Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Hallo,

Afgelopen week heb ik de overstap gemaakt naar een Spiegelreflexcamera; dit is een Canon 60D geworden in combinatie met een 18-135 mm objectief (Combinatiepakket van Canon). Een hele mooie camera, alleen bij het bekijken van de foto's op de computer viel mij bij elke foto iets raars op:
Als twee vlakken op een foto sterk met elkaar contrasteren, is er een soort van "lichtbreking" te zien. Hierdoor is/lijkt de foto onscherp. Zie voorbeeld hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.damianscheepers.nl/delen/Canon_60D.jpg
(http://www.damianscheepers.nl/delen/Canon_60D.jpg - 18mm - f/5 -1/80 - ISO 100 - statief gebruikt)

Bij elke foto waar een soortgelijke situatie als op de foto hierboven voor doet, zie ik deze lichtbreking.
Is dit nu normaal voor een spiegelreflexcamera? Ik heb dit namelijk nog nooit eerder zo erg bij een foto gezien...

Alvast bedankt voor jullie hulp

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Dit is een typisch voorbeeld van chromatische aberatie, waarbij licht van verschillende golflengtes onder verschillende hoeken gebroken wordt en op verschillende plaatsen op de sensor valt.

Het kan best zijn dat dit bij een DSLR meer opvalt dan bij een compact, het is een 'lens-fout' die veel voorkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door psyBSD op 07-12-2011 17:00 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het valt overigens met post-processing goed op te lossen :) Welke software gebruik je voor het nabewerken? Voor Photoshop en Lightroom zijn er heel veel plug-ins / actions gemaakt om dit tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
psyBSD schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:00:
Het kan best zijn dat dit bij een DSLR meer opvalt dan bij een compact, het is een 'lens-fout' die veel voorkomt.
Gaat het bij deze lens-fout om een productiefout? Of hebben alle (spiegelreflex)camera's dit? Als dit namelijk een productiefout is, ruil ik hem bij de internetwinkel om voor een ander exemplaar.
JvdGeest schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:01:
Het valt overigens met post-processing goed op te lossen :) Welke software gebruik je voor het nabewerken? Voor Photoshop en Lightroom zijn er heel veel plug-ins / actions gemaakt om dit tegen te gaan.
Als nabewerk software heb ik hier de beschikking over Aperture, Photoshop en Lightroom. Dus als dit een "normaal" probleem is zal ik eens zoeken naar plugins die dit op kunnen lossen...

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Daam schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:09:
[...]

Gaat het bij deze lens-fout om een productiefout? Of hebben alle (spiegelreflex)camera's dit? Als dit namelijk een productiefout is, ruil ik hem bij de internetwinkel om voor een ander exemplaar.
Het is voornamelijk de lens die hier een rol in speelt. Het is geen productiefout, maar eerder een kwaliteitseigenschap van een lens. Duurdere lenzen hebben hier meestal minder last van. Je zult het in veel reviews van lenzen kunnen terugvinden hoe goed deze hierin presteert.

Voor Lightroom, Photoshop en Aperture zijn er in ieder geval genoeg plug-ins beschikbaar. De ene plug-in is er wat effectiever in dan de ander :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Normaliter zijn dit soort fouten geen productiefouten. Iedere lens kan hier in de een of andere mate last van hebben, afhankelijk van het lens-ontwerpt, gebruikt glas etc. . Er is hier vast wel iemand die je dit heel mooi uit kan leggen.

