CalMAN & HCFR ondersteunen ColorMunki Display niet...

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik wil de calibratie van m'n projector zelf gaan doen, en kocht daarom een X-rite ColorMunki Display. Had er goeie reviews over gelezen qua beeldschermcalibratie en las dat die ook kon gebruikt worden voor projectoren. CalMAN verkoopt zelf een aantal X-rite toestelletjes gebundeld met hun software, dus dacht niet dat er een probleem zou zijn als ik elders (goedkoper) eentje aanschafte. Wél dus: de software ondersteunt 'm niet. X-rite zou volgens een CalMAN developer (zie forum post) dit model gelockt hebben om enkel te kunnen gebruiken met hun eigen software |:(

HCFR (waar blijkbaar al een hele tijd geen veranderingen meer aan gebeurt) ondersteunt dit model ook niet. De keuze daar is heel beperkt.
Dus wat zijn dan nog mijn alternatieven? Ik wil het dus wel zelf doen, dus laat niemand komen om het voor mij te doen.
Gezien de projector aangestuurd wordt via een HTPC kan ik ook wel een kleurenprofiel aanmaken op de PC, maar ik zou eigenlijk liever de projector goed instellen en niet gaan foefelen met kleurprofielen.
Zijn er nog andere goeie softs die ik nog kan uitproberen?

Verwijderd

je moet een aparte licentie hebben voordat je je colorimeter met calman kan gebruiken. ik heb zelf een x-rite i1 display pro (die volgens verschillende berichten qua hardware identiek is aan de colormunki) en moest ook een licentie toevoegen voordat ik deze kon gebruiken.

calman ondersteund deze colorimeters ook pas vanaf versie 4.2 , dus zorg ervoor dat je deze versie minimaal hebt.

• freeco
Ligt 'm niet aan een extra licentie of niet denk ik hoor.
Ik las ook al eerder dat mijn colormunki weinig of niks verschilt van een ouder X-rite model. Maar het verschil tussen onze 2 colorimeters zit 'm dan hier denk ik: http://store.spectracal.com/support/hardware-support.html. Die van jou staat in de HW support list, die van mij niet (of nog niet).

Toch, zijn er nog andere goeie calibratiesoftwares die ik eens kan uitproberen? CalMAN en HCFR kom ik geregeld tegen op fora, maar andere?

edit:
ik denk trouwens dat ik wat ondoordacht (of toch niet genoeg in detail uitgepluisd) mijn beslissing voor model colorimetertje genomen heb. Ik vind meer en meer volgende info op forums:
Deze 3 x-rite modellen zijn fysiek gelijk:
ColorMunki Display
i1 Display Pro III
i1 Display Pro III OEM
Het verschil tussen de eerste 2 is de firmware: de pro meet 5x sneller.
Enkel de laatste en duurste, de OEM versie, is bruikbaar met 3rd party software.

Maar blijkbaar is CalMAN sinds v4.4 wel gelicenseerd voor de gewone retail versie van de Display Pro te kunnen aansturen. De ColorMunki (nog) niet.

[ Voor 38% gewijzigd door freeco op 09-12-2011 14:51 ]

Verwijderd

ik moest in ieder geval een spectrometer add-on license toevoegen, toen werd mijn i1pro wel herkend. maar vraag het anders voor de zekerheid even op het calman forum. ik weet bijna zeker dat jouw colormunki identiek is aan mijn i1 display pro op de bijgeleverde software na.

als het echt niet lukt kun je ook nog chromapure gebruiken, deze ondersteund volgens mij ook de colormunki.

succes.

• freeco
Antwoord op Spectracal forum: support voor de ColorMunki Display is niet toegelaten door X-rite. Ze hadden dat blijkbaar al gevraagd.
Voor de zekerheid heb ik ChromaPure ook nog 's gecontacteerd via het contactformulier op de site, maar ik verwacht hetzelfde antwoord.

Retourneren naar Amazon voor die reden zal wel niet lukken veronderstel ik, dus het zal dan maar met een kleurenprofiel met de X-rite software moeten zijn. 't Is dat, of 'm nog 2de hands aan iemand kunnen slijten...

• freeco
Mijn vermoeden al bevestigd. Antwoord terug van ChromaPure: "No, we only support the OEM i1 Display Pro III"

Ik zal het dan maar met een kleurprofiel moeten doen langs kant HTPC
Pagina: 1