Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 416122

Topicstarter
Aangezien ik nog thuiswoon, heb ik niet echt zicht op welke lasten en kostenposten een gezin heeft. Mijn ouders klagen dat ik niks zelf betaal en hun een rib uit hun lijf kost (waaraan konden ze niet vertellen...), dus ik mis vast het een en ander :)

Mijn uitgaven:
- zorgverzekering (excl toeslag, want die wordt op hun rekening gestort)
- extra zorgkosten
- auto
- boodschappen (al pak ik ook wel eens wat wat toch in huis is, maar da's niet veel)
- 80 euro bijdrage aan g/w/l
- uiteraard telefoon/kleding/gadgets/uitgaan. Al krijg ik daar 30 euro voor aan het begin van het jaar, daar kunnen ze wel mee stoppen.

Wat mis ik nog? Internet en zo hebben ze ook zonder mij, dus dat vind ik niet echt meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Teld wel mee, want je maakt er gebruikt van, ook van de Stroom en ook van de Kachel etc etc.
Mijn vader kreeg alleen het 1e jaar toen ik uit huis was al 900euro terug vanwege dat mijn "stroom verbruik er niet meer was"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mektheb schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:26:
Teld wel mee, want je maakt er gebruikt van, ook van de Stroom en ook van de Kachel etc etc.
Mijn vader kreeg alleen het 1e jaar toen ik uit huis was al 900euro terug vanwege dat mijn "stroom verbruik er niet meer was"
Draag wel 80 euro pm bij aan gas water en licht, weet niet hoeveel ik werkelijk verbruik. We hebben een houtkachel met gratis hout, dus dat valt ook wel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 12:33
Belastingen, rioolheffing, waterschappen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
vaak is 'gebruikelijk' om iets van 1/5 van je inkomen af te staan/bij te dragen aan je ouders.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:09
In plaats van meteen te gaan rekenen: ik denk dat je ouders gewoon vinden dat je oud en wijs genoeg bent om het huis uit gaan, of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
m3gA schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:28:
Welke precies? En wordt dat ook meer bij een extra inwoner?

Ik betaal nu trouwens ongeveer 80% van mijn inkomen, 60% rechtstreeks naar hun rekening, 20% aan boodschappen. De rest is voor kleding/gadgets/uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zeeg schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:30:
In plaats van meteen te gaan rekenen: ik denk dat je ouders gewoon vinden dat je oud en wijs genoeg bent om het huis uit gaan, of niet? :)
Sta al lang op de wachtlijst. Ben trouwens net 20, dus niet zóó oud ;)

Dat is volgens hen de reden ook niet :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 416122 op 09-12-2011 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:52

ManiacsHouse

Scheisse!

Als je ruim de 80% van je inkomen aan hun betaald of uitgeeft zie ik eigenlijk het probleem niet... Hoe kun jij dan nog een rib uit hun lijf kosten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:26
Wacht ff, dit betaal je dus nu al zelf:
Anoniem: 416122 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:25:
Mijn uitgaven:
- zorgverzekering (excl toeslag, want die wordt op hun rekening gestort)
- extra zorgkosten
- auto
- boodschappen (al pak ik ook wel eens wat wat toch in huis is, maar da's niet veel)
- 80 euro bijdrage aan g/w/l
- uiteraard telefoon/kleding/gadgets/uitgaan. Al krijg ik daar 30 euro voor aan het begin van het jaar, daar kunnen ze wel mee stoppen.
Dat is toch best schappelijk als bijdrage aan het huishouden, vind ik. Hoe zit het met studie/school?

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
ManiacsHouse schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:34:
Als je ruim de 80% van je inkomen aan hun betaald of uitgeeft zie ik eigenlijk het probleem niet... Hoe kun jij dan nog een rib uit hun lijf kosten? 8)7
Ik vind deze opmerking nog opmerkelijker: "Mijn ouders klagen dat ik niks zelf betaal".

Waarom zeggen ze dat, als jij aangeeft dat je vrijwel alles zelf betaalt :?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:37:
[...]

Ik vind deze opmerking nog opmerkelijker: "Mijn ouders klagen dat ik niks zelf betaal".

Waarom zeggen ze dat, als jij aangeeft dat je vrijwel alles zelf betaalt :?
Ja dat vraag ik dus en dan krijg ik geen antwoord :') Daarom dat ik hierheen uitwijk.

"Je betaalt nergens aan mee"
"-Ik betaal (lijstje uit OP), wat mis ik?"
"Je kan ook niet alles betalen"
"-Wat mis ik dan?"
"Ja dat weet ik niet, hou er maar over op"

Maar na een keer of 5 wordt dat wel irritant :')

Studie/school volg ik op het moment niet, en werk als freelancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
"Als je niet kan vertellen wat ik niet betaal, begin er dan niet iedere keer over?"

Problem solved!

Of vragen hoeveel geld ze zouden willen zien.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 09-12-2011 13:42 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 19:53
Misschien is het een subtiele hint om je het huis uit te dirigeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
Als jij al zoveel bijdraagt en voor de rest ook geen enorme kosten op gebied van onderwijs of iets anders van je ouders vergoed krijgt, dan weet ik het ook niet.

Ik woon alleen op een studio van 30m2 en mijn gas en energie maandbedrag is 88 euro (ouder pand, enkel glas). Water is ong 10 euro p/maand. Als jij daar voor de eengezinswoning al 80 euro voor alleen g/w/l bijdraagt, is dat in mijn ogen veel. Bovendien geef je ook je zorgtoeslag weg.

Inderdaad internet en tv abonnementen, is het enige dat ik nog in je lijstje mis. Maar dat lijken me ook geen enorme bedragen, helemaal als je dat terugrekent naar bedragen per persoon.

