Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 23:27
Hoi allemaal,

Ten eerste excuus als mijn vraag hier verkeerd staat. Het gaat over de SSD, en de problemen, maar ook over de garantie.

Ik heb een nieuwe 30 Gb Vertex 2 van OCZ, sinds medio zomer. Met het programma SSD Life en HD Tune bekijk ik soms de health van de SSD, en die blijkt te dalen (van 100%, naar 85, naar 76, naar 61). Hier heb ik eerder al 2 topic over gemaakt. Het bleek dat ik een defecte kabel had, die heb ik vervangen. De count in de S.M.A.R.T. waardes gaat niet meer omhoog. Goed, daar gaat het nu even niet om.

Vandaag zit de health op 56%, en geeft hij aan dat hij tot 3 juni 2012 meekan. Dit vind ik dus echt niet kunnen, het gaat om een nieuw product.

Uiteraard heb ik de shop (Takeitnow) gemaild waar ik hem heb gekocht. Daar kreeg ik het antwoord:

[i]Beste Luuk,
Helaas is dit een lastig pakket. Ik kan namelijk vrij weinig voor je betekenen, als de schijf nog niet defect is. Ik zou dit even in de gaten houden, en wanneer de leeftijd nog verder zakt, even contact met me opnemen.
Met vriendelijke groet,[/i]

De leeftijd nam inderdaad verder af. Dus ik heb contact opgenomen:

[i]Beste Luuk,
Omdat het product nog niet geheel defect is, kan ik zelf geen RMA procedure starten. Wel kunt u contact opnemen met OCZ! Zij hebben een enorm goede garantie afhandeling.
http://www.ocztechnology.com/support/warranty/
Via bovenstaande link kunt u een RMA aanvraag doen bij OCZ.
Met vriendelijke groet,[/i]

Daarna heb ik dus OCZ gecontacteerd:

[i]Comment: Hello Luuk,
We cannot RMA a working product. The data given by these programs are not always accurate. If the drive was failing as quickly as the software predicts, it will fail very soon. If it does, we can replace it then.
We will replace your drive if it fails at any time during its warranty.
[/i]

Nu heb ik dus weer Takeitnow gemaild dat ik dit echt niet vind kunnen (nog geen reactie). Ik heb een product gekocht, dat niet naar behoren werkt. Dan heb ik toch recht op een vervangend product? Als ik bv een auto koop, en die auto gaat elke dag minder hard rijden, dan wacht ik toch ook niet tot hij helemaal stil staat voor ik naar de dealer terug kan??

Nu zit ik dus eigenlijk te wachten tot mijn schijf faalt. Elke dag maar een incrementele backup maken, zodat ik alles nog heb mocht hij falen. Als hij faalt, moet ik RMA starten (wat vast 3 weken duurt). Dan heb ik 3 weken geen SSD. Dan moet ik ergens op een andere schijf maar windows zetten, of een andere schijf kopen, maar dan is mijn nieuwe SSD weer overbodig.

Wat vinden jullie, heb ik DIRECT recht op een vervangend product? Graag met enige bron oid, dat ik die kan doorsturen naar hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 18:40
health status zegt niet altijd alles. Als je schijf nog werkt lijkt me dat er niks aan de hand is. Ik heb 2 keer een SSD met health status 0% gehad en die deden dan ook werkelijk niks meer. 56% is nog goed zat en levert zoals ik begrijp geen probleem op. Je moet je niet blind staren op getalletjes, maar op hoe het product in werkelijkheid functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ja oke, dat zegt OCZ dus ook. Het kan zijn dat de waarden niet helemaal kloppen. Maar die getallen nemen wel systematisch af. Als de waarden niet kloppen, dan vind ik het wel heel toevallig en frapant dat ze toevallig elke keer afnemen (en nooit iets toenemen oid), elke keer een procentje of 2 er af...

[ Voor 5% gewijzigd door luuksnijmegen op 06-12-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zo lang het nog functioneert heb je geen recht op een vervangend product, zeker aangezien deze tools niet van de leverancier afkomen en deze ze daarom kan bestempelen als inaccuraat. Alle functies van de SSD werken nog zoals je mag verwachten; een volledig werkende auto wordt ook niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:07
Volgens mij staat die serie van OCZ niet echt bekend als betrouwbaar, maargoed dan nog.. Zelf let ik ook niet op zulke cijfers en als het werkt is het goed. Vind het ook niet gek dat OCZ dan geen actie onderneemt, het werkt immers nog zoals het hoort.

