Meerdere routers in netwerk/DHCP/Zelfde netwerk SSID

Pagina: 1
Acties:

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-02 10:32
Beste Tweakers,

Op ons studentenhuis hebben we tot nu toe brak internet gehad. Nu hebben we gelukkig 50Mbit van UPC.
Bij dit UPC abonnement was een router/modem combi geleverd, echter het signaal van deze router komt echt tot de deur ;( Het gaat om een Cisco EPC3925

Daarom hebben we besloten een nieuwe wireless router aan te schaffen, namelijk deze:
http://www.tp-link.com/en...id=1682&model=TL-WR2543ND.

Met de wireless functie van de Cisco van UPC uit, word het signaal dan verspreid via de nieuwe TPLink,
ik snap dat de TP-Link een statisch IP nodig heeft vanuit de Cisco, maar aangezien de Cisco ook als router functioneerd, geeft dit dan geen dhcp problemen, omdat de TPLink ook dhcp adressen uitdeelt?

Verder is het misschien nodig om nog een 2de router in een ander gedeelte van het huis te zetten, het idee is om dan nog een TPLink te kopen, en deze daar het wireless signaal te laten verspreiden.

Tevens moeten beide routers, ook bedraad internet verzorgen naar alle kamers toe.
De 2de wireless router moet natuurlijk ook een statisch ip hebben, maar moet dit worden geregistreerd in de 1ste router, waar hij aan vast zit, of bij de cisco router van upc, zoals de 1ste wireless router dat heeft?

Tevens is het idee dat beide routers hetzelfde signaal versturen, SSID enzo, zodat telefoons en laptops automatisch het beste signaal pakken, hoe moet ik dit aanpakken?

Werkelijk bedankt voor alle hulp _/-\o_

Verwijderd

Ik zou de dhcp op de cisco uitschakelen, de wan-poort van de TPlink een ip-adres uit dezelfde range als de cisco geven (en dns instellen), en de TPlink als dhcp server instellen op het interne netwerk.

Om een uitbreiding van het draadloos netwerk te verkrijgen, een access point kopen en kabel van de Tplink naar de access point leggen.

Daarna dezelfde SSID geven, maar een verschillend kanaal geven. Dan zou het in orde moeten zijn.

• Michael van S
Maar de 2de router (zelfde model TPlink) is een router en geen accespoint, omdat het daar op locatie ook bedraad internet moet aanbieden.

De UPC Cisco router heeft 4 lan uitgangen en die moeten allemaal functioneren op de begane grond, voor bedrade apparaten daar, 3 uitgangen en 1 uitgang voor TP Link 1

TP Link 1 op de eerste verdieping moet een wireless signaal versturen, en 4 uitgangen hebben voor bedraad netwerk.

TP Link 2 op de tweede verdieping moet hetzelfde wireless signaal versturen en ook 4 uitgangen hebben voor bedraad netwerk.

• Michael van S
Het zou er dus zo uit moeten te komen zien:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BBlHH.png

Ik heb deze internet pagina gevonden:

http://www.hanselman.com/...AtHomeForFreeRoaming.aspx

Als ik dus mijn Cisco/UPC router instel om DHCP adressen uit te delen met een range van 192.168.1.4 tot 192.168.1.254

En een statische verbinding maak naar mijn TP Link routers, met respectievelijk IP 192.168.1.2 en 192.168.3 (192.168.1.1 is de Cisco/UPC)

En dan channel 1 en 6 gebruik op de TP Link routers respectievelijk, dan zou roamen moeten werken?

Maar ik moet dan toch een kabel leggen van de Cisco Router naar de WAN port van TP Link 1 en een kabel van TP Link 1 naar de WAN port van TP Link 2, of moeten ze in de lan port? :/

Verwijderd

Ik heb even snel gekeken in de gebruiksaanwijzing van de tp link maar zover ik kan zien kan je bij dit model alleen dhcp aan of uit zetten.

