• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-02 16:14
Ha allen,

Mijn ouders willen graag een nieuwe pc. Budget ongeveer 800 euro, maar naar mijn idee absurd veel voor hun pc-gedrag.
Daar ze de ballen verstand ervan hebben, vroegen ze mij om advies.

Enige vereiste is een groot scherm waar 2 pagina's van een Word document naast elkaar leesbaar zijn. Ik denk dat een 22" BenQ scherm van 100 euro wel voldoet.
Er worden nauwelijks spelletjes op gedaan. Af en toe van die zoek-en-vind-spelletjes. Al kan dit natuurlijk ook de beperking van de computer zijn (mijn vader was voorheen helemaal gek van Command & Conquer).
Ook moet Google Earth vloeiend te draaien zijn.

Op dit moment hebben ze een oude p4 2.8 GHz (zo'n single core).
Grafisch zal al niet beter gesteld zijn.
Waarschijnlijk zal dus alles vervangen moeten worden.

Zelf zat ik te denken aan een A8-3850 (o.a. door de BBG). Maar omdat die erg slecht te verkrijgen zijn, denk ik dat een i3 of i5 op een H61 bordje een betere keus is. De Bulldozer weet mij eerlijk gezegd niet echt te overtuigen.
2 reepjes RAM, 1x PCI-e 16x, paar PCI voor eventueel uitbreiding randapparatuur, wat SATA-300, USB2.0 en eventueel door extra chip USB3.0 leken mij wel voldoende.

Nu de processor.
Met de huidige pc doen ze sinds... tja... sinds de pentium 4.
Ik wil daarom aardig inzetten op cpu kracht, zodat ze weer een aantal jaar mee kunnen. Grafische kaart zal geintegreerd zitten (HD2000 / 3000). Indien nodig kan altijd nog een HD6670 o.i.d. bijgeplaatst worden.
Ik zat zelf te denken aan de volgende 3 processors.
I3-2105
I3-2125
I3-2500k

Alle drie met HD3000. De I3's zijn ideaal voor hun gebruik. Het verschil tussen de 2105 en de 2125 is mij alleen onduidelijk.
De 2125 presteert beter in de benchmarks, en is nog goedkoper dan de 2105 ook. (Zie ik wat over het hoofd)
De 2500k is duidelijk overkill. Zeker omdat ze niet gaan overclocken en i.c.m. het H61 bordje.
Maar de 2500k gaat naar mijn idee wel langer mee.

Dilemma's dilemma's.

Dus. Wat is wijsheid. i3-2125 of 'investeren' in i5-2500k?

• crazman
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je zegt dat je wilt inzetten op de cpu-kracht. Dan zou ik de 2500k genomen hebben.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

crazman schreef op woensdag 07 december 2011 @ 16:32:
Je zegt dat je wilt inzetten op de cpu-kracht. Dan zou ik de 2500k genomen hebben.
Als je nou de rest leest, zie je al dat 'ie zelf al aangeeft dat de 2500k overkill is vwb het gebruik door zijn ouders. Ik zou lekker voor de 2125 gaan, daar kunnen ze wel weer een jaar of 5-10 mee vooruit, schat ik zo.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Verwijderd

Ik draai nog steeds op een C2D E4600 met mijn PC. Ik game op mijn xbox en gebruik mijn (HTPC) computer enkel voor downloads en films. Deze processor kan hier nog prima voor mee. Aangezien jouw ouders geen hogere eisen hebben dan ik heb is een 2500k echt enorme overkill.

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 12:47
Een budget hoeft ook niet opgemaakt te worden, dat kun je weer elders besteden ;)
Als ik je situatie zo lees, zeg ik investeer in de i5-2500K, hoewel dat over 2-3 jaar nog steeds overkill is. Daarnaast vraag ik me af of je dan nog wel een dedicated gpu nodig hebt...
Heb hier een AMD Fusion E-450 draaien en dat zou nu ook aan je wensen voldoen, maar niet voor langere tijd.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:20
Een quadcore is met op zicht op de toekomst niet verkeerd. Een 2500K is weer wat overdreven misschien, maar bijv deze?
pricewatch: Intel Core i5 2300 Boxed

Wil je ze blij maken met snelheid, gooi er een betaalbare SSD in.
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
of
pricewatch: Intel 320 80GB

[ Voor 40% gewijzigd door - J.W. - op 07-12-2011 16:50 ]

• Serotonine
BlueLed schreef op woensdag 07 december 2011 @ 16:42:
Een budget hoeft ook niet opgemaakt te worden, dat kun je weer elders besteden ;)
Als ik je situatie zo lees, zeg ik investeer in de i5-2500K, hoewel dat over 2-3 jaar nog steeds overkill is. Daarnaast vraag ik me af of je dan nog wel een dedicated gpu nodig hebt...
Heb hier een AMD Fusion E-450 draaien en dat zou nu ook aan je wensen voldoen, maar niet voor langere tijd.
Omdat de 2500k over HD3000 beschikt, en spelletjes toch niet prioriteit is, is er ook (nog) geen dedicated GPU nodig.
- J.W. - schreef op woensdag 07 december 2011 @ 16:43:
Een quadcore is met op zicht op de toekomst niet verkeerd. Een 2500K is weer wat overdreven misschien, maar bijv deze?
pricewatch: Intel Core i5 2300 Boxed

Wil je ze blij maken met snelheid, gooi er een betaalbare SSD in.
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
of
pricewatch: Intel 320 80GB
De i5-2300 heb ik natuurlijk ook overwogen, maar die heeft geen HD3000 maar HD2000 graphics.
De HD3000 is in benchmarks toch wel significant beter.
Tuurlijk kan ik de i5-2300 nemen, maar de kans dat er dan later alsnog een videokaart in moet wordt dan wel groter.

