Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
20 Januari 2011 heb ik een iPad 1 gekocht, 16GB Wifi. Hartstikke leuk, maar helaas, na 2 maanden stuk. Ik gok dat de dockconector niks meer deed want hij wilde niet meer opladen,gezien worden in iTunes. Dus ik ben met mijn iPad terug gegaan naar een APR die hebben hem naar Apple opgestuurd en 2 weken later kreeg ik een telefoontje dat ik hem kon ophalen. Ik had mazzel en kreeg een hele nieuwe iPad. Ik heb daarbij een leverbon van het iCentre gekregen waarop staat dat ik op de reparatie 3 maanden garantie heb. (2maanden + 3maanden = 5maanden garantie) Als ik het serie nummer van mijn(nieuwe) iPad bij Apple check dan staat er dat ik nog gewoon garantie heb maar via de helpdesk van het iCentre krijg ik te horen dat de 12 maanden garantie idd zijn komen te vervallen en dat mijn garantie is afgelopen naar 5 maanden.

Ik vind het raar en maak me zorgen dat als mijn iPad over een week weer stuk is ik geen garantie krijg.

Ik hoop dat iemand ongeveer hetzelfde verhaal heeft gehad en mij kan vertellen wat ik het beste kan doen als mijn iPad plotseling (voor 20 Januari 2012) overlijd.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties horen in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

AI > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je een nieuwe iPad krijgt omdat de oude niet gerepareerd is, dan heb je gewoon weer de volledige garantietijd. Je hebt immers een nieuw product gekregen. Het lijkt me heel sterk dat de garantie opeens verlopen is, je hebt namelijk bij alle Apple producten volgens mij minstens een jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tk55 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:49:
Als je een nieuwe iPad krijgt omdat de oude niet gerepareerd is, dan heb je gewoon weer de volledige garantietijd. Je hebt immers een nieuw product gekregen. Het lijkt me heel sterk dat de garantie opeens verlopen is, je hebt namelijk bij alle Apple producten volgens mij minstens een jaar garantie.
Dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn, al doen veel bedrijven dat wel.

Je hebt volgens Europese wetgeving gewoon recht op je garantie, en volgens mij is dat bij elektronica sowieso 2 jaar, en niet maar eentje.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:58
Ik weet uit ervaring dat je op Apple producten precies 1 jaar garantie krijgt, geen dag meer of minder :P Maar het lijkt mij wel erg raar dat als jij in het eerste jaar aanspraak maakt op garantie, dit jaar daarmee komt te vervallen en je het moet doen met de garantie op reparatie...

Toevallig al met Apple zelf gebeld?

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
NMe schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:50:
[...]

Je hebt volgens Europese wetgeving gewoon recht op je garantie, en volgens mij is dat bij elektronica sowieso 2 jaar, en niet maar eentje.
Apple lapt wat dat betreft de regels een beetje aan hun laars, Je hebt beperkte garantie van een jaar. Dat vind ik dan nog wel oke, maar als je product al eerder is stuk gegaan kan je daarna niet zeggen van: he, we halen nog even 7maanden garantie eraf want je hebt hem al eerder laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Laatst online: 11:23
Das een typisch geval van geappeld worden... Gewoon voet bij stuk houden en desnoods consumentenbond inschakelen... maar dat hoef je enkel te doen als je effectief een breuk hebt.

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je hebt 3 maanden garantie op de reparatie. Het kan niet zo zijn dat bij een defect je na reparatie minder garantie hebt dan daarvoor.

Overigens is het niet Apple die dit roept, maar iCenter.

[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 09-12-2011 13:53 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
NMe schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:50:
[...]

Dat wist ik niet, maar ik vind het zelf logischer dat als je een nieuw product krijgt je hierbij gewoon opnieuw garantie krijgt. Ik dacht ook dat het wettelijk verplicht was om langere garantie te geven, maar Apple geeft standaard gewoon maar 1 jaar. Ze willen denk ik gewoon dat je Apple Care erbij koopt. Je kan volgens mij echt wel claimen dat je gewoon recht hebt op langere garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 15:26

skoozie

SCSI

Hier in Nederland heb je gewwon recht op 2 jaar garantie. Als Apple het niet wilt geven ga je terug naar de verkoper. Jij hebt in principe niets met de fabrikant van doen.
Mijn iphone was na 1 jaar defect, en via tmobile is ie toen toch (voor mij) gratis gerepareerd, ondanks dat Apple 1 jaar garantie geeft.

edit:
Tk55 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:53:
...
maar Apple geeft standaard gewoon maar 1 jaar.
Als consument heb je niks te maken met fabrieks garantie.
Pas als je apparatuur 3 jaar of langer fabrieks garantie hebt ga je in principe de 1e 2 jaar naar de winkel, en de resterende tijd naar de fabrikant.