Desalniettemin: erg vervelend om daar woorden over te hebben met je ouders, je zou liever er in redelijkheid over willen praten. En met 20 jaar nog thuiswonen is toch ook geen enkele schande?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-06 13:18
Is het misschien geen noodkreet/hint van je ouders dat ze misschien het een en ander niet meer zo makkelijk kunnen bolwerken? Dat het misschien wat dieper ligt dan dat ze jou het gevoel geven dat je niet genoeg betaald? Aan je lijstje te zien, is dit best redelijk. Zelf kunnen ze ook niet aangeven waar het nog aan schort. Misschien heeft het feit dat je zelf geld verdient hier ook mee te maken. Vraag eens of het 'te weinig betalen' echt het argument is.

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik had precies hetzelfde wat jij hebt. Mijn oplossing was simpelweg het huis uit gaan. Kost misschien wat meer maar in the end hou je er (in mijn geval) een prettigere relatie met je ouders op na en je 'koopt' een héééleboel vrijheid.

Bovendien is zorgtoeslag ontvangen op de 20e, zo'n 5 dagen voor salarisstorting, ook nooit mis ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahn schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:41:
"Als je niet kan vertellen wat ik niet betaal, begin er dan niet iedere keer over?"

Problem solved!

Of vragen hoeveel geld ze zouden willen zien.
Mwa, ik vind het gewoon vervelend. Krijg echt het gevoel alsof ik nog op hun zak teer, terwijl ik dat juist níet wil. Voor als ik uit huis op mezelf kan, dan is zelfstandigheid wel belangrijk. En die eerste zin haalt toch niet uit, is zo weer 'vergeten'.

Dat laatste zou ik nog kunnen vragen de volgende keer :)

stp_4; mijn ouders hebben inderdaad geen hoog inkomen, maar aangezien ze in een afgelost koophuis wonen vallen die kosten ook wel mee. Zonder mijn bijdragen zou het lastig worden voor ze, maar nu stijgt hun rekening weer gestaag. Zag toevallig een afschrift liggen van de week.

Als ik het goed begrijp val het wle mee dus wat ik mis. Dan is uit huis gaan inderdaad een goede optie. Zoals ik al zeg, staat dat op de planning, maar aangezien ik niet meer studeer voel ik er ook weinig voor in een studenenkamertje te beginnen. Dus ik sta al een tijd op de wachtlijst van een huurcorporatie, nog een half jaartje als het meezit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
Dit dus en mogelijk nog wat gemeentelijk heffingen zoals afvalstoffenheffing.
Stroom zou ook kunnen maar als je 80% van je salaris aan je ouders geeft dan ben je meer een extra inkomsten bron voor je ouders dan een kind volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wceend schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:53:
[...]

Dit dus en mogelijk nog wat gemeentelijk heffingen zoals afvalstoffenheffing.
Stroom zou ook kunnen maar als je 80% van je salaris aan je ouders geeft dan ben je meer een extra inkomsten bron voor je ouders dan een kind volgens mij.
Welke belastingen zijn dat dan, en hoeveel is dat gemiddeld per persoon per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
Dat type belastingen verschilt per gemeente: afvalstoffen, OZB en dergelijke. Die OZB is dan weer afhankelijk van kadastrale waarde van het huis. Waar ik woon gaat dat soort belastingen per huishouden, er zijn ook plaatsen waar gedifferentieerd wordt naar aantal gezinsleden.

Dan heb je ook rioolheffing, waterzuivering van het waterschap. Het Nibud heeft wel wat informatie en links.

Om mezelf maar als voorbeeld te gebruiken, als eenpersoonshuishouden in het midden des lands ben ik per jaar ong 700 euro aan dat soort belastingen kwijt. Dat zijn gemeentelijke belastingen en afdrachten aan het waterschap tezamen.

[ Voor 20% gewijzigd door driedees op 09-12-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Anoniem: 416122 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:58:
[...]

Welke belastingen zijn dat dan, en hoeveel is dat gemiddeld per persoon per maand?
zie bijvoorbeeld: http://www.rijksoverheid....gen-heft-de-gemeente.html
de hoogte hangt vaak af van de gemeente dus dat is via de site van de gemeente wel te vinden.

kun je ongeveer aangeven hoeveel dat je verdiend? minimumloon, modaal, 1.5 x modaal, 2x modaal?
Dan weten wij wel of 80% meer dan genoeg is of absurd veel :)

[ Voor 16% gewijzigd door Wceend op 09-12-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Je eet met de pot mee denk ik en je moeder doet de was etc?
gemiddelde kosten aan eten, zeep, stroom etc, komt bij ons neer op 7-8 euro per dag per persoon.

Gemiddeld 180-210 euro bijdragen is schappelijk. Nu heb ik wel de basis genomen, je kunt niet verwachten voor dit geld dat je elke avond biefstuk krijgt of de voorraad kast mag plunderen..

Zorg verzekering en alle andere dingen komen er nog bij op..

Toen ik nog thuiswoonde betaalde ik 250 euro aan kostgeld.. Vond het toen veel, maar achteraf kwam het wel overeen met de kosten die ze maakte voor mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Ik denk dat Remko24 wel een redelijk bedrag noemt.
Maar als ouder vind ik het eigenlijk ook moreel gezien niet juist om aan je kindere kostgeld te vragen.
Je hebt ze toch zelf op deze wereld gezet? Dus basisonderhoud zul je ze altijd moeten geven.
Je hoeft geen luie 30-er in huis te houden maar iemand van net 20 is nog gewoon je kind en als je al kostgeld vraagt dan hoogstens wat voor het extra eten. De was doe je toch al 20 jaar voor je kind dus die paar jaar erbij kan ook nog wel gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Wceend schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:15:
Maar als ouder vind ik het eigenlijk ook moreel gezien niet juist om aan je kindere kostgeld te vragen.
Je hebt ze toch zelf op deze wereld gezet? Dus basisonderhoud zul je ze altijd moeten geven.
Je hoeft geen luie 30-er in huis te houden maar iemand van net 20 is nog gewoon je kind en als je al kostgeld vraagt dan hoogstens wat voor het extra eten. De was doe je toch al 20 jaar voor je kind dus die paar jaar erbij kan ook nog wel gratis.
Eens, maar het maakt ze ook klaar voor kosten die komen als ze wel in eens opzichzelf wonen.
Moet zeggen ik er altijd al van was ik alles zelf wel deed.

