RAID probleem Asus P5Q SE/R (configuratie herstellen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb een probleem met een PC waar redelijk essentiele data op staat. Door een stroomstoring is hij uit gevallen en opstarten duurt uren.

Mijn probleem:

In de machine zitten 5 1TB schijven van WD welke in RAID 1 en RAID 5 draaien. Wanneer ik de status van de schijven bekijk in de Intel Raid Manager (bij het opstarten Ctrl + i) geeft hij bij beide arrays verify. Ik weet niet wat ik hier mee aan moet en wat de snelste manier is om dit op te lossen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Maar start de machine wel gewoon door naar Windows? Zo ja, dan zou je in het Intel Matrix programma de vooruitgang moeten kunnen zien m.b.t hoe lang het nog duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een RAID 5 en RAID 1 array hebt, dan zou het ding als het goed is de array gewoon moeten rebuilden en dan kun je gewoon verder werken (hoewel je vaak op een degraded array ook nog wel gewoon kunt werken, het is alleen niet aan te raden).

Je hebt neem ik aan wel gewoon een backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Op zich hoeft het volume niet eens degraded te zijn. Er kunnen nu twee dingen aan de hand zijn;

1) de controller doet een "verify" vanwege de abrupte shutdown. Dus de array ziet er goed uit, maar wordt alleen gechecked.
2) de controller doet een "verify and repair". Dus de controller ziet dat er iets niet goed zit, maar is nu aan het kijken waar & zal dan het nodige doen om het proberen te repareren.

Er moet duidelijk worden aangegeven waar de controller mee bezig is, dus aan de hand daarvan kun je je gemoedstoestand bijstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:10
Update trouwens eens naar de laatste versie van de Intel software heeft bij mij een hoop problemen opgelost.

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Normaal duurt het starten van deze machine een minuut of 10 (Server 2003). Uiteindelijk na meer dan 2 uur is Windows toch gestart en was de verify and repair al op 12%. Ik heb deze lekker zijn gang laten gaan en vanmorgen was het hele spul weer online en draaide het als een speer.

Een actuele back-up word iedere nacht geschreven en gechekt door Acronis. Dus in het ergste geval zou de data veilig zijn. Door deze stroomstoring is het nut van een UPS mij deste duidelijker geworden, er word er vandaag nog een geplaatst
Pagina: 1