Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onlogisch verbruikverschil stroom - laptops

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een tijd terug een soortement apparaat gekregen waarmee je het stroomverbruik van je apparaten kunt meten door het tussen de stekker en het stopcontact te steken, precies deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.consumentenbond.nl/morello-visuals/woning-huishouden/energie/936944/velleman-netbsem2.jpg

Nu ben ik natuurlijk enthousiast een aantal apparaten gaan controleren. Eentje die vooral mijn interesse trok was mijn eigen laptop.

Wat schetst mijn verbazing: De windows-software die Toshiba meelevert om zijn stroomverbruik in een mooi grafiekje te tonen, klopt nagenoeg perfect met wat het velleman apparaatje weergeeft. Met het scherm dicht en wat achtergrond werk verbruikt hij 20 watt en met scherm open, helderheid maximaal en ondertussen een draaiende cd-brander, wat internet en een download, zit ik op 50 watt verbruik.

Nu gooide ik dit ding voor de grap eens tussen de laptop van mijn vrouw, ook een Toshiba, en nu vind ik het vreemd om te meten dat die bij wat simpel surfen al op 70watt zit.

Het verschil begrijp ik niet. Haar laptop heeft een interne GPU (Core i3) terwijl de mijne die niet gebruikt en op een externe Nvidia GT330m leunt. Haar CPU is overigens wel iets sneller. Verder is het geheugen ongeveer gelijk (zij 3gb, ik 4gb) en verder is en groot verschil wellicht dat zij een normale 320gb 5400rpm schijf heeft, ik heb de Seagate Hybrid XT schijf die deels SSD is, zoals de meeste misschien weten. Voor zover de productinfo gaat hebben ze bovendien beide een LED (edge-lit) beeldscherm een ook de resolutie is gelijk.

Nu komt het mooie: Mijn accu gaat minder lang mee, dan de hare. Ik kan ongeveer 1.5 tot 2.0 uur surfen op een volle accu, terwijl zij toch wel tot 2.5 uur komt. Het scheelt misschien niet bijster veel, maar ik heb een 10.8 volt 48whr accu en zij? Exact hetzelfde!

Ra ra ra politiepet, wat mis ik? Waarom heeft zij een betere autonomie edoch een schijnbaar hoger verbruik? :P

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:25
Had je tijdens de meting beide accu's 100% vol? Anders trekt hij natuurlijk meer stroom ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
LED-Maniak schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:38:
Had je tijdens de meting beide accu's 100% vol? Anders trekt hij natuurlijk meer stroom ;)
Sterker nog, beide accu's waren ongeveer half leeg en ladende tijdens de meting :P. Natuurlijk heeft Lithium een laadcurve, maar ik zal het inderdaad nog eens meten met beide accu's helemaal vol.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gewoon testen zonder de accu's er in. Dus puur op netspanning. Dan weet je ook zeker dat er niets van de accu gesnoept wordt, en ook niets opgeladen wordt.

Ey!! Macarena \o/

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Geeft die velleman de cosinus phi mooi weer of meet hij alleen maar de gemiddelde stroom?

[ Voor 23% gewijzigd door Juup op 06-12-2011 23:17 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Bovendien meet je nu niet het verbruik van de laptop, maar van de voeding. Die dingen zijn mogelijk erg inefficiënt.
Pagina: 1