• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:05
Ik had even een denk ik simpel vraagje dus stel hem maar hier ipv nieuw topic voor aan te maken. Paar dagen terug een 600D gehaald, nu nog met alleen kitlens, probeerde net wat fotos van onze hond te maken, eerst op automatische stand, om te zien wat voor instellingen de camera er dan van maakte. Toen vond ik dat alleen de neus van de hond scherp was, wilde de hele kop scherp. Dus diafragma verhogen (verkleinen). Deed dit in de Av stand, zodat de sluitertijd er automatisch bijgezocht werdt. Aangezien het in een redelijk donkere binnenruimte was, heb ik de flitser uitgeklapt zodat er een redelijke sluiterrtijd gehaald kon worden dacht ik. Maar de camera lijkt de flitser totaal te negeren. Hij kiest alsnog een sluitertijd van een halve seconde of meer. Terwijl er ook geflitst wordt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de flitser meegenomen wordt in de berekening van de sluitertijd?

Edit: Bij het verkleinen van de fotos de exif data bekeken, blijkt dat bij de meeste fotos de iso vanuit automatisch toch op 400 gezet is. Iemand enig idee waarom dit is? Bij een andere foto had ik de iso handmatig op 3200 staan, en alsnog had de camera bij een fstop van 5.6 een sluitertijd van 1/4 seconde nodig. Dit in een ruimte verlicht met 1 peertje, en flits. Klopt dit?

Automatisch:
http://i39.tinypic.com/34s5r8x.jpg

WTF waarom 400 iso D600?
http://i39.tinypic.com/20uac07.jpg

ISO geforceerd op 3200, nog steeds 1/4 sluitertijd met flits?
http://i44.tinypic.com/260tqbd.jpg

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
Snuurtje schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:21:
Ik had even een denk ik simpel vraagje dus stel hem maar hier ipv nieuw topic voor aan te maken. Paar dagen terug een 600D gehaald, nu nog met alleen kitlens, probeerde net wat fotos van onze hond te maken, eerst op automatische stand, om te zien wat voor instellingen de camera er dan van maakte. Toen vond ik dat alleen de neus van de hond scherp was, wilde de hele kop scherp. Dus diafragma verhogen (verkleinen). Deed dit in de Av stand, zodat de sluitertijd er automatisch bijgezocht werdt. Aangezien het in een redelijk donkere binnenruimte was, heb ik de flitser uitgeklapt zodat er een redelijke sluiterrtijd gehaald kon worden dacht ik. Maar de camera lijkt de flitser totaal te negeren. Hij kiest alsnog een sluitertijd van een halve seconde of meer. Terwijl er ook geflitst wordt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de flitser meegenomen wordt in de berekening van de sluitertijd?

Edit: Bij het verkleinen van de fotos de exif data bekeken, blijkt dat bij de meeste fotos de iso vanuit automatisch toch op 400 gezet is. Iemand enig idee waarom dit is? Bij een andere foto had ik de iso handmatig op 3200 staan, en alsnog had de camera bij een fstop van 5.6 een sluitertijd van 1/4 seconde nodig. Dit in een ruimte verlicht met 1 peertje, en flits. Klopt dit?

