Toon posts:

[Win 7 64Bit] HD partitioneren + recovery partitie behouden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb recent een Medion PC aangekocht.
Nu heb ik een prangende vraag over partities. Zelf hou ik ervan om een C-partitie (boot) voor Windows en programma's te maken en een grotere D-partitie voor alle data (inclusief docs, muziek, installs, ...). Als alles qua instellingen goed staat neem ik dan via Norton Ghost een image van die C-schijf (partitie eigenlijk).
Nu kan ik die c-partitie niet partitioneren zonder van die andere partities dynamische stations te maken. Als ik dat doe, kan ik waarschijnlijk de recovery partitie niet meer gebruiken?
Als ik in schijfbeheer kijk zijn er dus 2 primaire partities (C & D) en dan nog 2 'primaire verborgen partites' denk ik.
Eentje van 100 MB groot (blijkbaar eigen aan Win 7 install) en eentje van 1 Gb groot (OEM). Deze 2 partities hebben geen letter en zijn dus niet zichtbaar in 'my computer'.
Via EASEUS Partition Master zie ik dat het dus 4 primaire partities zijn, het maximum dus.

Ik zou de 2 TB HD dus graag opdelen in:
1. C-partitie voor Win 7 - Primair
2. 'verborgen partitie door Win 7 aangemaakt 100 MB - Primair
3. D-partitie voor mijn DATA
4. Recovery partitie van Medion (50 GB) - Primair
5. 'verborgen partitie van 1 GB (OEM partitie) - Blijkbaar ook Primair

Zo zou ik het graag hebben, maar dan heb ik 5 primaire en dat kan dus niet.
Wat zie ik over het hoofd of hoe dien ik het te doen?

Ik kan het volume van die te grote C-partitie wel verkleinen, maar van de vrijgekomen ruimte kan ik enkel de optie nieuw logisch station klikken. Nadien krijg ik de waarschuwing: 'door de geselecteerde bewerking worden de geselecteerde standaardschijven omgezet in dynamische schijven. Wanneer deze schijven eenmaal dynamisch zijn, is het niet meer mogelijk om een geïnstalleerd besturingssysteem vanaf een volume op deze schijven (behalve vanaf het huidige opstartvolume) op te starten. Weet u zeker dat u wilt doorgaan?'

Dan is mijn recovery partitie waarschijnlijk niet meer te gebruiken?

Hoe los ik dit op?
Ik heb al tal van zaken gelezen op het internet o.a. hoe je kan voorkomen dat Win 7 die extra 100 MB partitie aanmaakt, maar dat is allemaal bij een nieuwe clean install. Hier ben ik dus niets mee.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Ik overweeg nu om het probleem anders aan te pakken.

Als ik me nu een snelle nieuwe bootschijf aanschaf, eventueel een SSD, zou ik de huidige C-partitie als DATA opslag gebruiken.

Kan ik zonder problemen via Norton Ghost 15.0 mijn huidige bootschijf kopiëren naar die nieuwe HD?
Als ik dan via het BIOS deze als eerste zet, lukt het dan volgens jullie om daarvan te booten en zo verder te werken?
Of dien ik op een of andere manier rekening te houden met die door Win 7 zelf aangemaakte kleine verborgen partitie? Of dien ik eveneens in schijfbeheer die nieuwe C/boot partite als actief op te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 15:27

kevinr1

Dude?

Heb je toch bepaalde programma's voor?
EASEUS partition magic PRO

.. beetje spelen met de knopen enzo en dan komt het goed denk ik.
Hij rebuilt dat de partatie en maakt een MBR aan ( zoeits geloof ik ).

Success nog..

Life is meant to be experienced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kevinr1 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:55:
Heb je toch bepaalde programma's voor?
EASEUS partition magic PRO

.. beetje spelen met de knopen enzo en dan komt het goed denk ik.
Hij rebuilt dat de partatie en maakt een MBR aan ( zoeits geloof ik ).

Success nog..
Of je nu een PRO versie gebruikt of niet.
Je mag steeds maar 4 primaire partities hebben dus... ik begrijp je uitleg niet goed.
Zou je iets concreter willen zijn?

