8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
dat red je nooit met die systeem eisen.
als je het sowieso al geinstalleerd krijgt met die schijfruimte kan je waarschijnlijk je data niet eens meer kwijt.. plus dat alles zoooo ontiegelijk traag gaat wezen...
ALS het al gaat draaien.......
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
I have usernames older than you.
Verwijderd
Alleen hier komt het! Je zal er geen hout aan hebben.
Hoe wou je in godsnaam een ftp-server gaan draaien op een harde schijf die al volledig door de kernel, de shell en enkele ander progs wordt opgeslokt. Okee een Apache-servertje kan ik nog begrijpen, maar een ftp-server (en dan al helemaal wu-ftpd|:():?
Het is natuurlijk wel leuk om een beetje te leren met linux te stuntelen, maar of je er iets aan zult hebben...
Verwijderd
Nog iets, je zegt dat er dus make of zoiets op moet zitten, hieruit mag ik afleiden dat je dus zelf programma's erop wil gaan compileren? Tja dan lijkt me een compiler ook niet echt af te raden he. Slokt toch weer enkele MB'tjes op. Vervolgens moet je sources op die bak gaan zetten en vervolgens die source gaan compileren, waardoor de omvang van het te installeren programma enorm toe neemt, dit terwijl je al helemaal geen ruimte hebt (okee die source kan na installatie natuurlijk weer eraf, maar toch)
Verder wil je met een 386 met 4mb al helemaal niet mysql gaan compileren, geloof me maar.
Als ik zo zou moeten gokken zou het compileren van mysql zeker meer dan 3 dagen gaan duren>:) Verder is mysql op een dergelijke server al helemaal af te raden.
Nogmaals het enig dat er fantsoenlijk op zou draaien en ook het enige dat nuttig is met een dergelijk systeem lijkt mij Apache
Kheb zelf linux op een 386 met 4 mb draaiend gehad. De versie die ik gebruikte was Slackware ergens uit 1995. Basic Installatie + Ontwikkeling was iets van 60-70 MBOp donderdag 22 maart 2001 12:19 schreef Super_ik het volgende:
Ik linux gaan draaien op een 386 met 4 mb geheugen en 100 mb hd
kep er al wel een gevonden maar de securety is nope:(
ik wil er mysql en/of apache en/of wu-ftpd op draaien.er moet dus make ofzo opzitten
iemand ervaring en sugesties
Less = more
Wil je een grote FTP, dan heb je wel een grotere schijf nodig, natuurlijk.
Als je database groter wordt (MySQL), dan is meer geheugen ook geen overbodige luxe
Anyway, als je een p90 met 16 MB kan vinden en 800 MB harddisk, daar kan je perfect mee uit de voeten
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
ik wil niet veel zeggen maar het valt nou niet echt onder kopje 'klein, compact en niet-recource-vretend'
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Pak een één-floppy distributie [zoals freesco]. Voeg aan zo'n kleine distributie de programma's toe die je nodig hebt... en klaar :-)
[of het ook werkt zou ik echt niet weten :P]
Less = more
Verwijderd
LOL in die orde van grootte zat ik ook al te denken, aangezien dat bij mij hier op een perntiumII al enkel uren in beslag nam als ik me niet vergis.Op donderdag 22 maart 2001 14:11 schreef Bigs het volgende:
Owja, MySQL compilen op die bak zal trouwens wel een weekje duren.
Zou toch lullig zijn als ie er dan na 5 dagen compileren door een foutmelding mee kapt>:) Kan je weer opnieuw beginnen
en die wu-ftpd is alleen voor remote beheer van de server, die comp moet ergens zonder toetsenbord/monitor onder mn bed kome te liggen.
een hd van 500 mb kan ik wel inzetten, maar meer geheuge gaat echt nie lukke.
een 486 beter met 500 mb hd beter? er kan alleen maar tot 4 mb geheuge in :(
8<------------------------------------------------------------------------------------
Verwijderd
Op donderdag 22 maart 2001 15:32 schreef Super_ik het volgende:
mysql hoef je toch helemaal niet te compilen?
en die wu-ftpd is alleen voor remote beheer van de server, die comp moet ergens zonder toetsenbord/monitor onder mn bed kome te liggen.
een hd van 500 mb kan ik wel inzetten, maar meer geheuge gaat echt nie lukke.
een 486 beter met 500 mb hd beter? er kan alleen maar tot 4 mb geheuge in :(
Ten eerste moet elk programma gecompileerd worden. De meeste distro's hebben wel hun eigen packet-beheer programma, waarmee je speciaal voor die distro (hoeft niet) voorgecompileerde programma's kunt installeren. Zij hebben het programma dan dus al gecompileerd voor je.
Ten tweede, hoe wil je in godsnaam met een ftp-server je linux-bak gaan beheren:? Die moet je me toch echt een keertje uitleggen.
Beheren doe je dus via een telnet (liever en beter een SSH) verbinding. Je logt dan dus remote in op de shell. Hiervoor zijn ook allerlei grafische progjes voor in de omloop.
Ten 3e als je een 486 hebt staan, dan die meteen gebruiken i.p.v. 386. Stop er zoveel mogelijk geheugen in en zoveel mogelijk hardeschijfruimte. Stop anders gewoon alle harde schijven die je nog over hebt erin (inclusief diegene uit die 386)
ten 4e hoe kom je erbij dat er niet meer dan 4 MB geheugen in die 486 kan (of heb je er maar 4 MB liggen?) ?
