Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb de laatste tijd (week) veel last van een (denk ik) te hete CPU.

als ik mijn pc boot is er niks aan de hand, pas wanneer ik veel processen ga draaien , zoals bijv. games gaat de temperatuur zo rond de 80/90 graden zitten en reboot de pc uit zichzelf, volgens mij ligt dit dus aan de CPU die te warm word.

Ik zou liever een kleine instelling in de BIOS willen aanpassen dan een compleet nieuwe fan kopen, daarbij weet ik nog niet eens zo zeker of het wel aan de té hete CPU ligt
ik las over een instelling in de BIOS waarbij je de limit graden opkrikt waardoor hij dus niet uitvalt..
lijkt me verder ook sterk dat het aan de voeding kan liggen omdat ik een 750W erin heb zitten..

Mijn vraag is hierbij, wat is verstandig?
eventuele gegevens:

AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor, MMX, 3DNow (6 CPUs), ~3.4GHz ( standaard cooler)
750W corsair
ATI 6870
ASrock 870 extreme3
4096 RAM

Groetjes

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:52
Bij 65/70 graden op je cpu valt je pc nog niet uit hoor ;) Denk dan eerder maar eens aan ongeveer 95 graden ;)

Wat is de temperatuur van je videokaart tijdens het gamen?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Voeding kan het wel degelijk zijn overigens. Op papier kan hij wel genoeg vermogen hebben maar een voeding kan ook stuk gaan. Daarnaast kunnen het ook nog andere onderdelen zijn, enige manier om er achter te komen is onderdelen uitsluiten. En daarvoor is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter een mooi beginpunt.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu ook dat die temperatuur al wat hoger ligt, hij zit nu rond de 80 graden zonder dat ik een game speel..

Verwijderd

Topicstarter
onder het gamen zit CPU trouwens rond de 105 graden

Verwijderd

niet compatible drivers kunnen ook de oorzaak zijn van zo hete cpu, Maar dan nog, hij zou niet zo hoog moeten komen, Maar is de cpu door u zelf aangelegd op de moederbord? Want als je geen goede paste of niet op de juiste manier aanbrengt dan kan de cpu ook niet afkoelen zoals het hoort,

draait de fan van je cpu cooler?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

Met welke software lees je deze temperaturen eigelijk uit? En is dit de core of generale temp?

Gebruik om de temps uit te lezen Realtemp + Coretemp en niet bijv speedfan :') .

Daarnaast: Zit de koeler goed gemonteerd, draait de ventilator op de koeler en zit er niet al te veel koelpasta tussen de koeler en de CPU?

De koeler hoor je niet te kunnen bewegen als hij goed aangesloten zit. Mocht je hem dus iets kunnen draaien is er al wat fout.

Edit: Enneh, welke behuizing heb je en heeft deze ventilatoren? Als alles in een kleine en/of brakke behuizing zonder ventilatoren zit dan vind ik dit 'probleem' niet zo heel vreemd nee.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 08-12-2011 11:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie's!

Ik lees de temperatuur af met een programma die bij het moederbord zat geleverd, genaamd ASRock OC Tuner
en heb de pc zelf laten samenstellen (bij azerty) en is dus ook niet door ikzelf in elkaar gezet, daarom denk ik dat het met de koelpasta wel goed zit..

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als het een samengesteld systeem is zou ik er tbh niet moeilijk over doen en hem gewoon terug sturen naar Azerty..

• Nielsvoorma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-11-2025
Een cpu die 105 graden trekt is niet helemaal tof. er zal dan wel ergens iets niet helemaal goed zitten. Ik gok erop dat de cooler van je cpu net niet ideaal vast zit (ik heb echt geen ervaring met amd cpu's sinds de am2 socket)

Als die bij azerty in elkaar gezet is, zou ik hem gewoon onder het motto van garantie langs brengen? Bellen is ook een idee natuurlijk.

Je kan natuurlijk zelf eraan gaan rommelen, maar dan kan het natuurlijk zo zijn dat je garantie vervalt.