Wat je eigenlijk wil hebben tenzij je ervaring hebt met het handmatig instellen van clients en routers + zin hebt om het bij te houden, is een router met "dhcp relay" functie uitzoeken.

Hiermee kan je de dhcp van de cisco aan laten staan, en gebruiken de andere twee routers of acces points de adressen die ze van de cisco krijgen.
Zo blijven alle pc's op de zelfde dhcp server en voorkom je problemen.

Een andere oplossing is om de routers een deel van de adressen te laten geven bijv:
cisco ip is 192.168.1.1 en deelt adressen 192.168.1.2 t/m 50 uit
router 1 ip is 192.168.1.51 en deelt adressen 192.168.1.52 t/m 192.168.1.100 uit
router 2 ip is 192.168.1.101 en deelt adressen 192.168.1.102 t/m 192.168.1.254 uit

Kwa opstelling raad ik je toch aan om de routers bedraad te verbinden,
cisco lan1>router/ap1 wan- router/ap1 lan1>router/ap2 wan
anders heb je grote kans dat je weinig draadloze snelheid overhoud.
Mocht je eventueel lan poorten te kort komen op een verdieping dan kan je er altijd nog een switch naast zetten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb 't zelf anders gedaan.

Ik heb 2 Cisco DD-WRT routers simultaan 2.4GHz en 5GHz.

1 router heb ik als WAN internet router en DHCP. De andere staat gewoon op vast IP. geen DHCP.

Wireless heb ik de routers iets anders geconfigureerd, omdat je met DDWRt virtuele accespoints aan kan maken.

Ik heb alle routers een eigen SSID gegeven, maar ook een virtueel adres die noem ik "TEAM2.4" en "TEAM5.0". De routers gebruiken beiden wel andere kanalen (ruim uit elkaar, volgens een schema).

Je moet niet 1 router op kanaal 7 zetten en de andere op kanaal 8, want de frequenties overlappen elkaar.

De routers zijn via gigabit lan aan elkaar verbonden. Als je dit niet kunt doen en je echt moet bridgen, dan moet je misschien een andere manier gebruiken, zoals hierboven, maar als je echt een team maakt, dan kun je gewoon seamless schakelen tussen de AP's.

• Michael van S
Oke de manier hierboven lijkt me wel oke, als de manier die ik beschreven had niet werkt. DHCP relay had ik wel in gedachten, ik dacht ook dat dit wel zou gebeuren omdat alle wireless routers op 1 vast ip zitten.

Alles word met gigiabit bedraad.

Maar de 2de cisco van jou fairy, die krijgt toch gewoon DHCP adressen van router 1?

Binnenkort komt de 1ste TP Link binnen, en dan gaan we kijken of we een tweede nodig hebben.
Die moet ik dus op een vast IP zetten, en DHCP uitzetten, dan zou het moeten werken toch? Of loop ik dan weer tegen die DHCP relay aan.

• Michael van S
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 18:08:
Ik heb even snel gekeken in de gebruiksaanwijzing van de tp link maar zover ik kan zien kan je bij dit model alleen dhcp aan of uit zetten.

Wat je eigenlijk wil hebben tenzij je ervaring hebt met het handmatig instellen van clients en routers + zin hebt om het bij te houden, is een router met "dhcp relay" functie uitzoeken.

Hiermee kan je de dhcp van de cisco aan laten staan, en gebruiken de andere twee routers of acces points de adressen die ze van de cisco krijgen.
Zo blijven alle pc's op de zelfde dhcp server en voorkom je problemen.