Automatisch:
http://i39.tinypic.com/34s5r8x.jpg

WTF waarom 400 iso D600?
http://i39.tinypic.com/20uac07.jpg

ISO geforceerd op 3200, nog steeds 1/4 sluitertijd met flits?
http://i44.tinypic.com/260tqbd.jpg
In Av probeert de camera de belichting alleen aan te passen met sluitertijd. Wil je de flitser laten meetellen en nog steeds zelf het diafragma kunnen instellen, dan kom je op M uit. De flitser gaat dan zo hard inflitsen dat de belichting gehaald wordt die jij instelt (flitscompensatie). In je laatste foto geeft f/5.6 een flink langere sluitertijd, zelfs met iso3200. Op 18mm heb je nog f/3.5, maar dit loopt hard op richting f/5.6 zodra je inzoomt. Wil je dit voorkomen, dan heb je een zoomlens nodig met een groot diafragma over het hele zoombereik, zoals bijvoorbeeld een Tamron 17-50 f/2.8 of Sigma 17-50 f/2.8 (er zijn nog maar smaakjes, maar dan kun je beter naar het canonmount topic gaan). Je kunt ook kiezen voor een Canon 50/1.8 welke op deze prettige brandpuntsafstand voor portretten veel meer licht binnenlaat dan de kitlens die je nu hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 11:27
In Av zou de flitser gewoon mee moeten compenseren, bij mijn camera houdt die vaak 1/60 s aan. Is er te weinig licht dan gaat de flitser harder. Staat de flitser per ongeluk niet verkeerd ingesteld, op "slow-sync" oid?

• Universal Creations
PowerUp schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:12:
In Av zou de flitser gewoon mee moeten compenseren, bij mijn camera houdt die vaak 1/60 s aan. Is er te weinig licht dan gaat de flitser harder. Staat de flitser per ongeluk niet verkeerd ingesteld, op "slow-sync" oid?
Nou, bij Canon (iig degene die ik heb gehad) wordt de sluitertijd gewoon bepaald door de hoeveelheid omgevingslicht en niet door de aanwezigheid van de flitser. Dus krijg je soms hele lange sluitertijden, ondanks flitser. Vandaar dat ik de flitser alleen in de M-stand gebruik. Afhankelijk van het onderwerp en setting, gebruik ik een sluitertijd van 1/15sec (partyfotografie) of 1/f voor wat officiëler werk, waarbij ik echt geen beweging in de foto wil zien.

• Snuurtje
1/f wat bedoel je daarmee? En wat voor diafragma lensje gebruik jij dan?

Ik zou ook voor M kunnen gaan, maar deed dat tot nu toe niet echt omdat ik nog niet echt ervaring heb met sluitertijden en resultaten, en dan eerst 5 testfotos aan het nemen ben voordat ik mijn daadwerkelijke foto kan nemen. Vandaar de AV stand zodat ik lekker met diafragma kan klooien en geen zorgen hoe te maken om de sluitertijd, dacht ik.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Universal Creations schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:25:
[...]

Nou, bij Canon (iig degene die ik heb gehad) wordt de sluitertijd gewoon bepaald door de hoeveelheid omgevingslicht en niet door de aanwezigheid van de flitser. Dus krijg je soms hele lange sluitertijden, ondanks flitser. Vandaar dat ik de flitser alleen in de M-stand gebruik. Afhankelijk van het onderwerp en setting, gebruik ik een sluitertijd van 1/15sec (partyfotografie) of 1/f voor wat officiëler werk, waarbij ik echt geen beweging in de foto wil zien.
Dat lijkt me dan inderdaad specifiek voor Canon, waar de topicstarter ook mee werkt. Nikon werkt zoals Powerup beschrijft: standaard 1/60 als je de flits activeert (of korter indien 1/60 tot overbelichting leidt), pas als je slow sync aanzet krijg je sluitertijden langer dan 1/60 in A modus.

In dat geval zit er voor de topicstarter inderdaad weinig anders op dan de M stand te gebruiken met bijvoorbeeld 1/60 als sluitertijd (of net wat er geschikt is).
Snuurtje schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:56:
1/f wat bedoel je daarmee? En wat voor diafragma lensje gebruik jij dan?
1/lengte van de lens (brandpuntsafstand, officieel afgekort met de letter f). Dus met een 50mm lens gebruik je 1/50, met een 300mm lens gebruik je 1/300. Dat is een beetje de vuistregel voor wat onbewogen foto's oplevert als je uit de losse hand schiet.
Ik zou ook voor M kunnen gaan, maar deed dat tot nu toe niet echt omdat ik nog niet echt ervaring heb met sluitertijden en resultaten, en dan eerst 5 testfotos aan het nemen ben voordat ik mijn daadwerkelijke foto kan nemen. Vandaar de AV stand zodat ik lekker met diafragma kan klooien en geen zorgen hoe te maken om de sluitertijd, dacht ik.
Gewoon een sluitertijd kiezen waarmee je te donkere foto's krijgt, de flits past zich dan vanzelf aan om de belichting kloppend te krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door Orion84 op 06-12-2011 21:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Snuurtje
zal ik inderdaad gaan doen, 1/15 lijkt lekker te werken idd bij mijn maximale opening (moet niet gaan zoomen). Ga eerst een F1.8 50mm prime kopen, en daarna sparen voor een beter allround lensje met gelijk diafragma, liefst 2.8 idd.