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 13:16
Is je koeler niet losgeschoten ofzo?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:52
Azerty heeft het systeem gebouwd, gezien de componenten zit er nog garantie op, gewoon mee terug naar Azerty dus. 105 graden is niet echt gezond voor de processor ;)

• timted3
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06-2024
Hey
Ik heb een AMD 1100T.
Mijne pros draait rond de 17 Graden stabiel waneer ik niets doe (Msn enzo) , en tijdens gamen gaat hij naar 30Graden, Ik heb er een Zalman cooler op zitten die hem zo cool houdt :D
Deze zalman doet zeer goed zijn werk, was het geld zeker waard hier een linkje.
Link : pricewatch: Zalman CNPS9500A LED
Greats
Tim J.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

17c? Onmogelijk of het moet <17c in die ruimte zijn. En dat is nou niet echt een hachelijke temperatuur :S .

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:44
inderdaad, zeker gezien er die koeler gemonteerd is (die zalman is nu niet bepaald de beste koeler en lucht/waterkoeling kan niet lager gaan dan de omgevingstemp in steady state) moet de pc of in een vriescel staan of de waarden worden verkeerd uitgelezen.

Maar inderdaad, als je Azerty betaald hebt om de boel goed in elkaar te zetten zijn ze er ook verantwoordelijk voor om te zorgen dat dit in orde komt, want als je cpu 100+ graden wordt hebben ze de boel blijkbaar niet goed in elkaar gezet. Overigens zou ik sowieso aanraden een andere koeler te monteren, een TX3 evo kost maar 20 euro en is al veel koeler en stiller dan de stock koeler.

[ Voor 58% gewijzigd door Bastard op 08-12-2011 19:14 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Misschien zit je koelpasta niet helemaal lekker, of zit je koeler er scheef op...

En die 17 graden, das idd onmogelijk als je op kamertemperatuur gamed. Tenzij kamertemperatuur idd ergens rond de 10 graden is...

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
Draait de koelvin op je processor wel?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

boers706 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 20:17:
Draait de koelvin op je processor wel?
Koelvinnen zitten normaal op een heatsink, niet op je processor. En deze behoren ook niet te draaien :+ .

Verwijderd

17 graden onmogelijk??? :D

Op een niet al te warme november dag, weekje of twee geleden, verwarming uit:
(Kleden in lagen, zeiden wij bij de baas altijd, dus "kou" is bull-crap- zit tussen je oren :P ;))

Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/5664/16gr.png

En normaliter tussen de 22-29gr., afhankelijk vd kamertemp. en bij full load komt de temp. niet boven 35-36gr. uit. Ik heb een modified Arctic Xtreme 2nd rev. met de fan uit het midden gehaald (want een prop is altijd of een duw-prop, of een trek-prop en niet beiden, daarnaast is hete lucht langs je heatpipes blazen van de andere heatpipe sectie niet slim, zo werken heat-pipes niet optimaal) en aan weerszijden vd koelribben 2x 120mm fan geplaatst, die beiden op hun laagste stand staan via een Fanmate2 van Zalman (800 rpm ongeveer.)
Fans zitten met schuimpjes een paar mm van de ribben af, om trilling-doorgave te voorkomen.
Als de fanmates vol open gedraaid worden, kunnen de fans naar 1200rpm en komt de X4 620 quad op 2,6Ghz met 100% load niet boven de 29 gr.! :D Maar dan hoor ik ze wel lichtjes blazen (en ik ben allergisch voor irritante geluiden, dus dat doen wij niet.)

Dus vergeet coolers met een fan in het midden, allemaal marketing en fancy crap, als je een PPL-vliegopleiding gaat volgen, dan is les 1 dat een prop niet optimaal ingericht (de pitch (=draaistand/draaihoek vd bladen) is om te duwen of trekken tegelijk, maar één van beiden, daarom heb je ook vliegtuigen die beter zijn voor klimmen (korte baan nodig) en sommige juist meer voor cruisen (efficiënter met brandstof omgaan.)
Heatpipes zijn gevuld met liquid (meestal ammonia, omdat dit bij ca. 37gr. omslaat en dan verdampt) welke verdampt, opstijgt/verplaatst, de warmte afgeeft aan de koelvinnen/ribben en na afkoelen weer terugkeert naar de aggregratie-toestand 'vloeibaar' en dus weer terugzakt naar het koelblok en weer verdampt enz.

