Heeft een druppellader op zonne-energie zin?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoechem
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-08 19:21
Waarschijnlijk is dit een erg simpele vraag in jullie ogen, maar ik ben geen techneut.

Ik heb gisteren een nieuwe accu in mijn auto gemonteerd. Het is een accu van het type calcium-calcium. Voor een dergelijke accu is 14,2 volt van de dynamo nodig om hem op te laden.

Afbeeldingslocatie: http://www.peelmaaselectronics.nl/img/productAfbeeldingen/33/0/groot.jpg

Nogmaals, ik ben geen techneut. Volt versus ampère heb ik lang geleden achter me gelaten. Toch vraag ik me af, of het überhaupt zin heeft om zo'n kleine druppellader op zonne-energie achter de ruit te leggen. Maakt zo'n lader wel indruk op een calcium-calciumaccu?

Alvast bedankt voor jullie kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 21:26

TMDevil

Blaat

Mijn ervaring is dat een zonne-energie lader wel zin kan hebben. Heb je geen lek stroom, dan kan het voldoende zijn om de accu op nivo te houden, zodat je je geen zorgen hoeft te maken om als je wel of niet kan starten de volgende keer.
Ik heb er zelf 1 in me auto gehad (max 90ma effectief), en daar had ik wel profijt van. En ik heb de zelfde zonnecel aan me Optima accu hangen om hem op nivo te houden (en voor verlichting voor me nachtlampje :+ ).
Kortom, verwacht geen wonderen, maar het kan wel nut hebben.

Overigens hoef je je over het voltage geen zorgen te maken, dat zit wel goed.
Die cel op je plaatje lijkt trouwens veel op die van de kijkshop

[ Voor 6% gewijzigd door TMDevil op 09-12-2011 14:31 ]

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Om hem vol te houden is het wel handig, het compenseert de zelfontlading van je accu redelijk. Om hem vanaf 0 op te laden is een meerdere maanden plan, daar is dat paneeltje niet sterk genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Als je maanden niet met je auto rijdt is het wel handig. Het laadt weinig, zoals metro2002 zegt.

Maar ik weet niet wat er gebeurt als je dit aansluit op de accu die ook is aangesloten op systemen in je auto.
Moderne auto's vragen altijd wel wat energie. Er blijft dan mogelijk niets meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Ik heb er eens naar gekeken, 90 mA heb je vrij weinig aan, ik heb paneeltjes gezien (wat duurder) die leveren 1500-2000 mA, ik denk dat je daar zeker wat aan hebt. Maar onder de 500 mA heeft het vrij weinig zin in een moderne auto, zoals jeroen3 ook al zegt, moderne auto's hebben altijd een kleine stroom lopen voor ontvangers en prints.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 09-12-2011 22:13 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:39

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Ik gebruik er al jaren één om de accu van mijn motorfiets op peil te houden. Geen klachten hier.
Na de winterstop start 'ie direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoechem
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-08 19:21
Ik ben flink geholpen.
De auto waar het paneeltje in komt is een Land Rover uit 1969. Afgezien van het ontbreken van moderne apparatuur, heeft de auto nog een massasleutel. Als ik de auto verlaat, haal ik deze sleutel eruit en is de accu niet meer in verbinding met de auto. Althans, niet elektrisch.

Ik ga kijken of ik een diode kan vinden op de website van Conrad, dan hoef ik het ding niet telkens aan te sluiten.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je hebt vast wel een relais in een bak liggen. Kan je volgens mij hetzelfde mee bereiken :)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1