Maar zoals ik het lees wil je eigenlijk van deze SSD af en een degelijk product? In dat geval is het gewoon een kwestie van veelvuldig installeren tot de SSD vol zit, deleten en weer opnieuw? Zo zou die 'health' moeten zakken dacht ik? Dan weet je of het ding stopt bij 0%.. :+

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik hoef er niet vanaf (hij werkt snel zat, geen problemen verder), maar als de schijf faalt, zoals hij lijkt te doen volgens die programmas, dan wil ik liever NU een nieuwe, dan wachten tot hij er echt mee stopt... en dan pas een nieuwe snap je?

@ FreakyMaus: dat is juist niet wat ik wil, dat ie naar de 0% gaat en dan opeens stopt :P liever eentje die stabiel is, en niet opeens kan stoppen.

Data read: 752,0 Gb
Data written: 972,6
worktime: 2693 uur
powered on: 116 times

Is die data written niet heel veel voor zo'n klein SSDtje? Er staatn W7 64 bit op, doe veel internet, muziek, films kijken (HD) en studie (office). Het downloaden, muziek luisteren en films kijken gebeurt op en vanaf andere spinpoint HDDs.

[ Voor 15% gewijzigd door luuksnijmegen op 06-12-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Luuk, kun je twee dingen voor me posten:

1) AS SSD screenshot, om te kijken of je write amplification hoger is dan gebruikelijk

2) de SMART gegevens zoals HDTune Health tab of CrystalDiskInfo ze weergeeft. Belangrijk is dat alle gegevens zichtbaar zijn.

De schatting van bepaalde programma's kan inderdaad flink afwijken en bijvoorbeeld voor HDDs is het onzin om de HDD een verwachte levensduur te geven. Bij SSDs kan dit wel door het aantal write cycles; alhoewel 90%+ van de SSDs faalt door firmware defecten in plaats van versleten NAND cellen. Dit geldt zeker voor de Vertex 2, die een onbetrouwbare Sandforce controller heeft.

Met de twee screenshots hierboven gevraagd kan ik je van gericht advies voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
@Cipher, ben ik nu mee bezig. Komt er zo aan!

Edit: tijdens het runnen staat er: PCiide - bad in het rood. Staat ook op de screenshot die ik straks post, eerst moet ie ff runnen

De 4K-64Thrd write schiet heen en weer tussen 4 mb en soms zelfs 1200 mb/s. Daarna komt hij tot rust op zon 2,50 mb/s

Hierbij de screens:

AS SSD Benchmark: http://imageshack.us/phot...hunter01dec062259unu.jpg/

CrystalDisk Info: http://imageshack.us/phot...eenhunter02dec062300.jpg/

[ Voor 107% gewijzigd door luuksnijmegen op 06-12-2011 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Write sectors
0x7A369AF9 hex = 2050398969 decimaal * 512 bytes = 977 GiB dus bijna 1 terabyte geschreven

P/E cycle specification
0x1388 hex = 5000 decimaal

Maximum P/E cycle
0x9D3 hex = 2515 decimaal = grofweg 50%

Dus je zit nu op de helft van je gespecificeerde write cycles. En dat in 2693 uur = 112 dagen. Dus je SSD zou binnen het jaar stuk zijn. De tijd wordt gemeten waarop de drive van stroom is voorzien, niet absolute tijd.

Dit is erg slecht. Luuk, heb je de drive in het verleden op een ander besturingssysteem gebruikt, heb je een herinstallatie uitgevoerd, heb je iets met drivers veranderd? Want het lijkt erop dat je een tijd zonder TRIM hebt gedraaid. Je random write performance is namelijk volledig in elkaar gedonderd en dat zou te wijten zijn aan een tijd lang zonder TRIM of met slechte alignment draaien. Heb je eerst op XP gedraaid of foute drivers gebruikt? Anders is het vreemd dat je write amplification zo slecht (hoog) is.