Welke partities hoe aanpakken, een stappenproces voor deze 'debiel' aub. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 11:22
Het is een onduidelijk verhaal. Je schrijft dat je al een D-partitie hebt. Waarom wil je dan nog iets veranderen en waarom moet die recoverypartitie van 50 Gb erbij? Verder is niet duidelijk in welke volgorde de partities staan.
Een Windowsinstallatie naar een SSD klonen is een slecht idee: Windows zal de SSD als een harde schijf blijven beschouwen, en dus mogelijk steeds op dezelfde plaats schrijven en defragmenteren. Daar kan een SSD niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alex3 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:23:
Het is een onduidelijk verhaal. Je schrijft dat je al een D-partitie hebt. Waarom wil je dan nog iets veranderen en waarom moet die recoverypartitie van 50 Gb erbij? Verder is niet duidelijk in welke volgorde de partities staan.
Een Windowsinstallatie naar een SSD klonen is een slecht idee: Windows zal de SSD als een harde schijf blijven beschouwen, en dus mogelijk steeds op dezelfde plaats schrijven en defragmenteren. Daar kan een SSD niet tegen.
Bedankt voor je reactie.
De D-partitie die ik momenteel heb op de originele 2 TB schijf is een recovery partitie gemaakt door de fabrikant. Deze is slechts 50 GB groot en ik kan die niet groter maken.
Mocht ik het wel kunnen, zou alles dan nog naar behoren werken als ik via de recovery CD opstart en deze partitie aanspreek om alles naar de fabrieksinstelling te plaatsen?
Momenteel is de C-partitie 1,8 TB groot en ik zou die dus dolgraag kleiner hebben! De vrijgekomen ruimte zou ik willen gebruiken als DATA partitie. Ofwel een aparte ofwel aan de bestaande recovery (D-partitie) toevoegen indien dit geen problemen geeft om ten allen tijde de PC terug naar de fabrieksinstelling te plaatsen.
Maar dit lukt me dus niet.

Om het probleem te omzeilen wil ik er eventueel een andere schijf bijplaatsen die ik dan als bootschijf wil gebruiken. Vandaar dat ik eventueel dacht aan een SSD.
Ik wil echter deze legale OEM Win 7 op die nieuwe schijf hebben want ik heb geen andere beschikbaar.
Gisterenavond had ik niet veel tijd maar heb via Norton Ghost de huidige boot schijf (C-partitie van 1,8 TB waar slechts 30 GB van gebruikt is) gekopieerd naar een SATA schijf die ik in een andere PC geformatteerd had. Ik heb de optie, kopieer MBR en maak partie actief aangevinkt, maar toen ik dus van die reserve, nieuw bijgeplaatste schijf wou opstarten kreeg ik de melding ‘bootmgr’ is missing’.
Heeft dat te maken met die aparte partitie die een nieuwe Win 7 installatie aanmaakt en hier waarschijnlijk niet is gebeurd?
Via een bootable Win 7 (niet legaal) heb ik proberen te repairen, maar hij vond mijn origineel OS niet terug op die schijf. Dus ja….
(via http://www.howtogeek.com/...ng-to-boot-windows-vista/)

Een heleboel vragen, hopelijk ook een antwoord. 
Als ik een oplossing voor het eerste stuk zou hebben, zou dat eigenlijk het best zijn. Dan hoef ik er geen extra schijf in te plaatsen. Indien dat niet kan, kies ik voor optie 2 (paragraaf 2) als ik er mijn legale OEM Win 7 op kan zetten.

Hopelijk heb ik dit voldoende en correct uitgelegd?
Indien niet, aarzel niet om iets te vragen en alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:59

sus

is druk :+

Image branden op dvd's, zal Medion wel een tooltje voor hebben in je startmenu. Daarna die recoverypartitie weggooien, heb je ook weer 50GB erbij.

Evt herstel van je PC kan je dan vanaf de dvd's doen.

Hou er overigens wel rekening mee dat af-fabriek er een (1) partitie is, en de recovery dus alles weer ongedaan kan maken. Dus, geen kleine C: en grote D:, maar een grote C:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
Data op een recoverypartitie lijkt me geen goed idee. In welke volgorde staan de partities in schijfbeheer en van welk type zijn ze? Welke zijn de actieve en opstartpartitie? Hoeveel ruimte is er in gebruik op D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alex3 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 12:31:
Data op een recoverypartitie lijkt me geen goed idee. In welke volgorde staan de partities in schijfbeheer en van welk type zijn ze? Welke zijn de actieve en opstartpartitie? Hoeveel ruimte is er in gebruik op D?
Zie afbeelding op:

http://imageshack.us/cont...s.jpg&via=mupload&newlp=1

Hopelijk kan je hiermee verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sus schreef op donderdag 08 december 2011 @ 12:11:
Image branden op dvd's, zal Medion wel een tooltje voor hebben in je startmenu. Daarna die recoverypartitie weggooien, heb je ook weer 50GB erbij.

Evt herstel van je PC kan je dan vanaf de dvd's doen.

Hou er overigens wel rekening mee dat af-fabriek er een (1) partitie is, en de recovery dus alles weer ongedaan kan maken. Dus, geen kleine C: en grote D:, maar een grote C:
8)7
Er staat niet veel software meer op.
Er was zoveel extra software (sommige ga ik nooit gebruiken en was voor mij rommel) dat ik er al veel verwijderd heb.
Die Cyberlink recovery software had ik eigenlijk niet echt mogen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
Ik weet niet of je zowel D als de OEM-partitie voor herinstallatie nodig hebt. Ik zou zeggen: maak een image van de OEM-partitie met Norton o.i.d. en verwijder de partitie daarna. Maak dan C kleiner, hernoem D naar E, en maak een nieuwe D tussen C en E.
Pagina: 1