Verdeling bandbreedte over USB poorten moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Beste experts,

Ik heb zojuist de schone taak gekregen werkstations samen te stellen voor het preloaden van grote batches USB Sticks met behulp van USB Hub's.

Mijn vraag is of de theoretisch-maximale doorvoersnelheid van 480Mb/s verdeeld word over alle interne poorten (moederbord) of dat deze bandbreedte verdeeld word over de poorten.

Als voorbeeld : Ik heb gekeken naar een nieuw board van Asus (P9X79). Deze heeft 4 USB connectoren op het moederbord met pinnen voor 2 aansluitingen elk. (8 USB aansluitingen totaal)

Krijg ik in dit geval te maken met 4X 480Mb/s of 4x120Mb/s (alles in Megabit uiteraard, en in theorie ;-) )

De maximale schrijfsnelheid van de gebruikte USB stick is 38.4Mb/sec (4.8MB/s) dit zou betekenen dat ik per computer respectievelijk 12 (Bij verdeling) of 48 (bij vermenigvuldiging) stuks kan aansluiten.

Het zal gaan om batches variërend van 50 Stuks tot 200.000 stuks.

Iemand al eens met dit bijltje gehakt?

Alvast bedankt!!!

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36
Je kunt per USB-controller 127 devices aansluiten ongeacht de bandbreedte; de meeste moederborden hebben meerdere controllers. Kijk ik op mijn PC hier op het werk (Dell Vostro) dan heb ik in Apparaatbeheer al 8 controllers en 8 root hubs (en dat op een SFF met 6 USB poorten 8)7).

Dat zou dus (theoretisch) 1000 apparaten betekenen. Hubs kosten echter ook een plekje, dus dan houd je ongeveer 800 devices over. Niet alle controllers hebben echter een header...

Qua snelheid: De bandbreedte valt niet zo makkelijk te verdelen; met één device krijg je de bus wel vol (mits beide kanten het aan kunnen), je zit er namelijk mee dat de root hub de devices pollt en je dus niet alles vol kunt pompen. Als je allemaal dezelfde devices aan elkaar knoopt zal dat wel meevallen, maar er is wel overhead.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:54

Fiber

Beaches are for storming.

Kun je hier niet beter een dedicated machine voor aanschaffen?

https://www.google.com/#h...ebd71b68&biw=1680&bih=959

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.techshout.com/images/virtual-console-usb-duplicator.jpg

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Nog beter; bij 200.000 stuks kun je mijns inziens beter afspraken maken met de fabrikant dan een loonslaaf inhuren om al die sticks in een PC te prikken, op een knopje te drukken, stick weer verwijderen, nieuwe erin...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:54

Fiber

Beaches are for storming.

LOL, Ja! Voor een paar honderd tot hooguit een paar duizend per batch is bovenstaande nog wel te doen. Als het meer wordt is de tip van Paul inderdaad een stuk beter... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

USB is een bus, dus alles wat je aan die bus knoopt deelt bandbreedte. Vaak heb je een controller waar dan enkele roothubs aan geknoopt worden, maar die delen dus doodleuk de bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Je kunt de fabrikant de flash chips van tevoren laten programmeren. Dat is aardig goedkoper bij die hoeveelheden dan iemand zo'n rig laten bouwen. Ook gezien je dan goede kortingen kunt krijgen bij de fabrikant en je eigen plasticje om de stick heen kunt laten bouwen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

ja, en bovendien loop je tegen andere limieten aan. Ik heb 500 stickies van dezelfde info moeten voorzien. Op een windows bak is dat niet te doen. Na de 127 sticks per windows sessie limiet komt de 255 stick totale limiet (waarschijnlijk limiet in register) op de proppen en zul je je windows machine terug moeten zetten naar een eerdere restore point. Geen flauw idee of deze dingen ook gelden op linux machines. Maar voor dit soort dingen is zo'n apparaat als hierboven handiger. Of gewoon prefab exemplaren bestellen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Thanks voor de replies, ik zal morgen even verder in die machine duiken (Thanks Fiber!)

Hoi Paul (naamgenoot!) op dit moment word het flashgeheugen inderdaad bij de fabrikant in het verre oosten gepreload maar we willen een deel van de productie naar Nederland halen om sneller te kunnen schakelen en ook kleinere aantallen te kunnen doen. De fabrikant hanteert een riante minimale bestelhoeveelheid ;-)

Ik heb het voor het gemak een USB Stick genoemd, maar het is in feite een MP3 speler met pre-installed content.

