Click of Death?

Pagina: 1
Acties:

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Sinds deze avond heb ik denk ik last van een Click-of Death of iets wat daar op gaat lijken:

YouTube: Click of Death: Of niet?

Sinds ik dat heb moet ik dus ook elke keer mijn OS kiezen, maar ik heb maar 1 OS.
Voor de zekerheid meteen een andere schijf er in gezet, maar gaat deze dus naar z'n einde toe?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26
Zo te zien staat er gewoon GRUB op, of een andere, alternatieve bootloader. Geen probleem, maar je video is zo onduidelijk dat ik er verder weinig uit kan halen.

Verwijderd

Die is aardig stuk of stuk aan het gaan ja. Puur afgaand op het geluid.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2011 00:36 ]

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
alex3305 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 00:35:
Zo te zien staat er gewoon GRUB op, of een andere, alternatieve bootloader. Geen probleem, maar je video is zo onduidelijk dat ik er verder weinig uit kan halen.
Het gaat puur alleen om het klikgeluid bij booten.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ben er bang voor dat het de click of death is. Is dit alleen tijdens het opspinnen of blijft het geluid met enige regelmaat terugkomen?

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Het is alleen met het opspinnen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Wat zeggen de SMART gegevens van die klikkende schijf?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:48

Aganim

I have a cunning plan..

Het kan zijn dat de de SATA(?) kabel of stroomkabel niet goed is ingeplugd, maar ik betwijfel ten zeerste dat daar de oorzaak van je probleem zit.
Wat zeggen de SMART gegevens van die klikkende schijf?
SMART is leuk, maar geeft alleen een indicatie. Ik heb al genoeg schijven zien sneuvelen waarvan SMART geen problemen aangaf, of schijven die pas alarm sloegen nadat het bestandssysteem volledig over de kop was gegaan. Even ter voorkoming dat mensen blind gaan varen op SMART. ;)

Geeft SMART problemen aan? Neem je verlies en haal een nieuwe schijf voor de zekerheid. Geen problemen volgens SMART? Om heel eerlijk te zijn: wil je een schijf überhaupt nog vertrouwen als ie zulke geluiden gaat maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Aganim op 09-12-2011 01:15 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Aganim schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 01:14:

[...]

SMART is leuk, maar geeft alleen een indicatie. Ik heb al genoeg schijven zien sneuvelen waarvan SMART geen problemen aangaf, of schijven die pas alarm sloegen nadat het bestandssysteem volledig over de kop was gegaan. Even ter voorkoming dat mensen blind gaan varen op SMART. ;)

Geeft SMART problemen aan? Neem je verlies en haal een nieuwe schijf voor de zekerheid. Geen problemen volgens SMART? Om heel eerlijk te zijn: wil je een schijf überhaupt nog vertrouwen als ie zulke geluiden gaat maken?
Helemaal mee eens inderdaad, maar het kan nooit kwaad om even te kijken d:)b

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Hij maakt i.i.g geen geluid meer na een weekend rust...

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Gnermo schreef op zondag 11 december 2011 @ 21:37:
Hij maakt i.i.g geen geluid meer na een weekend rust...
Als je het al niet gedaan had, wel even een back up maken voor de schijf toch de geest gaat geven, heb je in iedergeval je data nog. :)

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
heb een soortgelijk probleem een tijd geleden gehad met een interne 3,5 inch schijf in een externe HDD bak met controller etc.
dan is er iets met de magneet die de lezer zelf heen en weer laat schuiven.
dan is je data nog niet weg. zou ik 'm naar computerspeciaalzaakje brengen als ik jou was

is het bij jou ook zo dat wanneer je de schijf op eenwerkend systeem aansluit dat je dan wel de namen van data te zien krijgt maar dat je de files zelf niet kan openen?

