ik heb een asrock a55-hvs moederbord en een amd a4-3400 in mijn htpc gezet. Nu ben ik al een week bezig om linux aan de praat te krijgen. Heb ubuntu, opensuse, en mint geprobeerd, niets werkt. Het lijkt een probleem met de compatibiliteit van de grafische chip. Windows 7 werkt wel probleemloos, maar ik heb maar 1 licensie. Hoe kan ik het werkend krijgen?
Ubuntu 11.10, mint, opensuse 12.1 willen niet installeren, cd/dvd stoppen na het opstarten. Ubuntu 11.04 wil wel installeren, maar na een update en installeren van een ati driver wil het niet herstarten. Hoe kan ik verder een foutmelding zien? Ik werk al 2 jaar met ubuntu op een andere computer naar alle tevredenheid. Het is wel zo dat ik in een veilige modus ubuntu heb kunnen opstarten en toen via softwarecentrum een fglxr driver heb geinstalleerd. Na een herstart kreeg ik alleen de melding unsuported hardware.
[ Voor 23% gewijzigd door GNITSOO op 06-12-2011 22:38 ]
Dat wil waarschijnlijk zeggen dat de on-die GPU te recent is voor de driver die Ubuntu installeert. Als je kan uitvissen welke ATi-driver die Ubuntu-versie gebruikt kan je meteen checken of die de recentste is. Als je de ATi-driver wil/nodig hebt dan kan je best de recentste versie van de AMD site even proberen?
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Na het installeren van 11.04 heb ik de driver van de AMD site gehaald en geïnstalleerd. Na herstart komt Ubuntu niet verder dan het paarse scherm. Soms kan krijg ik nog wel het keuze menu, als ik dan via de recovery mode Ubuntu opstart dan kan ik met simpele grafische instelling verder tot het bureaublad verschijnt. (Unity doet het dus helemaal niet) Helaas is het enige dat op het bureaublad staat: Hardware not supported, verder niets, geen knoppen o.i.d..
11.10 wilde wel installeren door bij het opstarten van de CD op ESC te drukken, taal te kiezen en vervolgens NOMODESET aan te vinken. Installatie gaat goed, maar bij het herstarten blijft het weer hangen. Paars scherm met een balk in een iets ander kleur. Verder niets.
Bij installatie van Mint krijg ik nog wel iets te zien, maar na 10 seconden gaat het scherm op zwart en dat was het.
Bij installatie van OpenSuse krijg ik alleen een zwart scherm en de DVD blijft maar draaien, er gebeurt verder niets.
11.10 wilde wel installeren door bij het opstarten van de CD op ESC te drukken, taal te kiezen en vervolgens NOMODESET aan te vinken. Installatie gaat goed, maar bij het herstarten blijft het weer hangen. Paars scherm met een balk in een iets ander kleur. Verder niets.
Bij installatie van Mint krijg ik nog wel iets te zien, maar na 10 seconden gaat het scherm op zwart en dat was het.
Bij installatie van OpenSuse krijg ik alleen een zwart scherm en de DVD blijft maar draaien, er gebeurt verder niets.
[ Voor 35% gewijzigd door GNITSOO op 07-12-2011 07:56 ]
Gebeurd dit bij andere videokaarten ook? Dit lijkt me meer een ander hardware probleem.
Beroeps brabander
Ik heb nog een andere computer, ongeveer 3 jaar oud met een ATI 4850, hier draait 11.10 probleemloos. Als het wel een hardwareprobleem zou zijn dan zou Windows toch ook niet goed moeten draaien, maar dat gaat probleemloos.
Verwijderd
andere test kan je deze opstarten zonder probleem: meuk: Parted Magic 11.11.24
harde schijf partities verwijderen en dan vanaf een USB-stick installeren? Je installeert toch niet op een bios raid?
harde schijf partities verwijderen en dan vanaf een USB-stick installeren? Je installeert toch niet op een bios raid?
Wat is installeren op een bios raid?
In de bios staat de hd op IDE.
[ Voor 30% gewijzigd door GNITSOO op 07-12-2011 10:30 ]
Ik heb Parted Magic geprobeerd. Optie 1 en 4 hebben als resultaat een zwart scherm, de cd stopt. Optie local boot gaat naar Grub menu, als ik dan Ubuntu kies krijg ik uiteindelijk de melding: Ernstige fouten opgetreden tijden het controleren van het schijfstation.