Maar ik ken er zat die in eens 80% van hun loon aan alles bij elkaar kwijt zijn en dan denken WTF vroeger hield ik 80% over en nu 20%.
Sja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wceend schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:15:
De regel bij ons thuis was: Zolang je nog studeerd hoef je geen kostgeld te betalen.
Na mijn studie hoefde ik dat ook niet, maar moest wel een baan zoeken, ik mocht niet lui op de bank hangen.
Zodra ik een baan had (full-time) moest ik kostgeld gaan betalen eerder niet.

Lijkt me zeer redelijk.

Kosten
Bijdrage huur/hypo: 50 euro
GWL : 50 euro
Eten: 75 euro
overige gebruiks artikelen 10 euro (schoonmaakartikelen, plee papier)
Verzekeringen 10 euro
Gemeentelijke belastingen 20 euro

Zit je al op 215 euro aan "kosten"..

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 09-12-2011 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:50
Gewoon kostgeld laten betalen en dat geld (gedeeltelijk) opzij zetten voor als je kind het huis uit gaat (tenzij het financieel echt noodzakelijk is dat er mee betaalt wordt). Op die manier leer je je kind beter met geld om gaan (geef als ouder ook inzicht in de kosten) en kun je hem/haar een prima start geven zodra hij/zij uit huis gaat. Zo sta ik er in ieder geval in (vader van 2 nog hele kleine meisjes).

Natte krant (363218) (V.242)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:17:
[...]

De regel bij ons thuis was: Zolang je nog studeerd hoef je geen kostgeld te betalen.
Na mijn studie hoefde ik dat ook niet, maar moest wel een baan zoeken, ik mocht niet lui op de bank hangen.

Lijkt me zeer redelijk.
als kind lijkt me dat redelijk.
Nu ik zelf vader ben denk ik er anders over :)

met het veranderen van het standpunt veranderd je visie dus blijkbaar ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wceend schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:23:
[...]

als kind lijkt me dat redelijk.
Nu ik zelf vader ben denk ik er anders over :)

met het veranderen van het standpunt veranderd je visie dus blijkbaar ook :)
Ik ben zelf ook vader, en denk er precies hetzelfde over..
Denk wel als de financiele bijdrage niet noodzakelijk is we het kostgeld apart sparen voor een leuke gift als ze het huis uit gaat.. (zoals YuriV zegt)
Stel ze werkt en woont nog een jaar thuis, is toch weer 3000 euro aan oprot premie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 14:28
Ik woon ook thuis maar ik betaal 200 euro voor alles. Daarbij betaal ik wel mijn eigen zaken zoals vgz/auto/kleding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:17:
[...]

Lijkt me zeer redelijk.

Kosten
Bijdrage huur/hypo: 50 euro
GWL : 50 euro
Eten: 75 euro
overige gebruiks artikelen 10 euro (schoonmaakartikelen, plee papier)
Verzekeringen 10 euro
Gemeentelijke belastingen 20 euro

Zit je al op 215 euro aan "kosten"..
Zo waren/zijn mijn ouders ook. Zolang ik studeerde hoefde ik geen kostgeld te balen, ik betaalde wel de rest zelf (zorgverzekering, 2e studie etc.), was ik klaar met studeren, moest ik moest ik werk zoeken en kostgeld betalen.
Ik was alleen al het huis uit voordat ik ging werken dus heb nooit kostgeld hoeven te betalen :P . Maar ik zou hetzelfde doen als ik later kinderen heb.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Eh, nee. Je hebt die heffingen voor een éénpersoonshuishouden óf voor een meerpersoonshuishouden. Of je nu met z'n tweeën of met z'n tienen woont maakt niet uit: je betaalt het tweede bedrag.

En aangezien TS het over ouders (meervoud) heeft, scheelt het op die bedragen al in ieder geval niets.

Als wat de ouders doen overkomt als zeuren (wat het op mij wel doet), willen ze je wellicht gewoon uit huis hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 09-12-2011 14:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kort overzichtje wanneer ik dingen moest betalen.

Vanaf mijn 12e kreeg ik 100 gulden zak/kleedgeld per maand. Hiervan moest ik alles kopen, kleding, schoenen uitgaves in schoolkantines etc. Hier kwam ik prima mee uit.

Vanaf mijn 15e moest ik werken van mijn ouders, ik had een krantenwijk (ochtend) en werkte op zaterdags als glazenhaler bij de discotheek. Ik verdiende toen ongeveer 600 gulden per maand. Ik moest hiervan alles betalen. kreeg geen zak en kleed geld meer.

Vanaf mijn 15-20e altijd bijbaantjes gehad waarmee ik lekker verdiende. vanaf mijn 18e kwam hier ook studiebeurs bij (maximaal aanvullend) dus had een inkomen van rond de 1200-1300 gulden.

Zodra ik 18 was moest ik alles zelf betalen, school, ziektekosten verzekeringen etc. maar dat kon ook wel van mijn inkomsten.

