Windows 7 Ultimate OEM of retail?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Hoi,

Ik ben van plan windows 7 ultimate 64bit aan te schaffen.
Een retail versie kost ongeveer 270 euro
OEM rond de 170 euro

Een aardig verschil.

Daarom de vraag. Kan ik een OEM zomaar installeren? en als dat kan, waarom is er dan ook nog een retail versie?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 19:19

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:58

Quad

Doof

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
Kan ik uit dit stuk concluderen dat je een OEM op een systeem kan installeren, maar hem niet kan meenemen naar een nieuw systeem.

Oftewel, kan dit met een retail wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Yep, dat is het verschil tussen die twee versies.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterThePirate
Dank u allen, dat wilde ik weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 16:18
PeterThePirate schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:24:
[...]

Kan ik uit dit stuk concluderen dat je een OEM op een systeem kan installeren, maar hem niet kan meenemen naar een nieuw systeem.

Oftewel, kan dit met een retail wel?
yup!

Maar met 3 minuten googlen had je dat zelf ook wel kunnen achterhalen. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:41
Om dan toch meteen gebruik te maken van dit topic (voor zo'n simpele vraag een nieuw topic openen vind ik een beetje onzin),

hoe erg controleert MS hierop?

Ik bedoel, als er opeens 500 computers geïnstalleerd worden met dezelfde serial, zou ik dat ook vreemd vinden. Maar als je nou eens dezelfde serial installeert op twee verschillende computers, en deze zijn nooit tegelijkertijd aan, zou MS dat dan merken? Ik heb namelijk vaak genoeg een code die op de zijkant van een computer stond genoteerd zonder problemen hergebruikt, al dan niet met een universeel schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-10 13:39
naarden 4ever schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:31:
Om dan toch meteen gebruik te maken van dit topic (voor zo'n simpele vraag een nieuw topic openen vind ik een beetje onzin),

hoe erg controleert MS hierop?

Ik bedoel, als er opeens 500 computers geïnstalleerd worden met dezelfde serial, zou ik dat ook vreemd vinden. Maar als je nou eens dezelfde serial installeert op twee verschillende computers, en deze zijn nooit tegelijkertijd aan, zou MS dat dan merken? Ik heb namelijk vaak genoeg een code die op de zijkant van een computer stond genoteerd zonder problemen hergebruikt, al dan niet met een universeel schijfje.
Wat er dan kan gebeuren is dat, als beide machines aangestaan hebben en allebei geactiveerd hebben, dat de andere pc die niet het laatst geactiveerd is, een melding krijgt dat deze een "illegale versie" is. Als je die versie dan laat controleren is alles in orde.

Ik heb zelf al vaak een code hergebruikt als ik overstapte van PC naar PC maar nog nooit echt een probleem gehad, enkel dat ik het telefonisch moest activeren (dat is toch maar computer gestuurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
In aanvulling op de vraag zitten wij (onze vereniging) met het volgende.

Onlangs hebben wij een aantal (economisch afgeschreven) systemen geschonken gekregen van een ondernemer uit de regio. Deze computers zijn volledig geformatteerd en er staat dan dus ook geen besturingssysteem meer op. Uiteraard willen we dit op een (zo) legaal, maar zo goedkoop mogelijke manier oplossen. Een OEM-versie is goedkoper dan een retailversie, dus financieel gezien zou een OEM zou onze voorkeur hebben. Daar komt dus de volgende vraag bij op:

Is het legaal als we OEM-versies aanschaffen en installeren, ondanks dat het geen nieuwe systemen zijn? Als dit niet legaal is, hoe verhoud zich dit dan tot een illegale kopie en zijn er dan nog andere mogelijkheden? Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:58

Quad

Doof

Volgens mij zijn er voor verengingen andere regelingen.
Je zou eens met MS kunnen bellen om te vragen naar de mogelijkheden ervan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55

ralpje

Deugpopje

bazzemans schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:44:
Is het legaal als we OEM-versies aanschaffen en installeren, ondanks dat het geen nieuwe systemen zijn?
Nee. Een OEM-versie mag alleen door een systembuilder geleverd worden in combinatie met (bepaalde) nieuwe hardware. Verder zjin er voor non-profit instellingen volgens mij bepaalde voordelige constructies. Informeer daar inderdaad eens naar.

[ Voor 15% gewijzigd door ralpje op 08-12-2011 15:59 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Even contact gehad met Microsoft. Speciale regelingen voor verenigingen zijn er niet. Je kunt hoogstens gebruik maken van zakelijke inkoop, met een minimale afname van 5 licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:40

TheVMaster

Moderator WOS
Voor zover ik het weet is het tegenwoordig niet echt een probleem om een OEM versie te kopen zonder hardware. Daarnaast had je dit natuurlijk zelf ook kunnen vinden....

Daarnaast is de verkoper van de OEM software verantwoordelijk voor ondersteuning en kun je dan dus niet naar Microsoft bellen met je vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Overigens, misschien te laat, maar ik vraag me af of de TS zich, als hij uit financiële overwegingen aan het beraden is, goed heeft georiënteerd op de Windows versie. Daarbij zijn de volgende vragen van belang:

Gaat de TS méér dan 16GB RAM installeren?
Gaat de TS méér dan één fysieke CPU gebruiken?
Wil de TS een domain joinen?
Vind de TS de MS oplossing voor FS Encryption de beste?
Is een gelimiteerde virtualisatie van XP belangrijk?
Wil je Aero glass kunnen uitzenden over RDP? (Ja, je kunt vrij eenvoudig RDP ook multi-user hosten met Home Premium)
Is MUI een must?
Wil je van VHD's booten?

Ik beschouw mezelf een behoorlijke poweruser en ik kan eigenlijk altijd toe met W7 Home Premium. Ik zie veel mensen geld verspillen aan "ultimate" voor geen enkele reden.
Pagina: 1