Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
Ik heb nu een tijdje een goedkope netbook (Acer Aspire One 751h).
Aangezien ik op mijn werk alleen Linux gebruik (Suse 11.3 geloof ik), heb ik een dual-boot van deze laptop gemaakt. Eerst Windows 7 erop, daarna Ubuntu 10.04 erop gezet, omdat deze versie weinig problemen heeft met de Poulsbo chipset van de netbook.

Ubuntu werkte als een zonnetje, maar nu wilde ik pas Windows opstarten, waarna ik de "Media test failure" error kreeg. Na een tijdje googlen en wat verschillende dingen geprobeerd te hebben, kwam ik op een "oplossing", die ik onder het motto van 'niet geschoten is altijd mis' maar geprobeerd heb:

sudo mount /dev/sda5 /mnt
sudo grub-install --recheck --root-directory=/mnt /dev/sda

Bij het rebooten kom ik nu niet meer in het gewone GRUB lijstje met alle opties, maar:

GNU GRUB version 1.98-1ubuntu12

...

grub>

Eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe ik hiermee verder moet en ook echt niet waarop ik nu moet googlen. Daarbij komt nog dat veel van de dingen die commando's die gesuggereerd worden op fora niet werken, maar of dat nu door de versie komt oid?

Over mijn hdd trouwens, als ik 'ls' typ, krijg ik:
(hd0) (hd0,5) (hd0,4) (hd0,2) (hd0,1)

hd0,4 is ext2
hd0,2 is ntfs
hd0,1 is ntfs

De rest wordt niet herkend.
Hoe kan ik mijn normale bootmenu weer terugkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 17:05

BoAC

Memento mori

Je kan je systeem starten met de windows (7?) CD en recovery console starten. Hier voer je ene fixmbr uit die de normale mbr weer terug zet die je hebt overschreven met grub-install. Hierdoor krijg je als het goed is weer je oude bootmenu terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 15:20

Vuurvoske

Nunquam cede!

Volgens mij kun je beter grub proberen te herstellen.
Windows 7 recovery overschrijft de tabel aangemaakt door grub.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Ok, dus als ik Windows 7 recovery doe, kan ik helemaal niks meer selecteren bij het opstarten, of begrijp ik dat verkeerd?

Kan ik niet iets soortgelijks doen, maar dan met de Ubuntu live cd oid? Of hoe kan ik anders grub herstellen? Ik geloof niet dat ik iets aan de grub configuratiefiles heb veranderd, dus die moeten nog wel te vinden zijn, of niet?

EDIT:
Heb nog wat info gevonden. Misschien is dit een oplossing? :
Don't forget that this method, as described, puts GRUB back on the MBR (master boot record) of the hard drive instead of in the root parititon. This is fine for most people, but not if you already have an alternative boot manager.

In other words, if you use something like Boot Magic or System Commander, the commands you've just read will overwrite what you've got.

If you've installed GRUB into the Root Partition instead of the MBR, the commands are a little different. Here's are the instructions that I have for my system:

How to Restore the Grub Menu after a Re-Ghosting:

1. Boot from a Live CD, like Ubuntu Live, Knoppix, Mepis, or similar.

2. Open a Terminal. Go SuperUser (that is, type "su"). Enter root passwords as necessary.

3. Type "grub" which makes a GRUB prompt appear.

4. Type "find /boot/grub/stage1". You'll get a response like "(hd0)" or in my case "(hd0,3)". Use whatever your computer spits out for the following lines.

5. Type "root (hd0,3)".

6. Type "setup (hd0,3)". This is key. Other instructions say to use "(hd0)", and that's fine if you want to write GRUB to the MBR. If you want to write it to your linux root partition, then you want the number after the comma, such as "(hd0,3)".

7. Type "quit".

8. Restart the system. Remove the bootable CD.
Dit heb ik dus geprobeerd, echter bij stap 2 gaat het al mis. Als ik 'su' type wordt natuurlijk om een wachtwoord gevraagd, maar dat heb ik natuurlijk niet omdat het een live-cd is.
Verder wordt 'grub' niet herkend en geeft find /boot/grub/stage1 geen resultaat.

In ieder geval heb ik nu mijn sinterklaasgedicht gered :)

[ Voor 75% gewijzigd door long op 06-12-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

long schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:10:
Ok, dus als ik Windows 7 recovery doe, kan ik helemaal niks meer selecteren bij het opstarten, of begrijp ik dat verkeerd?

Kan ik niet iets soortgelijks doen, maar dan met de Ubuntu live cd oid? Of hoe kan ik anders grub herstellen? Ik geloof niet dat ik iets aan de grub configuratiefiles heb veranderd, dus die moeten nog wel te vinden zijn, of niet?

EDIT:
Heb nog wat info gevonden. Misschien is dit een oplossing? :

[...]

Dit heb ik dus geprobeerd, echter bij stap 2 gaat het al mis. Als ik 'su' type wordt natuurlijk om een wachtwoord gevraagd, maar dat heb ik natuurlijk niet omdat het een live-cd is.
Verder wordt 'grub' niet herkend en geeft find /boot/grub/stage1 geen resultaat.

In ieder geval heb ik nu mijn sinterklaasgedicht gered :)
Ubuntu's LiveCD heeft standaard geen root password maar wel sudo toegang. Je kan dit omzeilen door 'sudo su' te typen of door het root password aan te passen: 'sudo passw root'.
Voordat je de rest van de stappen kan doen moet je eerst in de grub-shell komen. Dit doe je door 'grub' te typen als root.
Lukt het nu wel?

Edit:
Wacht.. Ubuntu heeft nu grub 2.0. De handleiding die je gebruikt werkt dacht ik enkel voor grub legacy. kijk hier eens.

[ Voor 7% gewijzigd door Firestone op 06-12-2011 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Ah, man, had ik die link eerder gevonden...!
Ik heb net gewoon Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, maar dan zonder de partities te formatteren. Volgens verschillende websites krijg je dan een of andere foutmelding en komt het erop neer dat alleen grub opnieuw geïnstalleerd wordt.
Dat geldt misschien voor andere/oudere linux varianten wel, maar in mijn geval werd alleen gevraagd of ik instellingen en documenten over wilde nemen van de al geïnstalleerde versie. Dat heb ik gedaan, dus al mijn documenten staan er nu nog, maar alle software pakketten en drivers ed waren gereset.

Nou ja, ik ben er nu in ieder geval achter dat grub 2.0 (of in ieder geval versie 1.98, wat ook onder 2 valt :S ) gebruikt wordt. Dat maakt het voor een volgende keer wat makkelijker.

Overigens werkt Windows 7 nu ook weer gewoon :S. Weet iemand hoe ik nu kan voorkomen dat deze mijn grub weer sloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
wat je altijd als eerste kan proberen als je een standaard GRUB commandline krijgt is een bestaand configuratiebestand inladen:

'configfile [locatie/configuratiebestand]'
dus meestal in het geval van een standaardsetup met root in de eerste partitie van de eerste schijf zonder aparte bootpartitie:
'configfile (hd0,0)/boot/grub/grub.cfg'

Je kunt met tab-completion werken, dat maakt het een stuk makkelijker.
Pagina: 1