Toen ik aan het werk ging (bijna 21 jaar) was net de euro er, ik verdiende toen 1400 euro bruto (ong 1050 Netto) en moest 250 euro betalen aan mijn ouders, daarnaast alle overige kosten..
Ik hield per maand rond de 600 euro over.. Dit spaarde ik grotendeels, en omdat ik tijdens mijn studie ook veel kon sparen had ik een mooi start kapitaal om snel uit huis te gaan, ik stond ook al vanaf mijn 18e ingeschreven bij de woningbouw dus binnen 3 maanden was ik het huis uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik vind dat 80% erg veel is om aan je ouders te geven. Gas: Ze moeten toch koken en met een aardappel meer verbruik je niet gelijk het dubbele aan gas. Verwarmen van het huis precies het zelfde, het is toch verwarmd als jij er bij zit dan kost het alleen maar minder. Het licht ook, ze hebben het toch wel aan. Verzekeringen eten (100euro in de maand) bijdrage huur belastingen gebruiks artikelen. De kosten van Remko24 lijken mij dus wel een goed rijtje. Aan het begin van het topic zag ik iemand die het had over dat zijn vader 900euro terug kreeg toen hij het huis uitwas.... Ik weet niet wat jij voor serverpark op je kamer had staan maar dat is echt gigantische!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Anoniem: 416122 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:31:
[...]

Welke precies? En wordt dat ook meer bij een extra inwoner?
Waterschappen wordt bij huishoudens van >1 persoon 3x zo duur (lees: 3 "eenheden" die worden berekend i.p.v. 1). Afvalstoffenheffingen en rioolheffingen stijgen gemiddeld met zo'n 50% bij huishoudens van meer dan 1 persoon ten aanzien van een eenpersoonshuishouden.

Krankzinnig systeem IMHO. Met z'n tweeën betaal je evenveel aan dergelijke belastingen als een gezin van 6 man.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 09-12-2011 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Aan het begin van het topic zag ik iemand die het had over dat zijn vader 900euro terug kreeg toen hij het huis uitwas.... Ik weet niet wat jij voor serverpark op je kamer had staan maar dat is echt gigantische!
Mwa, dat was bij mijn ouders waarschijnlijk niet veel anders. Als je een high-end pc bijna 24/7 aan hebt, wat extra licht, vaker iemand thuis, vaker tv aan etc; tikt wel aan. Overigens heb ik nooit wat aan mijn ouders betaald; zou ik wel hebben moeten doen als ik klaar zou zijn met de studie en dan nog thuis zou wonen, maar opzich is wat meebetalen niet gek, maar als ik TS zo lees dan lijkt die al vrij veel te betalen, zeker tov zijn inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Anoniem: 416122 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:53:
[...]

Mwa, ik vind het gewoon vervelend. Krijg echt het gevoel alsof ik nog op hun zak teer, terwijl ik dat juist níet wil. Voor als ik uit huis op mezelf kan, dan is zelfstandigheid wel belangrijk. En die eerste zin haalt toch niet uit, is zo weer 'vergeten'.

Dat laatste zou ik nog kunnen vragen de volgende keer :)

stp_4; mijn ouders hebben inderdaad geen hoog inkomen, maar aangezien ze in een afgelost koophuis wonen vallen die kosten ook wel mee. Zonder mijn bijdragen zou het lastig worden voor ze, maar nu stijgt hun rekening weer gestaag. Zag toevallig een afschrift liggen van de week.

Als ik het goed begrijp val het wle mee dus wat ik mis. Dan is uit huis gaan inderdaad een goede optie. Zoals ik al zeg, staat dat op de planning, maar aangezien ik niet meer studeer voel ik er ook weinig voor in een studenenkamertje te beginnen. Dus ik sta al een tijd op de wachtlijst van een huurcorporatie, nog een half jaartje als het meezit. :)
dus jij geeft 60% van je inkomen rechtstreeks aan hun? En toch groeit hun rekening maar "gestaag" ? ik weet natuurlijk niet hoeveel je verdient, maar hoe willen ze dat gaan doen als jij het huis uit bent? Tankt je pa gouden benzine ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Ik heb nooit kostgeld betaald zo lang ik thuis woonde,
Ouders vonden het wel belangrijk dat ik dan wel spaarde.

Volgens mij willen ze je het huis uit hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb vrij lang thuis gewoond en ik heb nooit een cent moeten betalen aan mijn ouders. Nu ik wat ouder ben, vind ik dat eigenlijk wel jammer dat ik dat niet zelf voorgesteld heb indertijd. Ik kon het toen best missen en ik werd prima vezorgd in "Hotel Mama".

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je het heel strikt wilt zien kost je natuurlijk meer dan alleen de direct meetbare kosten (stroom/voedsel/belastingen). Want je hebt neem ik aan een eigen kamer, je spullen nemen ruimte in, de douche/toilet is vaker bezet etc. Dat kan ook in geld worden uitgedrukt. Al vind ik dat wel erg ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palomar schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:07:
Als je het heel strikt wilt zien kost je natuurlijk meer dan alleen de direct meetbare kosten (stroom/voedsel/belastingen). Want je hebt neem ik aan een eigen kamer, je spullen nemen ruimte in, de douche/toilet is vaker bezet etc. Dat kan ook in geld worden uitgedrukt. Al vind ik dat wel erg ver gaan.
Willen ze hierop besparen moeten ze nadat alle kinderen het huis uit zijn ook terug verhuizen naar een 2 kamer appartement.. Want tjaa. meer hebben ze toch niet nodig??
Geen enkele ouders zullen dit doen. (uitzondering daargelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik heb een keer verhaald gehoord van iemand waarbij de ouders toen die 18 werd met een rekening kwamen; dit heb je gekost al die jaren, tijd om het terug te gaan verdienen.....

Overigens over de kosten: als je het erg strict gaat doen, als ouder ben je volgens mij tot dat de kinderen 23 zijn nog gedeeltelijk verantwoordelijk voor het onderhoud. Dat is ook de reden dat je minder stufi krijgt als je ouders veel geld verdienen, de wetgever gaat er van uit dat die daar nog in mee betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

(jarig!)
900 euro aan stroom? Denk dat hij alle GWL bij elkaar bedoeld. Dat bedrag aan stroom is wel bizar veel of je moet veel computers 24/7 aan hebben staan ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:50
900 euro aan stroom? Dan zullen de stookkosten wel een flink stuk lager zijn :P

Natte krant (363218) (V.242)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hielko schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 15:32:
Ik heb een keer verhaald gehoord van iemand waarbij de ouders toen die 18 werd met een rekening kwamen; dit heb je gekost al die jaren, tijd om het terug te gaan verdienen.....