Ben al erg benieuwd wat zo'n enorm lichtsterke 50mm doet. Erg jammer alleen dat de iets meer groothoek primes gelijk een stuk duurder worden.

• Universal Creations
@Snuurtje: Met 1/f bedoel ik 1/brandpuntsafstand. Dus bij een 50mm lens gebruik ik dan 1/50sec. Deze vuistregel zie je vaak voorbij komen als het gaat om foto's zonder flitser om geen bewegingsonscherpte in je foto te krijgen, maar ik gebruik dit voor de zekerheid ook bij foto's met flits als de foto's niet bewogen mag zijn en het minder gaat om sfeerverlichting in de foto te krijgen.

Ik gebruikte vroeger voor mijn 450D een Sigma 18-50 f/2.8 Macro die dus over het hele bereik f/2.8 had. Maar als het donker is, heb je ook aan f/2.8 niet genoeg. Je moet dan echt gaan inflitsen.

@Orion84: ik gebruik bijna altijd 2nd curtain en krijg dan een sluitertijd aangepast aan het omgevingslicht. Maar goed, misschien doe ik iets verkeerd. Ik werk toch zelden in Av met flitser.
Snuurtje schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:06:
zal ik inderdaad gaan doen, 1/15 lijkt lekker te werken idd bij mijn maximale opening (moet niet gaan zoomen). Ga eerst een F1.8 50mm prime kopen, en daarna sparen voor een beter allround lensje met gelijk diafragma, liefst 2.8 idd.

Ben al erg benieuwd wat zo'n enorm lichtsterke 50mm doet. Erg jammer alleen dat de iets meer groothoek primes gelijk een stuk duurder worden.
De Canon 50/1.8 is voor veel fotografen de eerste (en ook enige) prime lens, mede vanwege zijn geweldige prijs/prestatie verhouding.
De Canon 35/2 is wel meer voor allround, maar kost meteen al €250.
Orion84 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:09:
Ah, 2nd curtain, dat impliceert bij Nikon automatisch ook slow sync (Nikon kent normaal, slow en slow+rear, die laatste is wat jij 2nd curtain noemt). Dus wellicht dat ook Canon toch wel een flitsmodus ondersteunt waarbij niet standaard de sluitertijd wordt opgerekt, maar jij door je keuze voor 2nd curtain automatisch ook slow sync aan hebt staan?
Oh, ik zal zo eens wat uitproberen... wie weet heb ik dat gewoon echt gemist en kan het dus ook anders.

[ Voor 44% gewijzigd door Universal Creations op 06-12-2011 21:10 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, 2nd curtain, dat impliceert bij Nikon automatisch ook slow sync. Nikon kent normaal, slow en slow+rear (rear is wat jij 2nd curtain noemt). Dus wellicht dat ook Canon toch wel een flitsmodus ondersteunt waarbij niet standaard de sluitertijd wordt opgerekt, maar jij door je keuze voor 2nd curtain automatisch ook slow sync aan hebt staan?

Edit: Ik zie in de EXIF dat je flits op rode ogen reductie staat. Probeer het eens met de normale flits modus, zonder rode ogen reductie?

