Second opinion gevraagd: Systeem boot niet/valt uit

Pagina: 1
Acties:

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Vriend van mij heeft problemen met zijn PC en ik zit met een idee wat er mis is, maar wil een second opinion om het zeker te weten. Het systeem is iets meer dan 3 jaar oud.

Spekkies:
AMD Phenom 9550 (AM2+)
MSI K9A2CF-F, chipset AMD 790X
Corsair Dominator Twin2X8500C5DF 2 GB RAM
XFX GeForce 8600T
Creative SB X-Fi Xtreme Audio
Fortron PSU 550W
Zalman CNPS7500-Cu CPU koeler

Het probleem:
Het systeem heeft moeite met opstarten. De fans gaan wel aan, maar de harde schijf niet altijd. Er is ook geen beeld.
Als het systeem wel gewoon start, dan valt het spontaan uit, geen beeld meer, fans blijven draaien. Het maakt niet uit of het OS is gestart (Windows XP) of dat de instellingen van het BIOS worden weergegeven. CPU temperatuur wat daar wordt aangegeven is ongeveer 30 graden. Er is geen OC uitgevoerd op het systeem.

Omdat er geen speaker aanwezig is in de kast, heb ik geen idee wat er precies aan de hand is door de piepjes op te zoeken, die hoor ik namelijk niet. Geheugen eruit gehad, geen sjoege (natuurlijk). Videokaart eruit, geen effect (uiteraard geen beeld, maar de HDD blijft stil). Geluidskaart eruit: zelfde verhaal. BIOS instellingen een reset gegeven naar optimized defaults en failsafe defaults, mocht niet baten.

Het systeem was wel wat grijs van binnen, dus die is eens grondig schoongemaakt, maar dat heeft niet veel nut gehad, het kwaad is immers al geschied.
Mijn twijfel is of de CPU verantwoordelijk is, of het moederbord. Ik heb gekeken naar het moederbord en gelet op bol staande elco's, maar het verschil is niet altijd goed zichtbaar en ik weet ook niet precies waar ik op moet letten omdat ik het niet eerder heb meegemaakt. Er lekt iig niets.

Aangezien ik geen tweede systeem heb waar ik even makkelijk de processor in kan testen, kan ik het een niet van het ander uitsluiten. Maar omdat het systeem nog wel wat doet, lijkt het mij dus het moederbord.

Wat zegt jullie ervaring?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Mijn eerste ingeving is dat het een labiele voeding betreft.
Kan je die wel testen?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Uit mijn ervaring ligt het gewoon aan je voeding! ik zou zeggen leen anders als het kan een voeding van iemand of zoek op makrtplaats een goedkoop voeding. wel op de watt letten. dat het niet te weinig is voor je systeem!
succes

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ok, de voeding dus. Maar verklaart dat het ook dat de fans blijven draaien? Dat hij een BSOD heeft gehad (meerdere malen) zegt ook weinig natuurlijk, omdat een gare voeding en brak moederbord dat beide kunnen veroorzaken. Hmm, food for thought.

Helaas heb ik niet zo makkelijk een voeding liggen, anders dan van een oudere PC en ik weet dat die niet veel vermogen geeft (300, 350 ofzo) en ook een aantal aansluitingen mist (SATA bijvoorbeeld, wat wel op te lossen is met verloopjes).

Zou je iets in het BIOS kunnen zien onder PC Health wat kan aanwijzen dat de voeding niet lekker is, zoals lagere voltages?

Verwijderd

Ja kijk voeding is de energie, stel dat de voeding niet goed is, dan zou best mogelijk zijn dat de fans draaien. maar omdat de voeding niet meer zo goed funtioneerd. kan hij ook de werkelijke vermogen niet leveren die op de voeding staat. wat je wel zou kunnen proberen is even zonder video kaarten opstarten, en eventual kan je wel met 350 watt testen maar dan wel even zonder video kaart. heb je trouwens videokaart onboard? dan zou je via dat even kunnen proberen om energie te besparen, mocht dat ook niet helemaal lukken, dan moet je echt een ander voeding aanschaffen!
succes

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ok, duidelijk. Onboard video heeft-ie niet, had je zo kunnen zien adhv de specs van het mobo ;).

