Intel 810 OnBoard Graphic Chip Uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-08 14:50

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Ik zit nu op school, dus ik kan niet alles uitgebruid vertellen. Maar vanmiddag of vanavond zet ik alle details hier even neer, zodat het wat makkelijker op valt te lossen.

Maargoed, een vriend van mij heeft een Packard Bell computer met een Intel 810 MoBo, een Intel Celeron 433Mhz, 128MB PC100.... enz. Hij heeft nu een Diamond Stealth III S540 32MB PCI gekocht (het is de PCI uitvoeing, omdat er geen AGP-slot op de MoBo zit), omdat ie zat was van dat 8MB :( geheugen uit die onboard graphic Chip.
Omdat hij zelf niet zoveel verstand heeft van compjoeters, heeft hij mij gevraag om deze erin te zetten.
Ik dacht dat dat zo even gebeurd was, maar de Intel ONBOARD Graphic Chip dacht daar ander over.... IK KRIJG HEM DUS MOOI NIET UIT...:(!

Wat heb ik geprobeerd?

*In apparaatbeheer deze chip uitschakelen, maar dat lukt niet....
*In de BIOS uitschakelen, maar volgensmij staan die opties daar niet in.... :(
*Een jumpersetting ofzow? Maar dat boekje van PB vond het niet nodig om een schema van de MoBo erbij te zetten.... |:(

Heeft iemand anders dit probleem ook al een keer gehad? Dan hoop ik dat ie mij hier uit kan helpen....

Greetz, Copyman!

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• XthinkZ
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

het enige wat ik erover kan zeggen, is dat je gewoon die ander kaart erbij moet proberen te prikken, aangezien er geen optie aanwezig is om de interne kaart uit te schakelen. Wat wel handig is, is om het aangesproken geheugen zo laag mogelijk te zetten, zodat die weinig systeemgeheugen vreet. (interne AGP).
Als je geluk hebt draait die andere kaart ook gewoon, en sluit je gewoon je monitor op de andere aan, maar ik kan het ook mis hebben. Probeer ook de interne kaart in windows apparatuurbeheer uit te schakelen. ALs dat niet lukt........

Verwijderd

Er zit als het goed is ergens een jumper op je mobo om je onboard video uit te schakelen. Dit echter kan tot gevolg hebben dat er andere on-board apparaten worden uit geschakeld.

Ik heb namelijk hier 1 stationnetje (PC Chips) staan met onboard sound/modem/netwerk. Wil je hier een soundblaster insteken. Dan moet je je onboard-sound uitzetten. Maar dan zet hij automatisch ook je modem uit. Gebruik ik toch niet, klein netwerkje e.d. maar toch.

Kijk ook op de schematjes op je mobo daar staat het meestal ook in beschreven.

• XthinkZ
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Heb hier ook een 810 mobo liggen, er is geen jumper aanwezig die de videokaatrt kan uitschakelen.

Maar misschien dat die van hem dat wel heeft. zou eens op internet bij de fabrikant kijken, kan je meestal de handleiding downloaden.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Op donderdag 22 maart 2001 12:15 schreef XthinkZ het volgende:
het enige wat ik erover kan zeggen, is dat je gewoon die ander kaart erbij moet proberen te prikken, aangezien er geen optie aanwezig is om de interne kaart uit te schakelen. Wat wel handig is, is om het aangesproken geheugen zo laag mogelijk te zetten, zodat die weinig systeemgeheugen vreet. (interne AGP).
Als je geluk hebt draait die andere kaart ook gewoon, en sluit je gewoon je monitor op de andere aan, maar ik kan het ook mis hebben. Probeer ook de interne kaart in windows apparatuurbeheer uit te schakelen. ALs dat niet lukt........
Nou... het zit zo, als je de PCI kaart er bij in steekt, dan krijg je uit geen 1 van beide ansluitingen beeld.... :(. Dat heb ik dus al geprobeerd. ;)

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Op donderdag 22 maart 2001 12:22 schreef Halon 1202 het volgende:
Er zit als het goed is ergens een jumper op je mobo om je onboard video uit te schakelen. Dit echter kan tot gevolg hebben dat er andere on-board apparaten worden uit geschakeld.

Ik heb namelijk hier 1 stationnetje (PC Chips) staan met onboard sound/modem/netwerk. Wil je hier een soundblaster insteken. Dan moet je je onboard-sound uitzetten. Maar dan zet hij automatisch ook je modem uit. Gebruik ik toch niet, klein netwerkje e.d. maar toch.