De preload betreft een data preload die bestaat uit een firmware installatie voor de chip, partitionering van het flash geheugen, data transfer van de content en een beveiliging als kers op de taart.

De USB stick bestaat uit een CD-Geemuleerde partitie, een verborgen partitie en een lege partitie voor data van de eindgebruiker.

Dit alles verloopt (gelukkig) geautomatiseerd in een speciaal stukje software, dus geen geestdodend knippen/plakken/slepen actie in Windows. De software is gemaakt om op dit moment max. 16 apparaten in een keer te preloaden. De schrijver van de software is nu bezig met het aanpassen zodat er meer apparaten in een batchrun gedaan kunnen worden.

Er is eerder een revisie van 3000 stuks gedaan op een werkstation met twee USB hubs en we zijn gelukkig het probleem van M2M niet tegengekomen.

Dus uitgaand van Paul's info betreffende de bandbreedte:

In principe moet het mogelijk zijn om op een werkstation met 8 USB aansluitingen 8 HUB's aan te sluiten met elk 12 poorten waardoor we per batchrun 96 stuks kunnen updaten.

Als we vier werkstations neerzetten kunnen we per batchrun 384 stuks doen, dan denk ik dat we een heel eind gaan komen!

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mijn info ging niet over de bandbreedte; als je apparaten sneller kunnen schrijven dan dat er aan bandbreedte is dan gaat het gewoon wat langzamer. Ik had het vooral over limieten in de adressering van USB-apparaten :)

Het moederbord in je TS heeft zo te zien 4 controllers (in de IRQ-lijst). 2 in de chipset, 2 losse. Ik weet niet wat langer duurt, het inprikken van de 'kleine' hoeveelheden apparaten of het wegschrijven van de firmware / data, maar je kunt dus nog een laag dieper (je hebt nu 2 hubs en 24 devices op een controller), zet er een hub tussen en je kunt 9x 12 apparaten kwijt per controller, of 432 per computer.

Het vergt wel even uitzoeken hoeveel controllers een moederbord heeft en hoeveel daarvan ook beschikbaar zijn dmv pinheaders of USB-poorten, maar je kunt (lijkt me) een heel eind komen door de limieten van de bus op te zoeken.

Je wilt het trouwens (nogal) zakelijk inzetten; Ik zou dan niet zo snel naar een zelfbouwmachine neigen :) Ik weet niet hoeveel herrie er al is op de plek waar die dingen geflasht worden maar je zou naar een Dell PowerEdge (Towermodellen zijn redelijk stil, maar niet zo stil als de werkstations) of HP server kunnen kijken, of desnoods een werkstation. Gezien je keuze voor het moederbord in de TS hoeft het niet zo goedkoop mogelijk, en dan scheelt het je een hoop zorgen als er iets stuk gaat, in plaatst van zelf onderdelen zoeken en dagen wachten tot ze er zijn / zelf op gaan halen kun je 4 uur later weer aan de slag :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Thanks voor je hulp. De ruimte waar de apparaten geflashed gaan worden doet op dit moment nog dienst als rommelhok magazijn en word de komende week verbouwd tot werkruimte. Hier worden tevens de apparaten in full-color geprint en verpakt.

Dat word in eerste instantie even zelf de handjes uit de mouwen steken, later gaan we hier personeel voor aannemen.

We gaan kijken naar werkstations en voor aanschaf gaan we kijken naar hoeveel USB controllers elk werkstation heeft. We zijn een jong bedrijf, en elke euro is er een dus we gaan goed zoeken naar een mooie euro-middenweg.

Stackable desktop machines via een KVM switch heeft voor mij de voorkeur. de 12 poorts USB hubs kunnen we dan vastmaken op een serie wandplanken op verschillende hoogtes, als het klaar is zal ik wat foto's posten!

Thanks voor het advies! waar zou je zijn zonder tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Inmiddels hebben we een kleine test opstelling staan en lopen we tegen een op zich logisch probleem aan.

Met 16 aangesloten spelers herkent Windows er maar 10 omdat de letter-reeks A~Z geheel gebruikt is, met uitzondering van C:\, D:\ en B:\ (floppy drive).