Nu is je foto onscherp en de situatie is wel ideaal voor CA (chromatische aberatie) in dit geval. Wellicht dat het effect daardoor zo dramatisch is. Maar je kunt natuurlijk even via google zoeken naar voorbeelden van dezelfde lens, om te vergelijken met jouw foto.
Je kunt ook nog een paar foto's maken in een gecontroleerdere omgeving met veel contrast om te kijken hoe het effect dan is. We zijn hier vast niet te beroerd om je dan weer even van advies te voorzien :).
Daam schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:09:
Als nabewerk software heb ik hier de beschikking over Aperture, Photoshop en Lightroom. Dus als dit een "normaal" probleem is zal ik eens zoeken naar plugins die dit op kunnen lossen...
Kijk hier eens voor een kleine how-to om zo'n effect wat te laten verdwijnen in Lightroom:
http://help.adobe.com/en_...2e081210db09b94-7fdf.html

[ Voor 27% gewijzigd door Struikrover op 07-12-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Volgens onderstaand artikel dat ik vond is dit normaal met contrastrijke foto's met groothoeklens. De afbeelding die bij het artikel zit laat hetzelfde effect zien als wat ik bij mijn camera zie.
Link: http://www.iffo.nl/temp/i...hromatischeaberratie.html. Ik heb ergens ook als tip gelezen dat het helpt om een klein diafragma te gebruiken, dat zal ik onthouden als ik deze foto nog een keer probeer te maken...

Om te kijken of alleen ik het probleem had, heeft een kennis van mij dezelfde foto (Nikon D3100, 18-55 combinatie) gemaakt als de foto in mijn startpost. Gek genoeg zie je de Chromatische aberratie bij hem niet/nauwelijks. Kan ik daaruit concluderen dat de lens die ik gebruik (zat bij de camera) dan niet van zodanige kwaliteit is?

[ Voor 8% gewijzigd door Daam op 07-12-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de 18-135 is volgens mij op dit vlak idd niet de top, sowieso is het een compromis lens, die lichtsterkte en beeldqualiteit opoffert voor veel bereik.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
De Canon 18-135 is geen hoogvlieger wat kwaliteit betreft. Als ik wat reviews van lenstip en Photozone er bij haal is de hoeveelheid CA gemiddeld, het kan erger.
Maar zoals gezegd is het met Lightroom etc. vrij makkelijk weg te krijgen. Helemaal als je een lensprofiel gebruikt in Lightroom, dan is het met een druk op de knop zo goed als weg :)

+ kleine titelfix omdat het een probleem van de lens is.

[ Voor 5% gewijzigd door PowerUp op 07-12-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:42
Als ik me niet vergis worden dergelijke problemen ook kleiner door wat verder af te stoppen.
Gebruik eens een diafragma in de range van 8-11, wordt het probleem dan minder?

Het probleem komt bij veel lenzen voor, en net als vele anderen al vermeld hebben, het is redelijk makkelijk oplosbaar in nabewerkingsprogramma's.

EDIT: zie net in de grafiek van Lenstip dat afstoppen naar 8 iets oplevert, maar dat CA bij f11 alweer hoger is dan de gebruikte waarde..

[ Voor 17% gewijzigd door RobB_W op 07-12-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mocht je dus een keer besluiten een andere lens te kopen doe je er goed aan om wat reviews te lezen op het internet of bij de foto zaak er wat foto's mee te schieten (van bomen, hoeken waar licht langs schijnt etc.).