Kijk ook op de schematjes op je mobo daar staat het meestal ook in beschreven.
En zoals ik al zei... er zitten geen schemaatjes van de MoBo bij de compjoeter :(, zal PB ook wel weer niet wezen :P.

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Vanavond zal ik nog even wat meer infomatie geven.... En dan nog maar hopen dat iemand mij (of eigenlijk mijn kameraad) met dit probleem kan helpen. Anders moeten ze hem naar de dealer brengen.. en dat kost weer $ :(.

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Als het goed is zit er een cd bij, system info o.i.d. daar staat het schema van het mobo op.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, leuk probleempje. Of beter gezegd twee:

- de i810 werkt niet met een jumper om onboard VGA uit te zetten. Als de chipset een werkende PCI VGA adapter constateert, dan wordt de onboard graphics uitgeschakeld (en de RAM teruggegeven) als in BIOS Primary VGA op PCI staat.

- je hebt dus een probleem met de add-in adapter. Gokje: IRQ conflict met de ACPI controller. Wordt moeilijk. Probeer PnP Aware OS op No te zetten, dan probeert de BIOS het allemaal zelf (=betrouwbaarder dan Win98). Alleen riskeer je dan dat de AMR (modem!) raar gaat doen.

Het is VERDOMDE lastig om add-in PCI VGA dingen met die mobo's aan de praat te krijgen:( Maar het kan wel. Heb alleen niet precieze instructies hoe. Maar fixeer je niet op de onbard VGA. Daar ligt de wortel helemaal niet.

Oslik, blyat! Oslik!

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Ik zal ff typen wat er in de BIOS staat (de BIOS heet AMIBIOS)

quote:
---------------------------------------------
AMIBIOS > ADVANCED > PCI/PLUG AND PLAY SETUP:

*PLUG AND PLAY AWARE - YES/NO (staat op YES)

*CLEAR NVRAM - YES/NO (staat op NO)

*PRIMARY GRAPHIC ADAPTER - ONBOARD VGA/Add-On VGA (staat op Add-On VGA)

*PCI VGA PALETTE SNOOP - DISABLED/ENABLED
(staat op disabled)

* DMA CHANNEL 0
,, 1
,, 3
,, 5
,, 6
,, 7 - STAAN ALLEMAAL OP PnP

*RESERVED MEMORY SIZE - DISABLED/ENABLED
(staat op disabled)
---------------------------------------------

GRAAG EVEN ANTWOORD TERUG!

Greetz, Copyman

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Op donderdag 22 maart 2001 14:09 schreef dion_b het volgende:
Hmm, leuk probleempje. Of beter gezegd twee:

- de i810 werkt niet met een jumper om onboard VGA uit te zetten. Als de chipset een werkende PCI VGA adapter constateert, dan wordt de onboard graphics uitgeschakeld (en de RAM teruggegeven) als in BIOS Primary VGA op PCI staat.

- je hebt dus een probleem met de add-in adapter. Gokje: IRQ conflict met de ACPI controller. Wordt moeilijk. Probeer PnP Aware OS op No te zetten, dan probeert de BIOS het allemaal zelf (=betrouwbaarder dan Win98). Alleen riskeer je dan dat de AMR (modem!) raar gaat doen.

Het is VERDOMDE lastig om add-in PCI VGA dingen met die mobo's aan de praat te krijgen:( Maar het kan wel. Heb alleen niet precieze instructies hoe. Maar fixeer je niet op de onbard VGA. Daar ligt de wortel helemaal niet.
Dus volgens jouw moet de PnP Aware op DISABLED staan? En dan kan ik de compjoeter uit zetten, PCIkaart erin zetten... en dan de stekker van de monitor in welke aansluiting??
Want als ik nu de PCIkaart er zo bij in steek krijg ik UIT GEEN 1 VAN BIJDE MONITORAANSLUITINGEN BEELD! :(

En als ik dit doe wel?

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Ff weer up, want ik wil graag van dit probleem worden afgeholpen.. ;)

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Kom op jongens.. nog ff replyen graag! :P

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 13:08 schreef Copyman het volgende:

[..]

En zoals ik al zei... er zitten geen schemaatjes van de MoBo bij de compjoeter :(, zal PB ook wel weer niet wezen :P.
Ik bedoel dus schematjes op je mobo zelf. meestal wit. Kijke gewoon op je mobo en denk een beetje logisch na als je een jumpertje ziet. Spoor je mobo af en zoek naar deze schema's.

Wat je ook kan doen is om met een programma bv. Sisoft. te kijken naar je Mobo string en dan bij de 'producent' kijken naar specs van je mobo.
Pagina: 1