• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 14:23

Mon0lith

Yes Herr Flick

Topicstarter
Beste iedereen,

Ik heb een vriend die heeft een Nikon 3100 met een standaard lens.
Nu wil hij uitbreiden met een lens voor zowel dichtbij als ver weg, dus heb ik hem
een 18-200mm aangeraden van Sigma (dit omdat zijn budget niet heel groot is).

Maar nu kwam ik 2 versies van de Sigma 18-200mm tegen

-Sigma AF 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS HSM Nikon
-Sigma AF 18-200mm f/3.5-6.3 DC Nikon

Wat is hier nou echt het verschil tussen? De prijs in iedergeval, dat scheelt zo'n 100 euro.
Maar wat is het technische verschil?

Heb al wat rond gezocht op internet, maar kom niet op een duidelijk antwoord.

Wie kan mij helpen

Edit: Sorry, dit hoort in het Nikon mount topic :) Slotje!

[ Voor 11% gewijzigd door Mon0lith op 07-12-2011 11:35 ]

PSN: Von_Smallhausn

Verwijderd

De OS HSM versie is voorzien van een snellere scherpstelmotor (vandaar de afkorting HSM). Het zou wel eens kunnen dat de andere versie niet eens bruikbaar is voor je vriend, omdat die andere versie gebruik wil maken van de schroevendraaier scherpstellingsoptie.

OS is de Sigma variant van VR. Een systeem in de lens dat trillingen van de fotograaf tegengaat en het daarmee mogelijk maakt om langere sluitertijden te halen.

Normaal reken je dat je je camera ongeveer 1/brandpuntsafstand in mm stil kan houden. Met OS of VR zou je ongeveer 4/16/brandpuntsafstand in mm aan moeten kunnen houden.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 11:59 . Reden: Zie opmerking van Nomad. ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:35:
De OS HSM versie is voorzien van een snellere scherpstelmotor (vandaar de afkorting HSM). Het zou wel eens kunnen dat de andere versie niet eens bruikbaar is voor je vriend, omdat die andere versie gebruik wil maken van de schroevendraaier scherpstellingsoptie.

OS is de Sigma variant van VR. Een systeem in de lens dat trillingen van de fotograaf tegengaat en het daarmee mogelijk maakt om langere sluitertijden te halen.

Normaal reken je dat je je camera ongeveer 1/brandpuntsafstand in mm stil kan houden. Met OS of VR zou je ongeveer 4/brandpuntsafstand in mm aan moeten kunnen houden.
4 stops is niet gelijk aan 4x langere sluitertijd he :). 4 stops staat gelijk aan 16x langere sluitertijd.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mon0lith schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:29:

Edit: Sorry, dit hoort in het Nikon mount topic :) Slotje!
Klopt, de discussie graag op één plek voortzetten :)

Linkje naar discussie: Mon0lith in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2011"

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Traag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.