Toon posts:

Usb poorten blijven actief na pc shutdown.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn invoerapparaten, namelijk dat de keyboard backlight en de backlight van de mouse blijft branden nadat ik mijn systeem heb uitgezet. Dit komt doordat er spanning blijft staan op de USB-poorten, waardoor de backlights blijven branden, terwijl mijn pc uitstaat en de voeding in de stand-by modus is. Ik weet dat er altijd spanning staat op het moederbord, maar ik denk dat er misschien ergens een optie is in de Bios, waardoor de USB-poorten actief blijven. Ik heb in mijn bios de optie Power-On numlock al uitstaan, maar ook dit lost het probleem niet op. Misschien dat iemand dit probleem herkend?

De specs van mijn Mobo en PSU:

Mobo: Asrock M3N78D.
PSU: Corsair Gaming Series GS600.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:54
Pagina 10 en 18 in de manual :)

Jumper PS2_USB_PW1 omzetten naar de andere positie.

[ Voor 47% gewijzigd door Gameboy op 08-12-2011 18:47 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik had er gewoon overheen gekeken, haha. Moet ik dan Pin 1 en 2 shorten i.p.v. 2 en 3?

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:54
Als ik de handleiding bekijk, is 2-3 inderdaad dat de power op de USB en PS/2 poorten blijft. Dan zul je het kunnen omwiselen naar 1-2, en kijken wat er dan gebeurt.

(Wel PC uit en stroom eraf uiteraard ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Verwijderd

Of als je in de bios de mogelijkheid ziet om de functie "EuP" te enablen (ken je mobo verder niet), doen.

Die stond bij mij Gigabyte (ma785-ud2h of iets in die trant) ook op disabled, daardoor gebruikte de pc in "uit" toestand altijd nog ca. 5Watt en brandde het ledje vd muis en de nic ook.
Nu "EuP" enabled in het bios (power-settings menu) en ta-da: 0,xx Watt verbruik, alle ledjes van mouse en nic uit na shutdown! :)

EuP is een norm die vanaf volgend jaar wetgeving wordt, waarbij apparatuur in standby/shutdown (shutdown is eigenlijk ook een soort standby, helemaal uit is je stekker eruit, of de psu-schakelaar uit) max. <1Watt mogen verbuiken. Deze functie was mij nooit eerder opgevallen, totdat ik er laatst over las ergens en toen ik toch in het bios moest zijn, zag ik het staan. Dacht in eerste instantie dat de psu EuP-ready moest zijn en dat wellicht niet was (door 5 Watt te verstoken), maar het is dus het mobo die een dergelijk sluipverbruik bepaald.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je hebt ook moederborden waar je in de bios de stroom hoog houd ivm opladen van usb apparaten, dit kun je in de bios uitzetten.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@jan,
Gigabyte heeft dat met ON/OFF-charge. Als je ErP (zo heet het, niet EuP ;)) uitschakelt (of inschakelt, wat ook het minste stroom laat verbruiken), werkt dat ook niet meer. Ik vind het vreselijk irritant, want mijn muis en webcam blijven hierdoor aan. En m'n muis geeft nogal wat licht door het wieltje :P.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Bij mij heet het gewoon EuP en geen ErP in het bios. :w

Verwijderd

Topicstarter
Het omzetten van de jumper naar +5V ipv +5VSB usb heeft geholpen :) Er stonden verder geen opties in de BIOS waarbij EuP of ErP kon worden enabled, maar op de doos staat groot EuP ready, dus ik neem aan dat dat al enabled is. Bedankt voor de hulp allemaal! :)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat EuP/ErP is per bord blijkbaar anders doorgevoerd. Bij mij heet het ErP en is via het BIOS te regelen, bij een ander heet het weer EuP en is ook via het BIOS te doen, en bij jou is het EuP met een jumper. Dat laatste, instelling via jumper, vind ik op zich belachelijk. Je kan 't makkelijker in het BIOS laten toggelen, hoef je niet telkens je kast open te maken met alle mogelijke gevolgen van dien om de instelling aan te passen. Daarbij moet ook nog eens het systeem helemaal uit, ipv even snel herstarten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1