Ik heb me suf gezocht, maar kom enkel op een register aanpassing die voor Windows Server die op ons Windows 7 systeem geen effect heeft.

Weet iemand of er voor Windows 7 een register aanpassing te vinden is die het mogelijk maakt meer dan A~Z drives te kunnen aansluiten of het toekennen van driveletters geheel uit te schakelen?

Windows herkent de apparaten wel in apparaatbeheer, maar kan deze door de "letter limitering" niet mounten, waardoor de software deze niet herkent.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

26 letters in totaal, kun je er niet voor zorgen dat je slechts een handjevol standaard drive letters hebt?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 09:58

I've GoT a solution

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Hoi Medicijnman. Samenvoegen van schijven en verwijderen van de CD-ROM levert me max. 2 extra letters op terwijl ik meer apparaten moet aansluiten :-)

Ik heb ook Roelke's oplossing geprobeerd, maar zolang er geen driveletter aan de schijf toegewezen is herkent de software waarmee ik de updates moet uitvoeren de spelers ook niet meer. Ik heb ook geprobeerd de driveletter toewijzing te verwijderen in schijfbeheer maar dat bood ook geen oplossing.

Ik vraag me af waarom er uberhaupt 60-poorts USB duplicators verkocht worden als Windows met deze vreemde limiet zit..

Iemand nog suggesties? Zelfs Google lijkt het niet te weten!

• Paul
Omdat USB duplicators als het goed is helemaal geen Windows (of überhaupt een PC) nodig hebben ;) 1 USB-stick in 'source', 60 in 'destination', op het knopje drukken en die duplicator gaat zijn gang wel.

En de limitatie zit in je software, deze moet niet op schijfletter maar op 'physicaldrives' zoeken :) Die software zal wel zo beperkt bekend zijn dat Google er weinig over zal hebben inderdaad :)

[ Voor 32% gewijzigd door Paul op 22-12-2011 09:04 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Could have thought of that... ;-)

Bij Linux is het geen probleem om meer dan 26 apparaten aan te sluiten, wat een windows-baaldag....

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
My 2 cents: Als Ubuntu-gebruiker merk ik bij 2 USB-sticks al dat de totale schrijfsnelheid niet toeneemt als ik er 2 tegelijk probeer te schrijven, ondanks dat ze ver onder de maximum bussnelheid zitten. Wel merk ik bij langzame sticks dat de "responsiveness" van m'n systeem snel hard afneemt als ik een trage stick gebruik, tot aan een mousepointer die niet meer beweegt aan toe.
Geen idee of dat aan m'n mainboard ligt en dus elders niet voorkomt, of dat het "standaard" is... Ik ga dit even volgen dus :)

• Paul
Bij Windows ook niet... Enkel als je ze allemaal een schijfletter wilt geven, want die zijn er maar 26 ;)

Je probleem zit hem in de manier waarop je software die dingen aan wil spreken (al wordt het voor een leek wel lastig zijn 27e USB-stick aan te spreken omdat hij dan in Schijfbeheer moet gaan klussen).

Echter, als het onder Linux wel lukt, waarom dan Windows op die bakken? Ik kreeg de indruk dat ze dedicated voor het inspoelen van die sticks waren :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Thanks Paul,

De software voor het programmeren, partitioneren, preloaden en beveiligen werkt alleen op Windows. En inderdaad is het vreemd dat de apparaten niet op "hardware level" worden aangesproken maar alleen op drive letter. Ik denk dat er in dit geval niets anders opzit dan 12 stuks per computer en eenvoudigweg het aantal computers opschalen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Misschien kun je iets met virtuele windows doen, dus bijv in virtualbox meerdere windows maken.

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
jan99999 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:38:
Misschien kun je iets met virtuele windows doen, dus bijv in virtualbox meerdere windows maken.
Goeie tip! Thx! Staat nu te installeren, kijken of dat wel werkt.

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Problem solved!

Met het programma USBDLM is het uiteindelijk gelukt om een service te installeren die U3 devices (geemuleerde CD-ROM spelers via USB) negeert, en geen letter toekent.

Hierdoor zijn er genoeg letters beschikbaar om 16 apparaten tegelijkertijd te herkennen, en te updaten.

Overigens zijn er legio mogelijkheden met het programma dat werkt via een ini bestandje, geniaal!

Pagina: 1