 220-250MB/s.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

@CiPHER: Ik zag het toen jouw post net iets eerder dan de mijne was. Was het nog even aan het controleren op Wikipedia maar jij had alwéér sneller gepost :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Ja sinds dat mijn hersenen direct op GoT zijn ingeplugd houdt niemand me meer bij. 8)
Pagina: 1