Toon posts:

[Win7] Elke keer "Freezes" na ~6 maanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Inmiddels heb ik mijn computer 1.5 jaar en draai ik met volle tevredenheid voornamelijk Ubuntu. Af en toe start ik graag nog Windows op voor een spelletje en daar beginnen de problemen steeds weer.

Ik krijg elke keer na ~6 maanden het probleem dat Windows "stil staat", de muis is te bewegen en ik zie hier en daar nog een animatie doorlopen maar er worden geen bestanden gekopieerd, geen webpaginas geladen en er word nergens op gereageerd als ik er op klik. Het probleem doet zich ook voor in veilige modus waardoor het voor mij erg lastig is om de logbestanden te bekijken.

Dit probleem begint al bij het opstarten en na 2 minuten wachten kan ik weer vrolijk 30 seconden doorwerken om vervolgens weer exact hetzelfde probleem te krijgen. Inmiddels heb ik Windows 7 al 2x opnieuw geïnstalleerd en na enkele maanden krijg ik weer exact hetzelfde probleem, aangezien het nu dus de 3de keer is dat ik dit probleem heb wil ik wel eens weten hoe het nou echt komt.

Als ik Skyrim opstart (in die 30 seconden dat ik wel wat kan doen) duurt het laden erg lang maar kan ik daarna gewoon normaal spelen, bij het laden van een nieuwe omgeving krijg ik ook weer een lange vertraging.

Mijn Windows 7 installatie heb ik altijd geprobeerd zo clean mogelijk te houden, als eerste Windows Defender en Chrome geinstalleerd en voor de rest alleen Steam en Daemon Tools. In de loop van de tijd zijn hier nog enkele dingen bijgekomen als uTorrent, 7zip en Winrar. Dit lijken mij niet de meest exotische tools en ik betwijfel dat het probleem daar ligt.

Ik gebruik verder de officiële drivers van Windows Update en de laatste ATI driver.

De symptonen geven mij sterk het idee dat het een hardware probleem zou zijn maar alles draait perfect onder Ubuntu zonder enige vastlopers, freezes of andere problemen.

Windows is geinstalleerd op de hardeschijf, Ubuntu draait vanaf de SSD. De BIOS geeft soms tijdens het opstarten een SMART error maar als ik onder Ubuntu de SMART gegevens uitlees is er geen enkel probleem (alles wordt als "Goed" beoordeeld met 0 leesfouten, 0 zoekfouten. Het enige dat op een probleem zou kunnen duiden is dat het aantal ECC-on-the-fly-fouten op 367258 staat. Ik heb ook een zelftest uitgevoerd en dat gaat ook zonder problemen).

Op welke manier moet ik dit gaan aanpakken om het probleem te vinden?

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 127,90€ 127,90
1Xigmatek Asgard€ 31,50€ 31,50
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,-€ 37,-
1OCZ Onyx Serie SATA II 2.5" SSD 32GB€ 51,80€ 51,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 20,85€ 20,85
1AMD Phenom II X2 555 Black Edition€ 74,-€ 74,-
1XFX HD 4850 512 MB DDR3 HDMI (HD-485X-YNFC)€ 0,-€ 0,-
1MSI 770-G45€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 343,05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op welke manier moet ik dit gaan aanpakken om het probleem te vinden?
Zo dus: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Topic er eens bij gepakt.

Ik heb de volgende onderdelen uitgesloten omdat alles prima werkt onder Ubuntu en omdat het probleem pas na enkele maanden optreed :

Voeding
CPU
Geheugen
Videokaart

Uiteraard zal ik ze wel even stress testen onder Ubuntu maar ik betwijfel dat het probleem daar licht.

Ik heb uiteraard alle timing, voltages en snelheden in de bios op standaard staan en niks exotisch aanstaan.

Ik heb mij vervolgens gefocust op de hardeschijf en daar draait nu een uitgebreide schijf controle op.

De topic focust zich erg op hardware en aangezien het bij mij niet optreed onder Ubuntu en de computer na 2 minuten weer vrolijk verder gaat denk ik toch dat het meer een software probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Misschien toch een verse install van windows doen? Je kunt een extra partitie maken waar je zolang een windows versie op kunt zetten om te testen. Als dan blijkt dat dit het probleem is kun je je data backuppen en dan al je partities verwijderen en daarna je schijf opnieuw inrichten voor windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:39