Fans moeten altijd naar de koeling toe blazen, nooit wegzuigen!! Dus vergeet ook de 'push-pull' coolers voor $$$ en koop gewoon twee goede, stille fans om te blazen. (Blow baby, blow.)
(Casefans zijn btw soms speciaal gemaakt om te 'pullen' en dus minder optimaal voor 'pushen'.)
Stalen beugels etc.- allemaal niet nodig, pak een stuk elastisch katoen (dumpzaak?) en maak twee elastieken, niet te strak en niet te los en je kunt je fans helemaal plaatsen zoals je zelf wilt.
Een stuk 2,5mm2 installatiedraad (leidingdraad) laat zich ook goed gebruiken (en buigen!) voor dit doel.

Op 1mtr. afstand hoor ik de pc heel zachtjes blazen (echt op letten, anders hoor je het niet), als de rest vd kamer stil is, verder er vandaan (>1m) hoor ik niks meer (bed-afstand). Kastdeuren verzwaard met 5mm dik staalplaten (trillingen absorptie, en daarover heen schuimbekleding met van die bergjes, basic stuff.)
Mijn Mac Mini early 2010 (wit-model) maakt bij 100% cpu-load meer herrie dan de linux-bak, staan op hetzelfde bureau, ook de heat-outlet aan de achterzijde vd mini voelt aan als een hete föhn af en toe bij full-load (video-render, veel flash open in Safari), terwijl de AMD-pc gewoon koele lucht uitblaast, alleen de psu-lucht is lauw tot lichtjes warm (na lang aanstaan en veel belasting en de verwarming in de kamer aan.)

BeQuiet 300Watt psu, ook heerlijk stil en deze voert tevens de warme lucht af.
Ik zal je topic niet verder kapen (sorry, maar wellicht heb je er iets aan dacht ik)- maar 95gr. wat iemand hier zei, men- dat is echt veel!! Ik monitor de pc ok altijd met een KWh-meter en het valt mij op, dat hoe lager de temps, hoe lager het aantal Watt is dat hij verbruikt (serieus!) dus het is ook goed voor je portemonnee, al zal een paar Watt natuurlijk geen zoden aan de dijk zetten op jaarbasis. :)
(Als in idle-state vd cpu de omgevingstemperatuur omhoog gaat, dan gaat de Watt-meter ook 1-2 Watt omhoog.)

Plaatje(s) vd cooler (verder gewoon een cheap-ding):

Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/6273/fan1a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/9404/fan2bj.jpg

Het stroomschema vd lucht dmv rode pijlen aangegeven, de pijlen bovenin zijn die vd warmte welke door de psu wordt uitgeblazen:

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/1043/fan3.jpg

Dus zo maak je van een goedkope cheap-ass cooler (heb dacht ik 19 euro betaald toen) een supercooler... :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2011 08:27 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Hmm, dit kan ook aan 't moederbord liggen. Standaard gaf het moederbord mijn cpu 1,5V iets wat naar mening veel te veel was. Nu heb ik alles handmatig ingesteld en kan ik 3,3 ghz draaien @ 1,26 volt of 3,5 @ 1,34. De temps waren gelijk 20 graden lager dan wanneer die stock liep volgens de standaardwaardes!
Ik zou dus als ik jou was eerst is de bios induiken en de volgende settings veranderen
Turbo OFF
C1 State etc. OFF
Cool 'n Quiet OFF
(simpelweg alle "slimme" utilities)

CPU voltage: 1.300 volt
Northbridge voltage 1.15 volt
Southbridge voltage 1.2 volt
Loadline calibration op normal<-- deze setting zorgt ervoor dat je CPU voltage niet alle kanten op vliegt, bij mij werkte deze alleen stabiel op normal.

Hopelijk helpen deze settings je ;)

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:57:
Hallo, ik heb de laatste tijd (week) veel last van een (denk ik) te hete CPU.

als ik mijn pc boot is er niks aan de hand, pas wanneer ik veel processen ga draaien , zoals bijv. games gaat de temperatuur zo rond de 80/90 graden zitten en reboot de pc uit zichzelf, volgens mij ligt dit dus aan de CPU die te warm word.

Ik zou liever een kleine instelling in de BIOS willen aanpassen dan een compleet nieuwe fan kopen, daarbij weet ik nog niet eens zo zeker of het wel aan de té hete CPU ligt
ik las over een instelling in de BIOS waarbij je de limit graden opkrikt waardoor hij dus niet uitvalt..
lijkt me verder ook sterk dat het aan de voeding kan liggen omdat ik een 750W erin heb zitten..