• Tharulerz
  • Laatst online: 10-04-2025
Kijk ook of er geen stokje tussen je ventilator zit O-)

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
hardwarejunk schreef op maandag 12 december 2011 @ 03:48:
heb een soortgelijk probleem een tijd geleden gehad met een interne 3,5 inch schijf in een externe HDD bak met controller etc.
dan is er iets met de magneet die de lezer zelf heen en weer laat schuiven.
dan is je data nog niet weg. zou ik 'm naar computerspeciaalzaakje brengen als ik jou was

is het bij jou ook zo dat wanneer je de schijf op eenwerkend systeem aansluit dat je dan wel de namen van data te zien krijgt maar dat je de files zelf niet kan openen?
Ik kan er alles nog mee, het is ook mijn Windows schijf.
Tharulerz schreef op maandag 12 december 2011 @ 04:03:
Als dat het geval zou zijn zou het niet stoppen, zoals je op het filmpje kan zien.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
Tharulerz schreef op maandag 12 december 2011 @ 04:03:
Laatst ook meegemaakt bij klant. Stellig van overtuigd dat zijn harddisk stuk was vanwege een sporadische klik die leek op een harddisk die aan het sterven was. Bleek er achteraf een voedingsstekker in de fan te hangen, en zo nu en dan maakte de fan 1 beweging en zat daarnaast weer vast en hoorde je dat klikken alsof er een schijf aan het overlijden was.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Belangrijkste: Backup maken!
Anders... Ja... Ik zou er getikt van worden O-)

Verwijderd

-Wat is je systeem configuratie?
-Wat is er gebeurt voordat het probleem optrad?
-Wat heb je zelf al ondernomen om het probleem op te lossen?
-Wat zegt checkdisk?
-Heb je al een reinstall gedaan?
-Heb je alle kabels al opnieuw aangesloten?
-Reboot gedaan?
-Kabouter Plop gebelt?

graag wat meer info! Youtube kan ik zelf ook wel vinden!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 17:29
Zeker weten dat er niet een kabel ergens in een fan zit, kan ook wel eens herrie veroorzaken!

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik heb hier ook (nog steeds) last van.
Gaat om een maxtor 320gb 7k2 rpm schijf. Tickt wel eens goed hard. Staat in een raid 5 config. Dit doet ie al 3 jaar en tot gisteren geen probleem. Goed is het niet, maar hoeft dus niet altijd mis te zijn. Mocht het mis gaan vangt de raid config het op.

if broken it is, fix it you should

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04-2025
elgringo schreef op donderdag 15 december 2011 @ 09:14:
Ik heb hier ook (nog steeds) last van.
Gaat om een maxtor 320gb 7k2 rpm schijf. Tickt wel eens goed hard. Staat in een raid 5 config. Dit doet ie al 3 jaar en tot gisteren geen probleem. Goed is het niet, maar hoeft dus niet altijd mis te zijn. Mocht het mis gaan vangt de raid config het op.
Helaas, Raid is geen garantie dat je data ook safe blijft. Een corrupte disk kan alle data op je array verkloten, ik heb daar helaas ervaring mee. Harwarematige raidcontrollers zien niet altijd dat een schijf stuk is, en smart kan je ook niet altijd van uitgaan. Als je data wegschrijft naar een array met een enigzins overlijdende harddisk, is de kans groot dat de data corrupt raakt, zeker met raid levels die de pariteit wegschrijven op alle disks in de array... Data corrupt = dan ook corrupt op alle schijven in de array. Het gaat dan niet om alle data, maar de data op de beschadigde schijf + pariteit op de andere disks is niet meer te vertrouwen. Raid op welk level dan ook is geen garantie dat je data safe is, een backup is veiliger.

Ik draai nu een homebuild NAS met 6x 2TB in ZFS Raid-Z2, en helaas heeft 1 van mn disken nu opeens zo nu en dan de click of death... Gelukkig mogen er 2 disken uitvallen eer ik me zorgen moet maken, maar ik maak nu toch een backup en ga die ene disk RMA sturen. (de 2e in 6 maanden tijd.. :( )

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1