TV - 40 inch edge lit LED - geen fratsen - wel CI+

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ben op zoek naar een nieuwe TV, ter vervanging van m'n oude beeldkanon.

Gebruik:
-TV
-Wii casual gaming in zeldzame gevallen
-HTPC voor films/series

Er hoeft wat dat betreft dus weinig extra functionaliteit op. Ook staat de TV niet voor een muur, ambilight voegt weinig toe. 3D interesseert me niet.

Vraag 1: begrijp ik nu goed dat DVB-C HD + CI+ nodig is om UPC kabel direct in de tv te kunnen steken?

Vraag 2: Als ik in de pricewatch zoek, met een frequentie van 200+, 40 inch, en een budget van onder de 1000 komen daar eigenlijk allemaal edge-lits uit, dat is prima. Wel valt op dat Philips/Samsung/Toshiba goedkoopste opties bij elkaar liggen, en sony flink duurder is. Vroeg mij af of de hertzen nou onderling vergelijkbaar zijn, of dat bijvoorbeeld sony hertzen beter zijn, en daarmee het prijsverschil verklaard kan worden.

Vraag 3: Energieverbruik ligt nogal uiteen. Op basis van bovenstaande zoekopdracht philips 77W en samsung 130W, dat scheelt nogal. Zijn de opgegeven waarden te vertrouwen? Kan moeilijk snappen waar het verschil in zou zitten.

Tot slot: Omdat specs niet alles zeggen, en in winkels niet perse alles goed is afgesteld, sta ik open voor aanbevelingen. Eisen als boven, bij voorkeur te koop in een fysieke winkel <800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vergelijken op aantal hertzen is sowieso niet echt heel interessant. Dit zijn over het algemeen gewoon specs waar fabrikanten mee willen stunten terwijl het weinig zegt over de beeldkwaliteit. Zeker als het gaat over waarden boven de 100 Hz zijn het over het algemeen sowieso al theoretische waarden die bereikt worden via softwarematige dingen. Een filter plaatsen op 200+ Hz is dan ook onzinnig,

Voor de rest is de beste tip toch gewoon gaan kijken in winkels wat je zelf mooi vindt. Er zijn namelijk enorm veel verschillende modellen en de specificaties hebben vaak slechts minimale verschillen. Ik ben het met je eens dat de kleurinstellingen in veel winkels slecht zijn maar een hele hoop dingen kun je toch echt wel beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

En toch willen we graag enkele modellen zien, die je op dit moment al aanspreken.

Nu is het nog steeds een verkapt "welke moet ik kopen". Dat je informatie inwint over aanvullende technieken is alleen maar goed natuurlijk, maar laat zien dat je zelf het volledige vooronderzoek gedaan hebt. ;) Even aanvullen dus.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick!
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06-2021
100 Hz is 100Hz, maar de manier waarop ze dit meten kan nogal verschillen. Waar je wel op moet letten, vooral bij edge-lit, is dat de beeld-uniformiteit goed is. Ook is het heel belangrijk hoe de TV omgaat met 1080p/24 want dat is op 100Hz en 200Hz niet altijd even goed gedaan.

Kijk naar reviews, maak daar een shortlist van en ga kijken, vraag of je de afstandbediening erbij mag en zet het beeld op cinema-mode waar mogelijk en schroef de helderheid en contrast omlaag naar ongeveer de helft (in de winkels staan vaak dynamic mode aan met contrast en helderheid op max). Houd wel rekening met dat de winkel over het algemeen veel meer verlichting heeft dan de woonkamer geeft dit een beter beeld van hoe de TV daadwerkelijk er uit ziet. Neem een blu-ray of DVD mee die je goed kent en als mogelijk speel hem op eenzelfde speler af als thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Michael Knight schreef op woensdag 07 december 2011 @ 00:15:
En toch willen we graag enkele modellen zien, die je op dit moment al aanspreken.

