Console id: Dr Stream | Playstation 5 | Xbox series X | LG 65 CX | Iphone 11 Pro 256 GB | AirPods Pro | MacBook Pro 16 inch
When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia
Heb je meer info omtrent het systeem, alreeds ondernomen stappen en wat er nou mis gaat?
Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.
Mijn systeem:BadpunK schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:36:
Ha die Tweakert...
Heb je meer info omtrent het systeem, alreeds ondernomen stappen en wat er nou mis gaat?
i7 2600k
p8p67 pro rev 3.1
Coolermaster 700W pro
kingston 8 gb
asus 6950 dcii 2gb
dvd brander lg
ssd vertex 2 120 gb
Ondernomen stappen:
Intel sata achi en raid drivers gedownload (geprobeerd te installeren vanaf een usb maar dat werkt niet, geeft aan dat er geen juiste drivers zijn)
Bios ingeweest, naar sata configurations en dan sata mode en de AHCI mode aangevinkt. Heb ook al IDE en RAID mode aangevinkt. Maar windows vindt ze niet.
Kan wel proberen in een ander systeem (heb alleen een macbook pro laptop, om uit te proberen) weet alleen niet of dat uit maakt voor een mac. (denk zelf dat het niet uit maakt)
bedankt voor jullie hulp alvast!
Console id: Dr Stream | Playstation 5 | Xbox series X | LG 65 CX | Iphone 11 Pro 256 GB | AirPods Pro | MacBook Pro 16 inch
Bedoel je dat de bios de ssd wel ziet?Computer zelf leest wel dat er een hardeschijf is (opstartscherm).
Of heb je er ook een harde schijf bij?
Hoe dan ook is de vraag: wordt een conventionele harde schijf wel herkend door zowel de bios als de Windows setup?
Je hebt vast wel ergens een simpel SATA schijfje liggen.
Wordt de harde schijf niet gevonden tijdens de Windows-setup, dan wordt de SATA poort niet herkend door de setup, en zul je een SATA-driver voor de Windows-setup op een USB stick moeten zetten die je in een USB slot prikt voordat je de setup start.
De setup zal dan de SATA driver van de USB stick lezen en herkent de SATA poort dan wel.
[ Voor 8% gewijzigd door ByteDelight op 09-12-2011 13:55 ]
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Sorry voor onduidelijkheid. Ja de bios ziet de ssd wel. Ik heb alleen nog een ssd en wil over 2 weken een harde schijf er bij kopen. Dus tot nu toe heb ik nog alleen een ssd.bverstee schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:54:
Je bent niet erg duidelijk:
[...]
Bedoel je dat de bios de ssd wel ziet?
Of heb je er ook een harde schijf bij?
Hoe dan ook is de vraag: wordt een conventionele harde schijf wel herkend door zowel de bios als de Windows setup?
Je hebt vast wel ergens een simpel SATA schijfje liggen.
Wordt de harde schijf niet gevonden tijdens de Windows-setup, dan wordt de SATA poort niet herkend door de setup, en zul je een SATA-driver voor de Windows-setup op een USB stick moeten zetten die je in een USB slot prikt voordat je de setup start.
De setup zal dan de SATA driver van de USB stick lezen en herkent de SATA poort dan wel.
Edit:
Waarom vindt windows wel mijn sata dvd drive? en niet mijn ssd? Ik heb hem wel in de goeie controller ja:)
[ Voor 6% gewijzigd door laurens700 op 09-12-2011 13:59 ]
Verwijderd
Bedankt ik ga het even uit proberen!Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:00:
Ik heb dit ook gehad, opgelost door in de bios de modus op IDE te zetten, vervolgens tijdens de setup van Windows de intel drivers geladen van CD/USB. Na installatie van Windows met behulp van een Microsoft tool weer omgezet naar AHCI, hierna ook omgezet in de bios. Succes.

Bios leest dat er een ssd is

Sata instellingen. Bios ziet trouwens wel mijn sata dvd brander, maar kan in het lijstje geen ssd vinden. Terwijl bij het opstart scherm wel mijn ssd te vinden is.
heb ook nog foto's van de windows installatie setup gemaakt. Maar in dat lijstje krijg ik ook geen ssd te zien. Als jullie ze ook willen ik hoor het wel.