Met een 486 met een goeie 16 MB intern geheugen valt nog wel een aarrdig servertje te maken in ieder geval. Verwacht er geen wonderen van, maar je kan er het bovengenoemde denk ik net op draaien.
en die ftp is voor het remote uploaden van de pagina's zodat ik niet telkens naam m'n kamer hoef te lopen
het gaat hier om een
(compaq dekspro)
-IBMCyrix 166mhz (tja..)
-64mb sdram ! (ongeloofelijk toen ik zag dat dit ding hedendaagse sdrammejtes ondersteunde
-via v2 chipset oude dus
-2x 200 HD allebei dezelfde nog wel. seagate
en flopdrive+cdrom/dvdspeler
ik wil dus 1 schijf volproppen met linux en de 2e schijf voor mysql/webserver/gateway,
tot nu toe draait (ik verstuur dit via die bak, andere pc is met win2k aan het stoeien
en dat gaat al redelijk, maar ik verwacht meer snelheids winst met linux/unix. (die webserver/mysql)
maar wat ik niet op die cursus geleerd heb is welke distro er nou bij welke pc hoort/kan zijn.
vooral met zo'n oudere pc als ik nu hier heb! ow, het liefst eentje met de bash shell. (zit niet overal standaart bij geloof ik)
een xwindow hoeft niet persee, zou wel eens handig kunnen zijn.
bvb!
Evert
Verwijderd
Voor de rest, heb in een bepaald blad uit de uk wel een distro gezien die op 100Mb past, ns zipslack 8. Helaas draait ie onder een fat partitie en zal ie wel Heel erg traag zijn.Op donderdag 22 maart 2001 16:12 schreef nelske het volgende:
[..]
Ten tweede, hoe wil je in godsnaam met een ftp-server je linux-bak gaan beheren:? Die moet je me toch echt een keertje uitleggen.
Tja als je met beheren bedoeld directory's aanmaken/verwijderen en bestanden heen en
weer verplaatsen.
Ten 3e als je een 486 hebt staan, dan die meteen gebruiken i.p.v. 386. Stop er zoveel mogelijk geheugen in en zoveel mogelijk hardeschijfruimte. Stop anders gewoon alle harde schijven die je nog over hebt erin (inclusief diegene uit die 386)
386... is dat altijd al een ide of mischien nog mfm... dan moet je ook nog de controller overzetten.
ten 4e hoe kom je erbij dat er niet meer dan 4 MB geheugen in die 486 kan (of heb je er maar 4 MB liggen?) ?
Met een 486 met een goeie 16 MB intern geheugen valt nog wel een aarrdig servertje te maken in ieder geval. Verwacht er geen wonderen van, maar je kan er het bovengenoemde denk ik net op draaien.
Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.
GNU/Linux kan in ieder geval wel op een 386/4meg/100meg, maar dat is 1) lastig installeren 2) niet echt een prettige ervaring. Ik zou sowieso die 486 met 500 meg HD nemen (ik heb begrepen dat je die ook had).
Een 486 met 500meg is niet bepaald flitsend, maar in ieder geval voldoende, maar 4 mb ram is en blijft erg krap.
Het is wel voor elkaar te krijgen door die 500meg HD in een snellere compu met meer ram te hangen, en daar het installeren/tunen te regelen, en dan de HD over te hangen naar je 486.
Maar je moet dan:
• Installeren met totaal andere hardware dan waar je uiteindelijk op draait
• Je eigen kernel bakken (met veel features uit -> kleinere kernel -> meer geheugen vrij)
• De install die je hebt gemaakt zo ver mogelijk downstrippen, om zoveel mogelijk geheugen vrij te krijgen.
Het probleem is dat dit niet heel erg makkelijk is - zeker niet als GNU/Linux nieuw voor je is.
Nog iets: dat hij je geheugen niet herkent, hoe bedoel je dat? Als de BIOS/DOS/Windows het niet ziet (en het dus aan een van die onderdelen ligt), heb je nog een kans. Je kunt gewoon tegen Linux zeggen "zoveel geheugen zit erin", en dan gebruikt Linux zoveel. Als je moederbord het geheugen niet ziet, heb je hier niks aan (dan is het geheugen immers totaal niet addresseerbaar door software). Maar misschien lust jouw moederbord alleen parity geheugen of alleen EDO geheugen, misschien dat hij daarom je extra geheugen niet ziet.
Mister_X:
CPU is iig ruim voldoende, geheugen ook. HD is ietwat aan de kleine kant, daar ga je met een moderne Redhat ofzo niet ver mee komen gok ik.
Een betere keuze is (sowieso) Debian of Slackware. Dit zijn no-nonsense distro's die over het algemeen standaard heel kaal installen (geen XFree bijv), zodat je er alleen op gaat installeren wat je ook nodig hebt. Deze distro's zijn iets minder newbie-vriendelijk (geen gelikte grafische install met auto-hardware detectie enzo) maar in ieder geval zeer geschikt voor servers.
Verwijderd
Tja en daarvoor heeft deadinspace eigenlijk al het antwoord gegeven dat ik ook wilde geven
Hmzzja... bahOp dinsdag 28 augustus 2001 21:45 schreef nelske het volgende:
Ik gok dat alleen nog maar Mister_X iets aan de info heeft, aangezien dit draadje 4 maanden oud is
Had Mister_X niet beter in een ander topic kunnen posten ?
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Dit topic is gesloten.
![]()