Overigens over de kosten: als je het erg strict gaat doen, als ouder ben je volgens mij tot dat de kinderen 23 zijn nog gedeeltelijk verantwoordelijk voor het onderhoud. Dat is ook de reden dat je minder stufi krijgt als je ouders veel geld verdienen, de wetgever gaat er van uit dat die daar nog in mee betalen.
Dit is gewoon not done..
Je wilt kinderen omdat je graag een gezin wilt, niet om iemand na 18 jaar een rekening te presenteren wat hij heeft gekost en dat je graag het geld terug wilt..

Ik persoonlijk zou er enorm van kunnen genieten wanneer ik mijn dochter goed kan opvoeden en niets tekort laat komen. evt nog een zakcentje mee om de boel op te starten.
Als ik dan zie dat mijn dochter zelfstandig kan leven zou die 20 jaar investeren mij een zorg zijn..
Al moet ik straks een 2e hypotheek afsluiten zodat zij naar de universiteit kan om chirurg te worden ofzo dan zou mij dat niets uitmaken. (tuurlijk kan ze ook zelf een studielening aangaan maar het is maar om mijn gevoel te uiten wat ik over zou hebben voor mijn kind(eren) zodat zij een goede toekomst tegemoet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hoef je mij niet te vertellen; ik vertel het ook alleen omdat het zo'n bizar verhaal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
"Al krijg ik daar 30 euro voor aan het begin van het jaar, daar kunnen ze wel mee stoppen. "

Wauw haha, ik kreeg toen ik nog thuis woonde 15 gulden per week zakgeld..

Klinkt een beetje alsof je ouders geld problemen hebben en jou daarvoor verantwoordelijk houden/voor laten opdraaien.

Jij moet als je het huis uitgaat wel een buffertje hebben he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:37
Als ik het lijstje zo zie dan draag je al aardig bij en zou zonder verdere specifieke punten van hun geval de discussie over zijn.
YuriV schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:23:
Gewoon kostgeld laten betalen en dat geld (gedeeltelijk) opzij zetten voor als je kind het huis uit gaat (tenzij het financieel echt noodzakelijk is dat er mee betaalt wordt). Op die manier leer je je kind beter met geld om gaan (geef als ouder ook inzicht in de kosten) en kun je hem/haar een prima start geven zodra hij/zij uit huis gaat. Zo sta ik er in ieder geval in (vader van 2 nog hele kleine meisjes).
He lijkt sterk op wat mijn ouders deden. Ik mocht kiezen 500 per maand sparen of dit als kostgeld betalen. Ik heb natuurlijk voor het eerste gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
P.O. Box schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 14:57:
[...]

dus jij geeft 60% van je inkomen rechtstreeks aan hun? En toch groeit hun rekening maar "gestaag" ? ik weet natuurlijk niet hoeveel je verdient, maar hoe willen ze dat gaan doen als jij het huis uit bent? Tankt je pa gouden benzine ofzo?
Ik verdien niet veel, zal ook wel een ander baantje (erbij) moeten vinden om in m'n eentje fatsoenlijk rond te kunnen komen, zeker met auto. Want het jeugdloon van een 20-jarige is niet heel veel, ik houd netto iets meer dan het bruto minimum over.

Toch heb je wel een punt, maar ik denk niet dat ik echt een inkomstenbron ben voor ze hoor. Anders zouden ze ook niet klagen neem ik aan :P
Hierboven zei ook iemand dat ik met de pot mee-eet wat zo'n 8 euro per dag kost, nee dus want ik doe zelf boodschappen. 2x per week, het blijft beperkt tot een koekje uit hun trommel of een pot ingeblikte perziken wat er al 5 jaar staat, zeg maar. Staat tegenover dat ik net een stapel chocoladeletters voor hun gekocht heb dus in principe komt dat aardig gelijk uit.
Afvalheffing en rioolheffing is wel een goede, maar als dat inderdaad niet uitmaakt met hoeveel personen dat is...
(hebben jullie trouwens ook dat chrome crasht als je op een nieuwe regel begint?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:41

Seraphin

Meep?

Anoniem: 416122 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 16:55:
[...]

Ik verdien niet veel, zal ook wel een ander baantje (erbij) moeten vinden om in m'n eentje fatsoenlijk rond te kunnen komen, zeker met auto. Want het jeugdloon van een 20-jarige is niet heel veel, ik houd netto iets meer dan het bruto minimum over.
OK, dat staat een beetje plastisch, maar ik trek hieruit de conclusie dat je +/- 900 euro netto verdiend (minimum bruto maandloon voor een 20-jarige = 880).

60% daarvan gaat linea recta naar je ouders? --> ruim 500 euro???
EN je zorgtoeslag gaat naar hun?
EN je zorgt voor je eigen eten?
Toch heb je wel een punt, maar ik denk niet dat ik echt een inkomstenbron ben voor ze hoor. Anders zouden ze ook niet klagen neem ik aan :P
Dat staat te bezien; tenzij ik fout zit in mijn aanname over jouw inkomen (en daarmee dus over jouw absolute bijdrage richting je ouders), zou ik zeggen dat je per saldo flink bijdraagt aan het huishouden.
Afvalheffing en rioolheffing is wel een goede, maar als dat inderdaad niet uitmaakt met hoeveel personen dat is...
Correct; je ouders betalen geen cent extra afvalstoffenheffing, rioolrecht, waterschap, OZB of overige gemeentelijke heffingen door jou. Je kost dus wel extra G/W/L, maar de 80 euro bijdrage die je eerder noemde zou (ruim) afdoende moeten zijn om dat af te dekken.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18
Ik vind kostgeld wel belangrijk om de overgang makkelijk te maken, ze bewust te maken van wat alles kost.
En als je moeilijk rond komt als gezin dan kan ik het ook heel goed begrijpen.