Een andere oplossing is om de routers een deel van de adressen te laten geven bijv:
cisco ip is 192.168.1.1 en deelt adressen 192.168.1.2 t/m 50 uit
router 1 ip is 192.168.1.51 en deelt adressen 192.168.1.52 t/m 192.168.1.100 uit
router 2 ip is 192.168.1.101 en deelt adressen 192.168.1.102 t/m 192.168.1.254 uit

Kwa opstelling raad ik je toch aan om de routers bedraad te verbinden,
cisco lan1>router/ap1 wan- router/ap1 lan1>router/ap2 wan
anders heb je grote kans dat je weinig draadloze snelheid overhoud.
Mocht je eventueel lan poorten te kort komen op een verdieping dan kan je er altijd nog een switch naast zetten.
Het IP van router 1 (192.168.1.51) door wie word deze dan uitgegeven? Dit moet toch door de cisco worden uitgegeven of niet? En het IP an router 2 moet toch door router 1 worden uitgegeven? Dat betekende dat de DHCP range toch altijd nog dat ene IP in zijn range moet hebben, alleen is die dan statisch, dus kan hij alleen maar gegeven worden aan een specifieke router (met mac adres)

De wireless functie van de cisco router gaat uit, hij moet alleen IPs uitgeven over bedraad, hij heeft 4 aansluitingen, nu komt daar misschien nog ooit een switch op, in de kamer van die jongen zelf, dus dat moet in ieder geval kunnen.
Bij de cisco kan je het alleen zo instellen dat hij begint van een bepaalde range dus ik denk dat dat vrij hoog moet zijn, om conflicten te verkomen.

Ik dacht aan de volgende setup:

Cisco is 192.168.1.1 en heeft DHCP aanstaan van (192.168.1.200 tot 192.168.1.245)
Router 1 krijgt een statisch IP van Cisco en dat is 192.168.1.200, deze router heeft DHCP aanstaan, met een range van 192.168.1.2 tot 192.168.1.100.
Router 2 krijgt een statisch IP van Router 1, en dat is 192.168.1.2, deze router heeft DHCP aanstaan, met een range van 192.168.1.101 tot 192.168.199

Zou dit werken? :) Bedankt voor alle hulp!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Cisco router: 192.168.1.1
Router 1: 192.168.1.2
Router 2: 192.168.1.3

DHCP alleen inschakelen op de Cisco router, range 192.168.1.10 - 192.168.1.254 .

En alleen op de Cisco router gebruikmaken van de WAN port voor de verbinding (richting de modem) naar het internet. Bij de rest alleen de LAN porten gebruiken.

Stel je wilt ooit een 3e Accespoint aansluiten, dan hoef je die alleen het IP adres 192.168.1.4 te geven met dezelfde WiFi instellingen (en kies een tactisch kanaal) en dan ben je ready-to-go O+

[ Voor 53% gewijzigd door webfreakz.nl op 10-12-2011 18:28 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Je zou voor meer informatie ook eens even in het topic [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point kunnen kijken. De switchpoortjes op de 2 routers blijven dan ook netjes te gebruiken. In het kort komt het gewoon neer op wat webfreakz.nl hierboven zegt.

Oh, btw, de Cisco deelt geen statisch IP uit, een statisch IP moet je instellen op router 1 en 2. Soms kun je wel DHCP reserveringen aanmaken zodat beide routers altijd hetzelfde IP krijgen, maar geen idee of de Cisco dat ondersteund.

[ Voor 32% gewijzigd door WoC op 10-12-2011 18:30 ]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

WoC schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:28:
Oh, btw, de Cisco deelt geen statisch IP uit, een statisch IP moet je instellen op router 1 en 2. Soms kun je wel DHCP reserveringen aanmaken zodat beide routers altijd hetzelfde IP krijgen, maar geen idee of de Cisco dat ondersteund.
Dat is niet van belang hier. Ik zie bij de Web Simulator van zijn AP (http://www.tp-link.com/Re...tor/TL-WR2543ND/Index.htm) dat er bij Network -> LAN alleen een statisch IP adres gebruikt kan worden. :)

Maar anders had een static-lease op de DHCP server van de Cisco ook gekund ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Michael van S
webfreakz.nl schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:11:

DHCP alleen inschakelen op de Cisco router, range 192.168.1.10 - 192.168.1.254 .

