Het is niet mijn bedoeling je over te halen overhalen maar te adviseren. Jij hebt een bepaald gebruik in gedachten en zo je eigen wensen. Daar probeer ik van uit te gaan, maar vind het wel nodig je te vertellen wat ik weet in de hoop dat jij daar je voordeel mee doet.
Ok, je wilt een niet al te grote TV omdat je denkt dat dat dat niet bij je past en het vrouwtje is er ook tegen. Twee overbekende verschijnselen van een bepaalde groep TV kopers. Ik lees en hoor deze argumenten vaak. Zoals ik al schreef weet ik uit ervaring dat mensen zoals jij inclusief je partner er op korte termijn wel anders over gaan denken. Wat in beginsel groot lijkt went snel. Met een kleine TV zit je naar en kastje te kijken waar wat gebeurd, met een wat groter scherm zit je in de film en wordt de beleving veel interessanter. Ik schrijf dit omdat het niet leuk zou zijn als je achteraf gaat denken tja had ik toch maar iets groters gekocht. Ik zeg maar altijd dat er voor elk ding ideale afmetingen en proporties zijn. Zo ook voor TV’s. Mijn advies is er toch nog eens naar te kijken en misschien te ervaren bij iemand thuis.
Je mag van mij uiteraard kiezen wat je wilt maar even wat kanttekeningen.
Ofschoon LCD/Led steeds verder ontwikkeld is het nog niet uitontwikkeld.
LED is niet beter dan Plasma. Plasma beelden en kleuren zijn nog steeds superieur aan LCD/Led.
De allerlaatste LED tv’s kunnen al behoorlijk meekomen maar dit betreft echt de allerlaatste lichting en is boven jouw budget. De huidige trend zijn ultradunne tv’s. Wel daar zadelen de fabrikanten ons mee op. Het nadeel is dat de huidige Edge Lit techniek niet de beste is. Beter is Full Led maar daarmee kunnen fabrikanten niet zo’n ultra dunne tv maken. Enkel een ‘gewoon’ dunne tv.
Uit commercieel oogpunt gebruiken de fabrikanten dus een minder geschikte techniek dan ze voor handen hebben.
Hier een artikeltje over de technieken (tis wel van 2009 maar in essentie is het niet anders)
http://www.avblog.nl/de-e...t-1-edge-lit-en-full-led/
Een ander nadeel is dat ultradunne tv’s geen normale speaker kunnen herbergen en daardoor is het geluid van de huidige tv’s enorm slecht te noemen. Tv’s van 20 jaar geleden hebben een beter geluid!! Als je dus een beetje tv beleving wilt hebben (zoals bij films etc) ben je eigenlijk genoodzaakt er externe speakers op aan te sluiten, omdat het anders niet om aan te horen is. (In zekere zin geldt dit ook voor veel nieuwe plasma schermen, die ook zo dun mogelijk moeten)
De opgaven van energieverbruik moet je net als sommige ander specificaties zoals contrastwaarden ed met een korreltje zout nemen. De energiewaarden bij een Plasma is berekent als een scherm volledig aanstaat, maar bij Plasma staat nooit het hele scherm te branden, maar slechts een gedeelte.
Je opmerking dat er geen Plasma zou zijn binnen je budget lijkt mij niet waar. Kijk bijv maar eens naar deze MM aanbieding:
Panasonic TX-P50U30 nu in de aanbieding voor € 533,-
Zo zijn er nog talloze aanbiedingen ruim binnen je budget te vinden. Er zijn regelmatig aanbiedingen die niet in de Pricewatch staan. Bepaalde gerenommeerde zaken als FOKA staan ook niet eens in de Pricewatch, terwijl deze zaak één van de betere én goedkoop is. Als je interesse hebt voor een bepaald model kun je het beste daar flink op googlen en ook kun je vaak in een winkel nog afdingen.
Reviews door experts vs janenalleman
Ik zie regelmatig reviews van experts die dingen missen of met andere uitkomsten dan consumenten.
Het meest handige is dan ook je oren en ogen open te houden voor alle informatie. Meestal zijn negatieve berichten over een product het meest bruikbaar. Die moet je dan wel juist interpreteren en vertalen naar jouw specifieke gebruik. Negatieve berichten kunnen individuele klachten zijn, daar kun je niet zoveel mee. Alleen als regelmatig dezelfde dingen opduiken dan kan het een mankement zijn dat bij dat specifieke model hoort. Maar negatieve commentaren kunnen je wel helpen in het bepalen van de juiste keus, gericht op jouw individuele gebruik. Vaak worden reviews door experts geschreven als een product net op de markt is en consumenten schrijven over dingen waar ze al langer gebruikservaring mee hebben. (moet je niet op Kieskeurig.nl zijn of zo want op die site schrijven mensen vaak een review als ze het product net uitgepakt hebben en krijgt een apparaat dan een 9 voor duurzaamheid) Je moet niet kijken naar conclusies van een review maar kijken wat men schrijft en inschatten hoe waar en hoe relevant het is in relatie met jouw gebruik.
Je gaat persoonlijk liever af op het legertje tweakers schreef je. Wel ik zou ze zeker niet negeren maar veel tweakers zijn niet zo goed in het adviseren, maar preken vaak voor eigen parochie.
Je moet je richten op wat jij wilt en kiezen voor wat jij wilt (en je vriendin).
Maar je kunt echter pas een goede keus maken als je eerst juist geïnformeerd bent.
Als ik jou was zou ik in een Word document een aantal modellen in een lijst zetten en dan bij elk model zet je de voors en tegens die je denkt te bespeuren, inclusief de laagste prijs die je voor dat model kunt vinden. Gebruik een Word document ipv echt papier zodat je makkelijk kunt copy/pasten, editen, links toevoegen, etc.