Je kan ook niet verwachten dat als je een nieuw product krijgt dat je weer de volle garantie hebt, in het ergste geval als het telkens binnen en jaar kapot gaat heb je straks 10jaar lang een nieuw product...

[ Voor 48% gewijzigd door skoozie op 09-12-2011 13:57 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Apple geeft 1 jaar "geen gezeur" garantie. Dat is overigens langer dan de 6 maanden die je normaal hebt! Na 6 maanden moet jij namelijk normaal gesproken bewijzen dat het defect niet aan jou te wijten is.

Verder gaat wat een leverancier zegt niet boven de wet. Je heb in Nederland garantie gedurende de redelijkerwijs te verwachten levensduur van het apparaat.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Laatst online: 11:23
Die 3 maand slaan PUUR op een herstelling buiten garantie, of een herstelling in de laatste 3 maand van je garantie. Dus als je een herstelling hebt binnen garantietijd loopt gewoon je garantie verder... anders kan iedereen een stuk in toestel steken waarvan ze weten dat t snel defect gaat, zodat ze minder garantie moeten geven... Applebullshit.

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 13:10
Kerberos84 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:58:
Die 3 maand slaan PUUR op een herstelling buiten garantie, of een herstelling in de laatste 3 maand van je garantie. Dus als je een herstelling hebt binnen garantietijd loopt gewoon je garantie verder... anders kan iedereen een stuk in toestel steken waarvan ze weten dat t snel defect gaat, zodat ze minder garantie moeten geven... Applebullshit.
Hij heeft hem bij een APR gekocht, die hebben helemaal niks te maken met Apple ;). Je hebt gewoon garantie het eerste jaar en een vervanging gaat daar geen verandering in brengen. Dat 1ste jaar garantie loopt nog gewoon, alleen krijg je 3 maand garantie op je vervangend toestel als extra. Dit is bedoeld voor de gevallen dat je bijvoorbeeld na 11,5 maand je iPad inlevert en dat duur 2 weken je dan geen garantie meer hebt.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

skoozie schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:54:
Hier in Nederland heb je gewwon recht op 2 jaar garantie. Als Apple het niet wilt geven ga je terug naar de verkoper. Jij hebt in principe niets met de fabrikant van doen.

Als consument heb je niks te maken met fabrieks garantie.
Pas als je apparatuur 3 jaar of langer fabrieks garantie hebt ga je in principe de 1e 2 jaar naar de winkel, en de resterende tijd naar de fabrikant.
Wettelijk gezien ga je altijd naar de winkelier, of beter gezegd de verkoper. Het onderstreepte stukje klopt, de fabrikant heeft t.a.v. jou geen enkele verplichting. Dat er vaak wordt aangeraden om het via de fabrikant te spelen is meer om het winkels makkelijk te maken, of voor een snellere afhandeling van klachten (omdat sommige fabrikanten niet zo moeilijk doen over garantie en vervangen).

In Nederland heb je ook geen recht op twee jaar garantie; je hebt recht op een product dat goed werkt, binnen de te verwachten levensduur. Dat levert vaak wat gestechel op over die levensduur, maar het principe is beter dan de Europese richtlijn. De garantietermijn die verkopers geven moet je dan ook meer zien als "geen gezeurperiode", omdat de termijn bijna altijd korter is dan de levensduur. Van een iPad mag je verwachten dat hij langer dan een jaar meegaat (ik doe geen uitspraken over de accu :P) en dus heb je recht op meer dan een jaar garantie. Of Apple die geeft ja of nee is niet het probleem van TS, hij moet bij de winkelier zijn.

TL;DR en pro-tip voor de TS: Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

fotografie999 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:45:
20 Januari 2011 heb ik een iPad 1 gekocht, 16GB Wifi. Hartstikke leuk, maar helaas, na 2 maanden stuk. Ik gok dat de dockconector niks meer deed want hij wilde niet meer opladen,gezien worden in iTunes. Dus ik ben met mijn iPad terug gegaan naar een APR die hebben hem naar Apple opgestuurd en 2 weken later kreeg ik een telefoontje dat ik hem kon ophalen. Ik had mazzel en kreeg een hele nieuwe iPad. Ik heb daarbij een leverbon van het iCentre gekregen waarop staat dat ik op de reparatie 3 maanden garantie heb. (2maanden + 3maanden = 5maanden garantie) Als ik het serie nummer van mijn(nieuwe) iPad bij Apple check dan staat er dat ik nog gewoon garantie heb maar via de helpdesk van het iCentre krijg ik te horen dat de 12 maanden garantie idd zijn komen te vervallen en dat mijn garantie is afgelopen naar 5 maanden.

