17 graden onmogelijk???
Op een niet al te warme november dag, weekje of twee geleden, verwarming uit:
(Kleden in lagen, zeiden wij bij de baas altijd, dus "kou" is bull-crap- zit tussen je oren

)
En normaliter tussen de 22-29gr., afhankelijk vd kamertemp. en bij full load komt de temp. niet boven 35-36gr. uit. Ik heb een modified Arctic Xtreme 2nd rev. met de fan uit het midden gehaald (want een prop is altijd of een duw-prop, of een trek-prop en niet beiden, daarnaast is hete lucht langs je heatpipes blazen van de andere heatpipe sectie niet slim, zo werken heat-pipes niet optimaal) en aan weerszijden vd koelribben 2x 120mm fan geplaatst, die beiden op hun laagste stand staan via een Fanmate2 van Zalman (800 rpm ongeveer.)
Fans zitten met schuimpjes een paar mm van de ribben af, om trilling-doorgave te voorkomen.
Als de fanmates vol open gedraaid worden, kunnen de fans naar 1200rpm en komt de X4 620 quad op 2,6Ghz met 100% load niet boven de 29 gr.!

Maar dan hoor ik ze wel lichtjes blazen (en ik ben allergisch voor irritante geluiden, dus dat doen wij niet.)
Dus vergeet coolers met een fan in het midden, allemaal marketing en fancy crap, als je een PPL-vliegopleiding gaat volgen, dan is les 1 dat een prop niet optimaal ingericht (de pitch (=draaistand/draaihoek vd bladen) is om te duwen of trekken tegelijk, maar één van beiden, daarom heb je ook vliegtuigen die beter zijn voor klimmen (korte baan nodig) en sommige juist meer voor cruisen (efficiënter met brandstof omgaan.)
Heatpipes zijn gevuld met liquid (meestal ammonia, omdat dit bij ca. 37gr. omslaat en dan verdampt) welke verdampt, opstijgt/verplaatst, de warmte afgeeft aan de koelvinnen/ribben en na afkoelen weer terugkeert naar de aggregratie-toestand 'vloeibaar' en dus weer terugzakt naar het koelblok en weer verdampt enz.
Fans moeten altijd naar de koeling toe blazen, nooit wegzuigen!! Dus vergeet ook de 'push-pull' coolers voor $$$ en koop gewoon twee goede, stille fans om te blazen. (Blow baby, blow.)
(Casefans zijn btw soms speciaal gemaakt om te 'pullen' en dus minder optimaal voor 'pushen'.)
Stalen beugels etc.- allemaal niet nodig, pak een stuk elastisch katoen (dumpzaak?) en maak twee elastieken, niet te strak en niet te los en je kunt je fans helemaal plaatsen zoals je zelf wilt.
Een stuk 2,5mm2 installatiedraad (leidingdraad) laat zich ook goed gebruiken (en buigen!) voor dit doel.
Op 1mtr. afstand hoor ik de pc heel zachtjes blazen (echt op letten, anders hoor je het niet), als de rest vd kamer stil is, verder er vandaan (>1m) hoor ik niks meer (bed-afstand). Kastdeuren verzwaard met 5mm dik staalplaten (trillingen absorptie, en daarover heen schuimbekleding met van die bergjes, basic stuff.)
Mijn Mac Mini early 2010 (wit-model) maakt bij 100% cpu-load meer herrie dan de linux-bak, staan op hetzelfde bureau, ook de heat-outlet aan de achterzijde vd mini voelt aan als een hete föhn af en toe bij full-load (video-render, veel flash open in Safari), terwijl de AMD-pc gewoon koele lucht uitblaast, alleen de psu-lucht is lauw tot lichtjes warm (na lang aanstaan en veel belasting en de verwarming in de kamer aan.)
BeQuiet 300Watt psu, ook heerlijk stil en deze voert tevens de warme lucht af.
Ik zal je topic niet verder kapen (sorry, maar wellicht heb je er iets aan dacht ik)- maar 95gr. wat iemand hier zei, men- dat is echt veel!! Ik monitor de pc ok altijd met een KWh-meter en het valt mij op, dat hoe lager de temps, hoe lager het aantal Watt is dat hij verbruikt (serieus!) dus het is ook goed voor je portemonnee, al zal een paar Watt natuurlijk geen zoden aan de dijk zetten op jaarbasis.

(Als in idle-state vd cpu de omgevingstemperatuur omhoog gaat, dan gaat de Watt-meter ook 1-2 Watt omhoog.)
Plaatje(s) vd cooler (verder gewoon een cheap-ding):
Het stroomschema vd lucht dmv rode pijlen aangegeven, de pijlen bovenin zijn die vd warmte welke door de psu wordt uitgeblazen:
Dus zo maak je van een goedkope cheap-ass cooler (heb dacht ik 19 euro betaald toen) een supercooler...
[
Voor 24% gewijzigd door
Verwijderd op 09-12-2011 08:27
]