Mijn vraag is hierbij, wat is verstandig?
eventuele gegevens:

AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor, MMX, 3DNow (6 CPUs), ~3.4GHz ( standaard cooler)
750W corsair
ATI 6870
ASrock 870 extreme3
4096 RAM

Groetjes
Huh, interessant, ik heb dezelfde grafische kaart en een amd Phenom en sinds een week of twee is de temperatuur plots veel hoger dan normaal. Heb je toevallig nieuwe drivers geinstalleerd voor je GPU? (kan ook gewoon toeval zijn en dat het gewoon aan iets anders ligt)

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02 23:33

faust2016

You yes have my shirt

D4NG3R schreef op donderdag 08 december 2011 @ 11:31:
Gebruik om de temps uit te lezen Realtemp + Coretemp en niet bijv speedfan :') .
Goeie reactie dit Einstein.. Heb je wel eens Coretemp of realtemp geprobeerd op te starten met een AMD processor? Die werken dus niet.

Een 1090T mag maximaal 62.7c worden volgens AMD.

Als de CPU idle al over de 60 heen gaat kan je er de klok op gelijk zetten dat de de koeler geen goed contact maakt, of de fan niet draait oid. Is de fan wel aangesloten op het moederbord?

De temperatuur waar je trouwens op moet letten is de zogenaamde Tcase, oftewel CPU temp, en niet de coretemps. Die maken bij AMD geen bal uit, zijn niet betrouwbare meetwaardes (zie ook de meneer, met 16.5c idle..)

Post eens een screenshot met CPU-Z open (2 naast elkaar: 1 met CPU tab en 1 met Memory tab, bij voorkeur) en HWmonitor. Blijkbaar heb je wel in het bios of met ASRock OC tuner lopen klooien (gezien je niet op stocksnelheid draait) dus is het wel even goed om te zien wat je dan hebt aangepast.

Sowieso is dat niet slim, om een X6 op de stock cooler te OC'en, die dingen worden al best warm en de stockcooler kan de warmte van een niet overklokte CPU al nauwelijks kwijt.. Heb je je uberhaupt wel een beetje ingelezen in de materie?

Enneh, je wil dat je PC niet meer afsluit als de CPU te warm wordt? Heel handig.. Denk je niet dat ie dat met een reden doet :F Om het leven van je CPU te beschermen misschien?
Als je zo door blijft gaan geef ik m niet meer dan een maand.

Begrijp me niet verkeerd, de toon van mijn verhaal is misschien wat belerend, maar ik wil je graag helpen. Het is gewoon dat de boel ook kapot kan en je er op deze manier heel goed aan mee werkt :p.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Technische data, voltage.
http://products.amd.com/p...AutoDetectCookieSupport=1

http://hothardware.com/ar...6-6Core-Processor-Review/
Hier staat een test en de maximale temp is 62 graden, dus ik denk dat je niet lang zult genieten van je cpu.

Indien je temps echt zijn dan zit je koeler er niet goed op.

[ Voor 53% gewijzigd door jan99999 op 10-12-2011 08:06 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

faust2016 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 01:52:
[...]

Goeie reactie dit Einstein.. Heb je wel eens Coretemp of realtemp geprobeerd op te starten met een AMD processor? Die werken dus niet.
Goeie reactie dit Einstein..
http://www.alcpu.com/CoreTemp/supportlist.html

Realtemp niet nee. De reactie was wat snel getyped.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-02 11:38
D4NG3R schreef op donderdag 08 december 2011 @ 18:15:
17c? Onmogelijk of het moet <17c in die ruimte zijn. En dat is nou niet echt een hachelijke temperatuur :S .
We weten allemaal dat de temperaturen van AMD niet goed worden uitgelezen als die te laag worden ? :) Idle dus.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nog nooit problemen mee gehad bij Phenom II x4 955BE's..

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

D4NG3R schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 12:11:
[...]

Goeie reactie dit Einstein..
http://www.alcpu.com/CoreTemp/supportlist.html

Realtemp niet nee. De reactie was wat snel getyped.
En leest coretemp de Tcase uit? Nee.
Wat heb je er dus aan bij Amd processors? Niks.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je hebt in dit geval ook vrij weinig aan de Tcase aangezien de coretemp belangrijk is 8)7.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

http://forums.amd.com/for...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

En ga dat ook maar eens navragen in het LinX Stable topic of AMD CPU Overclock topic als je me niet gelooft..
De 62.7c die AMD opgeeft is dus ook de CPU temp en niet de core temp.