Ik heb de schijf maar even in mijn andere computer gezet en geformateerd. De test die je via Ubuntu kunt doen gaf aan dat de schijf helemaal gezond is.
Schijf teruggeplaatst en nogmaals Parted Magic met optie 1 en 4 geprobeerd, zelfde resultaat, zwart scherm.
Ik heb de schijf maar even in mijn andere computer gezet en geformateerd. De test die je via Ubuntu kunt doen gaf aan dat de schijf helemaal gezond is.
Schijf teruggeplaatst en nogmaals Parted Magic met optie 1 en 4 geprobeerd, zelfde resultaat, zwart scherm.
[ Voor 33% gewijzigd door GNITSOO op 07-12-2011 10:28 ]
Als bij het installeren die nomodeset switch werkt, kun je die dan niet gewoon aan je grub line toevoegen bij de normale boot?
Hoe voeg ik dat toe dan?
Zag dat je dan op de regel moet gaan staan en dan 'e' moet intypen. Helaas krijg ik het grub-menu niet te zien, de boel zit al vast.
Zag dat je dan op de regel moet gaan staan en dan 'e' moet intypen. Helaas krijg ik het grub-menu niet te zien, de boel zit al vast.
[ Voor 73% gewijzigd door GNITSOO op 07-12-2011 12:26 ]
Verwijderd
specs van moederbord:GNITSOO schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:43:
Wat is installeren op een bios raid?
- 6 x SATA2 3.0 Gb/s connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1 and RAID 10), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions
als je bvb 2 harde schijven als 1 gebruikt: RAID 0
Als je al windows 7 installeerde heb je hier misschien problemen mee?
- 32Mb AMI UEFI Legal BIOS with GUI support
- ASRock Instant Boot
fast boot uitschakelen?
Probeerde je al met een live usb stick te instaleren?
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download punt 2: or create a bootable USB stick
Gebruik eventueel een alternative ubuntu boot: 32-bit of 64-bit naargelang wat CPU gebruikt?
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/alternative-download
Ik kan in de bios geen instelling vinden voor fast boot.Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:10:
[...]
Als je al windows 7 installeerde heb je hier misschien problemen mee?
- 32Mb AMI UEFI Legal BIOS with GUI support
- ASRock Instant Boot
fast boot uitschakelen?
Dat heb ik inderdaad ook al geprobeerd.Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:10:
[...]
Probeerde je al met een live usb stick te instaleren?
Misschien ook nog maar even 32 bits versie proberen.
Ik heb net geprobeerd om XBMC live te installeren, dit gaat goed.
Helaas is de videodriver niet aanwezig zodat alles heel traag werkt.
Ik heb een poging gedaan om de driver te installeren, maar dat ging niet goed....
Nogmaals 11.10 geïnstalleerd met optie nomodeset. Installeren gaat goed, bij het afsluiten krijg ik signal 15. Computer herstarten met CTRL ALT F2, dan krijg ik het grub menu. Met 'e' nomodeset toevoegen. Ubuntu probeert dan op te starten en ik krijg wat meldingen te zien waarbij er 2 op failed staan.
* Starting load failback graphics driver
* Starting automatic crash generation
Bij checking battery status blijft de boel hangen.
* Starting load failback graphics driver
* Starting automatic crash generation
Bij checking battery status blijft de boel hangen.
Het lijkt mis te gaan op de videodriver lijkt me?
is het een onboard of een losse kaart?
AMD/ati's linux ondersteuning is niet optimaal, sommige videokaarten worden niet ondersteund en zelf als dat wel het geval is dan zijn de drivers zeer buggy.
is het een onboard of een losse kaart?
AMD/ati's linux ondersteuning is niet optimaal, sommige videokaarten worden niet ondersteund en zelf als dat wel het geval is dan zijn de drivers zeer buggy.
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
De AMD A4-3400 is een gecombineerde chip, CPU en GPU in één.
Ben al iets verder gekomen. Via recovery mode heb ik de grafische drivers kunnen verwijderen en de nieuwste AMD driver geïnstalleerd. Ubuntu startte vervolgens op, zelfs met Unity. Helaas bij herstart gaat het weer mis, paars scherm met balk. Als ik weer met CTRL ALT F2 via de recovery mode ga dan lukt het wel weer. Iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen?