Nu is het nog steeds een verkapt "welke moet ik kopen". Dat je informatie inwint over aanvullende technieken is alleen maar goed natuurlijk, maar laat zien dat je zelf het volledige vooronderzoek gedaan hebt. ;) Even aanvullen dus.
Fair enough. De goedkoopste modellen die aan de eisen voldoen (200hz):

http://tweakers.net/price.../621/291987;292898;280497

Prijs van de toshiba klopt niet in de pricewatch (laagste in de gedetailleerde view is 630). Heb natuurlijk wel van dat merk gehoord, maar geen idee of ze nou bekend staan voor goede TVs.

Als ik daar voor philips/samsung een model duurder tegenover zet is het op basis van de specs moeilijk te zien of dat nou die 100 euro extra waard is. Wat mij dus veel waard is, zijn ervaringen van tweakers die diezelfde afweging moesten maken.

http://tweakers.net/price...2898;280497;281043;279484

Tot slot als ik voor sony ook 100hz toelaat:

http://tweakers.net/price.../621/281043;279484;285718

Vandaar mijn vraag of sony nou zo duur is. Hier valt ook op dat het energieverbruik van de philips veel lager is.
Patrick! schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:58:
100 Hz is 100Hz, maar de manier waarop ze dit meten kan nogal verschillen. Waar je wel op moet letten, vooral bij edge-lit, is dat de beeld-uniformiteit goed is. Ook is het heel belangrijk hoe de TV omgaat met 1080p/24 want dat is op 100Hz en 200Hz niet altijd even goed gedaan.

Kijk naar reviews, maak daar een shortlist van en ga kijken, vraag of je de afstandbediening erbij mag en zet het beeld op cinema-mode waar mogelijk en schroef de helderheid en contrast omlaag naar ongeveer de helft (in de winkels staan vaak dynamic mode aan met contrast en helderheid op max). Houd wel rekening met dat de winkel over het algemeen veel meer verlichting heeft dan de woonkamer geeft dit een beter beeld van hoe de TV daadwerkelijk er uit ziet. Neem een blu-ray of DVD mee die je goed kent en als mogelijk speel hem op eenzelfde speler af als thuis.
Dank voor de tips. Zeker die van cinema mode en halve helderheid. Vergelijkingsmateriaal op
hd kwaliteit heb ik niet, want nu geen HD tv.

Als ik 24p aanvink in de pricewatch vallen de 2 samsungs uit de lijst, net als de goedkoopste philips. Samsung en Sony dan pas vanaf ongeveer 1000 euro. Zijn er mensen die ervaring hebben met het afspelen van 24p met de goedkopere opties (of kan ik dat beter in de betreffende fora vragen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Definier eerst duidelijk een aantal zaken.
Formaat. Ik weet niet waarom je 40 inch wilt? Heel vaak denken mensen dat ze niet zo'n hele grote tv willen. Maar als ze er dan eentje hebben gekocht zijn ze in korte tijd gewend aan de grootte en komen tot de conclusie dat het eigenlijk best wel een maatje groter had gekunt. Persoonlijk vind ik 50 inch het minimum voor optimale film beleving. Maar goed dat blijt persoonlijk. Echter als je je nu concentreerd op 40 inch en na 2 weken intensief zoeken kom je tot de conclusie dat het toch groter moet kun je weer opnieuw gaan zoeken vanaf het begin.

Definieer ook wat je wilt Plasma of LED.
Maak een duidelijke keus.

Elke tv heeft voor en nadelen, het is maar net wat het beste bij jouw smaak, voorkeuren en gebruik past.
maak een lijstje met features die jij belangrijk acht en kijk welke tv's daar aan voldoen. Reviews vind je hier misschien , maar typ anders gewoon in google het merk/model en het woord review. Bedenk wel dat de reviews die je vind niet allemaal kwaliteitsreviews zijn en dat individuele klachten over een tv ook niet alles zegt. Tenslotte moet je een review vertalen naar jouw gebruik.

