Windows installeren op RAM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 17:31
Hallo,
Ik weet niet zeker of dit het goede forum is. Maar ik neem aan van wel.

Ik heb ooit gehoord dat het mogelijk is om je windows op je ram de instaleren.
Nu heb ik wel behoefte aan een snellere pc maar is een ssd toch nog te duur.
Daarom vroeg ik me af of iemand een link naar een guide weet waar alles staat uitgelegd.
Mijn eigen zoekopdrachten hebben alleen gevonden "dat het kan" maar niet "hoe het kan".

Ik heb op dit moment 8GB ram. Is dit te weinig? Ik speel geen games ofzo. Browsen, Skypen, Muziek luisteren en downloaden is het enige wat ik doe.
Ik kan eventueel voor 40 euro nog 8GB erbij halen en dat is naar mijn mening de prestatie boost wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zodra de PC uitgezet wordt is je RAM leeg. Dus nee, niet echt een optie.

Edit
Ik kan eventueel voor 40 euro nog 8GB erbij halen en dat is naar mijn mening de prestatie boost wel waard.
Voor 60 euro kan je al een 2e hands 60GB Vertex 2 vinden.

[ Voor 55% gewijzigd door PilatuS op 06-12-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik heb toch echt meerdere mensen gezien die het hebben.
Ik weet zeker dat het kan, alleen niet hoe.
Misschien is het hardware matig ofzo. Ik hoop in ieder geval softwarematig heb geen zin om van alles te tweaken aan mijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Het is hardwarematig: Gigabyte i-ram is een van zulk soort oplossingen. Maar helaas, ben je gelimiteerd door de SATA poort. En een goede snelle SSD vult al bijna een een SATA600 aansluiting. Dus op je RAM installeren heeft weinig nut en je moet veel geld investeren.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Oke als dat echt de enige manier is dan is dat helaas geen optie voor mij.
Dan kan ik inderdaad net zo goed investeren in een SSD.
Is een 64 GB genoeg voor windows en alle programma's?
Wat zou een reden kunnen zijn om toch voor 128 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
60/64GB is zat voor Windows en alle programma's. 120GB of meer kan handig zijn als je veel grote programma's hebt of er games op wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kaas - " Muziek luisteren en downloaden is het enige wat ik doe." Kijk hier eens naar, ik heb het draaien op een oude 4 Gb USB 2 stick, binnen 8 seconde opstarten, inloggen met je Gmail account en super snel surfen en downloaden. http://chromeos.hexxeh.net/index.php Wil je het via WiFi doen>? Dat kan ook, maar ik hoef je niet te vertellen dat je dan een heel stuk, de helft, aan snelheid moet inboeten, maar goed het is hier een kijkje waard. http://chromeos.hexxeh.net/lime.php Deze laatste heb ik op een HP MiNi 110C draaien het werkt perfect.

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:42:
@Kaas - " Muziek luisteren en downloaden is het enige wat ik doe." Kijk hier eens naar, ik heb het draaien op een oude 4 Gb USB 2 stick, binnen 8 seconde opstarten, inloggen met je Gmail account en super snel surfen en downloaden. http://chromeos.hexxeh.net/index.php Wil je het via WiFi doen>? Dat kan ook, maar ik hoef je niet te vertellen dat je dan een heel stuk, de helft, aan snelheid moet inboeten, maar goed het is hier een kijkje waard. http://chromeos.hexxeh.net/lime.php Deze laatste heb ik op een HP MiNi 110C draaien het werkt perfect.

Cheers
Dat ziet er zeker interessant uit. Alleen ik weet niet ofdat ik wel weg wil van windows. Gebruik het al sinds ik 6 ben en heb nooit wat anders gebruikt. Ik denk toch dat ik de diversiteit van windows ga missen. Heeft Chromium ondersteuning voor Utorrent, foobar2000 en andere muziek programmas? Ik zal ook wel mijn Zune software niet kunnen gebruiken.
Het is zeker wel interessant voor mn laptop uit 2005.

Maar ik zit wel te denken. Kan ik windows 7 niet op een 16GB usb stick instaleren? Hier heb je voor 34 euro 32GB en voor 23 euro 16GB
Het is allebij usb 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 09:27
Dit zou wel kunnen, maar waarom zou je zoiets willen?
Dan denk ik dat een normale hdd toch net zo snel is als het niet sneller is en ook een stuk groter qua opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik dacht dat een usb stick erg snel was.
Is het ReadyBoost principe ook niet gebaseerd op het snelle geheugen van een USB stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:58

Quad

Doof

Met USB 3.0 zou je lees snelheden van 80+ MB/s kunnen halen. Schrijfsnelheden liggen vanzelf sprekend lager, rond de 50/60MB/s?