Write amplification berekening:
5000 erase cycles * 32GiB capaciteit = 156TiB raw write endurance
Je hebt grofweg 1 TiB geschreven (host writes). Dus je WA zou 156 / 1 = 156x zijn! Allemachtig.

Intel heeft een normale WAf (Write Amplification factor) van 1.02, terwijl 1.00 de best mogelijke ratio is (exclusief compressietruucjes). Jij zit daar dus extreem boven, en dat kan eigenlijk niet door normaal gebruik komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ga die SSD gewoon zelf slopen door hem vol te gooien met data en constant te laten formatteren of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ben benieuwd of die SSD wel eens (of meerdere malen) gedeframenteerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Nee, ik draai sinds ik hem heb (en daarvoor ook al) Windows 7! Verder geen rare dingen, hij zit op de 1e satapoort (nu met een nieuwe kabel, eerst met eentje die errors gaf volgens SMART). Boot ook als eerst, en ik heb maar 1 OS. (Sinds gister wel dat tijdens de boot de Windows animatie verdwijnt, en ik een simpel lelijk balkje krijg met groene blokjes die bewegen, en daarna boot hij windows normaal en goed.)

Wat ik doe: Alleen internet, films, muziek en studie (office, endnote). Verder geen rare dingen...

Ik heb op 21-05 windows erop gezet, en verder geen herinstallatie uitgevoerd.
Geen drivers veranderd, geen firmware update uitgevoerd.

TRIM staat op "supported" volgens SSD Life. System staat op "enabled".

Ik download heel veel films via DC++ en uTorrent. Die programmas staan op de SSD. De download map staat echter op andere HDDs, ook de incomplete. In totaal 5 Tb aan films en series. Dit maakt niet uit?

Edit: Defragmteneren staat uit (op elke schijf zie ik), zelf ook nooit gedaan.

[ Voor 27% gewijzigd door luuksnijmegen op 06-12-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@ CiPHER; Staat de SSD niet vol met statische data zodat maar een klein deel NAND-Flash steeds maar overnieuw herschreven wordt?

@ TS; Hoeveel vrije ruimte heb je nog op de SSD? (C:\ drive) (totaal 29,81 GB)
madmaxnl schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 23:29:
Ga die SSD gewoon zelf slopen door hem vol te gooien met data en constant te laten formatteren of zo.
En als hij dan eindelijk kapùt is, krijg je van OCZ fijn weer een nieuwe Vertex2 30GB. HiepHoi! :+

[ Voor 44% gewijzigd door bitshape op 07-12-2011 00:13 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik heb steeds +/- 4 a 5 gb vrij. I know, heel weinig. Ik had beter voor een 60 Gb kunnen gaan, maar ik dacht dat ik me met 30 wel zou redden...

Ik heb voor de grap even gekeken bij Defragmenteren. Ik heb natuurlijk niet defragmenteren geklikt, maar na een analyse staat er dat 21% van mn SSD is gefragmenteerd. Dat kan toch niet kloppen?
Edit: defragmenteren hoeft niet, omdat hij niet draait etc, dus dan maakt defragmentatie niet uit bedenk ik me nu

[ Voor 54% gewijzigd door luuksnijmegen op 06-12-2011 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Dat is inderdaad errug weinig. Dan zou je een hoge wear op een bepaald deel fysiek NAND hebben.

Stom voorbeeld: met maar 5GB fysiek vrij beschikbaar NAND een hoeveelheid van 1TB data laten wegschrijven en trimmen.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik heb alleen het nodige erop staan... Eerst zelfs Office 2003, maar omdat die mn scriptie beschadigde, 2007 genomen, maar die kutte met Endnote, dus nu 2010, die een stuk groter is. Ik had inderdaad beter voor 60 Gb kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

30GB is leuk voor XP met een install van totaal 6GB, voor Windows 7 pak je liever minimaal 60GB.
Mocht je een andere SSD overwegen, ben je beter af met een Intel 320 / Crucial M4 of Samsung 830 met genoeg GB. Als het maar geen SandForce-controller bevat.

