Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke UPS om 10-tal HP servers 1/2 uur draaiende te houden?

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Even situeren: ikzelf ben Oracle DBA/systeembeheerder/manusje van alles in een KMO in Vlaanderen. Ik heb een collega die zich met hardware/netwerken/clients/... bezighoudt. In onze serverruimte staat op heden een 19" rack met daarin een tiental standaard HP servers. Die draaien zonder UPS, met als gevolg dat een electriciteitsstoring nogal drastische gevolgen kan hebben, onverantwoord eigenlijk.

Mijn vraag bij mijn collega naar investering in een UPS wordt steevast beantwoordt met: "Tien servers? UPS? Onmogelijk om die langer dan 5 minuten draaiende te houden tenzij je buiten op de parking een grote dieselgroep wilt zetten. Vergeet dat maar."

Nu ken ik helemaal niks van hardware, maar het lijkt me toch sterk dat er geen eenvoudige UPS (dus geen dieselgroep oid) zou bestaan die een tiental servertjes kan draaiende houden voor een half uurtje? Ik zet er desnoods een stuk of drie als dat nodig zou zijn. Mensen hier die daar meer van weten? Dank!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Je kan het beste wat dingen gaan meten. Immers, meten is weten! APC biedt UPS'sen in echt alle soorten en maten aan. Een 30 minuten is overigens wel vrij lang voor HP servers (die hebben we hier zelf ook) want die lusten best een slok stroom. Mijn advies is dan ook om te gaan meten en kijken of je de "load" (lees: stroomverbruik) kan verdelen over een stuk of drie á vier vrij zware UPS'sen.

Volgens mij moet je dan richting de 3kva gaan denken en die zijn goed te krijgen in 19" rackmount zodat je ze ook netjes in je rack kwijt kan. Een beetje á la http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=165 dit :)

-edit-

Misschien nog een stapje hoger gaan zelfs. Maar load van de servers zelf, dus cpu gebruik etc. bepaald wel voor een deel hoeveel capaciteit je nodig hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door WhizzCat op 08-12-2011 08:17 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• demichel
WhizzCat schreef op donderdag 08 december 2011 @ 08:14:
Een 30 minuten is overigens wel vrij lang voor HP servers (die hebben we hier zelf ook) want die lusten best een slok stroom.
Tsja, ik zeg nu 30 minuten om maar iets te zeggen. Eigenlijk had ik moeten zetten: 5 minuten + de tijd die nodig is om die dingen automatisch proper te shutdownnen. Dat zou dan eerder in totaal 10 minuten zijn, realistisch gezien.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik zie sowieso al Oracle staan, dus je keuze om die dingen te gaan gebruiken kan ik alleen maar toejuichen. De laatste keer dat ik een Oracle DB afsloot (en dat is al even geleden...) duurde dat allemaal wel vrij lang. Ik zou iig overcapaciteit boeken. 3kva voor 3 á 4 HP servers (welk type trouwens, DL380, 360, 580?) lijkt me een goede schatting zodat je nog rustig je scripts kan afvuren etc.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• demichel
Net even gaan loeren in de serverruimte, 5 x DL380 plus nog wat ouwere zooi.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
Probeer de UPS selector eens van APC: http://www.apc.com/tools/ups_selector/index.cfm

Verwijderd

Als je alles bij HP zou willen houden:

HP levert ook UPS apparatuur. Wij hebben er hier een aantal van. In de MER staat een rack met 2x 12kva met op beide apparaten 2 ERM (extended runtime) modules eraan. Alle belangrijke apparatuur heeft 2 voedingen en zit op die manier aan 2 UPSen. Al zou een complete UPS plat gaan en niet automatisch bypassen, dan draait het spul gewoon door.

We hebben in een SER ook een 3kva HP UPS met een ERM. Over dit apparaat ben ik wat minder tevreden. In mijn beleving is deze veel storingsgevoeliger dan de grote bakken.

Reken goed uit (of nog beter: meten) hoeveel je apparatuur verbruikt. Zomaar een huge UPS neerzetten is niet echt slim, want als je zo'n UPS nauwelijks belast is hij veel minder efficient. Vervolgens kun je in de specs precies nakijken, wat je kunt verwachten qua runtime en hoever je die kunt vergroten met het plaatsen van ERM modules.

Verder:
- denk ook na over de koeling van de ruimte. Een UPS genereert ook warmte en als de omgevingstemperatuur te hoog wordt, gaan de accu's veel minder lang mee.
- vergeet niet, dat een zware UPS meestal een 3-fase (25A) stroomaansluiting nodig heeft.
- koop fatsoenlijke PDU's, waarop je bij voorkeur kunt zien wat de belasting van elke fase is.
Pagina: 1