Wat ik hier ook lees is dat je denkt dat er geld is vanwege wat er op de loonstrook staat.
Tjah dat wil niets zeggen, op mijn loonstrookje zal je ook zien dat er veel geld binnenkomt, en alles ook weer weg gaat.. Dat je op een bepaald punt 3000 in de plus staat wil niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ken jou en je ouders verder niet, maar misschien vinden ze het gewoon moeilijk om aan jou om geld te vragen; ze zijn gewend de meeste dingen voor hun kinderen te betalen en nu is het ineens omgedraaid. Althans dat idee had ik een beetje bij mijn eigen moeder... Wellicht dat ze er daarom een beetje omheen draaien.

Toen ik nog thuis woonde en full time ging werken verdiende ik netto bijna twee keer zo veel als m'n moeder, dan is het wel zo eerlijk dat je een deel meebetaald aan huur (voor jou niet van toepassing dan), eten, energie etc. Wij zijn toen uitgekomen op 400 euro per maand kostgeld, mede omdat vanwege mijn inkomen de huurtoeslag verviel.

Wat je verder nog kan betalen zou ik ook niet weten (afgezien van waterschap en rioolbelasting en zo), als je geen huur of hypotheek betaalt houdt het toch al gauw op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat betreft TS: ik denk dat hij z'n ouders meer betaalt dan hij kost. Als ik kijk naar het Nibud, dan kost een extra inwoner ongeveer € 2 per dag aan gas/licht/water. Daarnaast kun je, als je gezamenlijk eet, een extra eter mee laten eten/wassen/douchen voor € 8-€ 9 per dag. Je betaalt in ieder geval al € 70 zorgtoeslag + € 80 g/l/w, en je eet niet mee. Je kost je ouders dus niets, je levert ze geld op. Tenzij ze, zoals ik, in 'n erg energie onzuinig huis wonen?

Ik zit momenteel aan de andere kant: wij krijgen er 'n huisgenoot bij, (eentje die 4-6 dgn per week (stevig) mee-eet), en vraag me af wat je aan zo iemand moet/kan/mag vragen.
Ik vind het niet reeel om hem mee te laten betalen aan de hypotheek, zelfs niet alleen de rente (buiten het feit dat hij daar gewoon 't geld niet voor heeft) en omdat we 'n vreselijk energie-inefficient en duur huis hebben, is 'n gelijk deel van de energierekening/gemeentelijke belastingen ook niet heel handig. Daarnaast: ook zonder hem hebben we de lasten van de hypotheek en belastingen, die veranderen niet.
Even situatieschets: hij is 27, geen opleiding, net z'n eerste baantje: 0-urencontract tegen minimum loon, maar hij werkt wel 32 uur per week (en het ziet er naar uit dat dat voorlopig ook wel zo blijft). De reden dat we 'm in huis hebben genomen, is dat het een heel goede vriend van ons is en hij zo eindelijk 'n kans heeft om iets te maken van z'n leven (nee, hier ga ik niet verder op in). Hij heeft zelf ook geen spullen, dus we hebben al 'n bed op de kop getikt (waren de kosten niet), maar moeten dus ook gordijnen aanschaffen.

Ik zat zelf te denken aan € 0-€ 200 voor gebruik huis, en € 150-€ 300 voor kosten gas/licht/water/eten/drinken/wasmiddelen/douchemiddelen (kostgeld-all-in dus).

Klinkt dat redelijk?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Ik betaal thuis ook kostgeld en vanaf mijn 18e tot en met mijn 22e levensjaar had ik een wajong. Ik heb vanaf het begin kostgeld betaald, op 18 jarige leeftijd was mijn wajong echt geen vetpot, ik had iets van € 400 a € 500 per maand en kan me herinneren dat ik toen € 100 af gaf en toen ik ouder werd en ik meer inkomen had ging het eerst naar € 120 en later naar € 150 en vanaf me 23e ben ik € 200 gaan betalen.

En ik krijg maar minimumloon, maar weet wel al die goed verdiende collega's op werk te verbazen met mijn reizen, of ik € 5000 per maand verdiende want ik kan een hele maand op vakantie. Maar goed omdat ik thuis woon maak ik gebruik van de kans om mijn vermogen op te bouwen want mocht je op jezelf gaan wonen dan kun je niet meer zoveel sparen.

Vooral niet met minimumloon. Maar goed mensen die vinden dat het niet normaal is om je kinderen kostgeld te vragen, hebben gewoon genoeg geld. Maar kinderen zijn juist een investering voor je toekomst, maar goed in Nederland sturen we onze ouders gewoon naar het bejaardenhuis.

Maar in China is het zo dat de kinderen voor de ouders zorgen. En in sommige landen moet je als je met een vrouw gaat trouwen een bruidschat aan haar ouders betalen omdat je haar weg neemt van haar ouders en zij dus niet meer voor haar ouders kan zorgen.

Maar dat is ook omdat de ouders hun hele leven voor haar gezorgd hebben, dus zo vreemd is kostgeld nog niet. Maar de mensen die nu zeggen het niet te vragen piepen wel anders als ze ontslagen worden en dus flink in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ik denk meer dan redelijk. Iemand in huis nemen is niet alleen een kwestie van steunen of een financiële kwestie, maar je moet die persoon natuurlijk ook goed vertrouwen naast het feit dat je een deel van je privacy opgeeft.

Ik zou naast de compensatie die je ervoor vraagt hele goede afspraken maken over de manier waarop hij denkt z'n leven verder op te pakken (lees: wanneer zoekt ie een hut voor zichzelf) Want ja, als er lekker voor hem wordt gekookt en het kostgeld is niet te duur, waarom zou ie zo hard zoeken naar iets voor zichzelf? Je wilt het natuurlijk ook niet te duur maken, want het blijft natuurlijk een vriendendienst waarop je niet wilt/hoeft te profiteren en je wil natuurlijk graag dat ie wat centen kan sparen zodat ie daar iets verstandigs mee kan doen (lees: een hut zoeken voor zichzelf :P)... Wel oppassen natuurlijk, want voor hetzelfde geld(t) geeft ie alles uit wat ie heeft en moet je hem op een bepaald moment met nog steeds 0,0 weer op straat zetten...