Heb je je pagefile & hybernatefile ook op C:\ staan? Ook Temp-mappen zou je naar je HDD kunnen verplaatsen om de SSD enigzins te ontlasten. Of een RAMdisk draaien waar de temp-mappen en Pagefile op kunnen indien je genoeg RAM over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
PAgefile heb ik als t goed is op een andere schijf. Hoe gooi ik de Temps ergens anders op? Als ik nu een Thinclient zoek van W7 dan, die is iets van 16 gb, dan moet ik ruimte hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Wat betreft vervanging heb je (zoals al hierboven aangehaald wordt) momenteel recht op niks. Het product is conform (de waarden die je afleest zijn voor zover überhaupt relevant niet genoeg om daar afbreuk aan te doen zolang de schijf verder gewoon werkt). Bovendien heb je zelfs als het ding stuk is geen recht op "DIRECTE vervanging". Je zou in eerste instantie recht hebben op reparatie als dat niet gaat vervanging door hetzelfde of een minimaal vergelijkbaar product en daarna eventueel nog een credit. Dat alles binnen redelijke termijn. Omdat je daarop geen recht hebt is het beter daarmee niet te gaan schermen en zo de kans op een coulante afhandeling te verminderen. Denk daarbij aan eventuele vervanging door een ander type ipv dezelfde.

Verder volg eens deze guide op: http://www.ocztechnologyf...ent.php?306-SSD-ABC-Guide waarin eigenlijk alles terugkomt wat je moet weten om een SSD optimaal te gebruiken. Update verder de firmware (mocht je dat nog niet gedaan hebben) en houdt verder de OCZ toolbox aan. Er zijn helaas niet echt universele tools die de levensduur goed kunnen voorspellen. Bij de Vertex series is het bij een defect sowieso vrijwel slijtage aan het geheugen wat de oorzaak vormt maar is 9 van de 10 keer de firmware in panic-mode gegaan waardoor de schijf vaak helemaal niet meer herkend wordt of na korte tijd dataverkeer. Dat valt al helemaal niet af te lezen in SMART waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

luuksnijmegen schreef op woensdag 07 december 2011 @ 00:12:
PAgefile heb ik als t goed is op een andere schijf. Hoe gooi ik de Temps ergens anders op? Als ik nu een Thinclient zoek van W7 dan, die is iets van 16 gb, dan moet ik ruimte hebben toch?
Je kan in Windows 7 nog aardig wat ruimte besparen na een volledige installatie van Windows7 + progs,

- Pagefile uitzetten of naar andere HDD cq. RAMdisk verplaatsen
- Hybernate helemaal uitzetten zodat hybernate-file weg is van C:\
- Niet gebruikte Windows-onderdelen verwijderen bij schijfopruiming > systeembestanden opschonen > Meer opties tabblad*
- Bij schijfopruiming > systeembestanden opschonen > Meer opties tabblad > Systeemherstel & schaduwkopieën regelmatig legen*
- De Tempmap van Windows verplaatsen naar andere HDD/RAMdisk
- De Tempmap van je normale useraccount verplaatsen naar andere HDD/RAMdisk
- De Tempmap van het Administrator-account op de andere HDD zetten. (geen RAMdisk gebruiken hiervoor!)
- De map IE > tijdelijke internetbestanden verplaatsen naar andere HDD/RAMdisk
- Diskcache van Firefox cq. Opera op andere HDD/RAMdisk zetten
- Genoeg werkgeheugen plaatsen en een RAMdisk gebruiken (google: Dataram).

*
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0EOZf20XKO3Tvn0mtHBmn15n/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G2txKO0GITwljI33nZqCfsOj/medium.jpg

Er zullen nog wel meer tips zijn, maar die gebruik ik zelf niet.

Hoe je Tempmappen verplaatst, dien je even te googlen. Er zijn pagina's volgeschreven over hoe dit te doen, evt. in het Engels. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door bitshape op 07-12-2011 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bitshape schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 23:48:
@ CiPHER; Staat de SSD niet vol met statische data zodat maar een klein deel NAND-Flash steeds maar overnieuw herschreven wordt?
Dat is irrelevant, door de wear leveling die iedere SSD heeft. Schijf je continu naar één sector dan heb je uiteindelijk alle NAND pages beschreven, omdat de wear leveling continu NAND cellen zal verwisselen (remappen). Ook dit geeft een amplification, maar die is doorgaans erg weinig. Het maakt dus niet uit dat je telkens naar dezelfde LBA schrijft. Die LBA is maar virtueel en waar de data echt naartoe gaat kan elke keer weer verschillen.

