Ardana schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 01:19:
Juist goede afspraken en huisregels gaan in deze situatie niet werken, simpelweg omdat je niet van iemand die zich nooit aan regels heeft hoeven houden, kunt verwachten dat hij dat nu ineens wel kan, dat is gedoemd te mislukken. Je wil nl. ook niet dat hij 'n vaste klus in huis doet (bijv. de afwas), je wil nl. dat hij dingen gaat zien en leert uit zichzelf rekening met een ander te houden.
Wat wel werkt, is wederzijds begrip kweken, en weten waar je aan begint. Er is gelukkig geen verslaving in 't spel, dus 't grootste probleem is laksigheid en het niet gewend zijn verantwoordelijkheid te dragen cq rekening te houden met anderen. Oftewel, 't opvoeden van 'n overjarige puber

Daarmee ligt wel op de loer het risico dat ie geen vinger uitsteekt, terwijl hij toch juist zou moeten leren dat hij niet altijd gepamperd kan worden... Hij is immers niet meer in z'n ouderlijk huis. Ik begrijp dat je hem graag wilt helpen zonder meteen het vuur aan z'n schenen te leggen, maar waar trek je de grens?
Als ie straks op zichzelf is, is ie ook 100% verantwoordelijk voor al die klussen. Inderdaad is verplichten misschien een stap te ver, maar je kunt natuurlijk wel een lijstje hebben met diverse klusjes waarvan je afspreekt dat hij er een aantal oppakt. Zeker als het dingen zijn waar hij zelf baat bij heeft, zoals zijn eigen kleren wassen, z'n bed verschonen en zelf z'n kamer stofzuigen.
Die kl$te klussen horen gewoon bij het volwassen zijn, dat is iets wat ie denk ik wel moet leren... zeker gezien het feit dat ie dat nooit eerder heeft hoeven doen.
Maar goed, dat is off-topic, en ik ben 't met je eens dat ik de werkelijke kosten in rekening wil brengen, maar 'k heb geen flauw idee hoe ik die moet vaststellen. Ik vind € 150 nogal verschillen van € 500 en de werkelijke kosten liggen ergens daar tussen in. En "Gewoon" 1/3 van g/l/w is al € 86... dat vind ik wat veel... Daarnaast doen wij wat duurder boodschappen dan iemand met 'n klein inkomen zou doen, wij geven rustig € 60-€ 80 per week uit met z'n 2'en, en ik vind niet dat we voor hem goedkoop kunnen koken, of hem voor die onvrijwillige extra kosten kunnen laten opdraaien... Zeker gezien het feit dat hij 't weekend meestal de hort op zal zijn.
g/w/l € 85,- (lijkt me fair, want we hebben het nog niet gehad over hogere gemeentebelastingen enzovoorts)
Boodschappen... Gaan we uit van die 60 per week, dus 30 p.p. dus 130 per maand, en dan 5 ipv 7 dagen, kom je op € 90,-
Tv kijken, internetten? Stel dat kost jou € 50,-, laat hem € 15,- meebetalen.
Dan praten we over 190 per maand. Dan nog zijn eigen kosten meenemen:
€ 100 zorgverzekering
€ 30 telefoonabo
€ 100 reiskosten naar het werk (?)
Komt ie op € 420 vaste lasten.
Laat hem 300 euro sparen.
Van z'n minimumloon obv 32 uur houdt ie 990,- euro over, dus heeft ie uiteindelijk € 270 per maand vrij te besteden... evt meer als z'n reiskosten lager zijn... lijkt me zeer schappelijk.