Ga jij ook z'n financiële situatie beheren of niet? Met jou achtergrond misschien wel een goede aanpak. Anderzijds wil je wel een vriend blijven en niet 'de bemoeial over het geld'. Moeilijk moeilijk...

Als ik zo m'n bijdrage teruglees merk ik eigenlijk dat je er niks mee opschiet :P Ik zou zelf denk ik in rekening brengen wat het 'echt' kost. Gewoon 1/3 (vanuitgaande dat hij nummer 3 is in het huishouden) van g/w/l en een bijdrage aan de boodschappenpot. Inwoning dus in feite voor de daadwerkelijke verbruikskosten zonder hypotheek/huur dus. 250/300 per maand ofzo lijkt me redelijk.

Ik vind het behoorlijk moedig wat je doet trouwens. Maar trap niet in de bekende valkuilen in zo'n situatie. Maak goede afspraken en huisregels, het laatste wat je wilt is einde vriendschap door iets wat ooit een goede bedoeling was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dank :) De sleutel tot succes is eigenlijk 'n ruil: hij zoekt 'n baan - hij heeft onderdak. Hij vind 'n baan - hij mag zich inschrijven. Hij krijgt 'n contract - hij moet gaan sparen. Hij heeft voldoende gespaard - hij kan 'n kamer of huis gaan huren. 't Is welliswaar enkel 'n ruil waar hij bij gebaad is, maar op die manier kost het mij/ons enkel wat ik/wij er voor over heb/hebben. Ik ben gewoon van mening dat iedereen 'n tweede kans verdient. Hij is hier nu anderhalve maand, en heeft werk via m'n vriend gekregen en krijgt straks z'n contract, dus is al 'n heel end op de goede weg. Grote probleem nu gaat zijn het volhouden van de werksleur: dinsdag sliep hij niet hier, en was hij prompt meer dan 'n uur te laat op z'n werk.

Juist goede afspraken en huisregels gaan in deze situatie niet werken, simpelweg omdat je niet van iemand die zich nooit aan regels heeft hoeven houden, kunt verwachten dat hij dat nu ineens wel kan, dat is gedoemd te mislukken. Je wil nl. ook niet dat hij 'n vaste klus in huis doet (bijv. de afwas), je wil nl. dat hij dingen gaat zien en leert uit zichzelf rekening met een ander te houden. Wat wel werkt, is wederzijds begrip kweken, en weten waar je aan begint. Er is gelukkig geen verslaving in 't spel, dus 't grootste probleem is laksigheid en het niet gewend zijn verantwoordelijkheid te dragen cq rekening te houden met anderen. Oftewel, 't opvoeden van 'n overjarige puber ;)

Maar goed, dat is off-topic, en ik ben 't met je eens dat ik de werkelijke kosten in rekening wil brengen, maar 'k heb geen flauw idee hoe ik die moet vaststellen. Ik vind € 150 nogal verschillen van € 500 en de werkelijke kosten liggen ergens daar tussen in. En "Gewoon" 1/3 van g/l/w is al € 86... dat vind ik wat veel... Daarnaast doen wij wat duurder boodschappen dan iemand met 'n klein inkomen zou doen, wij geven rustig € 60-€ 80 per week uit met z'n 2'en, en ik vind niet dat we voor hem goedkoop kunnen koken, of hem voor die onvrijwillige extra kosten kunnen laten opdraaien... Zeker gezien het feit dat hij 't weekend meestal de hort op zal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 10-12-2011 01:23 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Anoniem: 416122 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 13:32:
[...]

Sta al lang op de wachtlijst. Ben trouwens net 20, dus niet zóó oud ;)

Dat is volgens hen de reden ook niet :)
Heb niet heel het topic gelezen, dus weet niet of iemand al dezelfde opmerking heeft gemaakt. Maar als ik jou was zou ik zo lang wachten als mogelijk ;).

Ging zelf toen ik 21 was uit huis, als ik er nu over nadenk hoeveel geld ik daar had kunnen sparen...
Tuurlijk is het lekker om op jezelf te wonen, maar als ik die 4 jaar nog thuis had gewoond had ik nu toch al een groot deel van een koophuis gespaard. Mijn ouders waren erg vrijgevig trouwens, hoefde zelf maar €100 p/maand te betalen, daarvoor kreeg ik alles. Ben nu wel iets meer kwijt p/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:39
Lijkt mij stug.. Want wij betalen hier voor een volledig huis (420m3) voor gas+licht op jaarbasis nog geen €1000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Ardana schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 01:19:
Juist goede afspraken en huisregels gaan in deze situatie niet werken, simpelweg omdat je niet van iemand die zich nooit aan regels heeft hoeven houden, kunt verwachten dat hij dat nu ineens wel kan, dat is gedoemd te mislukken. Je wil nl. ook niet dat hij 'n vaste klus in huis doet (bijv. de afwas), je wil nl. dat hij dingen gaat zien en leert uit zichzelf rekening met een ander te houden.
Wat wel werkt, is wederzijds begrip kweken, en weten waar je aan begint. Er is gelukkig geen verslaving in 't spel, dus 't grootste probleem is laksigheid en het niet gewend zijn verantwoordelijkheid te dragen cq rekening te houden met anderen. Oftewel, 't opvoeden van 'n overjarige puber ;)
Daarmee ligt wel op de loer het risico dat ie geen vinger uitsteekt, terwijl hij toch juist zou moeten leren dat hij niet altijd gepamperd kan worden... Hij is immers niet meer in z'n ouderlijk huis. Ik begrijp dat je hem graag wilt helpen zonder meteen het vuur aan z'n schenen te leggen, maar waar trek je de grens?