SSD heb ik ook overwogen. In hun huidige pc zit een 80GB HDD. Hier hebben ze momenteel ook genoeg aan. Die kan ik overzetten en een leuke SSD als primary schijf gebruiken.
Ik heb alleen geen ervaring met het SSD gebeuren. Ik wil het voor mijn ouders wel als hapklare brokken neerzetten en heb geen dagelijks toezicht op hun pc (vandaar ook geen overclock). Dus geen gezeur dat de SSD vol zit omdat standaard program files op de SSD gekozen wordt als default install directory. Tuurlijk kan je dit wijzigen, maar zoals gezegd heb ik hier geen ervaring mee. Dan kloot ik liever zelf thuis, dan dat ik mijn ouders ermee opzadel.

[ Voor 5% gewijzigd door Serotonine op 07-12-2011 17:04 ]

• - J.W. -
Je hinkt nog een beetje op 2 gedachten geloof ik :) Een HD2000 is prima voor alles behalve (recentere) games. Mocht het toch nog enige prioriteit hebben is een HD3000 geschikter, maar voor het betere werk moet je alsnog een dedicated GPU kopen.

Imo kun je er gewoon een SSD in gooien (icm Win 7), als ze nu aan 80 GB genoeg hebben..

[ Voor 17% gewijzigd door - J.W. - op 07-12-2011 17:05 ]

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02 22:21

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb ook een i5-2300 en gebruik de HD2000 via HDMI naar DVI(monitor). Werkt prima. En ik gebruik de PC alleen voor Office/Films/Internet. Werkt perfect. 1080p movies speelt die ook vloeiend af. Ben nog niet gestuit op problemen. Gebruik het in combinatie met 8 GB geheugen, MSI H61 moederbord, Crucial M4 64GB SSD voor windows 7 en programma's en nog 2 x 1 TB schijven extra.

[ Voor 13% gewijzigd door H.Boss op 07-12-2011 17:10 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:33
Als je budget 800 euro is, wat natuurlijk een hoop geld is voor een internet/office pc. Zou ik toch voornamelijk inzetten op kwaliteit randapparatuur. Een 22"Full HD BenQ heb je inderdaad voor honderd euro (vergeet niet dat deze met VGA kabel geleverd word, en je een stuk gelukkiger bent met een DVI kabel). Maar een leuk IPS scherm, zou niet eens weggegooid geld zijn. Het geeft namelijk een stuk mooier beeld, en de verkoopwaarde ligt hoger, ook zou je dan kunnen denken om het scherm mee te nemen naar een eventuele volgende configuratie.
Ook zou je kunnen denken aan een mATX systeem, aangezien je toch geen grafische kaart gaat gebruiken, of zelfs zo'n schattig mITX systeem. (Ruimtebesparing, ziet er strak uit, en de verkoopwaarde blijft hoger).

(waarom kijk je trouwens naar de i5 - 2500K en niet de i5 2500?)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• - J.W. -
Biersteker schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:18:
Da's duidelijk, HD2000 vs HD3000.

Mooie monitor is idd heel prettig, bijv:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM

[ Voor 27% gewijzigd door - J.W. - op 07-12-2011 17:20 ]

• Serotonine
- J.W. - schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:03:
Je hinkt nog een beetje op 2 gedachten geloof ik :) Een HD2000 is prima voor alles behalve (recentere) games. Mocht het toch nog enige prioriteit hebben is een HD3000 geschikter, maar voor het betere werk moet je alsnog een dedicated GPU kopen.