Ik vind het raar en maak me zorgen dat als mijn iPad over een week weer stuk is ik geen garantie krijg.

Ik hoop dat iemand ongeveer hetzelfde verhaal heeft gehad en mij kan vertellen wat ik het beste kan doen als mijn iPad plotseling (voor 20 Januari 2012) overlijd.

Bedankt alvast!
Je moet even op nieuw contact zoeken met iCenter, ik denk dat je verkeerde informatie hebt ontvangen. Je garantie is sowieso (los van de discussie over de euro garantietermijn) tot 20 januari 2012. Als je iPad nu vervangen wordt heb je 90 dagen garantie op de reparatie. Het is de langste tijd van deze twee.
Tk55 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:49:
Dit is niet correct dus ik zou dit soort uitspraken niet doen alsof het feiten zijn. Je hebt bij een garantiedefect op je originele aankoop recht op kosteloos herstel of vervanging binnen deze garantieperiode en in dit geval kiest fabrikant er voor om een vervangend model te leveren. Dit is nog steeds op basis van je originele garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Anoniem: 193933 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 08:01:

Je moet even op nieuw contact zoeken met iCenter, ik denk dat je verkeerde informatie hebt ontvangen. Je garantie is sowieso (los van de discussie over de euro garantietermijn) tot 20 januari 2012. Als je iPad nu vervangen wordt heb je 90 dagen garantie op de reparatie. Het is de langste tijd van deze twee.
Je hebt bij aankoop recht op garantie (ik laat even in het midden hoe lang dat is). Als in de tussentijd het product defect gaat ivm een fabrikagefout (of in ieder geval niet veroorzaakt door de gebruiker) dan kan de gebruiker garantie claimen bij de verkoper. De gebruiker mag kiezen voor herstel of vervanging (zolang de gekozen optie de verkoper maar niet onevenredig benadeeld (insert andere woordkeuze en is een andere discussie)). Het hele idee achter garantie is dat de koper/gebruiker gegarandeerd is van de werking van het apparaat gedurende tenminste de garantieperiode. Het repareren/vervangen van onderdelen of het hele product kan daar natuurlijk nooit afbreuk aan doen. Omgekeerd geldt ook dat een vervangend product de garantieperiode nooit zal verlengen (als je iPAD na 0.5 jaar vervangen wordt, krijg je niet 0.5 jaar extra garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261479

Je hebt in ieder geval 1 jaar garantie. Dat moet je niet checken bij het iCentre, maar bij apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:12:
[...]

Je hebt bij aankoop recht op garantie (ik laat even in het midden hoe lang dat is). Als in de tussentijd het product defect gaat ivm een fabrikagefout (of in ieder geval niet veroorzaakt door de gebruiker) dan kan de gebruiker garantie claimen bij de verkoper. De gebruiker mag kiezen voor herstel of vervanging (zolang de gekozen optie de verkoper maar niet onevenredig benadeeld (insert andere woordkeuze en is een andere discussie)). Het hele idee achter garantie is dat de koper/gebruiker gegarandeerd is van de werking van het apparaat gedurende tenminste de garantieperiode. Het repareren/vervangen van onderdelen of het hele product kan daar natuurlijk nooit afbreuk aan doen. Omgekeerd geldt ook dat een vervangend product de garantieperiode nooit zal verlengen (als je iPAD na 0.5 jaar vervangen wordt, krijg je niet 0.5 jaar extra garantie).
Ja, dat geef ik dus aan. In dit geval 1 jaar garantie op aankoopdatum en 90 dagen op een reparatie. Wordt je product vervangen na 10 maanden betekent dit dus dat je garantie hebt tot 90 dagen na dat je de reparatie terug hebt ontvangen. Dit valt inmiddels al buiten de aankoopgarantie. Mocht het product stuk gaan na bijvoorbeeld 2 maanden heb je nog steeds je originele jaar (en 90 dagen op die reparatie maar dat is niet belangrijk, je originele aankoopgarantie is immers langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 13:10
Anoniem: 261479 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:15:
Je hebt in ieder geval 1 jaar garantie. Dat moet je niet checken bij het iCentre, maar bij apple zelf.
Nogmaals zoals hier al meerdere malen genoemd is; je koopt hem bij de APR, dus daar heb je garantie. Apple kan niet zien wanneer jij exact die iPad gekocht hebt, dus kan Apple ook niet zien tot wanneer jij exact garantie hebt. Wie kan dat wel zien? Juist de iCentre, dus daar heb je ook gewoon je garantie ;). Apple staat echt los van een APR, ik snap niet dat dat inimddels nog niet duidelijk is?

gewoon nee.

Pagina: 1