Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Topicstarter
Beste Allen,

Onlangs heb ik mijn nieuwe iMac geïnstalleerd en de TM back-up teruggezet van mijn oude, Snow Leopard, Backup.

Helaas ben ik ontevreden over het resultaat hiervan en wil ik graag alles opnieuw installeren. Echter zijn er een paar zaken die ik wel mee wil nemen naar de nieuwe installatie en nu weet ik niet precies wat de beste manier is om dit te doen.

- mail archief en alles kopiëren (welke mappen moet ik uit de library kopiëren om dit goed te doen, wil dus een exacte kopie van de mailboxen zoals deze nu is)

- kan ik de back-ups op de Machintosh HD2 zetten? Deze schijf is de gewone harde schijf in mijn computer (OSX staat op de SSD)

- hoe kan in de reinstall het beste doen?

Als iemand ideeën heeft, of gewoon weet hoe het moet hoor ik het graag.

Thanks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:20
Alle voorkeuren en bestanden die door een applicatie worden aangemaakt staan in ~/library Voor mail heb je ~/library/mail ~/library/application support/mail en ~/library/preferences/com.apple.mail nodig.

Je zou ook de hele map ~/ (dus je user map) kunnen kopiëren naar een externe schijf of zoals je al aangeeft naar je tweede schijf. Deze wordt niet gewist tijdens de installatie.

Voor de installatie kun je het beste van de DVD van SL booten en vanaf daar eerst je schijf wissen met schijfhulpprogramma die je kan vinden in het menu bij hulpprogramma's. Kies wel de correcte schijf :P. Daarna gewoon de installatie starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Thanks Pendora,

Heb wellicht wat onduidelijke info in mijn start gezet.

Deze iMac kwam al met Lion geïnstalleerd dus ik heb geen SL DVD of iets dergelijks. Ik begreep dat er een back-up ergens moet staan op mijn HD en die moet ik kunnen benaderen als ik de CPU opstart met de "R" knop ingedrukt.

De reden dat ik dit doe is dat ik het idee heb dat mijn Library toch vervuild is geraakt. Heb de data van jaren Apple er in.

Bedankt voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Je moet daarvoor cmd (die knop links van je spatiebalk) + R gebruiken. En in plaats van de gehele SSD wissen alleen de partitie met het OS (standaard is dat Macintosh HD)

Het schijnt wel eens voor te komen dat een Backup met SL over een Lion systeem niet lekker werkt. Bij jouw kan dat zonder meer het geval zijn. Probeer eerst nog eens bevoegdheden herstel uit te voeren (schijfhulpprgramma --> herstel bevoegdheden). Wat ik je aan kan raden zijn uninstall programma's zoals CleanApp, Appzipper, etc om programma's te verwijderen zodat er geen rommel achterblijft. In principe zou het besturingssysteem er geen last van mogen hebben. Het is geen register zoals bij Windows.

het is overigens Pendora dus met een e

edit: In Lion is de bibliotheek van je user standaard verborgen. Als je in Finder zit en je toetst cmd+shift+g in krijg je een venster met "ga naar map" als je daar ~/library in vult zie je je eigen bibliotheek

[ Voor 12% gewijzigd door Pendora op 06-12-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Hi Pendora,

Had je naam al aangepast voor je reactie. Waarschijnlijk te laat...

Ik denk dat ik de reinstall ga doen, ik weet dat er geen register is maar sommige programma's die ik opnieuw installeer nemen al direct oude instellingen over, en dat vind ik irritant. Wil graag een nieuwe start ;-)

Op deze iMac stond inderdaad Lion en daar had ik een SL back-up op teruggezet. Ik zal opstarten met de cmd+r toetsencombinatie en zie wel wat er gebeurd.

[ Voor 0% gewijzigd door Bigg Balls op 06-12-2011 21:20 . Reden: Nu de N vergeten in de naam, sorry ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Maakt niet uit.

Ik snap het helemaal. Daarom was het ook meer voor de toekomst bedoeld.

Als je daarmee op start krijg je de mogelijkheid tot herinstaleren en dergelijke.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
thanks ga het zo proberen na alle back-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Hij is bezig, gek genoeg is hij aan t downloaden terwijl Lion op een extra partitie staat. Ben benieuwd hoelang het gaat duren. Hij geeft nu 1 uur en 40 minuten aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
De extra partitie is "slechts" een recovery partitie van 700mb en niet de volledige Mac OS X. Dus het klopt dat je die eerst moet downloaden. Voordeel hiervan is wel dat je direct de laatste versie hebt en niet eentje die daarna nog moet updaten.

Stel je zou er zelf een andere schijf in doen dan download je mac eerst deze Recovery partitie en dan pas het OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Thanks,

Heb net Lion geïnstalleerd en ben nu de back-ups aan het terugzetten. So far so good... Nu nog een manier vinden om iWeb en iDVD op mijn mac te installeren want die mis ik nu wel.

Hopelijk komt Apple met een oplossing want iWeb was wel een fijn programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Haha niet toevallig nog een oudere Mac met de twee grijze DVD's? Op de tweede staat iLife en kan je weer installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Pendora schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:56:
Haha niet toevallig nog een oudere Mac met de twee grijze DVD's? Op de tweede staat iLife en kan je weer installeren
USB van de MBA? Andere iMac is verkocht. Ga wel wat kopiëren uit mijn tm backup. Wellicht doet het wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269610

@pandora

Een vriend heeft een imac gekocht van familie, maar de dvd,s zijn zoek. Ik ben de helpende hand en wel in bezit van de dvd,s.

Als je Lion terug gezet heb via recovery (vriend heeft apple id vanwege laptop) kan je dan de 2e grijze dvd van een ander gebruiken bij herinstalleren? Ik heb n.l. ook een imac en wel de grijze dvd,s in mijn bezit. Alleen ik heb 10.6.2 op de schijven staan en op die van mijn vriend stond 10.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
De tweede grijze dvd is wel mogelijk de eerste niet. Dus de applications DVD kan wel maar die met het OS kan niet. Die is machine afhankelijk gemaakt door Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269610

@Pendora. Sorry voor de foute naam hierboven. Je hebt me vandaag al een heel eind verder geholpen zoals het verschil met install en het gehele gedownloade Lion bestand.
Begrijp ik je goed dat je na het wissen van de HD en het erop zetten van Lion ( b.v. via een bootable usb)ook nog de applicaties install DVD (2e grijze) kan gebruiken? Of kan dat alleen als ik eerst SL installeer (zo,n witte dvd met een SL erop (toevallig heb ik die ook). Het gaat allemaal om een Imac van een ander. Bij mij werkt alles naar tevredenheid. Misschien zijn het wat domme vragen maar ik zie op het internet zoveel staan dat het even niet meer weet.

• Pendora
Sorry voor de late reactie. Was nog al druk op mijn werk.
Je kan na het herinstalleren van Lion nog steeds de tweede grijze dvd gebruiken. Je hoeft niet eerst SL te installeren.
Pagina: 1