[Linux Mint 12] - Multimonitorconfiguratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik heb een laptop, een HP Elitebook 8530w met NVidia Quaddro grafische kaart ingebouwd, waarop ik Linux Mint 12 geïnstalleerd heb.

Deze laptop gebruik ik op een gemiddelde werkdag in 3 mogelijke configuraties:

1) In een dockingstation op mijn bureau op werk met een 24" monitor ernaast @ 1920x1080
2) In een vergaderzaal, verbonden aan een projector @ 1280x1024
3) "Stand alone" zonder externe monitoren. (Meestal thuis, soms in vergaderingen)
(Resolutie van interne scherm is 1680x1050)

Ik heb tevens een multi-boot met Windows 7 Professional. In Windows 7 "onthoudt" hij de instellingen van alle 3 de configuraties. M.a.w ik plop em 's ochtends in het dockingstation, ik boot Windows 7, en hij kent de monitor. Ik trek em eraf, ga naar de projector, wellicht even FN+F4 om het VGA poortje in te schakelen, maar de juiste resolutie wordt herkend. En in stand-alone uiteraard staat alles geconfigureerd voor 1 monitor.

Ik wil onder Linux Mint 12 (Ubuntu gebaseerd, dus oplossingen voor Ubuntu kunnen ook werken) eigenlijk hetzelfde bereiken. Nu moet ik bij iedere verandering opnieuw de monitor instellen. Doe ik dat niet, en ga ik van mijn dockingstation naar een vergadering voor stand-alone gebruik, dan behoud hij de configuratie met twee schermen, en programma's die voorheen op het 2e scherm gestart zijn, starten dan weer - onzichtbaar - op een scherm wat nog wel als 2e scherm "bestaat" in linux, maar niet meer fysiek aanwezig is. Zelfde verhaal dus met al draaiende programma's op de 2e monitor: In Windows springen die allemaal naar het laptopscherm, in Linux blijven ze "verborgen" staan. (Je merkt dit ook aan de muis, die kun je uit het scherm bewegen waar de monitor "zou moeten zijn" bij wijze van spreken).

Ook als ik dus inderdaad even wat aan collega's wil laten zien op een projector, zit ik eerst 5 minuten te pielen om de monitor-instellingen goed te krijgen voor de projector.

Wat ik dus wil is een vergelijkbare "makkelijkheid" met meerdere monitoren als Windows 7. En dat hoeft natuurlijk niet 100% hetzelfde te zijn, maar ik zat ook al te denken aan een stukje software die met 1 klik een "monitor profiel" kan inladen, zodat ik in ieder geval de 3 bovenstaande configuraties kan instellen, en vervolgens bij verandering even ergens op (dubbel)klik, en voila, alle juiste instellingen worden geladen, programma's op de juiste monitoren gezet, etc.

De hamvraag: Is wat ik wil mogelijk, en hoe doen jullie dat nou met multi-monitor setups in Linux?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hey Maartena, ik blijf jou ook overal tegenkomen he ;)

Ik heb momenteel Mint 12 geinstalleerd staan op mijn laptop. Ik heb maar 2 situaties: thuis met 1 monitor en op mn werk met docking en een tweede scherm (1280x1024). Echter, omdat ik als ik naar huis ga mn laptop uitschakel herkent hij alles opnieuw bij het opnieuw opstarten, dus heb met jouw situatie geen ervaring. Iedere keer even ctrl alt backspace om X te herstarten is zeker geen optie?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Vicarious schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:03:
Iedere keer even ctrl alt backspace om X te herstarten is zeker geen optie?
Een beetje onhandig.... want dat betekend ook al je programma's opnieuw opstarten. Ik wil dus eigenlijk gewoon - net als onder windows - als ik een monitor afkoppel, dat de programma's naar de overgebleven monitor springen, het liefst automatisch.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Je bent opzoek naar disper, eventueel in combinatie met autorandr. In beide gevallen gaat het niet automatisch, maar met een keyboard shortcut is het niet meer dan 1 knopje indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
disper ziet er interessant uit, dat zou nog wel eens een oplossing kunnen bieden. :Y

Bedankt. :)

Proud to be an American.
Hier woon ik