Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:54
Een hele tijd terug heb ik een fileservertje gebouwd op basis van een waanzinnig goedkoop moederbordje: de Asrock PV530. Het ding draait al een jaar stabiel met 2GB DDR3 geheugen en een setje 1.5TB harddisks in RAID-1. Dit systeempje was niet voor mezelf dus hier heb ik helaas geen toegang meer toe.

Momenteel ben ik bezig met het uitzoeken van onderdelen voor een HTPC (op basis van MythBuntu) en natuurlijk zijn de Intel Atom en AMD Fusion-platformen heer en meester op dit gebied...

...maar wat ik ook google, GoT, enz., ik kan nergens reviews, tests, benchmarks vinden van die PV530. Zelfs klaagzang vind ik op geen enkel forum terug.
Ondanks dat het een singlethreaded singlecore is draaide het voor een linuxbased fileservertje best wel lekker, ziet iedereen dat gekke ding nou over het hoofd?

Of is er verder gewoon echt niemand die ervaring heeft met dit bordje?

Mocht er wél iemand zijn die een dergelijk bord in gebruik heeft, dan ben ik zelf vooral benieuwd naar:
  • Wat voor hardware heb je eromheen zitten?
  • Wat voor software draai je erop? Windows? Linux?
  • Hoe is ie in gebruik en hoe bevalt dat?
  • Heb je weleens geprobeerd er DVD's, H.264 of DivX op te kijken en zo ja, hoe draait dat?

[ Voor 21% gewijzigd door kakanox op 09-12-2011 00:39 . Reden: 1: extra vragen, 2: typo ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronski
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04 18:48
Bump :+

Qua video specs zou het moeten kunnen, zou je zeggen:

http://www.via.com.tw/en/.../v-series/vx900/index.jsp

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=114619

http://www.google.nl/url?...BiMokxleEX4xszqWQ&cad=rja

Jammer dat hij een ventilator heeft en geen HDMI, want dan is het allicht een aardige concurrent van een Rasberry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Concurrent van de Raspberry :?

x86 vs ARM
FlexATX vs kleiner dan een floppy
PCIe en PCI vs paar (analoge) I/O pinnetjes
3 DIMM sloten vs gesoldeerde niet-uitbreidbare RAM
SATA vs SD-card
ATX voeding vs 5V USB voeding

Ik zie eigenlijk vrijwel geen overeenkomsten behalve dat ze geen van beide duur zijn.

Begrijp me niet verkeerd, dit is een prima plankje, maar het is appels en peren of beter frambozen en peren vergelijken met de Pi. Die moet je vergelijken met de Atom en Brazos-borden.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 18-07-2012 17:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Raspberry zal ook een stuk trager zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 18-07-2012 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

dion_b schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:03:
Concurrent van de Raspberry :?

x86 vs ARM
FlexATX vs kleiner dan een floppy
PCIe en PCI vs paar (analoge) I/O pinnetjes
3 DIMM sloten vs gesoldeerde niet-uitbreidbare RAM
SATA vs SD-card
ATX voeding vs 5V USB voeding

Ik zie eigenlijk vrijwel geen overeenkomsten behalve dat ze geen van beide duur zijn.

Begrijp me niet verkeerd, dit is een prima plankje, maar het is appels en peren of beter frambozen en peren vergelijken met de Pi. Die moet je vergelijken met de Atom en Brazos-borden.
als ik dit zo lees neem ik liever gelijk de moederbord.

enigste nadeel is dat sata drives meestal redelijk groot zijn.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronski
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04 18:48
Ik zie dit bordje als potentieel lowcost HTPC. Hoewel rasberry schittert qua prijs en omvang (lees: gebrek aan), is performance een groot nadeel.

Als je een systeem bouwt met dit bord + een 2,5 drive + picopsu is het geheel niet eens zo heel erg groot en heb je net ff wat meer spieren

alleen driverondersteuning met name onder linux is misschien een probleem, iemand ervaring??

[ Voor 10% gewijzigd door ronski op 24-07-2012 16:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Voor HTPC wil je hardwarematige videoversnelling, en goede videochips/drivers zijn nooit VIA's sterke punt geweest. Mijn gut-feeling is dus dat dit bordje daar niet de beste keus voor is. Toevallig heb ik hem een tijdje terug overwogen, en hij is op het punt van de videodrivers afgevallen (ik wil Linux gebruiken ivm fileserver, en VIA drivers zijn daar helemaal bagger). Hoe het werkt in Windows weet ik niet, VIA vermeld wel hardwareversnelling, maar het zal dan op de drivers aankomen hoe goed dat werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Brent op 24-07-2012 16:48 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 12:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als je voor bijna dezelfde prijs een atom itx hebt is de keuze voor mij snel gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:54
-36- schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:10:
Als je voor bijna dezelfde prijs een atom itx hebt is de keuze voor mij snel gemaakt
Heb inmiddels zelf ook een D525 draaien. Op het moment van schrijven was de PV530 echter nog fors goedkoper.

Ga toch fietsen.

Pagina: 1