• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Ik gebruik sinds een tijdje een Papst fan op mijn passieve videokaart, en in het begin had ik last van het irritante geluid van de hoge luchtverplaatsing.

Dus een weerstandje gekocht van een mede tweaker, en hij liep mooi op 7V.
Alleen sinds een dag maakt hij weer het irritante geluid. (Ik kan niet bevestigen of hij sneller is gaan draaien, want ik heb de RPM's van hiervoor niet)

Zou het kunnen zijn dus dat het weerstandje kapot is gegaan, waardoor hij weer op 12v draait?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 19:23
Meestal combineren wij Tweakers de 5V+ en de 12V+ lijn om 7V te verkrijgen, maar meten is weten. Pak je multimeter en meet de weerstand eens door. :)

My favorite programming language is solder.

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Het gaat om zoiets trouwens, dus ik zou zo niet weten hoe ik dat moet meten (met krimpkous er om heen ook nog)

http://www.rocomputersystems.nl/CM%20Fan-speed-reducer.jpg

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 19:23
Daar zit gewoon een weerstand van 47 Ohm (3W) tussen de 12V lijn. Volgens mij limiteer je daarmee niet de spanning (V), maar de stroom (A) die door de fan gaat (correct me if I'm wrong). Misschien dat je Papst daar niet zo goed tegen kan? In mij ogen is het beter om de spanning te beperken met onderstaande.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mMHdNqsekqSNi4S5pp7xAMOY/full.jpg

edit:
I stand corrected, thanks Fordox

[ Voor 19% gewijzigd door Puch-Maxi op 06-12-2011 16:47 . Reden: I'm wrong :+ ]

My favorite programming language is solder.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Gnermo schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:41:
Het gaat om zoiets trouwens, dus ik zou zo niet weten hoe ik dat moet meten (met krimpkous er om heen ook nog)

http://www.rocomputersystems.nl/CM%20Fan-speed-reducer.jpg
Met de Ohm stand van je multimeter, en dan gewoon op de uiteinden van het draadje ( pinnetje en socket )

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Ik correct je omdat je verkeerd zit. In serie (achter elkaar) verlaag je met een weerstand de voltage over een component. Een fancontroller is niet veel anders, deze heeft een verstelbare weerstand.
Pak je multimeter en lees de voltage uit over je fan en klaar :) ohms kun je niet meten in een schakeling. Dan meet je de totale weerstand in een schakeling.
je kunt ook de voltage over de weerstand meten, deze moet dan 12-7=5 volt zijn.
maar het lijkt me sterk, gezien een ventilator ongeveer 0,2ampere trekt. dus ook ongeveer die waarde over de weerstand, en 5x0,2 = 1 watt. en je zei dat je weerstand 3 watt kon hebben.

maargoed, pak je goede vriend de multimeter en je ziet het vanzelf wel :)

[ Voor 32% gewijzigd door Fordox op 06-12-2011 17:30 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1