Imo kun je er gewoon een SSD in gooien (icm Win 7), als ze nu aan 80 GB genoeg hebben..
Jij snapt hem.... Ik ga vanavond wel ff bij ze langs. Kijk ik meteen even of er nog wat te recyclen valt en hoeveel GB ze nodig denken te hebben.
Voor een standaar HDD ben je ook al snel €90 kwijt en dan heb je meteen 500GB. Kleiner koop je ze niet meer.
MrJoker1985 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:09:
Ik heb ook een i5-2300 en gebruik de HD2000 via HDMI naar DVI(monitor). Werkt prima. En ik gebruik de PC alleen voor Office/Films/Internet. Werkt perfect. 1080p movies speelt die ook vloeiend af. Ben nog niet gestuit op problemen. Gebruik het in combinatie met 8 GB geheugen, MSI H61 moederbord, Crucial M4 64GB SSD voor windows 7 en programma's en nog 2 x 1 TB schijven extra.
Mooi. mobo zal waarschijnlijk Asus worden (persoonlijke voorkeur). Maar goed om te weten dat het prima volstaat.
Biersteker schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:18:
Als je budget 800 euro is, wat natuurlijk een hoop geld is voor een internet/office pc. Zou ik toch voornamelijk inzetten op kwaliteit randapparatuur. Een 22"Full HD BenQ heb je inderdaad voor honderd euro (vergeet niet dat deze met VGA kabel geleverd word, en je een stuk gelukkiger bent met een DVI kabel). Maar een leuk IPS scherm, zou niet eens weggegooid geld zijn. Het geeft namelijk een stuk mooier beeld, en de verkoopwaarde ligt hoger, ook zou je dan kunnen denken om het scherm mee te nemen naar een eventuele volgende configuratie.
Ook zou je kunnen denken aan een mATX systeem, aangezien je toch geen grafische kaart gaat gebruiken, of zelfs zo'n schattig mITX systeem. (Ruimtebesparing, ziet er strak uit, en de verkoopwaarde blijft hoger).

Ben ik helemaal met je eens. Maar het beeldscherm wordt wel aangestuurd door een HD3000. Ik ga me erin verdiepen, maar denk dat het qua prijs dan snel oploopt.

[ Voor 29% gewijzigd door Serotonine op 07-12-2011 17:23 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:42

Quad

Doof

Serotonine schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:20:
Jij snapt hem.... Ik ga vanavond wel ff bij ze langs. Kijk ik meteen even of er nog wat te recyclen valt en hoeveel GB ze nodig denken te hebben.
Voor een standaar HDD ben je ook al snel €90 kwijt en dan heb je meteen 500GB. Kleiner koop je ze niet meer.
http://tweakers.net/price...71vL7YujK5Xo7HNwnSLLKV8AQ
Check.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Vergeet ook niet van je licenties voor windows & word/office te includeren, eventueel virusscanner.
trek dat alvast af van je 800€ en dan zit je op je budget dat je kan spenderen voor je hardware.
Misschien heb je hier of daar nog wel een duistere versie liggen, maar legaal werkt nog eens zo prettig voor iemand zonder ervaring (heb zelf al mogen PC's in orde brengen omdat er "plotseling" een popup kwam dat ze windows moesten registreren)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-02 09:24
Weet niet of het al vermeld is... maar is het AMD Llano platform niet iets voor je ouders?

Stuk krachtiger dan die HD2/3XXX onboard graphics.
Daarnaast is ook de prijs van dit soort platformen vind ik een stuk aantrekkelijker

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45
Omdat je ouders niet zoveel hebben aan zwaar presterende hardware zou ik ook zoals hierboven al een keer genoemd kijken of je een mooi 23 of 24" IPS scherm voor ze kunt bezetten. Ik denk dat het plezier van het achter de PC zitten hier vele malen beter van wordt door de "mooiere" ervaring dan dat je met goede hardware voor je ouders kunt kopen.

• Serotonine
Top, neem ik mee.
Big Womly schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:24:
Vergeet ook niet van je licenties voor windows & word/office te includeren, eventueel virusscanner.
trek dat alvast af van je 800€ en dan zit je op je budget dat je kan spenderen voor je hardware.
Misschien heb je hier of daar nog wel een duistere versie liggen, maar legaal werkt nog eens zo prettig voor iemand zonder ervaring (heb zelf al mogen PC's in orde brengen omdat er "plotseling" een popup kwam dat ze windows moesten registreren)
Win 7 Home prem 64 bit wordt zowiezo legaal (oem is €85).
Avast o.i.d. voldoet icm spybot en/of ad-aware etc.
Ze hebben zelf nog office XP studentenversie (uit mijn goeie oude tijd). Upgrade naar nieuwe office is raadzaam. Ik heb geen illegale office O-)
Struikrover schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:26:
Omdat je ouders niet zoveel hebben aan zwaar presterende hardware zou ik ook zoals hierboven al een keer genoemd kijken of je een mooi 23 of 24" IPS scherm voor ze kunt bezetten. Ik denk dat het plezier van het achter de PC zitten hier vele malen beter van wordt door de "mooiere" ervaring dan dat je met goede hardware voor je ouders kunt kopen.
Zie eerder

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:43
Als je toch gaat, kijk dan meteen of de GPU inderdaad geïntegreerd is. Ik neem aan dat je weet hoe je dat kunt zien?

Een i5 is wel een beetje overkill inderdaad. Gooi er een A6 in, is zat.
pricewatch: AMD A6-3650 Boxed
Heeft ook nog een beetje videokaart (HD6530)
Simpel moederbordje:
pricewatch: Asus F1A75-M
Simpele voeding:
pricewatch: be quiet! System Power S6 300W
4GB RAM:
pricewatch: Transcend JetRam JM1333KLU-2G x2
De rest kun je zelf kiezen.

Succes!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een hoop antwoorden maar het juiste staat er niet bij. Lees: *LET OP* - Wat moet ik kopen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.