Klonen van harddisk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een makkelijke manier om een harddisk te klonen.

Wat wil ik doen:

Ik heb een harddisk in een USB box ( dus niet mijn bootschijf of andere schijf in de computer ). Dit is de 'donor schijf'

Ik wil de inhoud van die 'donor schijf' kunnen wegschrijven naar een imagefile ergens in mijn computer (eigenlijk op een fileserver, maar dat doet er niet toe).

Dan koppel ik de donor schijf los en connecteer ik een nieuwe ongeformatteerde usb harddisk. Nu wil ik de bewaarde imagefile terug kunnen restoren naar die nieuwe drive. De externe drive zal altijd groter of gelijk zijn aan de originele capaciteit.

Wat is er belangrijk : Er staan 2 partities op die 'bron' schijf. Een is NTFS de andere FAT32 of FAT16
Beide partities zijn bootbaar en in de MBR is een speciale bootloader aangebracht (Ghost). Het is dus belangrijk dat de cloning software die correct kan benaderen en meekopieren. Ook de vlaggen die aangeven dat partities bootbaar en actief zijn moeten correct meegekopieerd worden.

De bron schijf is een master disk voor een industrieel toestel. Ik wil die drive kunnen clonen om in geval van een diskcrash een restore te kunnen doen. De image files worden bewaard op een filer (met offsite backup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gewoon Norton Ghost of Acronis Trueimage?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:37
Wat is er mis met een simpele Google query. In de eerste hit staan al vijf manieren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik meende altijd dat acronis alleen de bootschijf kon kopieren. Ik ga die eens proberen. Er is een 30 dagen demo gratis te grabbelen bij Acronis.

Norton Ghost durf ik niet lanceren. Het probleem is dat er een Ghost geinstalleerd is op die drive. Ik ben bang dat het ding die gaat willen 'updaten'. Ik kan niet het risico lopen die 'donor' schijf om zeep te helpen.
Die drive kost 600$ ... ( niet de kost van de schijf . is een stom hitachi 40 Gbyte laptop schijfje met een ouderwetse IDE interface . Het probleem is de opgeslagen software. Ik heb maar 1 donor. Het toestel waar die uit komt kost meer dan 40000$ ... )

ik ga in iedere geval 'oefenen' met wat drives die ik liggen heb om klonen te maken vooraleer ik de kloon trek van de echte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alex3305 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 03:03:
Wat is er mis met een simpele Google query. In de eerste hit staan al vijf manieren namelijk.
Dat geen enkele van die 5 naar behoren werkt of niet doet wat ik wil.

DriveimageXML werkt niet (ik heb dat in het verleden al geprobeert) het kan niet overweg met drives die speciale bootsctoren bevatten of meerdere partities. Je kan ook alleen partitie per partitie kopieren. Ik heb een full drive image nodig. XXclone : Ditto. partitie per partitie. Ik will full drive ( alle partities in 1 image ).

De andere gaan er altijd vanuit dat je met een bootcd werkt. Dat is in mijn situatie niet het geval...

ik zoek gewoon een programma wat ik op een standaard Xp of windows7 computer kan installeren. Usb drive eraan : klik clone drive to image file.... andere usb driver eraan : restore image file to drive. ZONDER dat de computer moet geboot worden naar een speciale mode. Het programma moet gewoond draaien onder windows.

Ghost heeft ook dergelijk probleem : je maakt je keuze en dan .. baf. ze herbooten je machine naar hun speciale 'shell'. En dan. Hoe krijgt ghost nu toegang naar de schijf waar hij de image moet schrijven of lezen ? Het doel waar de image naar toe moet of vandaan komt is een network drive. De bron een USB drive...

De voorbeelden die ik tegenkom zijn ook altijd om een bestaande drive te upgraden naar een grotere. dat is bij mij niet het geval. Ik wil gewoon een externe drive naar een image file dumpen om later die image file naar een lege terug te zetten. Heeft niks te maken met de schijf die nu in de computer zit.

Twee usb drives hangen vind ik gevaarlijk. je hebt geen idee na de boot welke schijf er je bron en welke je target is. Ik kan niet het risico lopen per ongeluk mijn goeie master te overschrijven want dan zit ik met een peperduur stuk schroot....