Overigens hebben de termen 'statisch' en 'dynamisch' een andere betekenis in de context van interne SSD techniek. Deze termen hebben betrekking op het soort data. Random writes worden veelal geremapped naar een andere locatie en worden dus dynamische data, terwijl statische data in deze context betekent dat de locatie niet geremapped is, doorgaans als je een groot (128KiB+) bestand schrijft.
En als hij dan eindelijk kapùt is, krijg je van OCZ fijn weer een nieuwe Vertex2 30GB. HiepHoi! :+
Inderdaad. En in dit tempo is dat in minder dan een half jaar, mits 24/7 gebruikt. Misschien dat je dat gewoon moet doen. Bedenk wel: de schijf is nog niet gelijk stuk bij overschrijden van de max write cycles. Dat kan zelfs nog flink langer duren voordat de SSD echt niet meer kan schrijven. Maar als de SMART een failure aangeeft (SSD life left = 0) dan zou je hem wel moeten kunnen omwisselen onder de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@ CiPHER; dat hangt dan sterk af van het type SSD-controller icm de gebruikte SSD firmware.
De gebruikte "wearlevelling & Garbage-collection" algoritmes kunnen sterk verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 16:15

mvz

muziek verslaafde

en zet in de taskscheduler defraggen ook uit, staat standard aan in windows 7.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bitshape schreef op woensdag 07 december 2011 @ 00:48:
@ CiPHER; dat hangt dan sterk af van het type SSD-controller icm de gebruikte SSD firmware.
De gebruikte "wearlevelling & Garbage-collection" algoritmes kunnen sterk verschillen.
Garbage collection is iets anders; dat is een performance feature die voor vrije erase blocks zorgt. Wear leveling is een endurance feature die zorgt dat je langer dan een paar weken van je SSD kunt genieten, omdat Windows continu de MFT tables beschrijft en als daar geen wear leveling plaats zou vinden je snel klaar bent met je SSD. De 5000 write cycles (of 3000 bij 25nm NAND en 2000 bij 20nm NAND) ben je dan snel doorheen.

Wear leveling is vrij makkelijk; het algoritme houdt bij wat de minst beschreven NAND cell is en wat de meest beschreven NAND cell is. Het verschil daartussen mag nooit te groot worden; als er dan een write plaatsvindt naar de meest beschreven NAND cell wordt deze remapped. Daar zit niet zoveel verschil in tussen controllers onderling. Je kunt het ook in zijn SMART output zien:

Minimum erase count: 0x7FB hex = 2043 dec
Maximum erase count: 0x9D3 hex = 2515 dec

Dus de minst beschreven cell is 2043 keer beschreven, de meest veschreven cell is 2515 keer beschreven. Het wear leveling algoritme bepaalt hoe groot het verschil tussen beide waardes kan zijn; ofwel absoluut (zoals max 500 cycles verschil) of relatief (in percentages) of een combinatie daarvan. Dit is verder niet zo interessant, wear leveling doet zijn werk. Het zorgt voor een klein beetje extra writes, dus verhoogt de write cycles een klein beetje.

De correcte formule voor write endurance:

Host writes x Write Amplification factor (WAf) x Wear Leveling factor = Physical writes
Physical writes / Host writes = total Amplification factor

Normaliter is de Wear Leveling factor niet meer dan 0,02.
mvz schreef op woensdag 07 december 2011 @ 00:57:
en zet in de taskscheduler defraggen ook uit, staat standard aan in windows 7.
Als je Windows 7 vers/normaal installeert op een SSD dan zet Windows automatisch defragmentatie uit voor je SSD, evenals SuperFetch, wat een feature is die bedoeld is om booten sneller te maken voor mechanische hardeschijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 07-12-2011 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Wat ik eruit haal is dus dat ik moet wachten tot hij faalt, en dan als ik een nieuwe krijg (of proberen een grotere te krijgen!) de pagefile, temp etc op een andere schijf te plaatsen?
Pagina: 1