Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Topicstarter
Ik heb laatst deze aangeschaft als cado voor "iemand". Natuurlijk zelf foto's opgezet, waarna ik er achter kwam dat het apparaatje enkel werkte met de usb stekker aangesloten. De bijbehorende batterij was: niet present, of stuk.

Na het ding opengeschroeft te hebben kom ik wat rare electronica tegen, op een ENORM klein stukje PCB tussen de 5V power van de batterij (er staat 5V op de rode draad richting batterij PCB als er power getrokken wordt uit de USB poort) en de zwarte ground.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8Pp51xtrXHkhZnZ6OiVZeww5/medium.jpg

Echter tussen de twee polen tussen batterij (zilveren zakje) en PCB meet ik 0.07V ongeveer. Zowel met als zonder USB power op het apparaatje. Dat kleine stukje PCB zal dus het voltage van de batterij (standaard 3.7V) omzetten naar 5V en omgekeerd. Het ding is volgens de omschrijving oplaadbaar :)

Mijn vragen zijn eigenlijk in tweevoud:
- Als een lithium poly batterij van 3.7V slechts 0.07V afgeeft lijkt het mij een defecte batterij... toch?
- aangezien het PCB of de batterij defect zijn, is het mogelijk dat ik er drie 1.5V knoopcellen in serie aan zet?

offtopic:
ik zal indien mogelijk nog wat betere foto's trekken. Dat PCB'tje is zo klein dat ik bijna een macrolens nodig heb

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
wellicht off topic, maar waarom neem je geen contact op met Dealextreme ipv knutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Die batterij ziet er inderdaad stuk uit (het lijkt wel alsof hij bol staat). Gewoon zeggen tegen DX, met foto erbij, normaal gezien sturen ze gewoon een nieuwe als hij niet te duur is (dan is verzenden duurder dan een nieuwe).

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
terugsturen? Zelf fixen is veel leuker. Bovendien heb ik bijna 10 weken gewacht op deze dingen (waaronder 6 weken bij de douane). Opnieuw laten versturen inclusief de kans dat het weer zo lang gaat duren... dan fix ik het liever zelf.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Als je een LiPo tegenkomt die zo bol staat, zou ik maken dat ik dat ding uit m'n huis kreeg, voordat hij ploft of last krijgt van zelfontbranding. Als hij nog maar 0.07V afgeeft is hij stuk (niet te missen ook in die staat). Probeer hem dan ook zeker niet op te laden...

Je kunt het idd wel proberen met 3 knoopcellen of met 3 gewone batterijen ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
mooi, dan gaan we de boel loshalen en er gewone batterijen op vast solderen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Of neem contact op met DX. Zoals ik al zij sturen ze waarschijnlijk gewoon een nieuwe zonder dat je deze moet terugsturen...

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Mavamaarten schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:25:
Of neem contact op met DX. Zoals ik al zij sturen ze waarschijnlijk gewoon een nieuwe zonder dat je deze moet terugsturen...
Ligt aan het bedrag, dingen boven de 14 euro (of dollar) willen ze terug, dat er onder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Weg met die batterij!! :P Kun je niet 3 AAA oplaadbare batterijen gebruiken? Dan heb je 3,6V en een oplaadbaar iets. Anders ga je je batterijen verklooien als je gewone batterijen probeert te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
het dingetje is maar klein. Met de nadruk op vrij klein. Een enkele AA of AAA batterij gaat er echt niet in passen. Ik mag hopen dat drie op elkaar gestapelde knoopcelbatterijen er wel in passen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
die batterij is volledig op.

wordt deze ook opgeladen via usb?
de laadregelaar zal normale batterijen niet leuk vinden als vervanging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
ik hoop min of meer dat het laadregelaartje op het kleine stukje PCB bij de batterij zit. Die wordt ook volledig verwijdert als ik er normale batterijen aan hang.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-10 11:27
Het kleine PCB-tje bij de batterij is vrijwel zeker geen laadregelaar, maar een beveiliging voor de Lithium batterij. Dat soort printjes is tegenwoordig vrij standaard. Het is niet meer dan een beveiliging tegen te ver opladen (brandgevaar bij Lithium) en soms ook tegen te diep ontladen, wat vaak tot onherstelbare schade leidt.

Ook al omdat er slechts twee aansluitdraden zijn voor zowel laden als ontladen, geeft al aan dat het printje geen laadregelaar is.
Als het ding zonder verdere elektronika op een 5V USB poort wordt aangesloten, gaan ze er zeker van uit dat de beveiliging op tijd ingrijpt. Slordig, maar goedkoop.
Ik vermoed dat de hoofdprint geschikt is om zowel op 3.7V (van de batterij) als op 5V van de USB poort te werken (als evt. de beveiliger de batterij heeft onderbroken).

In ieder geval: ik zou die lithium batterij weggooien, geen risico's mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wel een 1cell lipo liggen van 170mah (zo uit het hoofd, kan ook 130mah zijn). Hoeveel mah is deze? Als je die wil stuur ik ze graag op. Geef mss afmetingen van deze ook door dan meet ik deze die ik nog liggen heb ook es na en weet je direct of het zal passen.

Edit: laadregelaar voor lipo kun je toch niet op nimh of nicd cellen gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Heej, telkens als het regent drupt het in m'n huis. Hier een foto:

Huis

Ik denk dat het dak lek is.... ?

On topic:

Gast, die lipo staat bol! Die's hartstikke dood, ik zou hem asap je huis uit werken.
Pagina: 1