Hoewel het met software wel weg te werken is wordt de foto er niet beter van natuurlijk, het is gewoon even oppassen waar je foto's van schiet. Vaak kun je de abberatie zien door boomtakken of objecten (vaak randen) waar het licht op reflecteert.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Bedankt voor jullie reacties, weer wat geleerd :p Nu weet ik dat het iig geen zin heeft om de camera terug te sturen ivm een defect, aangezien het geen defect is. Ik zal eens gaan kijken naar de opties die Lightroom bied voor dit probleem.
Ik herinner mij dat ik nog een Sigma objectief heb liggen, deze is vroeger gebruikt in combinatie met een Canon EOS 30. Kan ik dit objectief zonder problemen op mijn 60D schroeven? Ik heb namelijk gehoord dat dingen als autofocus dan niet werken. Ik zou dan willen kijken of ik foto's met minder CA heb bij dit objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Daam schreef op woensdag 07 december 2011 @ 19:31:
Bedankt voor jullie reacties, weer wat geleerd :p Nu weet ik dat het iig geen zin heeft om de camera terug te sturen ivm een defect, aangezien het geen defect is. Ik zal eens gaan kijken naar de opties die Lightroom bied voor dit probleem.
Ik herinner mij dat ik nog een Sigma objectief heb liggen, deze is vroeger gebruikt in combinatie met een Canon EOS 30. Kan ik dit objectief zonder problemen op mijn 60D schroeven? Ik heb namelijk gehoord dat dingen als autofocus dan niet werken. Ik zou dan willen kijken of ik foto's met minder CA heb bij dit objectief.
Erop zetten kan altijd en je hebt inderdaad kans dat de autofocus niet werkt, omdat Sigma lenzen niet altijd compatible zijn. Ook kan het zijn dat het diafragma niet dicht geknepen kan worden en je dus altijd wijd-open schiet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ventieldopje schreef op woensdag 07 december 2011 @ 19:29:
Hoewel het met software wel weg te werken is wordt de foto er niet beter van natuurlijk
Het valt opzich wel mee. CA heeft zo'n sterke eigenschap dat het met goede algoritmes / plug-ins heel goed weg te werken is, zonder dat de kwaliteit van de foto er eigenlijk op achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

JvdGeest schreef op woensdag 07 december 2011 @ 19:36:
[...]

Het valt opzich wel mee. CA heeft zo'n sterke eigenschap dat het met goede algoritmes / plug-ins heel goed weg te werken is, zonder dat de kwaliteit van de foto er eigenlijk op achteruit gaat.
Ja ok, net zoals ruis, ook prima weg te werken maar de foto wordt er toch niet beter van. Ik bedoel dus ook dat je beter gelijk een goeie foto kan schieten dan alles later op te moeten poetsen dus dat hij daar bij de volgende aankoop rekening mee kan houden ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Ventieldopje schreef op woensdag 07 december 2011 @ 20:34:
Ja ok, net zoals ruis, ook prima weg te werken maar de foto wordt er toch niet beter van. Ik bedoel dus ook dat je beter gelijk een goeie foto kan schieten dan alles later op te moeten poetsen dus dat hij daar bij de volgende aankoop rekening mee kan houden ;)
Tuurlijk, want als jij een foto maakt, is er opeens voldoende licht om op iso100 te kunnen schieten met je 20mm super apochromaat lens....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:03
Ik heb destijds ruim 1,5 jaar met deze lens geschoten. Ik heb waarschijnlijk dit soort foto's niet zo vaak gemaakt ofzo, en verder altijd door Lightroom gehaald. Nooit echt last van gehad verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Daam schreef op woensdag 07 december 2011 @ 19:31:
Ik zal eens gaan kijken naar de opties die Lightroom bied voor dit probleem.
Als je lightroom al hebt dan is dat een prima optie.
Maar ga vooral geen software aanschaffen hiervoor, aangezien Canon bij alle dSLR cameras al een uitstekend stuk software gratis meelevert die dergelijke ongewenste effecten automatisch kan oplossen voor je. (met optie om handmatig te tunen)

Het gaat dan om DPP. (digital photo professional)
http://cpn.canon-europe.c...ware/using_the_new_DPP.do

Op pagina 2 zie je het onderdeel wat jij moet hebben: "lens abberation correction"
Je drukt op de "tune" knop en dan moet je de "chromatic abberation" aan zetten.
De waarde 100 is meestal een goed uitgangspunt, maar je kunt het wat finetunen.

Distortion is om de vervorming bij groothoeklenzen te corrigeren. Kijk maar eens wat er gebeurd bij opnames gemaakt bij 18mm met je lens.

Peripheral illumination corrigeert de donkere hoeken bij een opname.