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:16:
[...]
De topic focust zich erg op hardware en aangezien het bij mij niet optreed onder Ubuntu en de computer na 2 minuten weer vrolijk verder gaat denk ik toch dat het meer een software probleem is.
Het grote verschil tussen je Ubuntu en je Windows installatie is de schijf. Ik zou zelf ook daar beginnen door windows op een andere schijf te installeren.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:09:
Windows is geinstalleerd op de hardeschijf, Ubuntu draait vanaf de SSD. De BIOS geeft soms tijdens het opstarten een SMART error maar als ik onder Ubuntu de SMART gegevens uitlees is er geen enkel probleem (alles wordt als "Goed" beoordeeld met 0 leesfouten, 0 zoekfouten. Het enige dat op een probleem zou kunnen duiden is dat het aantal ECC-on-the-fly-fouten op 367258 staat. Ik heb ook een zelftest uitgevoerd en dat gaat ook zonder problemen).
Gebruik HDTune (gratis versie voldoet) om de SMART waarden (health tab) onder Windows uit te lezen. En wat versta je onder "Ik heb ook een zelftest uitgevoerd en dat gaat ook zonder problemen)."? Heb je SeaTools/Hitachi DFT/etc (doorhalen wat niet van toepassing is) gebruikt om de HDD te testen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raven schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:11:
[...]

Gebruik HDTune (gratis versie voldoet) om de SMART waarden (health tab) onder Windows uit te lezen. En wat versta je onder "Ik heb ook een zelftest uitgevoerd en dat gaat ook zonder problemen)."? Heb je SeaTools/Hitachi DFT/etc (doorhalen wat niet van toepassing is) gebruikt om de HDD te testen?
Ik heb de uitgebreide test van gParted geprobeerd. Ik zal vanavond proberen HDTune te downloaden en om te kijken of daar veel verschil in zit. De Windows device manager zegt overgings wel dat mijn hardeschijf healthy is.

Als het echt niet mogelijk is zal ik het even opnieuw installeren maar ik wil er liever eerst achter komen wat nou precies het probleem is en dan is het inderdaad misschien wel een heel goed idee om een backup partitie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je kan het beste de testtool van de fabrikant van de HDD draaien, Samsung in dit geval zo te zien: CD-ROM ISO , FDD, dat is bij mijn weten de meest betrouwbare manier om erachter te komen of je HDD kuren heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 09-12-2011 17:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat dit een kick is van mijn oude topic maar ik geloof dat ik een stapje verder ben met het probleem oplossen.

Windows draait weer een tijdje normaal als ik de SATA connector van mijn HDD aansluit op een andere SATA poort op het moederbord. Het maakt niet uit welke SATA poort ik kies zolang het maar een andere is :?

Aangezien de HDD het prima doet onder Ubuntu gok ik dat dit een driver probleem is. Ik kan echter geen andere drivers vinden voor de SATA chipset (of zitten die al bij de Catalyst drivers?), ook voor de HDD is voorzover ik weet geen Firmware update beschikbaar.

Ik heb eerder al de ATI SB7xx/SB8xx RAID Driver geprobeerd maar aangezien ik geen RAID draai heeft dit volgens mij geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 15:32:
Ik weet dat dit een kick is van mijn oude topic maar ik geloof dat ik een stapje verder ben met het probleem oplossen.

Windows draait weer een tijdje normaal als ik de SATA connector van mijn HDD aansluit op een andere SATA poort op het moederbord. Het maakt niet uit welke SATA poort ik kies zolang het maar een andere is :?

Aangezien de HDD het prima doet onder Ubuntu gok ik dat dit een driver probleem is.
Windows gebruikt voor poort1 dezelfde driver als voor poort2,3,4,etc.

Dus na een aantal maanden wordt je windows install buggy, en als je dan de hd verplaatst van poort 1 naar 2 werkt je windows weer "normaal"?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 16:42:
[...]

Windows gebruikt voor poort1 dezelfde driver als voor poort2,3,4,etc.

Dus na een aantal maanden wordt je windows install buggy, en als je dan de hd verplaatst van poort 1 naar 2 werkt je windows weer "normaal"?..
Buggy is niet het juiste woord het zijn echt puur "IO Freezes". De hardeschijf doet op dat moment helemaal niks meer (maar alles dat al in het geheugen geladen is werkt prima door, ik kan dan nog prima Skyrim spelen).

Als ik dan reboot blijf ik exact hetzelfde probleem hebben, bij een koude reboot is het probleem ook nog hetzelfde. Als ik echter de kast open doe en de HD SATA connector verplaatst dan werkt alles weer prima.

Ik krijg dan wel rechtsonder een notificatie dat er een driver geïnstalleerd wordt.

Na een tijdje heb ik dan weer exact hetzelfde bizarre probleem :? Het is lastig om te zeggen wanneer precies aangezien ik Windows nauwelijks gebruik (o.a vanwege dit gedrag).

Ik kom op het internet meerdere mensen tegen met hetzelfde probleem maar een oplossing heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:14
BIOS al geüpdate?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op 10.7, de nieuwste is 10.8 maar de enige wijziging is :

"- Update CPU ID."

Ik zal binnenkort eens kijken of er ondanks de korte changelog toch nog een andere wijziging is.
Pagina: 1