En alleen op de Cisco router gebruikmaken van de WAN port voor de verbinding (richting de modem) naar het internet. Bij de rest alleen de LAN porten gebruiken.

Stel je wilt ooit een 3e Accespoint aansluiten, dan hoef je die alleen het IP adres 192.168.1.4 te geven met dezelfde WiFi instellingen (en kies een tactisch kanaal) en dan ben je ready-to-go O+
Dat klinkt simpel, I like it :+
Dus Cisco modem/router WAN -> LAN TPLink 1 -> LAN TPLink 2, de WAN porten van de TP Links worden dus NIET gebruikt?

Beide routers verspreiden dan hetzelfde wireless network (op andere kanalen natuurlijk) en er kan seamless geroamed worden? :)

• Michael van S
De CISCO is trouwens een router/modem combi, dus dan moet het dus gewoon op de LAN port worden aangesloten neem ik aan, want hij heeft geen WAN port :)

Een static lease is gewoon de DHCP adressen verdelen?

edit:
Dus als ik de statische ip adressen heb gereserveerd in de Cisco router/modem combi, dan hoef ik dat alleen maar in te stellen bij Network>Lan van de Tp Links en dan is het klaar?
Het is dus niet erg dat de TP links aan elkaar aangesloten zijn, omdat de cisco dhcp adressen uitdeelt?

[ Voor 56% gewijzigd door Michael van S op 10-12-2011 21:12 ]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Michael van S schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:05:
[...]
Dat klinkt simpel, I like it :+
Dus Cisco modem/router WAN -> LAN TPLink 1 -> LAN TPLink 2, de WAN porten van de TP Links worden dus NIET gebruikt?
Ja, alleen de LAN porten van de TP-Links gebruiken :)
Beide routers verspreiden dan hetzelfde wireless network (op andere kanalen natuurlijk) en er kan seamless geroamed worden? :)
Als het goed is wel :P
Michael van S schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:06:
De CISCO is trouwens een router/modem combi, dus dan moet het dus gewoon op de LAN port worden aangesloten neem ik aan, want hij heeft geen WAN port :)
Er zal toch wel een aparte port zijn voor richting je internet provider? Dialer toevallig? Of Telephone?

Edit:
Volgens http://www.cisco.com/web/consumer/support/modem_DPC3925.html is dat dus de Telephone port.
Een static lease is gewoon de DHCP adressen verdelen?
Een static DHCP lease zorgt ervoor dat een bepaalde PC op je netwerk altijd hetzelfde adres van de DHCP server (=Cisco) zal krijgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door webfreakz.nl op 10-12-2011 21:17 ]

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:11:

Dit dus. Moeilijker is het niet en moet je het vooral niet maken. Vergeet vooral niet om DHCP op de TP-Link uit te schakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2011 21:27 ]

• Michael van S
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:24:
[...]

Dit dus. Moeilijker is het niet en moet je het vooral niet maken. Vergeet vooral niet om DHCP op de TP-Link uit te schakelen.
Dat ga ik zeker doen!
webfreakz.nl schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 21:15:
[...]

Ja, alleen de LAN porten van de TP-Links gebruiken :)

[...]

Als het goed is wel :P

[...]

Er zal toch wel een aparte port zijn voor richting je internet provider? Dialer toevallig? Of Telephone?

Edit:
Volgens http://www.cisco.com/web/consumer/support/modem_DPC3925.html is dat dus de Telephone port.

[...]

Een static DHCP lease zorgt ervoor dat een bepaalde PC op je netwerk altijd hetzelfde adres van de DHCP server (=Cisco) zal krijgen :)
Bedankt voor de antwoorden, ik stel het zeer op prijs _/-\o_

Richting mijn provider gaat gewoon een F-coax connector. Voor de rest niks, omdat het een router met kabelmodem is, wat bedoelde je met de telefoon connector?