Als ie straks op zichzelf is, is ie ook 100% verantwoordelijk voor al die klussen. Inderdaad is verplichten misschien een stap te ver, maar je kunt natuurlijk wel een lijstje hebben met diverse klusjes waarvan je afspreekt dat hij er een aantal oppakt. Zeker als het dingen zijn waar hij zelf baat bij heeft, zoals zijn eigen kleren wassen, z'n bed verschonen en zelf z'n kamer stofzuigen.

Die kl$te klussen horen gewoon bij het volwassen zijn, dat is iets wat ie denk ik wel moet leren... zeker gezien het feit dat ie dat nooit eerder heeft hoeven doen.
Maar goed, dat is off-topic, en ik ben 't met je eens dat ik de werkelijke kosten in rekening wil brengen, maar 'k heb geen flauw idee hoe ik die moet vaststellen. Ik vind € 150 nogal verschillen van € 500 en de werkelijke kosten liggen ergens daar tussen in. En "Gewoon" 1/3 van g/l/w is al € 86... dat vind ik wat veel... Daarnaast doen wij wat duurder boodschappen dan iemand met 'n klein inkomen zou doen, wij geven rustig € 60-€ 80 per week uit met z'n 2'en, en ik vind niet dat we voor hem goedkoop kunnen koken, of hem voor die onvrijwillige extra kosten kunnen laten opdraaien... Zeker gezien het feit dat hij 't weekend meestal de hort op zal zijn.
g/w/l € 85,- (lijkt me fair, want we hebben het nog niet gehad over hogere gemeentebelastingen enzovoorts)
Boodschappen... Gaan we uit van die 60 per week, dus 30 p.p. dus 130 per maand, en dan 5 ipv 7 dagen, kom je op € 90,-
Tv kijken, internetten? Stel dat kost jou € 50,-, laat hem € 15,- meebetalen.
Dan praten we over 190 per maand. Dan nog zijn eigen kosten meenemen:
€ 100 zorgverzekering
€ 30 telefoonabo
€ 100 reiskosten naar het werk (?)
Komt ie op € 420 vaste lasten.
Laat hem 300 euro sparen.
Van z'n minimumloon obv 32 uur houdt ie 990,- euro over, dus heeft ie uiteindelijk € 270 per maand vrij te besteden... evt meer als z'n reiskosten lager zijn... lijkt me zeer schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41
Noord27 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:39:
[...]

Lijkt mij stug.. Want wij betalen hier voor een volledig huis (420m3) voor gas+licht op jaarbasis nog geen €1000,-
En dat lijkt mij dan weer stug :)
Wij zitten voor een huis wat ook ongeveer die grootte zal hebben net boven de EUR 150 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Noord27 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:39:
[...]

Kan wel als je veel computers hebt etc. Het is een fors bedrag voor één persoon, maar zeker niet onmogelijk (uit eigen ervaring).
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 12:36:
[...]

En dat lijkt mij dan weer stug :)
Wij zitten voor een huis wat ook ongeveer die grootte zal hebben net boven de EUR 150 per maand.
Ligt er ook maar net aan hoe zuinig je huis is (nieuwbouw, hr++ glas, moderne ketel, isolatie, etc) en met hoeveel personen je in dat huis leeft en of dat ieder in zijn eigen vertrek zit of dat men alle voornamelijk bivakkeert in dezelfde kamer terwijl in de rest niet gestookt wordt.

In mijn appartement met ongeveer 350m³ zit ik ook rond de 1000 euro per jaar. Maar het gaat dan ook om een huis uit 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar kinderen zijn juist een investering voor je toekomst, maar goed in Nederland sturen we onze ouders gewoon naar het bejaardenhuis.

Maar in China is het zo dat de kinderen voor de ouders zorgen. En in sommige landen moet je als je met een vrouw gaat trouwen een bruidschat aan haar ouders betalen omdat je haar weg neemt van haar ouders en zij dus niet meer voor haar ouders kan zorgen.
Leuk hoor, maar we zijn niet in China, Afrika, of waar dan ook, maar in Nederland. Als je je kinderen als een investering in je eigen oude dag ziet doe je toch echt iets fout. Als je dat wilt kan je beter dat geld opzij zetten en gebruiken voor je oude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Precies in Nederland is voor sommige kinderen hun werk belangrijkere dan hun ouders en die ze dan maar afentoe bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-06 03:41
Als ik het geld nodig heb om samen met het gezin rond te komen bepraat ik dat met mijn kinderen en verwacht ik dat ze dan bijdragen, ik zal ze dit nooit verplichten maar ik hoop dan toch wel degelijke mensjes opgevoed te hebben die papa helpen. Is dit niet het geval (laten we daar vanuit gaan en voor werken) dan zal ik van ze eisen dat ze kostgeld opsparen voor bekostiging van grote belangrijke zaken in hun toekomst die niet gedekt worden door wat ik dan al voor ze heb gespaard als dat uberhaupt iets is. (wel de bedoeling). Ik betaal graag de volledige studie kosten incl rijopleiding etc. als ik dit kan, ik leg graag een eerste zak geld neer als aanbetaling voor een huisje etc etc. maar als papa (en mama) dat op wat voor reden dan ook niet kan dan hebben ze hun eigen verplichte spaarpot daar dan dus nog voor.

Dit is dan ook exact hoe ik opgevoed ben door mijn ouders, ik heb nooit een cent aan kostgeld betaald en dit is ook nooit aan ons gevraagd, maar in de tijden dat ze het moeilijk hadden konden EN kunnen ze altijd op ons rekenen. Ik noch mijn broertje of zusje hebben er moeite mee gehad dat we door geen kostgeld te moeten betalen niet goed voorbereid waren/zijn op 'de wereld'. Het zijn juist de moeilijke tijden geweest die ons veel hebben bijgebracht.

ps. Als het goed is heb ik nog minstens een jaar of 3 geen kinderen.
Pagina: 1