'Volledige' Schijf clonen naar kleinere SSD?

Pagina: 1
Acties:

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-12 19:41
Zoek nu al een tijdje naar een oplossing, maar ik wil dus mijn 500GB schijf waar momenteel 30-40GB aan data op zit clonen naar een SSD van 120GB, waarbij het de bedoeling is dat er gewoon van de SSD geboot kan worden hierna.

Ik heb de beschikking over een externe esata hub waar 1 schijf tegelijk in kan, het handigst zou voor mij dan ook zijn dat ik eerst schijf 1 in een image van 30-40gb wegschrijf en dan daarna naar de ssd schrijf incl bootsector etc. Maar ik kan ook gewoon 1 van de schijven in mijn pc hangen.

Als de SSD groter was had ik simpelweg een drive clone gedaan zodat alles overkomt, maar omdat de bronschijf groter is dan de doelschijf zorgt ervoor dat die optie er niet is.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:15

Sick Nick

Drop the top!

Dat trucje heb ik regelmatig toegepast met Acronis True Image Home (met plus pack). Van een 500GB HDD naar een 160GB SSD, van een 320GB HDDnaar een 256GB SSD, allemaal zonder problemen. De plus pack heb ik gebruikt omdat je daarmee ook meteen drivers kan inladen van de nieuwe pc zodat je zelfs van de ene pc naar de andere kan gaan zonder problemen. Vervang je gewoon de HDD dan heb je voldoende aan de gewone versie van Acronis True Image Home.

Ik heb overigens wel elke keer een externe HDD gebruikt als tussenstap, eerst een image schrijven naar de externe HDD. Daarna de SSD in de machine en booten vanaf de Acronis USB boot stick met ook de externe HDD aan de pc aangesloten. Dan kan je in hun software heel simpel de image van de externe HDD terug zetten naar de SSD. Je kan zelfs de partitie afmetingen aanpassen als je zou willen.

Aanradertje dus :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja hoor, met tools van o.a. Acronis kan je een disk clonen en daarbij een kleinere size opgeven.

edit: Zie hierboven dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 08-12-2011 17:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Als je geen Acronis hebt kun je ook eerst met Windows de partitie op je harde schijf verkleinen, zit immers toch maar 30-40 GB data op, vervolgens daarvan een system image maken en deze restoren op je SSD. Ik heb dit toegepast toen ik over moest van een 128 GB SSD naar een 120 GB.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:15
Kan ook evt. gedaan worden met CloneZilla. Regelmatig gebruikt en werkt prima

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Norton Ghost is ook nog steeds een oude maar betrouwbare speler in deze sector :)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Of met een Ubuntu live cd'tje door gebruik te maken van gparted.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-12 12:07
mad-dog schreef op donderdag 08 december 2011 @ 23:57:
Kan ook evt. gedaan worden met CloneZilla. Regelmatig gebruikt en werkt prima
Nee dus. van de website (http://clonezilla.org/):

Limitations:
The destination partition must be equal or larger than the source one

Verwijderd

Jab65 schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 08:05:
[...]

Nee dus. van de website (http://clonezilla.org/):

Limitations:
The destination partition must be equal or larger than the source one
Workaround: partitie verkleinen

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 00:05
Clonezilla gebruiken we dagelijks, naar een kleinere partietie clonen is niet te doen.
Ghost integendeel heeft er helemaal geen problemen mee.
Pagina: 1