Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange 2003] Multiple SMTP ivm backup

Pagina: 1
Acties:

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-10 09:27
Ben hier bezig met een test case om te kijken hoe we nu het beste onze backup scenario kunnen creëren met onze huidige middelen.

Simpel voorbeeld:

DC+Exchange 2003
2x Mailmarshal (mx01 + mx02)
Terminal server

De mx01 is master en de mx02 is een slave, die het werk overneemt zodra de 01 voor onderhoud of tijdens storing eruit ligt.

Echter binnen exchange staat op dit moment alles verwezen via een smtp connector naar de mx01. Nu heb ik al een tweede mx toegevoegd binnen exchange met adresses * en costs 2.

Mijn idee hierachter was dus, mag de exchange zijn mail niet afleveren op de mx01, dan moet hij het via een andere host doen zodat mail toch doorgaat (uitgaand). Echter dit leek niet echt een oplossing te bieden voor mijn issues en hij zette ze in de queue todat de 01 weer in de lucht kwam.

Het doel is dus:

mx01 gaat onderuit voor onderhoud, exchange 2003 moet vanaf dat moment zelf zien van ik kan mail niet afleveren op mx01, en ga maar via mx02. Zodra de 01 weer up komt, zou hij weer via die weg moeten gaan..

Sla ik iets cruciaals over of?!

• fatshark
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 17:01

fatshark

fat to da bone

2e smtp connector weggooien en op de 1e de 2e MX server toevoegen als Local bridgehead server

fat to da bone

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-10 09:27
De mx servers die hangen niet in hetzelfde domein, staan op een andere locatie en hebben dus een andere ip reeks.

Ik kan ze dus ook niet selecteren uit de local bridge lijst.

edit;

Naar wat puzzelen heb ik inderdaad mijn tweede smtp connector weggehaald, heb ik in de 1e smtp connector onder de smart hosts het volgende gedaan:

mx01; mx02

Hierdoor gaat hij round robin doen en neemt hij alsnog de 02 als de 01 plat is, super dus!

Van mij mag dit topic dicht.

[ Voor 45% gewijzigd door Aapje! op 09-12-2011 15:46 ]