Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Beste Tweakers,

Sinds maart 2011 heb ik de Asus N53JQ laptop.Deze had een 500gb hdd en heb ik vervangen met mijn Adata S599 64gb SSD schijf die ik had van mijn oude laptop.

Probleem:
Bij een cold boot zegt hij "Reboot and select proper Boot device". Wanneer ik ctrl + alt + delete doe dan start windows wel gewoon normaal op.

Specs:
Asus N53JQ
I7 740QM
DVD brander
Adata S599 64gb SSD

Wat heb ik gedaan?
-Windows reinstal(niet voor dit probleem maar voor iets anders)
-BIOS update
-Firmware van Adata ssd update

Boot order gaat altijd #1 DVD en #2 HDD. Ik krijg dit niet veranderd.

Wanneer ik het instel en reboot dan pakt hij gewoon de HDD. Wanneer ik afsluit en meteen start heeft hij wel eens de neiging om alsnog normaal te starten maar bij een echte cold boot(paar minuten afgesloten of een dag later) dan krijg ik die melding weer.

Waar ligt dit aan?
Op internet vind ik niets over dit probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je niet eens proberen de datakabel van de dvd drive eens uit te trekken? Ik denk dat je bios ligt te vervelen met de boot order. Je zou ook eens de bios kunnen resetten (batterij los).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Bartjezz schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:53:
Kun je niet eens proberen de datakabel van de dvd drive eens uit te trekken? Ik denk dat je bios ligt te vervelen met de boot order. Je zou ook eens de bios kunnen resetten (batterij los).
Nou als het daardoor zou komen dan zou hij bij een reboot ook niet moeten booten van de hdd. Ik krijg deze melding alleen bij een cold boot. Vandaar dat ik het ook zo vreemd vind.

Bios reset zal ik(softwarematig) proberen maar ik ben nog niet van plan om de batterij eruit te halen(ivm garantie en hij is nog "nieuw")

Hij werkte met de HDD wel normaal. Ik denk dat het misschien kan komen doordat de SSD geen spin up time heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Kun je in de BIOS van je laptop een harddisk spin up delay / detecting delay instellen? Als dat kan zou ik deze op minimaal 7 seconden houden als test. Probeer daarnaast dan ook je SSD bovenaan de boot order lijst te zetten, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt, just in case :+