Ligt eraan of je een externe schijf of USB stick doet. USB stick is schrijven wel extreem laag in verhouding daarmee.. (20/25MB/s)
Je kan dmv PlopBootmanager realliseren dat je USB disk als een schijf gezien wordt, waardoor je dus de installatie op usb kan zetten.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Volgens mij kan ik zowiezo wel booten vanaf een usb als ik windows erop instaleer.
Hij word ook aangegeven in mijn bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:15
Dan kan je alsnog beter voor een SSD gaan. (USB = Langzaam)

[ Voor 16% gewijzigd door Biersteker op 06-12-2011 20:02 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:58

Quad

Doof

Heilige Kaas schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:00:
Volgens mij kan ik zowiezo wel booten vanaf een usb als ik windows erop instaleer.
Hij word ook aangegeven in mijn bios.
^^, dat zou eventueel kunnen inderdaad. Ik ga eens proberen WinXP erop te krijgen in VMware.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Biersteker schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:01:
Dan kan je alsnog beter voor een SSD gaan.
Die zijn wel 3 keer zo duur.
Welke SSD van 60/64GB raden jullie mij aan?
Heb goede dingen gelezen over de Crucial daar zou mn keuze naar uit gaan maar er is ondertussen al een stuk meer op de markt gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb een Crucial C300 en hij werkt echt goed en kost (relatief weinig). Plaatsgebrek is eigenlijk niet erg van toepassing zolang je maar consequent je apps op een andere HDD installeert op een uitzondering na (games).

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Gewoon op je harddisk installeren... Je zou kunnen kijken voor een Seagate Momentus XT schijfje, die heb ik zelf (500GB/4GB) en ben echt tevreden over de snelheid!

Je zou wel een RAMdisk kunnen gebruiken als je 8GB hebt. Hier zou je bestanden in kunnen laten zetten die je vaak moet lezen en schrijven. Er zijn progjes die bij het afsluiten de ramdisk uitlezen en dat op de harddisk opslaan tot de volgende keer opstarten, maar dit heeft extra tijd nodig. Dit zou je kunnen gebruiken voor tijdelijke bestanden van allerlei programma's, maar eerlijk gezegd, ik gebruik het niet meer...

Je zou eventueel wel met 8GB extra een ramdisk van 8 tot 10GB aan kunnen maken en daar je games op kunnen installeren, die worden met afsluiten wel steeds weer uitgelezen en met opstarten moeten die weer ingelezen worden...

Edit: stel dat je windows op je stick installeert, hou er dan rekening mee dat tijdens het opstarten de usb-drivers worden geladen voor windows en je stick waarschijnlijk een andere driveletter krijgt... Tevens is de snelheid van een stick 10 tot 20 keer lager dan die van een harddisk.
Dat readyboost gebeuren is nooit echt van de grond gekomen, het doel daarvan is dat je van 2 drives tegelijk kan lezen, maar als je dat bij elkaar op gaat tellen krijg je dit:
-normaal: 1 harddisk = ~100mb/s
-readyboost: 1 harddisk ~100mb/s + usb-stick ~12,5mb/s = 112.5mb/s, een verbetering van 8%, en dat alleen met opstarten...

[ Voor 27% gewijzigd door Bartjezz op 06-12-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:14
Het korte antwoord: indien je alleen Windows wilt (Daar ga ik vanuit sinds het in Windows Clients staat): Via Windows Embedded (Diskless Client Image) en PXE, ja, dan is er heel wat mogelijk. Met Linux kun je hetzelfde principe toepassen.

Het lange antwoord: Nee, voor een thuisgebruiker is dit erg moeilijk. Tenzij je verstand hebt van servers, een serverparkje thuis hebt, of geld om een IT dienst in te huren is dit veel te ver gezocht. Je zou het lokaal kunnen doen, dat die bij iedere start de boel naar de RAM kopieert. Om het in begrijpelijke taal te zeggen: een SSD of een heel ver gestripte Windows (Windows Thin PC of nLite/vLite/RT 7 Lite) is veel reëler en veel simpeler om te maken.

Ik hoop dat dit zo duidelijk genoeg is :)

En trouwens: hoe over een supersnel CF kaartje met een CF to SATA/IDE module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Hmm het zal dus een SSD worden. Die CF kaartjes zijn net zo duur als een SSD en dan heb je de helft van de opslag. Geen optie dus.
Jammer dat dit de enige oplossing is. Had gehoopt voor weinig geld wat leuks te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:14
Ik had ook nog aangegeven dat je een stripped Windows kon nemen met de verwijzingen naar voorbeelden. Heb je dat over het hoofd gezien? Dat kost je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Joseph schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:59:
Ik had ook nog aangegeven dat je een stripped Windows kon nemen met de verwijzingen naar voorbeelden. Heb je dat over het hoofd gezien? Dat kost je niets.
Ja dat heb ik gezien. Ik wil echter wel gewoon een volledig functionele windows houden waar ik alles mee kan doen wat ik nu ook doe. Dus Chromium of andere vage versies van windows zullen helaas geen optie zijn.
Ik haal wel gewoon een keer een SSD als ik wat geld over heb.

In ieder geval bedankt voor alle hulp van iedereen.
Pagina: 1