Het gaat om een oscilloscoop van Agilent. De harddisk bevat het operating systeem ( windows XP ) met daarop de scoop firmware. Er is een tweede hidden partitie met een recovery structuur aanwezig en een speciale bootmanager ( als xp corrupt geraakt kan je restoren door tijdens de boot F2 te duwen ) Die bootmanager is iets vreemds en veroorzaakt problemen bij de clone software die ik al heb geprobeerd. ( op een andere schijf van een goedkopere scoop. Al de images falen. Je steekt de clone schijf in het toestel en je krijgt de boodschap dat er geen bootbare partitie aanwezig is... stop de schijf in de usb box en je kan perfect alle files en partities zien )

Ik moet die schijf kunnen klonen want ik wil voor de veiligheid een volledige drive image van dat ding. Die scoop kost een fortuin en als hobbyist wil ik daar zorg voor dragen. Het aantal mensen die dergelijke machiene thuis voor hobby hebben staan kan je op 1 hand tellen.

Ik heb al flink wat gegoogeld mar nog nergens een concreet antwoord gevonden. De beste oplossing zou zijn zo een hardware doosje waar je twee drives in stopt. Ik heb er zo eentje voor SATA schijven en dat werkt vlekkeloos. de drives moeten wel identiek zijn.

probleem is dat deze schijfjes 2.5 inch en IDE zijn... vind maar iets wat nog een IDE connector heeft tegenwoordig.

-edit- Opgelost. Ik heb een Aleratec HDD drive duplicator gekocht. Geen computer nodig.
Doet zowel IDE (2.5 en 3.5) als Sata (2.5 en 3.5) en heeft ook een USB poort zodat je het kan gebruiken om drives te lezen vanaf een computer. Maar voor duplicatie werkt het ding standalone.

Dit is het soort toestellen wat gebruikt wordt om in fabrieksomgevingen massaal drives te klonen. Ik werd getipt door iemand dat dit de enige manier was om die scoopdrives te klonen. De situatie is als volgt:

Ik heb die scoop op de kop weten tikken wetende dat de drive defect was. Ik heb hem gerepareerd en draaiende gekregen met een windows98 installatie ( daarvan kan je de recovery cd krijgen bij Agilent. ) De scoop kwam echter origineel met XP en een veel latere firmware versie (4.5 tegen de 1.8 die onder win98 loopt) . Die recovery disks zijn niet verkrijgbaar wegens licentieproblemen. Je kan een vervang schijf kopen tegen 600$ . Ik heb zo een drive gekocht (ze hadden er nog 3 , nu nog 2...) .

Die drive is geladen met een zogenaamde sysprep versie van windows. Als je die inplugt de eerste keer bij de boot dan moet je nog de windows key intikken maar alle andere software is reeds geinstalleerd (die software is niet los te krijgen. Alleen de win98 verise is te krijgen , niet de XP versie).

Op die harddisk zit ook een hidden partitie met daarin een recovery volume. Een bootmanager zorgt voor problemen tijdens het kopieren of image maken door middel van haast alle software tools.

Mijn dilemma is dat ik die schijf wil klonen vooraleer ik de eerste keer de scoop laat booten. ( tijdens de eerste boot loopt die sysprep en die deleted zichzelf daarnaa. ). Ik kan geen risico lopen mijn gekochte schijf om zeep te helpen. (kost me 600$ en er zijn er maar 2 meer in stock bij Agilent ) . Mocht mijn disk later crashen dan heb ik een probleem. Ik wil absoluut een kopie vooralleer de machine de eerste keer boot.

Ik ga dus een kopie maken van de 'virgin' drive en de kopie drive installeren. Zo heb ik nog steeds de echte in de kast liggen als de mijne ooit om zeep gaat. Ik wil ook experimenteren of ik de kloon kan maken naar een flashdrive eventueel. Dat is robuuster dan laptop drives.

BH photo had de Aleratek HDD Portacruiser in stock samen met de kabel kit voor 169$ en gratis shipping via UPs ( ik woon toch in de VS. no problem) ... Als ik 2 dagen moet liggen klooien met allerhande tooltjes (die ook geld kosten) en het risico loop de goeie drive om zeep te helpen... het is simpeler het meteen op de juiste manier te doen.

En dat aluratek ding zal nog wel dienst doen. is makkelijk om even een laptop schijf te klonen / upgraden.
De kost weegt niet op tegen het gemak en het punt dat ik mijn scoop perfect in orde krijg.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2011 05:29 ]