LED verlichting koppelen aan subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
Hoi allemaal,

Ik heb een klein vraagje. Ik heb een Z-5500 subwoofer, waar ik een led strip aan wil bevestigen. De LED strip werkt op 12V (http://www.ebay.com/itm/3...m1497.l2649#ht_1715wt_905) en wordt simpel aangesloten door + en - ver verbinden. Als ik ze in een molex in mn pc druk, werken ze goed.

Ik heb de subwoofer uit elkaar gehaald, en de LEDs verbonden (om even te testen). Bij genoeg bass gaan ze inderdaad flitsen.

Ik weet heel weinig van electronica... maar als ik het goed heb moet ik er nog een resistor tussen zetten, zodat mijn amp niet opblaast toch? Zou iemand mij hiermee kunnen helpen, en kunnen vertellen welk type, en waar ik die dan moet plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die LED strips hebben al ingebouwde weerstanden. Of je je amp al dan niet opblaast ligt eraan hoeveel belasting je er precies aanhangt, en de vraag is of het echt een lekker idee is om rechtstreeks op je subwoofer de LEDs te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik las dus op internet dat dat niet de beste manier is (lijkt me ook niet). Als ik lang er mee draai, gaat de sub zachter, en wordt de kwaliteit minder... Dus ik dacht, misschien is het zoiets.

Hoe moet ik ze dan aansluiten? Sound activated dingie, en daar de leds aan?

Edit: Het gaat trouwens om 5 meter (!) LEDs haha :P Ik had losse leds besteld, om het display van mn Z-5500 te fixen, maar ze hebben me het verkeerde gestuurd. Dus ik zocht een grappige oplossing voor mn ledjes

[ Voor 28% gewijzigd door luuksnijmegen op 07-12-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Je wilt dus dat ze vanaf een bepaalde hoeveelheid bas branden? Dan zou ik een comparator aan je geluiduitgang hangen, met daarachter een transistor die de ledstrip schakelt. De comparator kan je instellen met een potmeter, en zo bepaal je dus vanaf welk niveau de ledstrip aan gaat.
Je zou ook met een microfoontje kunnen werken, maar dan is het ook gevoelig voor omgevingsgeluiden.

[ Voor 15% gewijzigd door boazkl0p op 07-12-2011 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Asjeblieft: http://www.highflow.nl/mo...ated-module-for-ccfl.html
Schakelt 12V normaal voor CCFL's, maar leds moeten er ook mee kunnen lijkt me...
Even gezocht: max 2 ccfl's aan te sluiten = totaal schakelvermogen 8W. Anders een transistor ofzo op de uitgang zetten die je leds schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik heb even gekeken maar mijn inverter geeft 850 volt.... Lijkt me dus geen goed plan om daar een ledstrip op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
boazkl0p schreef op woensdag 07 december 2011 @ 20:14:
Ik heb even gekeken maar mijn inverter geeft 850 volt.... Lijkt me dus geen goed plan om daar een ledstrip op aan te sluiten.
Het is een schakelaar die je VOOR de inverter moet aansluiten, hij geeft gewoon 12V uit, die gaat naar de inverter, en die maakt er vervolgens 850V (of nog veel meer) van. Je kunt dus gewoon 12V leds hierop aansluiten...
Dat ik de ccfl's als voorbeeld heb gebruikt was puur om te berekenen hoeveel vermogen het ding kan schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
boazkl0p schreef op woensdag 07 december 2011 @ 19:28:
Je wilt dus dat ze vanaf een bepaalde hoeveelheid bas branden? Dan zou ik een comparator aan je geluiduitgang hangen, met daarachter een transistor die de ledstrip schakelt.
Het is wel een flinke stroom als hij de complete led strip wil schakelen, staat er jammer genoeg niet bij hoeveel het is bij die specifiek, maar zal een paar ampere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ok, maar zo''n ledstrip vraagt niet zo heel veel vermogen. Van ebay haal ik LED Quantity: 300 leds/5 Meter.
Ik schat het vermogen op zo'n 5 watt per meter, wat dus uitkomt op ongeveer 25 watt. Dat gaat die schakelaar van Bartjezz nooit kunnen schakelen. Dus je zou er een klein printplaatje achter moeten maken met een transistor er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Bartjezz schreef op woensdag 07 december 2011 @ 20:10:
Asjeblieft: http://www.highflow.nl/mo...ated-module-for-ccfl.html
Schakelt 12V normaal voor CCFL's, maar leds moeten er ook mee kunnen lijkt me...
Even gezocht: max 2 ccfl's aan te sluiten = totaal schakelvermogen 8W. Anders een transistor ofzo op de uitgang zetten die je leds schakelt.
... wat had ik ook alweer voorgesteld?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Volgens mij is het een 4 ohm sub, met iets van 200W rms. Dus dat wordt dan 800^.5 = 28 volt als je hem voluit zet..... en je huis stort dan ook in....

Ik zeg geen goed idee om zomaar aan te sluiten + je gaat het geluid vervormen, voorzover de klankkast dat niet al doet.

Ik zou ook zo'n sound activated unit kopen... lijkt met veruit het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik denk ook dat zon sound activated ging handig is ja. Ik merkte dat mn geluid vervormde als ik m aan de sub hing... De hele set is 1010 watt, 505 wat rms btw!
Pagina: 1