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 06-12-2011 21:12 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Snuurtje schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 18:21: Hoe kan ik ervoor zorgen dat de flitser meegenomen wordt in de berekening van de sluitertijd?
De vraag komt mij bekend voor, dus het antwoord heb ik even geleend van een ander forum. Volgens mij wel duidelijk zo...
In de P-stand gaat de camera met flitser naar een vaste sluitertijd van 1/60 s. Het 'tekort' aan licht wordt gecompenseerd door de flitsintensiteit. In de Av stand zie je de normale sluitertijd die er ook zou zijn zonder flitser. Je flitser werkt dan als invulflits. In de M-stand werkt de flitser als hoofdverlichting, dus dan krijg je hetzelfde resultaat als de P-stand.

• Snuurtje
Universal Creations schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:06:
@Snuurtje: Met 1/f bedoel ik 1/brandpuntsafstand. Dus bij een 50mm lens gebruik ik dan 1/50sec. Deze vuistregel zie je vaak voorbij komen als het gaat om foto's zonder flitser om geen bewegingsonscherpte in je foto te krijgen, maar ik gebruik dit voor de zekerheid ook bij foto's met flits als de foto's niet bewogen mag zijn en het minder gaat om sfeerverlichting in de foto te krijgen.

Ik gebruikte vroeger voor mijn 450D een Sigma 18-50 f/2.8 Macro die dus over het hele bereik f/2.8 had. Maar als het donker is, heb je ook aan f/2.8 niet genoeg. Je moet dan echt gaan inflitsen.

@Orion84: ik gebruik bijna altijd 2nd curtain en krijg dan een sluitertijd aangepast aan het omgevingslicht. Maar goed, misschien doe ik iets verkeerd. Ik werk toch zelden in Av met flitser.

[...]

De Canon 50/1.8 is voor veel fotografen de eerste (en ook enige) prime lens, mede vanwege zijn geweldige prijs/prestatie verhouding.
De Canon 35/2 is wel meer voor allround, maar kost meteen al €250.

[...]

Oh, ik zal zo eens wat uitproberen... wie weet heb ik dat gewoon echt gemist en kan het dus ook anders.
Oke, die regel kende ik nog niet. Heb wel al aardig technische kennis van fotografie etc. Maar praktische ervaring met dit soort regeltjes etc. nog niet. Heb je nog aanraders voor literatuur wat dat betreft, of andere leerplekken?

Wat betreft het niet kunnen schieten in het donker met F2.8 snap ik dat, maar je kunt wel langer de flitser uitlaten lijkt me. Daarbij is mijn indruk uit reviews dat je met een fatsoenlijke lens echt een enorme kwaliteitsboost krijgt tov kitlens.
wouter3 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:14:
[...]

De vraag komt mij bekend voor, dus het antwoord heb ik even geleend van een ander forum. Volgens mij wel duidelijk zo...
In de P-stand gaat de camera met flitser naar een vaste sluitertijd van 1/60 s. Het 'tekort' aan licht wordt gecompenseerd door de flitsintensiteit. In de Av stand zie je de normale sluitertijd die er ook zou zijn zonder flitser. Je flitser werkt dan als invulflits. In de M-stand werkt de flitser als hoofdverlichting, dus dan krijg je hetzelfde resultaat als de P-stand.
Thanks! Verklaart alles. Met m gaan werken dan maar, heb net ff getest en zie dat je tot aan 1/60 al prima resultaten krijgt met flits bij 3.5-- 5.6 (tot een bepaalde afstand uiteraard).

[ Voor 26% gewijzigd door Snuurtje op 06-12-2011 21:21 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

Duidelijk, maar niet het complete verhaal blijkbaar:

Op pagina 98 van http://gdlp01.c-wss.com/g...eosrt3i-eos600d-im-en.pdf staat namelijk uitgelegd dat de sluitertijd die hij kiest bij flitsen in Av modus instelbaar is. Check de manual dus even en je probleem is opgelost :)

Je kan dus kiezen tussen:
1/200 - 30s auto sluitertijd (de standaard instelling)
1/200 - 1/60 auto sluitertijd
1/200 fixed

[ Voor 95% gewijzigd door Orion84 op 06-12-2011 21:24 ]

• Universal Creations
[...]