Dan maak je een lijstje met tv's die in je budget vallen maar ook die net er buiten vallen.
Zo in de laatste weken van december en ook grotendeels januari hebben de grote winkels allemaal extra aanbiedingen. Ze proberen nog zoveel mogelijk te verkopen voordat ze de jaarbalans opmaken. MediaMarkt heeft vaak zoiets als koop nu zonder btw actie, waarop Bcc dan reageert met het zelfde. Maar ook in kleinere zaken kun je in deze tijd flink afdingen. Hier kun je lekker van profiteren en het model wat net buiten je budget viel valt er dan misschien gewoon in. (Na de genoemde dec/jan actie worden de meeste tv's weer de oude prijs. Het betreft hier geen blijvende prijsverlaging)

Hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:53:
Definier eerst duidelijk een aantal zaken.
Formaat. Ik weet niet waarom je 40 inch wilt? Heel vaak denken mensen dat ze niet zo'n hele grote tv willen. Maar als ze er dan eentje hebben gekocht zijn ze in korte tijd gewend aan de grootte en komen tot de conclusie dat het eigenlijk best wel een maatje groter had gekunt. Persoonlijk vind ik 50 inch het minimum voor optimale film beleving. Maar goed dat blijt persoonlijk. Echter als je je nu concentreerd op 40 inch en na 2 weken intensief zoeken kom je tot de conclusie dat het toch groter moet kun je weer opnieuw gaan zoeken vanaf het begin.

Definieer ook wat je wilt Plasma of LED.
Maak een duidelijke keus.

Elke tv heeft voor en nadelen, het is maar net wat het beste bij jouw smaak, voorkeuren en gebruik past.
maak een lijstje met features die jij belangrijk acht en kijk welke tv's daar aan voldoen. Reviews vind je hier misschien , maar typ anders gewoon in google het merk/model en het woord review. Bedenk wel dat de reviews die je vind niet allemaal kwaliteitsreviews zijn en dat individuele klachten over een tv ook niet alles zegt. Tenslotte moet je een review vertalen naar jouw gebruik.

Dan maak je een lijstje met tv's die in je budget vallen maar ook die net er buiten vallen.
Zo in de laatste weken van december en ook grotendeels januari hebben de grote winkels allemaal extra aanbiedingen. Ze proberen nog zoveel mogelijk te verkopen voordat ze de jaarbalans opmaken. MediaMarkt heeft vaak zoiets als koop nu zonder btw actie, waarop Bcc dan reageert met het zelfde. Maar ook in kleinere zaken kun je in deze tijd flink afdingen. Hier kun je lekker van profiteren en het model wat net buiten je budget viel valt er dan misschien gewoon in. (Na de genoemde dec/jan actie worden de meeste tv's weer de oude prijs. Het betreft hier geen blijvende prijsverlaging)

Hoop dat je er wat aan hebt.
Afmeting zit ik eerder te twijfelen aan iets kleiner (37 inch) dan groter. Huidige TV is veel kleiner, en daarop vind ik film kijken al prima. Wil niet een enorm bakbeest in huis (los van dat ik dat van de girlfirend uberhaupt niet mag)

Verder is het simpel genoeg: binnen het budget en de eis aan grootte zijn er simpelweg geen plasma's te koop. Los daarvan had ik sowieso het liefst een LCD, voor mijn gevoel toch meer uitontwikkelde techniek dan plasma, plus zuiniger en kleiner.

Het is hier natuurlijk altijd een heikel punt wat nog toelaatbaar is aan adviesvragen, maar persoonlijk ga ik liever af op de meningen van een legertje tweakers, dan van een paar recensies (waarvan ook niet te zien is hoe onafhankelijk ze zijn).

Ik heb een max-budget, en de pricewatch zoektocht is al met ruimere gedaan. Het is voor mij niet een doel dat budget precies op te maken. Als voor 100 euro minder een TV kan kopen die net zo goed voldoet, zijn er nog genoeg zaken waar die 100 euro naartoe kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet mijn bedoeling je over te halen overhalen maar te adviseren. Jij hebt een bepaald gebruik in gedachten en zo je eigen wensen. Daar probeer ik van uit te gaan, maar vind het wel nodig je te vertellen wat ik weet in de hoop dat jij daar je voordeel mee doet.