• WoC
  • Niet online

WoC

Michael van S schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 22:07:
Richting mijn provider gaat gewoon een F-coax connector. Voor de rest niks, omdat het een router met kabelmodem is, wat bedoelde je met de telefoon connector?
Waarschijnlijk zag hij de telefoon connectoren achter op je Cisco en dan zou het ook om een ADSL modem kunnen gaan. Maar jouw WAN poort is inderdaad gewoon de Cable schroefconnectie.

• Michael van S
Alright! Dit projecttje gaat dus helemaal goed komen denk ik zo :)
Ik post over een week wel hoe het is gegaan, en hoe ik het gedaan heb!
Bedankt iedereen

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Michael van S schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 22:07:
Uh, ik keek verkeerd in de handleiding http://www.cisco.com/web/consumer/support/modem_DPC3925.html naar het plaatje. Ik bedoelde de "Cable" connector :)

Anyway, succes :)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Er staat nergens hoeveel mensen er wonen, maar hou bij je DHCP in de gaten wat de leasetime is.
Als iedereen een laptop, telefoon, tablet en game console heeft, gaat het hard ;)

Met korte DHCP leases voorkom je dat apparaten welke niet in huis zijn of uit staan, nog lang een lease houden.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

En waarom zou dat iets zijn om in de gaten te houden als de DHCP range 192.168.1.10 - 192.168.1.254 is? Dat zijn iets meer dan 240 adressen. Lijkt me sterk dat hij daar woont met 25 mensen die allemaal 10 apparaten hebben :P

• Michael van S
Ja zo groot is het ook niet hier, even rekenen:

5 Mensen

5X smartphone
3X wireless printer
4X laptop
1X desktop
2X tv
1X receiver
2X apple tv 2
2X blurayspeler

Met een feestje komen daar misschien nog 25 smartphones bij, dus komt helemaal goed :D

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik heb een router/modem combinatie, hier zitten een aantal pc's op aangesloten en een router. Deze router/modem combi geeft IP addressen uit vanaf 192.168.178.1 - 192.168.178.255.
M'n andere router (die dus op de combi aangesloten zit) geeft IP addressen uit vanaf 192.168.1.100 - 192.168.1.255.
Dit werkt wel goed.

Verwijderd

Je mag je afvragen of het handig is om 2 verschillende subnetten te gebruiken. Tenzij je bewust een aantal pc's van elkaar wil scheiden is het niet nodig.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Michael van S schreef op zondag 11 december 2011 @ 11:53:
Met een feestje komen daar misschien nog 25 smartphones bij, dus komt helemaal goed :D
En die hebben per se jouw Wifi gegevens nodig omdat...? MAW: Scheelt je 25 als ze geen verbinding kunnen / mogen maken. Laat staan dat ze het tijdens een feestje willen... :+ Bedoel, studenten + feestje = BIER en geen wifi op smartphone! ;)

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 11-12-2011 23:55 ]

• WoC
  • Niet online

WoC

CptChaos schreef op zondag 11 december 2011 @ 23:54:
[...]
Bedoel, studenten + feestje = BIER en geen wifi op smartphone! ;)
De goeie ouwe tijd...

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Alexxxxxxxxxx schreef op zondag 11 december 2011 @ 23:10:
Ik heb een router/modem combinatie, hier zitten een aantal pc's op aangesloten en een router. Deze router/modem combi geeft IP addressen uit vanaf 192.168.178.1 - 192.168.178.255.
M'n andere router (die dus op de combi aangesloten zit) geeft IP addressen uit vanaf 192.168.1.100 - 192.168.1.255.
Dit werkt wel goed.
Hoe zie je dat voor je voor Michael van S? Heeft hij dan 3 subnets? Niet echt een situatie (ook met 2 niet) die ik hem zou adviseren.

• Michael van S
haha ja dat is zo, maar je moet altijd denken in worst case scenarios :P
Pagina: 1