De P-stand heb ik werkelijk nog nooit gebruikt op de 450D of 5D2 (alleen Av en M)... maar dat werkt inderdaad wel met 1/60sec. Maar ik kan verder niets vinden om in Av ditzelfde voor elkaar te krijgen. Wat ik ook kies (1ste curtain, 2nd curtain, hi-speed), ik krijg het niet voor elkaar.

Edit: Bedankt Orion84!!! _/-\o_ met het Exposure menu lukt het inderdaad! Weer wat geleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 06-12-2011 21:32 ]

Verwijderd

Misschien helpt het bekijken van het volgende filmpje:

Zoek op hetzelfde kanaal ook even naar andere filmpjes over 'flash' als je meer wilt weten.

Verwijderd

Hier zat ik eerst ook mee te kloten toen ik een Canon had gekocht. Met m'n oude Nikon D50 werd de sluitertijd automatisch aangepast wanneer ik de flitser opklapte.

Als ik wil flitsen laat ik m'n camera nu gewoon in de M stand, en zet ik zelf de sluitertijd op 1/60. De flits zorgt geloof ik zelf voor voldoende belichting dan. Dit werkt voor mij in ieder geval prima (met een 550d, maar zal hetzelfde zijn op de 600d)

In P stand kun je toch ook geen diafragma meer kiezen zelf?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 08:45 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@hypz: zie Orion84 in "Foto's maken in een donkere binnenruimte met de 600D" je kan je camera via het menu zo instellen dat hij gewoon 1/60 als max. sluitertijd hanteerd in Av mode :)

• PageFault
  • Laatst online: 22-01 13:58
Dik statief kopen een optie?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Als hij de hond vasttimmert op de muur, dan ja. Bij een bewegend onderwerp heb je niet zoveel aan een statief (pannen daargelaten).

This footer is intentionally left blank

• PageFault
  • Laatst online: 22-01 13:58
Sorry niet goed gelezen. Ik dacht dat je een goed-luisterende hond zou hebben ha ha ha. Nee huisdieren en stilzitten is niet echt samen te rijmen.

• Snuurtje
Orion84 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:15:
[...]

Duidelijk, maar niet het complete verhaal blijkbaar:

Op pagina 98 van http://gdlp01.c-wss.com/g...eosrt3i-eos600d-im-en.pdf staat namelijk uitgelegd dat de sluitertijd die hij kiest bij flitsen in Av modus instelbaar is. Check de manual dus even en je probleem is opgelost :)

Je kan dus kiezen tussen:
1/200 - 30s auto sluitertijd (de standaard instelling)
1/200 - 1/60 auto sluitertijd
1/200 fixed
nice, thanks, dat menu is verborgen zeg!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-01 21:39
Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 08:41:
Hier zat ik eerst ook mee te kloten toen ik een Canon had gekocht. Met m'n oude Nikon D50 werd de sluitertijd automatisch aangepast wanneer ik de flitser opklapte.

Als ik wil flitsen laat ik m'n camera nu gewoon in de M stand, en zet ik zelf de sluitertijd op 1/60. De flits zorgt geloof ik zelf voor voldoende belichting dan. Dit werkt voor mij in ieder geval prima (met een 550d, maar zal hetzelfde zijn op de 600d)

In P stand kun je toch ook geen diafragma meer kiezen zelf?
Dat is ook mijn oplossing. Flitsen met Canon, dan gewoon in M.

in de P stand kan je de sluitertijd/diafragma nog wel beinvloeden door het wieltje bij de ontspanknop te draaien. Ze veranderen tegelijk, 1 omhoog, de ander omlaag. Letop: dit is niet Exposure compensation, de belichting blijft gelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door vandijk op 08-12-2011 19:28 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Pagina: 1