Niet echt een oplossing, maar voor een paar tientjes een nVidia kaart erin stoppen en daar mee werken. Mijn ervaring, hoe kort het ook was (jaar of 3 - 4), was genoeg om nooit meer voor ATi kaarten te gaan. De support is echt om te janken soms. Kaarten die niet ondersteund worden omdat ze te nieuw zijn, kernels die te nieuw zijn, kaarten die naar de legacy gedumpt worden (onder het mom van 'te oud') en dus ook niet meer ondersteund worden door de fglrx driver. Nee dank je.
Enige andere optie die ik zo direct kan bedenken, anders dan de eerder genoemde videokaart switch, is de package manager openen en zowel de fglrx driver als de xserver-xorg-video-radeon verwijderen. De fglrx omdat deze blijkbaar niet werkt en de radeon omdat dit de opensource driver is (met beperkte support mbt acceleratie) en nog niet geschikt is voor je APU. Je wordt dan automatisch naar de VESA driver gegooid. Unity zal 't niet doen, net als de rest van de acceleratie, maar je hebt iig beeld. Het is wel heel traag, vergelijkbaar met Windows zonder video driver (basic VGA driver heb je dan).
Enige andere optie die ik zo direct kan bedenken, anders dan de eerder genoemde videokaart switch, is de package manager openen en zowel de fglrx driver als de xserver-xorg-video-radeon verwijderen. De fglrx omdat deze blijkbaar niet werkt en de radeon omdat dit de opensource driver is (met beperkte support mbt acceleratie) en nog niet geschikt is voor je APU. Je wordt dan automatisch naar de VESA driver gegooid. Unity zal 't niet doen, net als de rest van de acceleratie, maar je hebt iig beeld. Het is wel heel traag, vergelijkbaar met Windows zonder video driver (basic VGA driver heb je dan).
Commandline FTW | Tweakt met mate
Hier gewoon ATI draaiend (HD6950 naar 9670 geflashed) met Ubuntu.
Moet daar wel bij zeggen dat CD/DVD installatie al de laatste paar releases niet echt meer werken bij mij. Gooi ze altijd op USB stick om te installeren.
Het stukje, dat je een dist-upgrade doet en niet meer kan booten, kan aan veel meer dingen liggen dan alleen de grafische kaart. Als 1 van de pakketjes faalt onderweg, kom je er daarna ook niet meer normaal in. Enige oplossing dan nog is commandline gewoon apt-get -f install te draaien om je systeem weer recht te trekken.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat die 'unsupported hardware' is. Heb je daar iets meer info over? Als ik alleen al google daarop namelijk, ubuntu+A4-3400, krijg ik een lijst van systemen die zelfs worden geleverd met pre-installed ubuntu. Met andere woorden, dan zou je hardware dus wel degelijk ondersteund worden.
. Kan je verklaren wat je dan precies doet? Restart je GDM? Start je X met de hand? Zo ja, wat voor logging werpt hij er dan uit? Is je nieuwe driver wel geladen als je in 'recovery mode' bent?
Moet daar wel bij zeggen dat CD/DVD installatie al de laatste paar releases niet echt meer werken bij mij. Gooi ze altijd op USB stick om te installeren.
Het stukje, dat je een dist-upgrade doet en niet meer kan booten, kan aan veel meer dingen liggen dan alleen de grafische kaart. Als 1 van de pakketjes faalt onderweg, kom je er daarna ook niet meer normaal in. Enige oplossing dan nog is commandline gewoon apt-get -f install te draaien om je systeem weer recht te trekken.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat die 'unsupported hardware' is. Heb je daar iets meer info over? Als ik alleen al google daarop namelijk, ubuntu+A4-3400, krijg ik een lijst van systemen die zelfs worden geleverd met pre-installed ubuntu. Met andere woorden, dan zou je hardware dus wel degelijk ondersteund worden.
Ctrl+Alt+F2 ... recovery mode. Wat zijn F1 en F3 t/m 8 danGNITSOO schreef op woensdag 07 december 2011 @ 15:40:
Ben al iets verder gekomen. Via recovery mode heb ik de grafische drivers kunnen verwijderen en de nieuwste AMD driver geïnstalleerd. Ubuntu startte vervolgens op, zelfs met Unity. Helaas bij herstart gaat het weer mis, paars scherm met balk. Als ik weer met CTRL ALT F2 via de recovery mode ga dan lukt het wel weer. Iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen?
Na nogmaals installeren van de driver van AMD lukt het opstarten nu wel
Hopelijk was dat het probleem.
Hoe kun je verder nog zien of er iets niet helemaal lekker loopt?