Ziet er naar uit dat ik mijn eigen 460W voeding uit m'n PC moet halen om te kunnen testen. Takkezooi, net nu die zo netjes erin zit.

Toch apart, je zou verwachten dat een 550W voeding lang genoeg blijft werken. Blijkbaar heb ik een verkeerd merk genomen.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Hero Of Time schreef op donderdag 08 december 2011 @ 17:51:
Ok, duidelijk. Onboard video heeft-ie niet, had je zo kunnen zien adhv de specs van het mobo ;).

Ziet er naar uit dat ik mijn eigen 460W voeding uit m'n PC moet halen om te kunnen testen. Takkezooi, net nu die zo netjes erin zit.

Toch apart, je zou verwachten dat een 550W voeding lang genoeg blijft werken. Blijkbaar heb ik een verkeerd merk genomen.
Een 350W van Be Quiet is in mijn ogen veel beter dan een 600W van Sweex bijvoorbeeld.
Een Fortron PSU klinkt ook niet al te vrolijk. Is dit een pré assembled systeem? van HP bijvoorbeeld?

nggyu nglyd

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Nee, zelf samengesteld. Ik heb niet veel verstand van voedingen, vandaar dat ik maar een voeding heb genomen die genoeg kracht leek te leveren.

Ik ga met hem wel even overleggen hoe of wat, want er schijnt bij hem in de buurt nog een PC winkel te zitten die reparaties doet. Scheelt mij weer m'n voeding uitbouwen.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Hero Of Time schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:07:
Nee, zelf samengesteld. Ik heb niet veel verstand van voedingen, vandaar dat ik maar een voeding heb genomen die genoeg kracht leek te leveren.

Ik ga met hem wel even overleggen hoe of wat, want er schijnt bij hem in de buurt nog een PC winkel te zitten die reparaties doet. Scheelt mij weer m'n voeding uitbouwen.
Wat heb je liever:
- Iemand anders laten doen, en met (eventueel) veel kosten opgescheept te zitten.

- Zelf even proberen, vanavond nog de uitslag en je leert zelf wat bij. En je kan verder kijken mocht het probleem nog steeds voor doen.

Just my 2 cents ;) .

nggyu nglyd

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Hmm, ja, kijken zal dan zaterdag wezen. Zit nu nog te werken (vanuit huis).

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 10:14
Het aantal Watt zegt niet alles. Hij moet ook genoeg voltage geven, daar kan hij ook op blijven hangen.

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04-2025

Swedish Clown

Erlang <3

Waar woon je? Ik heb hier nog wel een voeding liggen die je een weekje kan lenen zonder problemen :) Woon zelf in omgeving Rotterdam dus mocht je (redelijk) in de buurt wonen, kan je een DM sturen :)

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Denk dat Hillegom/Lisse niet echt in de buurt is ;). Ben al gauw een uur onderweg naar Rotterdam. Mij niet waard.

Edit:
Ik laat hem wel naar mij komen. Hij wil een fix, dan ga ik niet met 15 kilo (als het niet meer is) lopen zeulen om zijn pc te fixen.

[ Voor 38% gewijzigd door Hero of Time op 08-12-2011 22:00 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Even een update:
Hij heeft 'm naar de computer boer in z'n woonplaats gebracht en voor 50 euro een nieuwe voeding erin laten zetten. Z'n systeem draait weer zoals hij gewend was, stabiel.

Dank voor het meedenken en geven van de juiste diagnose.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Congratz, en veel plezier er verder mee gewenst ofcourse! :-)

nggyu nglyd

Pagina: 1