Edit: @ chrissixd: ASrock OC tuner leest ook de CPU temp en dus de 'goede' temp, die je in de gaten moet houden ;). Maargoed, ik wacht nog steeds op dat screenshotje met CPU-Z + HWmonitor :p

[ Voor 25% gewijzigd door faust2016 op 10-12-2011 15:50 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

En die 62.7c kan je met gemak overschrijven tot zo'n 70c maargoed. Als je het toch allemaal beter denkt te weten. Verkijk je niet altijd op de nummertjes die fabrikanten je geven. Hier kan je vaak ver onder of overheen.

AMD geeft (Net als intel) limieten die 100% veilig zijn. Enkele C hierboven kan voor instabiliteit zorgen. Maar bij een stock geklokte CPU met stock voltages is de kans dat hij door bijv 66c instabiel word erg klein. Pas als je hem probeert te OC'en of undervolten ben je beter af die limiet aan te gaan houden.

Welke temperatuur geeft je BIOS aan als je deze ~10 mins na een cold boot bekijkt? (Dus tijdens het opstarten de BIOS openen, naar de Temperature tab gaan en hem daar minstens 10 mins laten staan.)

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 10-12-2011 16:50 ]

Verwijderd

faust2016 schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 15:45:
http://forums.amd.com/for...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

En ga dat ook maar eens navragen in het LinX Stable topic of AMD CPU Overclock topic als je me niet gelooft..
De 62.7c die AMD opgeeft is dus ook de CPU temp en niet de core temp.

Edit: @ chrissixd: ASrock OC tuner leest ook de CPU temp en dus de 'goede' temp, die je in de gaten moet houden ;). Maargoed, ik wacht nog steeds op dat screenshotje met CPU-Z + HWmonitor :p
Dus? Core temps staan in relatie met cpu temp als geheel. Bij Intel cpu's geeft Coretemp netjes afstand tot Tjunction max aan, en dan is Tcase ook max. Neem aan dat het bij AMD hetzelfde gaat?

Maar dan nog, z'n pc sluit af, het is dus gewoon duidelijk dat de cpu te warm wordt. Lijkt mij aan een slechte overklok liggen op auto voltage, maar ik weet niet helemaal wat bedoeld wordt met "~ 3.4GHz"...hoezo ongeveer?

@Danger: wat is er mis met Speedfan? Leest bij mij de temps precies zo uit als alle andere temp progsels.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Speedfan geeft in veel gevallen een slechte readout. Zo zie je bijna altijd dat er 1 of meerdere temps op 128c staan. Realtemp, Coretemp en HWmonitor zijn gewoon een stuk beter.

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 10-12-2011 16:49 ]

Verwijderd

Oh dat, gewoon die temp verbergen. Betekent dat Speedfan een sensor uitleest die niet door het mobo gebruikt wordt. Voor de rest maakt het niet uit, ze lezen allemaal dezelfde waarde uit. Voor cpu temps is Realtemp wel net iets uitgebreider/makkelijker in gebruik.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2011 16:54 ]

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

D4NG3R schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 16:43:
En die 62.7c kan je met gemak overschrijven tot zo'n 70c maargoed. Als je het toch allemaal beter denkt te weten. Verkijk je niet altijd op de nummertjes die fabrikanten je geven. Hier kan je vaak ver onder of overheen.
Dus? Dat heeft toch verder niks met de CPU temp/core temp discussie te maken?
En ja, mijn X6 is met een stevige overklok ook wel eens 65c geweest bij stresstesten. Is ie dan meteen kapot? Nee..
Maar als je CPU idle al 80-90 graden wordt is het wel ff een ander verhaal dan bij max load een paar gaadjes boven 'spec' zitten.
AMD geeft (Net als intel) limieten die 100% veilig zijn. Enkele C hierboven kan voor instabiliteit zorgen. Maar bij een stock geklokte CPU met stock voltages is de kans dat hij door bijv 66c instabiel word erg klein. Pas als je hem probeert te OC'en of undervolten ben je beter af die limiet aan te gaan houden.
Daar heb je gelijk in.