En ff andere sata poorten proberen
[ Voor 13% gewijzigd door A87 op 09-12-2011 15:46 ]
https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ
Hang meteen je ssd aan de juiste controller.laurens700 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:26:
Om het wat makkelijker te maken heb ik een aantal foto's geplaatst
[afbeelding]
Bios leest dat er een ssd is
De marvell controlleer moet je mijden.
De reden dat windows je drive niet vind is dat je voor de marvell controller de marvell driver op de cd nodig hebt..
Maar aangezien je de marvell controller niet voor sata3 wilt gebruiken, gewoon omprikken en installeren maar (de intel controller wordt wel herkend).
[ Voor 4% gewijzigd door job op 09-12-2011 15:47 ]
Hoe kan ik dan zien dat het een marvel controller is? Van mijn weten is het een sata. Ik snap dat ik dus mijn sata om moet zetten omdat hij nu in een marvel controller zit. Ik snap niet precies wat je bedoeld. Bedankt elk geval.job schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:47:
[...]
Hang meteen je ssd aan de juiste controller.
De marvell controlleer moet je mijden.
De reden dat windows je drive niet vind is dat je voor de marvell controller de marvell driver op de cd nodig hebt..
Maar aangezien je de marvell controller niet voor sata3 wilt gebruiken, gewoon omprikken en installeren maar (de intel controller wordt wel herkend).
Edit
Even opgezocht. Je hebt dus Intel sata en Marvel sata. Ik heb ze dus in een Marvel sata gedaan, terwijl ik ze in een Intel sata moet doen. Als ik dit goed begrijp. Dan snap ik je tekst:)
[ Voor 12% gewijzigd door laurens700 op 09-12-2011 17:13 ]
Ik vind het er niet lekker uitzien

Android developer & dürüm-liefhebber
Geen idee. Vond het ook al raar eruit zien. Misschien ligt het aan mijn tv of videokaart. Naja als eerst die ssd zo oplossen en dan dat:)Mavamaarten schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:14:
Wat is er trouwens mis met je BIOS? Die rare strepen & artifacts.
Ik vind het er niet lekker uitzien
Yup, je snapt hetlaurens700 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:10:
Even opgezocht. Je hebt dus Intel sata en Marvel sata. Ik heb ze dus in een Marvel sata gedaan, terwijl ik ze in een Intel sata moet doen. Als ik dit goed begrijp. Dan snap ik je tekst:)
Je moederbord heeft verschillende sata poorten.
De lichtblauwe (sata 2) aangestuurd door de intel chipset
De witte (sata 3) aangestuurd door de intel chipset
de donkerblauwe (sata 3) aangestuurd door de marvell chipset.
Sluit je ssd aan op de witte aansluiting en je ssd wordt meteen door de windows installer herkend.
edit: je mag overigens best de marvell controller gebruiken (driver laden tijdens install) maar de intel controller presteert stukken beter.
[ Voor 10% gewijzigd door job op 09-12-2011 20:21 ]
Als ik naar mijn bios ga staat hij inderdaad nu in het lijstje. Ik heb trouwens alleen licht blauwe en donker blauwe. De licht blauwe zijn sata 3.0 bij mij en de donkerblauwe sata 6.0. Windows kan hem nog niet zien. Maar als ik het lijstje van intel drivers erbij haal. Geeft hij dat hij 1 heeft gevonden, die wou ik dus installeren geeft hij een fout melding aan. Dat het niet gelukt is en dat ik contact op nemen met de fabrikant. Ik ga er morgen verder mee, ik ga even de drivers op asus zijn website downloaden. Bedankt alvast! ik laat jullie wel weten als het lukt!job schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 20:19:
[...]
Yup, je snapt het
Je moederbord heeft verschillende sata poorten.
De lichtblauwe (sata 2) aangestuurd door de intel chipset
De witte (sata 3) aangestuurd door de intel chipset
de donkerblauwe (sata 3) aangestuurd door de marvell chipset.
Sluit je ssd aan op de witte aansluiting en je ssd wordt meteen door de windows installer herkend.
edit: je mag overigens best de marvell controller gebruiken (driver laden tijdens install) maar de intel controller presteert stukken beter.