Voor de Canon lenzen heeft DPP al voorgedefinieerde waardes voor de correctie. Als je de waardes op 100 laat staan dan krijg je voor de meeste lenzen dan ook al prima correcties, die vaak geen extra finetuning nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
mjtdevries schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:22:
Als je lightroom al hebt dan is dat een prima optie.
Lightroom heb ik hier. Ik heb inmiddels met de optie "lenscorrectie" wat geprobeerd en het lijkt heel mooi te werken. Zelfs bij de extremere gevallen (zoals de foto in de startpost) is de aberratie helemaal weg te werken.
Ik denk dat ik anders ook nog wel even kijk hoe de Canon-software werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Daam schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:35:
Om te kijken of alleen ik het probleem had, heeft een kennis van mij dezelfde foto (Nikon D3100, 18-55 combinatie) gemaakt als de foto in mijn startpost. Gek genoeg zie je de Chromatische aberratie bij hem niet/nauwelijks. Kan ik daaruit concluderen dat de lens die ik gebruik (zat bij de camera) dan niet van zodanige kwaliteit is?
Zoals de meesten al hebben gezegd: het is geen "probleem", of een "fout". Het heeft ook helemaal niets met de camera te maken. Er spelen veel factoren mee:

- Aantal lens-elementen
- Soorten gebruikt glas
- Ontwerp van de lens
- Zoomratio (die is bij jouw lens 7.5x, wat hoog is)

Het probleem komt niet doordat licht langs objecten schijnt of erop reflecteert; het wordt veroorzaakt door hoge contrastovergangen. Objecten waar licht langs schijnt zorgen voor een hoge contrastovergang, maar je kunt ook denken aan zwarte letters op wit papier. Hoe abrupter de overgang is, hoe sneller dit probleem kan optreden. Fotografeer eens een barcode; zwarte strepen in een wit vlak, als deze fel wordt verlicht, onder een lamp bijvoorbeeld. Het zou kunnen zijn dat je hele barcode paars uitslaat.

De enige oplossing om dit niet in nabewerking op te hoeven lossen is het aanschaffen van een betere lens.

En ja; een 18-55mm kitlens kan vanwege de kortere zoomratio op dit gebied beter presteren als een duurdere 18-135mm .

[ Voor 21% gewijzigd door Katsunami op 09-12-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Daam schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:35:
Volgens onderstaand artikel dat ik vond is dit normaal met contrastrijke foto's met groothoeklens. De afbeelding die bij het artikel zit laat hetzelfde effect zien als wat ik bij mijn camera zie.
Link: http://www.iffo.nl/temp/i...hromatischeaberratie.html. Ik heb ergens ook als tip gelezen dat het helpt om een klein diafragma te gebruiken, dat zal ik onthouden als ik deze foto nog een keer probeer te maken...

De lens is prima als kitlens hoor, vooral gekeken naar de IS en het grote bereik.
Een foto van mij met die lens:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6062/6134695608_bae29363d3_z.jpg
IMG_3263.jpg by RalphH87, on Flickr

Heel dat album (Rome) en het album Italie is geschoten met de 18-135mm.

Hij is wat soft soms, en best wel wat vignetting, maar verder is het een prima lens. Ik denk dat jij gewoon een extreme situatie hebt gekozen :P
Kijk eens naar deze tests:
http://www.the-digital-pi...5-5.6-IS-Lens-Review.aspx
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/18-135mm.htm
http://photo.net/equipment/canon/efs18-135/review/

Als je in RAW schiet, is de CA goed te corrigeren, in JPEG is dat wat moeilijker. Verder heb je denk ik heel veel plezier aan de lens!

http://www.photozone.de/c...anon_18135_3556is?start=1

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Ik had laatst nog wat testplaatjes geschoten, waarin de situatie minder extreem is (geen hele sterke contrastovergangen) daar is te zien dat de CA al een stuk minder is.

Pagina: 1