Ok, je wilt een niet al te grote TV omdat je denkt dat dat dat niet bij je past en het vrouwtje is er ook tegen. Twee overbekende verschijnselen van een bepaalde groep TV kopers. Ik lees en hoor deze argumenten vaak. Zoals ik al schreef weet ik uit ervaring dat mensen zoals jij inclusief je partner er op korte termijn wel anders over gaan denken. Wat in beginsel groot lijkt went snel. Met een kleine TV zit je naar en kastje te kijken waar wat gebeurd, met een wat groter scherm zit je in de film en wordt de beleving veel interessanter. Ik schrijf dit omdat het niet leuk zou zijn als je achteraf gaat denken tja had ik toch maar iets groters gekocht. Ik zeg maar altijd dat er voor elk ding ideale afmetingen en proporties zijn. Zo ook voor TV’s. Mijn advies is er toch nog eens naar te kijken en misschien te ervaren bij iemand thuis.

Je mag van mij uiteraard kiezen wat je wilt maar even wat kanttekeningen.
Ofschoon LCD/Led steeds verder ontwikkeld is het nog niet uitontwikkeld.
LED is niet beter dan Plasma. Plasma beelden en kleuren zijn nog steeds superieur aan LCD/Led.
De allerlaatste LED tv’s kunnen al behoorlijk meekomen maar dit betreft echt de allerlaatste lichting en is boven jouw budget. De huidige trend zijn ultradunne tv’s. Wel daar zadelen de fabrikanten ons mee op. Het nadeel is dat de huidige Edge Lit techniek niet de beste is. Beter is Full Led maar daarmee kunnen fabrikanten niet zo’n ultra dunne tv maken. Enkel een ‘gewoon’ dunne tv.
Uit commercieel oogpunt gebruiken de fabrikanten dus een minder geschikte techniek dan ze voor handen hebben.

Hier een artikeltje over de technieken (tis wel van 2009 maar in essentie is het niet anders)
http://www.avblog.nl/de-e...t-1-edge-lit-en-full-led/

Een ander nadeel is dat ultradunne tv’s geen normale speaker kunnen herbergen en daardoor is het geluid van de huidige tv’s enorm slecht te noemen. Tv’s van 20 jaar geleden hebben een beter geluid!! Als je dus een beetje tv beleving wilt hebben (zoals bij films etc) ben je eigenlijk genoodzaakt er externe speakers op aan te sluiten, omdat het anders niet om aan te horen is. (In zekere zin geldt dit ook voor veel nieuwe plasma schermen, die ook zo dun mogelijk moeten)

De opgaven van energieverbruik moet je net als sommige ander specificaties zoals contrastwaarden ed met een korreltje zout nemen. De energiewaarden bij een Plasma is berekent als een scherm volledig aanstaat, maar bij Plasma staat nooit het hele scherm te branden, maar slechts een gedeelte.

Je opmerking dat er geen Plasma zou zijn binnen je budget lijkt mij niet waar. Kijk bijv maar eens naar deze MM aanbieding:

Panasonic TX-P50U30 nu in de aanbieding voor € 533,-

Zo zijn er nog talloze aanbiedingen ruim binnen je budget te vinden. Er zijn regelmatig aanbiedingen die niet in de Pricewatch staan. Bepaalde gerenommeerde zaken als FOKA staan ook niet eens in de Pricewatch, terwijl deze zaak één van de betere én goedkoop is. Als je interesse hebt voor een bepaald model kun je het beste daar flink op googlen en ook kun je vaak in een winkel nog afdingen.

