Uiterlijk tweaken Xubuntu 11.10

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dit moment gebruik ik Ubuntu 10.04 en 10.10. Deze distributies bevallen goed: Een sobere Gnome 2.x omgeving met het Human thema, van vóór 10. (dus met de bruine titelbalken en grijze menubalken) zoals Ubuntu 9.10 nog standaard had.

Deze Ubuntu versies zullen niet oneindig ondersteund blijven worden. Ik ben dus op zoek naar wat nieuws en van alles geprobeerd, zowel voor mijn snelle desktops thuis en op mijn werk, als mijn trage tweede PC en netbook. Een groot probleem vanwege het verdringen van Gnome 2.x door Unity en Gnome 3 wat ik absoluut niet wens te gebruiken.

Uiteindelijk aanbeland bij Xubuntu 11.10. Met Xfce heb ik kunnen maken wat vrijwel identiek is aan mijn Gnome 2.x dekstops. De nieuwste versie van een Linux distro, maar toch traditioneel. En ik verwacht dat Xfce voorlopig gewoon zichzelf zal blijven. So far, so good.

Probleem is dat ik het uiterlijk identiek wil hebben aan Ubuntu 9.10, dus met het Human-theme.

Grotendeels erg simpel: Humantheme staat nog steeds in de repositories, installeren, en vervolgens onder "Weergave" in de instellingbeheerder instellen. Ik heb dan zowel icons als de GUI-elementen (knoppen, scrollbalken, etc..).

Vensters: Lukt door Metacity te gebruiken. Via gconf-editor theme wijzigen in 'Human'.

En nu het probleem: GTK3-software heeft lelijke GUI-elementen. Doet een beetje denken aan hoe oude X11-programma's er vroeger uitzagen. Gnome-tweak-tool geinstalleerd (met gratis een enorme lading Gnome 3 shell zooi er bij). Daar kan ik het GTK+theme wijzigen, maar ik kan geen Human kiezen. Er staan wel wat andere mogelijkheden, maar wat ik ook kies, het uiterlijk wijzigt niet. De instelling wordt wel onthouden. Reboot levert niets op.

GTK2-software zoals XChat ziet er prima uit. Daarentegen is de GTK3-software, zoals gedit, onwerkbaar lelijk. Wat kan ik daar aan doen?

NB. Heeft niets te maken met bovenstaand probleem, maar ik heb uiteraard ook LXDE geprobeerd en Linux Mint 12. Beide bevielen niet, ik ben dus wel van plan met XFCE door te gaan. Wel ga ik nog experimenteren met Arch Linux en Xfce op mijn trage computertjes, maar daar verwacht ik soortgelijke vraagstukken mbt. uiterlijk.

NB2. Zelf de default settings van Xubuntu 11.10 direct na schone installatie levert een GUI op die er op het eerste gezicht redelijk uit ziet, totdat je een Gnome 3 programma start.. Het is alsof de ontwikkelaars dit over het hoofd hebben gezien, al lijkt het mij sterk dat er mensen zijn die nooit een GTK3-programma zullen gebruiken..

[ Voor 7% gewijzigd door SvMp op 07-12-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt duidelijk niet goed je huiswerk gedaan. Dan had je geweten dat GTK2 thema's niet compatible zijn met GTK3. Je zal een apart thema moeten zoeken.
Even snel gezocht op het Human thema voor GTK3 levert mij geen resultaten. Je zal dus een ander uiterlijk moeten zoeken. De looks van Human zijn van Clearlooks afgeleid, wellicht dat je daar wat aan hebt.

Zelf gebruik ik Debian Sid met Xfce4 en omdat ik een donker thema gebruik, is gelijk elk GTK3 app licht van kleur (grijs). Ik ben hiervoor nog een thema aan het zoeken, dat zal wel lukken. Wat ik niet ga doen is een hele berg aan Gnome packages installeren. Ik weet zeker dat er een andere manier is om het GTK3 thema te selecteren.

Vraag mij nog wel af waarom je nog zoveel Gnome programma's hebt geïnstalleerd. Waarom niet een alternatief zoeken? Gedit kan je vervangen voor Mousepad, al heeft het niet de syntax highlighting die je gewend bent van Gedit. En zo zijn er nog genoeg andere alternatieven.

Anyway, succes.

Commandline FTW | Tweakt met mate