Even voor de duidelijkheid. Dit..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GlSzt.png

..krijg je te zien als je met een AMD CPU realtemp opstart

[ Voor 8% gewijzigd door faust2016 op 10-12-2011 17:00 ]

Verwijderd

Maar idle zijn de temps goed volgens TS. Pas bij gamen sluit de pc af. Vandaar dat ik aan een oc met te hoge vcore denk.

Maar helaas horen we tot nu toe niets meer van de topic starter. Die cpu-z screen waar je al om vroeg zou zeker helpen.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 17:03:
Maar idle zijn de temps goed volgens TS. Pas bij gamen sluit de pc af. Vandaar dat ik aan een oc met te hoge vcore denk.

Maar helaas horen we tot nu toe niets meer van de topic starter. Die cpu-z screen waar je al om vroeg zou zeker helpen.
2e en 3e post van de TS lezen. Idle ~80, load ~105.

Niet goed dus.
En ja met een Thuban op auto Vcore OC'en is inderdaad niet slim. Dan gaat het erg hard met de temps.

Om nog even terug te komen op coretemp..
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 16:46:

Dus? Core temps staan in relatie met cpu temp als geheel. Bij Intel cpu's geeft Coretemp netjes afstand tot Tjunction max aan, en dan is Tcase ook max. Neem aan dat het bij AMD hetzelfde gaat?
Bij AMD krijg je een coretemp te zienAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6UMh7.png
Dit is dus op full load in een kamer die ~25 graden is.
De CPU temp is hierbij 42 graden. Kunnen we het er nu dan over eens zijn dat coretemps onbetrouwbaar zijn? 7 graden boven kamertemperatuur met een dergelijke overclock/voltage is toch niet geloofwaardig..?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dit is dus op full load in een kamer die ~25 graden is.
De CPU temp is hierbij 42 graden. Kunnen we het er nu dan over eens zijn dat coretemps onbetrouwbaar zijn? 7 graden boven kamertemperatuur met een dergelijke overclock/voltage is toch niet geloofwaardig..?
Das onzin, ligt er maar net aan waar je meet. Je kunt onmogelijk zelf de temperatuur meten van de cores aangezien er een behuizing overheen zit en ook nog eens je koeler op zit. Het is dus alleen mogelijk om softwarematig uit te lezen en ik geloof dat coretemp dat aardig goed doet ;) Bovendien zegt je screenshot niet zo veel, we praten hier over een dualcore met een TDP van 80 W (ipv. ~ 125 W). Je hebt dus wat meer ruimte om met het voltage te spelen. Je kunt ook zonder het voltage te verhogen overclocken tot een bepaald punt zonder dat de temperatuur veel omhoog gaat, hoe hoger het voltage en kloksnelheid samen hoe hoger de temperatuur ;)

www.maartendeboer.net

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ventieldopje schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 18:17:
[...]

Das onzin, ligt er maar net aan waar je meet. Je kunt onmogelijk zelf de temperatuur meten van de cores aangezien er een behuizing overheen zit en ook nog eens je koeler op zit.
Wie wat waar? Dit is gewoon een lezing van de temperatuur sensor in de chip.. Wat bedoel je met 'zelf meten'?
Het is dus alleen mogelijk om softwarematig uit te lezen en ik geloof dat coretemp dat aardig goed doet ;) Bovendien zegt je screenshot niet zo veel, we praten hier over een dualcore met een TDP van 80 W (ipv. ~ 125 W).
Het gaat hier puur even om de vergelijking tussen CPU temps en Coretemps bij Phenom II's. Ik heb ook wel een screenshot van een X6..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tpjaql.jpg

Hier net zo goed ~10 graden te laag op de coretemps.. Ik had alleen dat screenshotje van die X2 geplaatst omdat dan coretemp ook open kon ernaast ;)
Je hebt dus wat meer ruimte om met het voltage te spelen. Je kunt ook zonder het voltage te verhogen overclocken tot een bepaald punt zonder dat de temperatuur veel omhoog gaat, hoe hoger het voltage en kloksnelheid samen hoe hoger de temperatuur ;)
Ja.. En daarom vroeg ik dus ook om een CPU-Z screenshot om te kijken of de Vcore is verhoogd oid ;).
Pagina: 1