Apart de p8p67 pro 3.1 heeft echt witte aansluitingen: http://www.asus.com/Mothe...et_1155/P8P67_PRO_REV_31/laurens700 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 22:33:
Ik heb trouwens alleen licht blauwe en donker blauwe. De licht blauwe zijn sata 3.0 bij mij en de donkerblauwe sata 6.0.
Ikzelf heb de p8p67 pro m, en die verschilt weinig van jouw model, en daarmee is het inprikken in de witte aansluiting en installeren maar.
3.0 en 6.0 zijn niet de versie maar de snelheid.
sata 2 = 3.0 Gbit/sec. sata 3 = 6.0 Gbit/sec.
De intel drivers heb je niet nodig tijdens installatie (later als je windows geinstalleerd hebt moet je gewoon vanaf intel.com de laatste drivers halen.Windows kan hem nog niet zien. Maar als ik het lijstje van intel drivers erbij haal
Juist voor de marvell controller heb je een driver nodig tijdens installatie.. maar de marvell controller wil je gewoon niet gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door job op 09-12-2011 23:23 ]
Je had gelijk haha. Moest mijn videokaart er even uithalen. Maar in de bios herkent hij wel mijn ssd, als nog in windows niet. Nu had ik rond gezocht over de ocz vertex 2 schijnt vaker stuk te zijn. Anders maar terug naar de winkel en een nieuwe vragen.job schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 22:52:
[...]
Apart de p8p67 pro 3.1 heeft echt witte aansluitingen: http://www.asus.com/Mothe...et_1155/P8P67_PRO_REV_31/
Ikzelf heb de p8p67 pro m, en die verschilt weinig van jouw model, en daarmee is het inprikken in de witte aansluiting en installeren maar.
3.0 en 6.0 zijn niet de versie maar de snelheid.
sata 2 = 3.0 Gbit/sec. sata 3 = 6.0 Gbit/sec.
[...]
De intel drivers heb je niet nodig tijdens installatie (later als je windows geinstalleerd hebt moet je gewoon vanaf intel.com de laatste drivers halen.
Juist voor de marvell controller heb je een driver nodig tijdens installatie.. maar de marvell controller wil je gewoon niet gebruiken.
Hopelijk zal OCZ (nog) harder hun best gaan doen om de betrouwbaarheid te verhogen of over gaan op een andere type/merk controller, want ik kan mij nauwelijks voorstellen dat zij dit niet in hun RMA en verkoopcijfers terug zien, maar voor als nog is het niet verstandig voor dit merk te gaan.
Overigens verkijk je niet op de specificaties van deze drives, deze worden in de praktijk nauwelijks tot niet gehaald namelijk. Alleen met zeer goed comprimeerbare data en anders niet.
edit: Extra tip, als je de mogelijkheid hebt, hang de SSD dan eens in een systeem als extra opslag. Kijk of de SSD dan wel onder Windows herkent wordt. Als dit het geval is maak dan een partitie aan en formatteer hem eenmaal. Vervolgens hang je hem terug in je eigen systeem en start de setup weer. Je hebt kans dat de Windows setup de SSD nu wel ziet. Dit ben ik al eens eerder tegengekomen, wat de oorzaak is mij geheel ontgaan.
[ Voor 39% gewijzigd door _Dune_ op 10-12-2011 12:43 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Nee want dan zou je SSD ook wel in AHCI herkend worden toch? Als je een Firmware update zou doen.Snowwie schreef op zondag 11 december 2011 @ 01:58:
Vraag tussendoor; als je een OCZ Vertex 2 firmware upgrade doet, maar je zet in de bios de instelling niet (tijdelijk) terug naar IDE, kan dat de SSD ook beschadigen, cq onzichtbaar maken in de bios?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Verwijderd
Volgens mij heeft dit inderdaad niets met elkaar te maken, als hij voor de firmware update al gezien wordt in AHCI dan zal dit na de update niet veranderen. Als er iets fout gaat tijdens het flashen dan wordt de schijf ook niet meer in IDE gezien zou ik denken.Quad schreef op zondag 11 december 2011 @ 02:05:
[...]
Nee want dan zou je SSD ook wel in AHCI herkend worden toch? Als je een Firmware update zou doen.
"That was left handed..." - JJH