fsb hoger dan 333mhz klokken op een 1333 mobo

Pagina: 1
Acties:

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-01 20:15
Geachte Tweakers,

Ik heb niet ontzettend veel verstand van overclocking, maar wel een beetje. Toch zit ik met een vraag. Namelijk het volgende:

Moederbord:de Asus P5G41T-M LE. Er staat aangegeven dat het ddr3 geheugen tot 1333mhz kan hebben.

Werkgeheugen: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9. Tot maximaal een snelheid van 1600mhz.

Processor: Intel e7400 Core2Duo. Loopt standaard op 2800mhz. Met een fsb van 266mhz. Multiplier van 10.5.

Kijkende naar het moederbord dat dus geheugen tot 1333 kan hebben, zou ik de fsb naar kunnen verhogen naar 333mhz. Mijn geheugen zou dan op 1333mhz lopen.

Mijn vraag is nu, kan ik de fsb bijvoorbeeld verhogen naar 343mhz? Kan dit, omdat mijn moederbord aangeeft tot 1333mhz, en als het kan, wat overclock ik dan precies? (afgezien van de cpu). Het geheugen sowieso niet. Dus dan lijkt mij de North-Bridge?

Dat doet er verder niet zoveel toe, het belangrijkste is of ik mijn fsb kan verhogen tot boven de 333mhz?

Alvast bedankt,

Ronald van der Woude

(ik hoop dat ik het op de goede plek gepost hebt, ik zou niet weten waar ik dit anders vragen moest. Ook veel gegoogeld naar dit onderwerp, niks gevonden)

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:19

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

In principe is overklokken het boven de specs brengen van instellingen en zo dus ook de fsb. Dat betekend dus dat je gewoon boven de 333MHz kunt gaan en kijken of het werkt. Waarschijnlijk wel, maar dat hangt er vanaf of je moederbord dat leuk vind. Je geheugen klokt dan wel gelijk mee. Dat je zegt het geheugen sowieso niet snap ik niet helemaal. Dit hangt namelijk juist wel samen met de fsb.

Uplay: Red--Death

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-01 12:40
Ik ben niet heel bekend met precies jouw hardware, maar ik zou er gewoon even op googlen wat andere mensen gedaan hebben met de e7400. Ben zelf veel in de weer geweest met de E8400 en een P5B moederbord (ook niet het beste OC bord) en die heb daar leuke resultaten mee gehaald (tot 4 Ghz stabiel) met slechter geheugen dan jij (800 mhz, merkloos).

Ik zou gewoon beginnen met het geheugen 1 op 1 te laten lopen met de fsb en dan in stapjes je fsb verhogen naar 333 Mhz en de voltages voorzichtig verhogen als het systeem instabiel wordt. Hier zijn heel veel guides voor te vinden op Tweakers.net en internet in het algemeen. Als je je multiplier iets lager instelt zie je vanzelf waar de FSB limiet van je bord zit bij acceptabele temperaturen. Is je airflow, voeding en CPU koeling op orde dan moet je een heel eind kunnen komen met deze chip lijkt me.

Maar zoals gezegd, zoek gewoon wat mensen uit die chip/moederbord combinatie hebben weten te halen. Dat is geen garantie dat jouw kit dat ook kan, maar het geeft wel een indicatie van wat je kan halen en hoe je moet beginnen! Jouw geheugen is in elk geval geen enkele belemmering voor een fikse overclock. Succes!

ps. De FSB bepaalt hoofdzakelijk de snelheid van de interactie tussen CPU, geheugen, Northbridge (en daarmee HD/SSD) videokaart. Vergeet niet je PCI-E vast te zetten op 100/101 mhz en gaan met die banaan! Hier kan je pc een stuk sneller van gaan aanvoelen/worden.