Reviews door experts vs janenalleman
Ik zie regelmatig reviews van experts die dingen missen of met andere uitkomsten dan consumenten.
Het meest handige is dan ook je oren en ogen open te houden voor alle informatie. Meestal zijn negatieve berichten over een product het meest bruikbaar. Die moet je dan wel juist interpreteren en vertalen naar jouw specifieke gebruik. Negatieve berichten kunnen individuele klachten zijn, daar kun je niet zoveel mee. Alleen als regelmatig dezelfde dingen opduiken dan kan het een mankement zijn dat bij dat specifieke model hoort. Maar negatieve commentaren kunnen je wel helpen in het bepalen van de juiste keus, gericht op jouw individuele gebruik. Vaak worden reviews door experts geschreven als een product net op de markt is en consumenten schrijven over dingen waar ze al langer gebruikservaring mee hebben. (moet je niet op Kieskeurig.nl zijn of zo want op die site schrijven mensen vaak een review als ze het product net uitgepakt hebben en krijgt een apparaat dan een 9 voor duurzaamheid) Je moet niet kijken naar conclusies van een review maar kijken wat men schrijft en inschatten hoe waar en hoe relevant het is in relatie met jouw gebruik.

Je gaat persoonlijk liever af op het legertje tweakers schreef je. Wel ik zou ze zeker niet negeren maar veel tweakers zijn niet zo goed in het adviseren, maar preken vaak voor eigen parochie.

Je moet je richten op wat jij wilt en kiezen voor wat jij wilt (en je vriendin).
Maar je kunt echter pas een goede keus maken als je eerst juist geïnformeerd bent.

Als ik jou was zou ik in een Word document een aantal modellen in een lijst zetten en dan bij elk model zet je de voors en tegens die je denkt te bespeuren, inclusief de laagste prijs die je voor dat model kunt vinden. Gebruik een Word document ipv echt papier zodat je makkelijk kunt copy/pasten, editen, links toevoegen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 16:30:
1. Het is niet mijn bedoeling je over te halen overhalen maar te adviseren...

2. Ok, je wilt een niet al te grote TV....

3. Je mag van mij uiteraard kiezen wat je wilt maar even wat kanttekeningen....
...Hier een artikeltje over de technieken (tis wel van 2009 maar in essentie is het niet anders)
http://www.avblog.nl/de-e...t-1-edge-lit-en-full-led/

4. Een ander nadeel is dat ultradunne tv's geen normale speaker kunnen herbergen...

5. De opgaven van energieverbruik moet je net als sommige ander specificaties zoals contrastwaarden ed met een korreltje zout nemen...

6. Je opmerking dat er geen Plasma zou zijn binnen je budget...

7. Je gaat persoonlijk liever af op het legertje tweakers schreef je. Wel ik zou ze zeker niet negeren maar veel tweakers zijn niet zo goed in het adviseren, maar preken vaak voor eigen parochie.

8. Als ik jou was zou ik in een Word document een aantal modellen in een lijst zetten en dan bij elk model zet je de voors en tegens die je denkt te bespeuren, inclusief de laagste prijs die je voor dat model kunt vinden. Gebruik een Word document ipv echt papier zodat je makkelijk kunt copy/pasten, editen, links toevoegen, etc.
Beetje ingekorte quote, anders wordt het zo'n lap.

1. Je input wordt gewaardeerd!

2. Ik ben eigenwijs, en denk toch echt dat ik geen grote TV wil. Als ik over een half jaar spijt heb laat ik het je weten.

3. Ga ik lezen

4. Voor TV kijken vind ik dat niet zo van belang, Films gaan via versterker

5. Daar was ik bang voor.

6. Daar stond ook bij eisen, en aangezien dat <40 inch was (en is) komt er toch echt weinig uit.

7. Correct maar dat is op bijv. kieskeurig vele malen erger.

8. Dank voor de tip.

Uiteindelijk ga ik waarschijnlijk dan toch met 'n shortlist maar eens een winkel bezoeken, en daar de knoop doorhakken. In bijvoorbeeld de laptop sectie merk ik dat vaak iedereen wel een mening heeft over de kwaliteit van het scherm dat erin gestopt wordt. Had eigenlijk iets soortgelijks gehoopt hier, maar dat blijkt voor TVs lastiger te liggen. Als optimist ga ik er maar vanuit dat het elkaar niet zoveel ontloopt, en het meer een kwestie van smaak ik.
Pagina: 1