Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

Ik had laatst een film Cowboys and Aliens 1080p blue ray gedownload. Maar nu valt het me pas op wanneer ik hem afspeel dat de echte resolutie geen 1080p is. Het is eigenlijk 1920x800, bedankt voor de zwarte balken!
Maar dit is blijkbaar met elke 1080p torrent die ik download. Is dit misschien ook zo met de originele blue ray?

Nou gebruik ik een hp-pavilion-dv7-3080ed met i7 720QM en GT 230M. Dit sluit ik aan op een full HD tv en ik kies voor de optie Extend Display. Zodat hij volledig 1080p laat zien. Alleen zit ik dan een beetje met codecs enzo dus gebruik ik meestal VLC Player alleen deze player speelt het niet goed af sterker nog mijn laptop kan gewoon geen 1080p playback op deze media speler.

Dus nu gebruik ik Media Player Classic Home Cinema en die heeft blijkbaar een x264 codec die goed samenwerkt met de hardware. Maar de frames is nog steeds maar 24fps en ik heb een jitter van zo een 8ms. Maar het valt gewoon op dat het beeld wat vaag loopt het lijkt gewoon op lag of ghosting. Het is niet zo soepel als ik met mijn ziggo kastje 720p kabel kijk. Ik bedoel het went wel maar ik vindt het toch hinderlijk. Een tijdje geleden namelijk had ik een Playstation 3 en dan huurde ik af en toe een blue-ray dat was veel makkelijker en het liep ook wat soepeler.

Maar wat kan ik hier tegen doen?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:55
Het eerste probleem komt door de beeldverhoudingen: de gemiddelde tv/pc monitor heeft een beeldverhouding van 16:9, terwijl de meeste films op zijn genomen met een verhouding van 21:9. Daar komen dan de zwarte balken vandaan. Er zijn ook films die met een 16:9 verhouding zijn opgenomen, deze zullen dus wel 1080p fullscreen tonen.

Met het tweede deel kan ik je niet verder helpen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Ziggo heeft ook voor sommige zenders "gewoon" 1080i50 kabel!

Blu-ray is inderdaad meestal 1920*800. Waarom? 2,4:1 is de verhouding die in de meeste bioscopen gebruikt wordt, en niet de 16:9 van je TV. Dus extra zwarte balken. Wil je dat oplossen? Probeer deze TV maar eens:

pricewatch: Philips Cinema 56PFL9954H

Wat je laptop en jitter betreft: er zijn een aantal aspecten. GPU versnelling (wat niet altijd kan) en synchronisatie. MPC-HC is een pakket wat in feite erg sterk kán zijn (mits goed ingesteld) in het gebruiken van de videokaart voor het afspelen van complexe videobestanden. Complex is dan niet alleen de resolutie en de bitrate, maar ook: de framerate.

Elke film, en dat is met blu-ray ook het geval, wordt namelijk in 24fps geschoten. En dat is lastig rekenen eigenlijk, want je kunt niet "een half" beeld weergeven. Stel dat je je TV op 50Hz hebt aangesloten. 50/24 = 2,08 vernieuwingen moet een beeld op het scherm staan. Je kunt een beeld niet 0,08 vernieuwing weergeven, dus laat je elk beeld 2 vernieuwingen zien. En dan heb je dus 48 beelden weergegeven. Wat kun je dan doen... even stil staan en stoekeren (2 van de 50 vernieuwingen per seconde niks weergeven), of de film... sneller afspelen. Dat laatste gebeurt nog wel erg vaak. Maar goed. Je snapt nu waarom je niet over de 24fps heen kunt. Je snapt misschien ook waarom je niet over de 50fps heen wilt (of 60 als je TV op 60Hz staat).

Lag? Ghosting? post-processing kun je mee spelen. Je ziggo kastje werkt overigens keurig zoals ik eerder zei op 1080i50Hz, 720p25, 720i50, of 576i50, en ik gok dat je PS3 met weinig post-processing de film te snel afspeelt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg Umbrah. Maar stel dat ik de tv koop dan heb ik misschien geen zwarte balk maar wordt het beeld wel opgeschaalt omdat de resolutie van die tv heel anders is? Of zijn er wel blue rays te koop of te huur die 2560x1080 afspelen? En als ik dan gewoon naar ziggo kabel kijk dan heb ik juist weer wel zwarte balken? Toch?

Mijn tv is idd 50hz. Ik zal wel even kijken hoe het programma precies werkt wanneer ik weer thuis ben.