Grafische kaart staat nu op VESA;SUMO.
Het beeld is overigens soms wat aan het flikkeren, maar reageert wel snel.
Originele driver is fglrx. DusGNITSOO schreef op woensdag 07 december 2011 @ 17:13:
Na nogmaals installeren van de driver van AMD lukt het opstarten nu wel![]()
code:
zou een geregistreerde driver naar voren moeten toveren. Zo niet, dan wordt deze niet gebruikt. Alternatief is uit m'n hoofd gewoon de 'radeon' (kan je dus ook greppen ipv fglrx)1
| lsmod|grep fglrx |
glxgears draait een test/demo tooltje met 3 tandwieltjes. Deze moet wel redelijk vlot draaien, ook met jouw GPU. (tenzij v-sync aanstaat, maar dat meldt hij dan zelf)
als driver komt ie met:
fglrx 3101196 160
De test als volgt:
7477 frames in 5.0 seconds = 1495.348 FPS
7293 frames in 5.0 seconds = 1458.479 FPS
6986 frames in 5.0 seconds = 1396.894 FPS
7250 frames in 5.0 seconds = 1449.927 FPS
7186 frames in 5.0 seconds = 1437.161 FPS
7631 frames in 5.0 seconds = 1526.033 FPS
7176 frames in 5.0 seconds = 1435.190 FPS
7288 frames in 5.0 seconds = 1457.586 FPS
7047 frames in 5.0 seconds = 1409.330 FPS
7272 frames in 5.0 seconds = 1454.171 FPS
7603 frames in 5.0 seconds = 1519.937 FPS
7219 frames in 5.0 seconds = 1442.813 FPS
7071 frames in 5.0 seconds = 1414.054 FPS
6824 frames in 5.0 seconds = 1364.749 FPS
7025 frames in 5.0 seconds = 1404.805 FPS
6948 frames in 5.0 seconds = 1389.526 FPS
7538 frames in 5.0 seconds = 1507.550 FPS
Is dat voldoende?
Ik heb XBMC ook draaiende, liep onder windows net iets lekkerder......
fglrx 3101196 160
De test als volgt:
7477 frames in 5.0 seconds = 1495.348 FPS
7293 frames in 5.0 seconds = 1458.479 FPS
6986 frames in 5.0 seconds = 1396.894 FPS
7250 frames in 5.0 seconds = 1449.927 FPS
7186 frames in 5.0 seconds = 1437.161 FPS
7631 frames in 5.0 seconds = 1526.033 FPS
7176 frames in 5.0 seconds = 1435.190 FPS
7288 frames in 5.0 seconds = 1457.586 FPS
7047 frames in 5.0 seconds = 1409.330 FPS
7272 frames in 5.0 seconds = 1454.171 FPS
7603 frames in 5.0 seconds = 1519.937 FPS
7219 frames in 5.0 seconds = 1442.813 FPS
7071 frames in 5.0 seconds = 1414.054 FPS
6824 frames in 5.0 seconds = 1364.749 FPS
7025 frames in 5.0 seconds = 1404.805 FPS
6948 frames in 5.0 seconds = 1389.526 FPS
7538 frames in 5.0 seconds = 1507.550 FPS
Is dat voldoende?
Ik heb XBMC ook draaiende, liep onder windows net iets lekkerder......
[ Voor 4% gewijzigd door GNITSOO op 07-12-2011 19:47 ]
Of dat genoeg is mag je zelf beslissen. Dit is wat ik heb met een nVidia GT430 iig. Niet echt vergelijkbaar met jouw APU, aangezien mijn kaart een dedicated kaart is die hoe dan ook vele malen sneller is:
Met jouw score, gezien je driver en wat ik nog weet van wat andere hardware, zou ik zeggen, redelijk. Ik weet helaas niet meer wat m'n laptop met Intel graphics deed. Kan 't wel zo nakijken. Als die beter zou performen, dan is er wel iets mis.
code:
1
2
3
4
| $ glxgears 38835 frames in 5.0 seconds = 7766.958 FPS 38898 frames in 5.0 seconds = 7779.483 FPS 38562 frames in 5.0 seconds = 7712.273 FPS |
Met jouw score, gezien je driver en wat ik nog weet van wat andere hardware, zou ik zeggen, redelijk. Ik weet helaas niet meer wat m'n laptop met Intel graphics deed. Kan 't wel zo nakijken. Als die beter zou performen, dan is er wel iets mis.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Pagina: 1